Powrót zainteresowań gotykiemgotykgotykiem, a właściwie malowniczymi ruinami średniowiecznych budowli dokonał się za sprawą powieści grozy. Krótko przed publikacją Zamczyska w Otranto, w 1750 roku, Horace Walpole, syn pierwszego premiera Anglii, wybudował rezydencję Strawberry Hill, która zapoczątkowała styl neogotycki. Choć budowniczowie Strawberry Hill, i innych budynków w tej estetyce, starali się odtworzyć styl gotycki, to w rzeczywistości były to jedynie odwzorowania ich fantazji. Innymi przykładami mogą być wznoszony w latach 1840–70 Pałac Westminsterski, czyli gmach parlamentu w Londynie, sławny w swoim czasie, a dziś już nieistniejący zameczek Fonthill Abbey czy wreszcie pałace w Kamieniu Ząbkowickim na Śląsku oraz Kórniku pod Poznaniem. Przyjrzyj się budowlom poniżej i wskaż elementy zaczerpnięte z gotyku.
RtqlIYbf5YLkT
Na zdjęciu znajduje się duży biały budynek z licznymi oknami. Ma on płaski dach, z którego wystają liczne malutkie wieżyczki. Przed budynkiem znajduje się trawnik. Za budynkiem znajduje się biała baszta i biała wieża ze strzelistym szarym dachem.
Strawberry Hill, neogotycka rezydencja pod Londynem.
Źródło: Chiswick Chap, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PlMVnR6BXyF
Na zdjęciu znajduje się budynek parlamentu brytyjskiego. Jest to ciemny budynek posiadający liczne zdobienia i małe wieżyczki i większe wieże. Po prawej stronie znajduje się Big Ben czyli wieża zegarowa. Przed budynkiem znajduje się niski most wzniesiony nad rzeką.
Budynek parlamentu brytyjskiego w Londynie, fotografie współczesne.
Źródło: Jiong Sheng, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
R8ff3B2pfO8h1
Szkic przedstawia przekrój kilkupiętrowego budynku. W centralnej części posiada on wysoką wieżę.
Fonthill Abbey.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1dQyubdnEUR2
Na zdjęciu znajduje się kamienny pałac. Z jego frontu znajduje się wnęka trzymająca się na kolumnach i łukach. Prowadzą do niego kamienne schody. Po obu stronach pałacu znajdują się wysokie baszty. Przed pałacem znajduje się sadzawka i trawnik.
Pałac w Kamieńcu Ząbkowickim.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R7ng99NobrV0S
Szkic przedstawia mały kamienny pałac. Jest on otoczony przez drzewa oraz małą fosę, nad którą przeciągnięty jest kamienny most. Zamek posiada liczne wierze i baszty. Na polanie niedaleko zamku spacerują ludzie. Z najwyższej wieży powiewa flaga.
Zamek w Kórniku na litografii Napoleona Ordy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Oprócz neogotyckich rezydencji i kościołów oraz klasycystycznych gmachów państwowych XIX‑wieczni architekci projektowali także budynki łączące elementy zaczerpnięte z różnych kierunków estetycznych. Zaowocowało to najrozmaitszymi wariantami neoromanizmu, neorenesansu i neobaroku. Powstały w latach 1875–1919 na paryskim Montmartrze kościół Sacré Coeur łączy styl romański z bizantyńskim.
R1NwqOTORsZk2
Na zdjęciu znajduje się ogromna biała bazylika. Posiada ona liczne wieże zakończone kopułami. Na ścianie frontowej znajdują się imitacje kolumn oraz kamienne rzeźby. Przed bazyliką znajduje się taras oraz spadziste zbocze porośnięte trawnikiem. Na zboczu znajdują się schody oraz ścieżki po których spacerują turyści.
Bazylika Sacré Coeur (franc. – Najświętszego Serca) w Paryżu, fotografia współczesna. Wskaż elementy stylu romańskiego i bizantyńskiego. Jaką inną słynną bazylikę przypomina Ci Sacré Coeur?
Źródło: Tonchino, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
W XIX wieku w wielu europejskich miastach burzono średniowieczne mury i nowożytne fortyfikacje, aby na ich miejscu urządzić szerokie aleje otoczone parkami. Tak powstały m.in. krakowskie Planty oraz wiedeński Ring, okrążająca starówkę ulica, wzdłuż której wzniesiono wiele budowli publicznych i sakralnych, a wśród nich jedną z największych świątyń neogotyckich w Europie – Votivkirche. Świątynia powstała w latach 1856–1879 jako wotum dziękczynne za ocalenie życia cesarza austriackiego Franciszka Józefa w czasie zamachu w 1853 roku. Bryłę kościoła z dwiema wieżami i bogatą maswerkową (odkutą w kamieniu, typową dla gotyku) dekoracją wzorowano na XIV‑wiecznym gotyku francuskim. Neogotyckie świątynie powstawały do lat 20. XX wieku, także na ziemiach polskich (np. kościół, dziś katedra, św. Floriana na warszawskiej Pradze), a nawet w Stanach Zjednoczonych.
