Temat: Nowe mocarstwo - Prusy

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VI szkoły podstawowej.

XII. Europa w XVII i XVIII wieku. Uczeń:

4) charakteryzuje reformy oświeceniowe wprowadzone w Prusach, Rosji i Austrii.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają reformy wprowadzone w Prusach i przyczyny awansu tego państwa do grona mocarstw europejskich

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • charakteryzować reformy wprowadzone w Prusach w XVIII w;

  • rozróżniać wewnętrzne i zagraniczne uwarunkowania polityki pruskiej;

  • opisywać jak przebiegał rozwój terytorialny Prus w XVIII w.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o przeczytanie w e‑podręczniku podrozdziału: Od „piaskownicy” Europy do ważnego elementu europejskiej dyplomacji. Rozwój terytorialny Brandenburgii – Prus do pocz. XVIII w.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie wykonują Polecenie 1. Na podstawie mapy wymieniają etapy rozwoju terytorialnego najpierw Brandenburgii, a później Prus w latach 1600‑1795.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Polecenia 2. Uczniowie słuchają audycji o konflikcie pokoleń na dworze pruskim. W rozmowie z nauczycielem starają się ocenić skutki tego konfliktu. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel uzupełnia zdobyte przez uczniów informacje pogadanką o polityce władców Prus (wspomnianych już wcześniej w audycji Fryderyka Wilhelma I i Fryderyka II Wielkiego), którzy doprowadzili do ukształtowania się lokalnego mocarstwa. Wyjaśnia, jakie znaczenie miał fakt, że w wyniku wojny północnej rolę lokalnych mocarstw straciły Szwecja i Rzeczypospolita. Uczniowie notują, starając się wyłowić z opowieści nauczyciela cechy szczególne polityki każdego z władców (kwestia wojskowości, fiskalna, kultury, etc.).

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1, przyporządkowując w tabeli osiągnięcia poszczególnych władców pruskich.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, pracę nauczyciela oraz kolegów i koleżanek.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): prosi o napisanie rozprawki. Jej tematem jest porównanie reform oświeceniowych wprowadzonych w Prusach z reformami oświeceniowymi w Rosji i w Austrii. Uczniowie mają stworzyć ranking pięciu najlepszych i pięciu najgorszych ich zdaniem decyzji politycznych władców. Przygotowują prezentację złożoną z memów na ten temat. W tym celu szukają informacji w podręcznikach i materiałach internetowych.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

drills
drills
R1MTIA5LqoPmD
Nagranie słówka: drills

dryl – ostra dyscyplina, wymuszona przez system kar, charakterystyczna zwłaszcza dla wojska

elector
elector
R1N9VATRVMDlb
Nagranie słówka: elector

elektor – książę niemiecki, którym przysługiwało prawo obierania cesarza

canton
canton
RCpW3Z2q7qcHQ
Nagranie słówka: canton

kanton – jednostka terytorialno‑administracyjna w wybranych krajach

harpsichord
harpsichord
Rk7wJeDPkJvyQ
Nagranie słówka: harpsichord

klawesyn – klawiszowo‑strunowy instrument muzyczny, działający podobnie do fortepianu

cantonal selection
cantonal selection
R14u7yg279pej
Nagranie słówka: cantonal selection

pobór kantonalny – system rekrutacji do wojska, który polegał na tworzeniu oddziałów z mieszkańców jednego okręgu, co zwiększało ich współdziałanie.

Teksty i nagrania

RDBluorMZ9NK6
Nagranie abstraktu

A new power - Prussia

In 1640, Frederick Wilhelm, known to posterity as the „Great Elector” took power in Brandenburg, Prussia. He not only managed to enlarge his kingdom, which included Pomerania, Magdeburg, or Halberstadt, but above all, he freed the Principality of Prussia from dependence on Polish fiefdom. He also began the process of Absolutism. The culmination of the advancement of Prussia in the international arena came with the crowning of the Prince Elector as King of Prussia in 1701. The true owner of this power in Prussia turned out the be Frederick II, who in German historiography was called the Great. Almost immediately after his accession to the throne, he began fighting wars that would continue for much of his reign. Teritorial gains and, above all, an improved machine of state meant that Prussia was elevated to the group of five European powers.