Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem, a następnie wykonaj kolejne polecenia.

R1Pi1o5ohToyJ
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Świat na przełomie XX i XXI wieku.
Polecenie 2

Podaj wyzwania, które twoim zdaniem mogą odegrać najważniejszą rolę w XXI w. Uzasadnij swój wybór.

R16hY6M72PZg8
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Podaj przykłady globalizacji oraz atomizacji, które obserwujesz w swoim otoczeniu.

RmUTpWsQq9wG0
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Scharakteryzuj problem wyczerpywania się surowców na Ziemi.

R1GDvHbEKMr63
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A:

1
Protokół z Kioto do ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Dziennik Ustaw nr 203, poz. 1683 i 1684.

Strony wymienione w Załączniku I będą dążyć do wdrażania kierunków działań i środków w ramach niniejszego artykułu w taki sposób, by zminimalizować szkodliwe skutki, w tym konsekwencje zmian klimatu, wpływ na handel międzynarodowy, skutki społeczne, ekologiczne i ekonomiczne dla innych Stron, zwłaszcza dla Stron - krajów rozwijających się, a w szczególności określonych w ustępach 8 i 9 artykułu 4 Konwencji, przy uwzględnieniu artykułu 3 Konwencji. Konferencja Stron służąc jako spotkanie Stron Protokołu może podjąć dalsze stosowne działania, dla promowania wdrożenia postanowień niniejszego ustępu.

A Źródło: Protokół z Kioto do ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Dziennik Ustaw nr 203, poz. 1683 i 1684.

Źródło B:

1
R. Ranosz Organizacja i handel uprawnieniami do emisji CO2, Polityka Energetyczna

Dynamiczny postęp w dziedzinie przemysłu, w szczególności produkcja i spalanie paliw kopalnych oraz zmiany w użytkowaniu gruntów, nieustannie prowadzą do wzrostu emisji zanieczyszczeń (głównie gazów cieplarnianych – GC) i wpływają na pogłębianie się efektu cieplarnianego, co w konsekwencji prowadzi do nieodwracalnych zmian klimatycznych w skali globalnej. W 1988 roku powołano Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (Intergovernmental Panel on Climate Change – IPCC) w celu monitorowania niekorzystnych zmian zachodzących pod wpływem działalności produkcyjnej w środowisku naturalnym. Z raportów IPCC wynika, że jeżeli nie zostaną podjęte odpowiednie środki zapobiegawcze, temperatura w obecnym stuleciu wzrośnie w większym stopniu niż miało to miejsce na przestrzeni ostatnich 10 tys. lat, co z kolei może mieć wpływ na zaburzenie poziomu opadów atmosferycznych i podniesienie poziomu mórz, a w konsekwencji na cały ekosystem.

B Źródło: R. Ranosz, Organizacja i handel uprawnieniami do emisji CO2, Polityka Energetyczna, t. 11, zeszyt 2, 2008, s. 85.
R1cH1JLdFmawG
Zapoznaj się uważnie z tekstami źródłowymi i oceń, które z podanych informacji są prawdziwe, a które fałszywe: Efekt cieplarniany jest spowodowany topnieniem lodowców i podnoszeniem się poziomu wód mórz i oceanów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gazy cieplarniane wpływają na zanik promieniowania słonecznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Protokół z Kioto został przyjęty, aby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z celów wprowadzania odnawialnych źródeł energii jest walka ze spalaniem paliw kopalnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1ByEuFavgaQ7
Wymień pięć skutków ocieplenia klimatu na świecie. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 3

Porównaj poniższe dwa teksty źródłowe i na ich podstawie odpowiedz na pytanie, jakie są podobieństwa, a  jakie różnice w pojęciach kultura masowa i kultura popularna.

Źródło A:

1
A. Pasek-Gawlikowska Kultura masowa i co dalej...? Rozprawy społeczne

Kultura masowa nie jest zjawiskiem ostatniej doby. Chociaż uległa szczególnej intensyfikacji w ciągu lat powojennych, narastała stopniowo od dwóch co najmniej stuleci. Narodziła się jako produkt wtórny rewolucji przemysłowej wraz z industrializmem i urbanizacją. Kultura masowa była identyfikowana z kulturą wulgarną, kulturą najniższego poziomu. Kultura masowa zrodziła się jako dominująca forma organizacji symbolicznej kultury na gruncie społeczeństw uprzemysłowionych i zurbanizowanych. Wówczas została przełamana izolacja społeczności lokalnych, a zaczęły dominować wielkie ośrodki miejskie. Uprzemysłowienie stanowiło warunek ilościowego wzrostu społeczeństwa na równi z nowoczesną postacią urbanizacji i było podstawowym warunkiem narodzin kultury masowej. Społeczeństwa, z których wyrasta kultura masowa, bywają często nazywane masowymi. Charakteryzują się specyficznymi właściwościami więzi społecznych, które z kolei stanowią funkcje ich ekonomicznego i technicznego rozwoju (…)

C Źródło: A. Pasek-Gawlikowska, Kultura masowa i co dalej...? Rozprawy społeczne, t. 2 (VIII), 2013, s. 57.

Źródło B:

1
M. Juza Perspektywy rozwoju kultury popularnej w obliczu nowych mediów, w: Oblicza nowych mediów

We współczesnym społeczeństwie kultura popularna stanowi istotne zjawisko wywierające coraz większy wpływ na coraz więcej sfer życia ludzi. Jest ona dla ludzi źródłem rozrywki, ale stanowi także środek porozumienia pomiędzy ludźmi. Jej wytwory są bowiem powszechnie znane, ułatwiają więc ludziom komunikacji i integrację. Choć do sfery kultury popularnej zaliczane bywają różne wytwory, to jednak wydaje się, iż jej istota ujawnia się najpełniej w zaliczanych do niej przekazach audiowizualnych. Od swego zarania kultura popularna była bowiem ściśle związana z mediami masowymi. Pojawienie się nowych technologii komunikowania otwiera zatem przed kulturą popularną całkiem nowe perspektywy. Charakter nowych mediów sprawia, że kultura popularna w różnych swoich odmianach może być instrumentem integrującym wspólnoty na różnych poziomach: od skali globalnej po niewielkie społeczności miłośników kulturowych nisz. Jednocześnie treści tej kultury przestają być przekazem produkowanym wyłącznie przez masowych nadawców i konsumowanym przez biernych odbiorców. Niejednokrotnie te wytwory głęboko angażują emocjonalnie zafascynowanych nimi odbiorców. Stają się one materiałem, który odbiorcy chętnie omawiają, przerabiają i współtworzą. Kultura popularna przekształca się w ten sposób w środowisko wiążące ludzi zainteresowanych określonymi utworami; w żywą przestrzeń, w której fikcyjne światy łączą się z prawdziwymi emocjami (…)

D Źródło: M. Juza, Perspektywy rozwoju kultury popularnej w obliczu nowych mediów, w: Oblicza nowych mediów, red. A. Ogonowska, Kraków 2014, s. 12.
R1JEpkHbyqR9t
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).