RZlceui4ydJeA
Obraz przedstawia kościół zbudowany w stylu neogotyckim. Posiada on wysokie wierze, długie okna z witrażami, rozetę i strzeliste łuki nad wejściem. Przed kościołem znajduje się park. Wokół kościoła znajdują się kamienice.
Votivkirche (niem. – Kościół Wotywny), neogotycka świątynia w Wiedniu. Wskaż dekoracje maswerkowe.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Popularność adaptowania stylów historycznych malała wraz z rozwojem nowoczesnych technologii. Zwiastunem zmian była pierwsza wystawa światowa, zorganizowana w Londynie w 1851 roku. Pawilon wystawowy, nazwany Crystal Palace, powstał w dziewięć miesięcy z prefabrykowanych elementów metalowych. W przypominającej ogromną szklarnię hali znalazła się m.in. ekspozycja amerykańska, gdzie po raz pierwszy zaprezentowano wyroby produkowane z części zamiennych. Zarówno budynek, jak i wystawa zapowiadały nowy sposób produkcji, który miał wyprzeć tradycyjne rzemiosło. Wkrótce za sztandarowy przykład nowej estetyki zaczęła uchodzić wieża Eiffla, zbudowana specjalnie na wystawę światową w Paryżu w 1889 roku. Crystal Palace spłonął w 1936 roku.
R1T6shtSfHw8P
Szkic przedstawia ogromny budynek o wielkich szklanych oknach i półokrągłym dachu, z którego powiewają liczne flagi. Przed budynkiem znajduje się wiele arystokratów. Wielu z nich siedzi na koniach. Po lewej stronie rosną dwa duże liściaste drzewa.
Pawilon wystawowy Crystal Palace, pierwsza wystawa światowa w Londynie w 1851 roku. W jakim celu na wystawy światowe stawiano tak okazałe budynki?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1VBfSHDDfeVj
Nagranie filmowe dotyczące sztuk pięknych w czasach romantyzmu.
Nagranie filmowe dotyczące sztuk pięknych w czasach romantyzmu.
Nagranie filmowe dotyczące sztuk pięknych w czasach romantyzmu.
Polecenie 1
Wymień style architektoniczne, do jakich nawiązywali XIX‑wieczni twórcy.
Polecenie 2
Wymień budowle, które zwiastowały przemiany w architekturze. Co umożliwiło rozwój nowego stylu?
Malarstwo
Do prekursorów romantyzmu w malarstwie należeli Niemiec Caspar David Friedrich i Hiszpan Francisco Goya. Specjalnością Friedricha były zimowe i jesienne widoki. Malował ruiny kościołów, ludzi pogrążonych w zadumie (odwróconych tyłem do odbiorcy, jak wędrowiec na ilustracji we wprowadzeniu do tematu), spróchniałe drzewa, cmentarze, wschody i zachody słońca.
R1rr4cEtNGA1k
Obraz przedstawia ruiny budowli spowite we mgle. Wokół ruin stoją pnie martwych drzew, a przed ruinami znajduje się wiele nagrobków.
Caspar David Friedrich, Opactwo w dąbrowie, 1809−1810. W jakim nastroju musiałbyś/musiałabyś być, żeby ustawić ten obraz jako tło pulpitu na komputerze lub w telefonie?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
W ciągu pięćdziesięcioletniej kariery Goya namalował około 700 malowideł, 280 grafik i około tysiąca rysunków. Można się na nich doszukać zarówno wpływów baroku i klasycyzmu, jak i romantyzmu. Podejmował różne tematy: od portretów przez sceny ludowe po martwą naturę.
R1RIqhl2WLKxn
Obraz przedstawia rodzinę arystokratów. Kobiety, mężczyźni i dzieci są ubrane w suknie lub kolorowe stroje. Mężczyźni mają również na sobie szarfy. Za nimi na ścianie znajdują się ogromne obrazy.
