Lesson plan (Polish)
Temat: Nowe mocarstwo - Prusy
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VI szkoły podstawowej.
XII. Europa w XVII i XVIII wieku. Uczeń:
4) charakteryzuje reformy oświeceniowe wprowadzone w Prusach, Rosji i Austrii.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają reformy wprowadzone w Prusach i przyczyny awansu tego państwa do grona mocarstw europejskich
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
charakteryzować reformy wprowadzone w Prusach w XVIII w;
rozróżniać wewnętrzne i zagraniczne uwarunkowania polityki pruskiej;
opisywać jak przebiegał rozwój terytorialny Prus w XVIII w.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi o przeczytanie w e‑podręczniku podrozdziału: Od „piaskownicy” Europy do ważnego elementu europejskiej dyplomacji. Rozwój terytorialny Brandenburgii – Prus do pocz. XVIII w.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie wykonują Polecenie 1. Na podstawie mapy wymieniają etapy rozwoju terytorialnego najpierw Brandenburgii, a później Prus w latach 1600‑1795.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 2. Uczniowie słuchają audycji o konflikcie pokoleń na dworze pruskim. W rozmowie z nauczycielem starają się ocenić skutki tego konfliktu. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel uzupełnia zdobyte przez uczniów informacje pogadanką o polityce władców Prus (wspomnianych już wcześniej w audycji Fryderyka Wilhelma I i Fryderyka II Wielkiego), którzy doprowadzili do ukształtowania się lokalnego mocarstwa. Wyjaśnia, jakie znaczenie miał fakt, że w wyniku wojny północnej rolę lokalnych mocarstw straciły Szwecja i Rzeczypospolita. Uczniowie notują, starając się wyłowić z opowieści nauczyciela cechy szczególne polityki każdego z władców (kwestia wojskowości, fiskalna, kultury, etc.).
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1, przyporządkowując w tabeli osiągnięcia poszczególnych władców pruskich.
Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, pracę nauczyciela oraz kolegów i koleżanek.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): prosi o napisanie rozprawki. Jej tematem jest porównanie reform oświeceniowych wprowadzonych w Prusach z reformami oświeceniowymi w Rosji i w Austrii. Uczniowie mają stworzyć ranking pięciu najlepszych i pięciu najgorszych ich zdaniem decyzji politycznych władców. Przygotowują prezentację złożoną z memów na ten temat. W tym celu szukają informacji w podręcznikach i materiałach internetowych.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
dryl – ostra dyscyplina, wymuszona przez system kar, charakterystyczna zwłaszcza dla wojska
elektor – książę niemiecki, którym przysługiwało prawo obierania cesarza
kanton – jednostka terytorialno‑administracyjna w wybranych krajach
klawesyn – klawiszowo‑strunowy instrument muzyczny, działający podobnie do fortepianu
pobór kantonalny – system rekrutacji do wojska, który polegał na tworzeniu oddziałów z mieszkańców jednego okręgu, co zwiększało ich współdziałanie.
Teksty i nagrania
A new power - Prussia
In 1640, Frederick Wilhelm, known to posterity as the „Great Elector” took power in Brandenburg, Prussia. He not only managed to enlarge his kingdom, which included Pomerania, Magdeburg, or Halberstadt, but above all, he freed the Principality of Prussia from dependence on Polish fiefdom. He also began the process of Absolutism. The culmination of the advancement of Prussia in the international arena came with the crowning of the Prince Elector as King of Prussia in 1701. The true owner of this power in Prussia turned out the be Frederick II, who in German historiography was called the Great. Almost immediately after his accession to the throne, he began fighting wars that would continue for much of his reign. Teritorial gains and, above all, an improved machine of state meant that Prussia was elevated to the group of five European powers.