Francisco Goya, Rodzina IV, ok. 1800−1801. Po czym możemy poznać, że obraz powstał w XIX wieku? Odwołaj się do elementów graficznych.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RAxoe6Iwz9V8J
Obraz przedstawia żołnierzy rozstrzeliwujący grupę ludzi, którzy podnoszą ręce lub błagają o litość. Na ziemi leżą zakrwawieni zabici. Żołnierze są ubrani w grube mundury i wysokie czapki. Do pasów mają przypięte szable. W oddali znajduje się miasto spowite w półmroku.
Francisco Goya, Trzeci maja 1808 lub Rozstrzeliwanie na wzgórzu księcia Pío, 1814. Do jakich wydarzeń historycznych nawiązał artysta? Jaki przekaz na temat wojny niesie ten obraz? Zwróć uwagę na obecność odniesień do religii.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Romantyczni artyści chętnie malowali pejzaże. Uznawany za jednego z najwybitniejszych malarzy brytyjskich William Turner uwielbiał obcować z naturą i przelewać na płótno jej dzikość, tajemniczość, ale też towarzyszący jej spokój. Jego miasta spowijała mgła, interesowały go ruiny wplecione pomiędzy nowsze budynki.
R1CYLVWvYiqyN
Obraz przedstawia zamek z wysokimi murami i licznymi wieżami. Prowadzi do niego długi kamienny most rozciągający się nad rzeką. Wokół zamku znajdują się inne fortyfikacje. Na brzegu rzeki stoją sarny i jelenie. Przez chmury przebija się światło księżyca.
William Turner, Alnwick Castle, około 1829. Na okładkę jakiego rodzaju książki mogłaby trafić powyższa ilustracja?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RwW8T6r58a8UH
Obraz przedstawia duże portowe miasto składające się z wielkich masywnych kamiennych budynków. W jego porcie znajdują się liczne łodzie i okręty. Na brzegu stoją rybacy z sieciami, którzy łowią ryby. Obok nich leżą beczki. Niebo jest pokryte chmurami.
William Turner, Malta, I poł. XIX wieku. Czy można powiedzieć, że Turner był realistą? Odpowiedź uzasadnij.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Obrazy Eugène’a Delacroix, tak jak inne prace romantyków, cechowały bogaty koloryt, zastosowanie światłocienia i dynamiczna kompozycja. W centrum zainteresowania Francuza byli przede wszystkim ludzie. Oprócz portretów (np. Fryderyka Chopina) malował sceny z życia codziennego oraz historyczne (w tym nawiązujące do mitologii).
RjrGShJgv9jbg
Obraz przedstawia uzbrojonych mieszkańców miasta szturmujących pozycje wroga. Mężczyźni, kobiety i dzieci są uzbrojeni w szable pistolety i karabiny. Jedna z kobiet stojąc na prowizorycznej barykadzie trzyma francuską flagę i daje innym znak do ataku. Na ziemi leża liczne ciała. W oddali znajdują się budynki miasta, z których unosi się dym.
Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady, 1830 rok. Kim jest kobieta trzymająca w jednej ręce trójkolorową flagę, a w drugiej muszkiet z bagnetem? Co symbolizuje?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Za najwybitniejszego polskiego malarza romantyzmu uznaje się Piotra Michałowskiego, portrecistę oraz twórcę scen batalistycznych. Słynny jest także obraz Walentego Wańkowicza przedstawiający Adama Mickiewicza.
RQ4tguI0yFkyD
Obraz przedstawia oddział konny galopujący górskim szlakiem w nocy. Jadą w górę w stronę oświetlających wszystko płomieni. Żołnierze są ubrani w ciemne mundury.
Piotr Michałowski, Szarża w wąwozie Somosierra, około 1837 rok. Obraz przedstawia atak Polaków w służbie Napoleona na oddziały hiszpańskie. Wypisz pięć przymiotników, które można wykorzystać w opisie obrazu Michałowskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RQtwlXYYRSQDY
Obraz przedstawia Adama Mickiewicza opierającego się o skałę wpatrującego się w dal. Jest on ubrany w białą koszulę, czerwony szal i futrzany płaszcz. Ma krótkie czarne włosy i lekkie baki. Obok niego na trawie leży mała harfa. W oddali znajdują się góry.
Walenty Wańkowicz, Portret Adama Mickiewicza na Judahu skale, 1827–1828. Zwróć uwagę na ubranie Mickiewicza. Ma na sobie burkę (płaszcz) górali krymskich – znajduje się w pobliżu góry Ajudah, na wybrzeżu Półwyspu Krymskiego. Inspiracją artysty były bowiem „Sonety krymskie”. Jaki wizerunek poety kreuje Wańkowicz (jakie cechy jego charakteru podkreśla)?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rzeźba
Rzeźby w romantyzmie (tak, jak i w innych epokach) pełniły przede wszystkim funkcję dekoracyjną. Zdobiły ogrody i parki, place, wnętrza reprezentacyjnych budynków i ich elewacje. Tematycznie artyści odwoływali się do mitologii i historii oraz symboliki wolnościowej, rewolucyjnej. Ich prace były podobne do rzeźb klasycystycznych. Pod koniec XVIII i na początku XIX wieku sławę zdobyli Włoch Antonio Canova i Duńczyk Bertel Thorvaldsen. Duch epoki ujawnił się w pracach rzeźbiarzy tworzących nieco później, w latach 30. i 40. XIX wieku. Do tej grupy zaliczamy m.in. Francuzów − Françoisa Rude’a i Davida d’Angersa.
RiVnP3bq3xST5
Na zdjęciu znajduje się biały pomnik mężczyzny, który zapisuje coś na tabliczce. Jest ubrany w szatę i lekką przewiewną zbroję. Ma krótkie kręcone włosy. Siedzi na siedzisku. Obok jego nogi leży miecz. Pomnik znajduje się w ciemnym pomieszczeniu.
Antonio Canova, George Washington, kopia z początku XX wieku, na podstawie oryginału z 1821 roku, widok współczesny.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R13zyDADlZ5iu
Na zdjęciu znajduje się ciemny pomnik przedstawiający mężczyznę jadącego na koniu. Pomnik znajduje się na wysokim podwyższeniu składającym się z ciemnych kamiennych bloków. Mężczyzna jest ubrany w lekką zbroję i szatę. Ma krótkie kręcone włosy. W prawej ręce trzyma miecz, którym wskazuje przed siebie, a lewą ręką trzyma lejce. Za pomnikiem znajduje się jasny pałac z licznymi oknami i z ciemnym dachem.
Bertel Thorvaldsen, Pomnik Księcia Józefa Poniatowskiego przed Pałacem Prezydenckim w Warszawie, między 1826 a 1832 rokiem, widok współczesny.
Źródło: Bertel Thorvaldsen, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1W7jPAMho16c
Pomnik przedstawia mężczyznę jadącego na koniu, który jest atakowany przez innego brodatego mężczyznę. Jadący na koniu ma długie włosy i jest ubrany w mundur z naramiennikami. Koń stoi na tylnych kończynach. Na podstawie pomnika znajduje się dużą płaskorzeźba przedstawiająca dużą liczbę postaci. Pomnik znajduje się w parku z drzewami.
David d'Angers, Pomnik generała Jacquesa Nicolasa Goberta na cmentarzu Père Lachaise w Paryżu, widok współczesny.
Źródło: I, Aroche, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Zb4ju3YfoZ2
Na zdjęciu znajduje się ogromna płaskorzeźba znajdująca się na kamiennej ścianie budynku. Przedstawia ona wojowników prowadzących nagich jeńców. Są oni ubrani w zbroje i uzbrojeni w miecze i włócznie. Nad wojownikami znajduje się krzyczący anioł z dużymi skrzydłami i ubrany w zbroję. W prawej ręce trzyma miecz, a lewą daje znak do ataku.
François Rude, Wymarsz ochotników z 1792 roku (Marsylianka), fragment Łuku Tryumfalnego w Paryżu, między 1833 a 1836, widok współczesny.
Przyjrzyj się rzeźbom w galerii. Rozstrzygnij, które mają w sobie więcej romantycznego ducha, a które raczej nawiązują do klasycyzmu. Odpowiedź uzasadnij.
Słownik
alegoria
alegoria
w literaturze i sztuce: postać, motyw lub fabuła mające poza znaczeniem dosłownym stały umowny sens przenośny
gotyk
gotyk
styl w sztuce średniowiecznej
metafora
metafora
przenośnia; figura stylistyczna występująca zwykle w poezji, oparta na skojarzeniu dwóch zjawisk i przeniesieniu nazwy jednego zjawiska na drugie
romantyzm
romantyzm
europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX w., odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne
pejzaż
pejzaż
(fr. paysage) krajobraz
Słowa kluczowe
romantyzm, William Turner, Wolność wiodąca lud na barykady, Sacré Coeur, neogotyk, kongres wiedeński
Bibliografia
P. Franaszek, Wielka Historia Świata, t. 8, Świat w XVIII wieku, Warszawa 2006.
Problemy polskiego romantyzmu, seria I‑III, red. M. Żmigrodzka, Wrocław 1971‑1981.
R. Przybylski, A.Witkowska, Romantyzm, Warszawa 1997 (seria: „Wielka Historia Literatury Polskiej”).