a) Provide characteristics of gases. b) Are there any intermolecular interactions in gases? c) What will the strength of these interactions depend on? d) What is the strength of intermolecular interactions in gases in relation to intermolecular interactions in liquids or solids?
a) balloon, b) effervescent tablet, c) a narrow test tube filled with water.
Using only the items above, suggest the sequence of the action that must be performed to show that the gases take up the volumevolumevolume of the vessel they are in.
Answer:
1. I fill the test tube halfway with water. 2. I throw an effervescent tablet into the water in the test tube. 3. I quickly put the balloon on the test tube opening. 4. I observe the filling of the balloon with gas released from the effervescent tablet. 5. I record the results of observations in the form of a note.
Task 3
Answer the questions:
a) In an inflated balloon, do gases only occupy a specific part of the balloon volume? b) What examples do you know which demonstrates that gases fill the entire volume available to them?
Answer:
a) In the inflated balloon, you can observe that gas always fills the entire volumevolumevolume. b) When inflating a bicycle tire, the air fills the entire volume of the tire. In the entire house, on the ground floor, in the basement and on the first floor there is always atmospheric airatmospheric airatmospheric air, whose properties are the same everywhere.
Task 4
Watch slideshows „Gas expansionexpansionexpansion - tire” and „Gas expansion - balloon” where you can see experiment related to gas expansion.
Please note that increasing the volumevolumevolume occupied by gas is not related to increasing the total amount of gas molecules in the tank.
[Slideshow 1]
[Slideshow 2]
Conclusions:
a) The gases can expand, it was evident in the experiment with the expansion of air from the inflated tire to the pump cylinder or to the bicycle tire. b) The reason for the fact that the inflated balloon placed in the air retains its shape is to balance the interaction of molecules inside the balloon by the interaction of the air molecules on the balloon walls. c) Reducing the amount of air molecules as a result of pumping out with a vacuum pumpvacuum pumpvacuum pump causes the pressurepressurepressure exerted by the air molecules on the outer surface of the balloon to decrease. Thanks to this the balloon expands.
Conclusion:
The air pressure depends on the concentration of air molecules.
Which phenomenon is accompanied by rapid gas expansion.
Research hypothesis:
The expansion of the gas causes a reduction in the concentration of particles, which in effect may reduce not only the pressure, but also the temperature of the gas.
What will be needed:
a) small glass mirror, b) deodorant in a pressure container.
Instructions:
1. Bring the deodorant valve close to the mirror and empty the deodorant towards the mirror for a few seconds. 2. Observe the condensation of water on the mirror.
Observation:
As a result of cooling caused by the stream of expanding gas coming out of the deodorant valve, the mirror is covered with a mist of condensation from the air.
Conclusion:
The expansionexpansionexpansion of gas is often accompanied by a decrease in its temperature, which is most clearly visible when this process occurs rapidly.
Task 5
Determine whether the sentences below are true or false:
a) Gas molecules exhibit large attractive and weak repulsive interactions. b) Gases increase in volumevolumevolume as interactions between molecules are very weak. c) Gases easily reduce their volume, because their molecules are far away from each other. d) Reducing the volume of the gas tank as a result of gas compressioncompressioncompression forces causes an increase in the gas pressurepressurepressure in the tank.
Answer:
a) False. b) True. c) True. d) True.
[Illustration 1]
Task 6
Complete the data on the chemical composition of dry air in the table.
- Cząsteczki w gazach słabo na siebie oddziałują, ich ruch jest chaotyczny i odbywa się w całej dostępnej przestrzeni. - Cząsteczki gazu wypełniają całkowicie objętość naczynia, bez względu na jego kształt. Podczas ruchu dochodzi do ich wzajemnych zderzeń i „bombardowania” ścianek pojemnika. - Najbardziej rozpowszechnionym gazem w przyrodzie jest powietrze. Suche powietrze jest mieszaniną azotu (78%) i tlenu (21%). Pozostały 1% składu stanowią dwutlenek węgla i gazy szlachetne. - Gazy nie mają kształtu – przybierają kształt naczynia, w którym się znajdują. - Gazy nie mają określonej objętości – przybierają objętość naczynia, w którym się znajdują. - Gazy są ściśliwe (w przeciwieństwie do ciał stałych i cieczy). - Rozprężanie gazu polega na zwiększaniu jego objętości i spadku ciśnienia. - Rozprężaniu gazu często towarzyszy obniżenie jego temperatury, co jest najwyraźniej widoczne, gdy ten proces zachodzi gwałtownie. - Prędkość większości cząsteczek gazu w temperaturze pokojowej nie przekracza 1000 .
a) Gazy przyjmują kształt naczynia w którym się znajdują i wypełniają całą jego objętość. b) Oddziaływania cząsteczkowe w gazach są bardzo słabe. c) Wielkość oddziaływań cząsteczkowych w gazie zależy od rodzaju gazu, tj. od budowy chemicznej jego cząsteczek i od ciśnienia gazu. d) Oddziaływania w gazach są dużo słabsze niż w cieczach i ciałach stałych.
m69858b29b034797d_1528449000663_0
Budowa cząsteczkowa i właściwości fizyczne gazów
m69858b29b034797d_1528449084556_0
Drugi
m69858b29b034797d_1528449076687_0
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
m69858b29b034797d_1528449068082_0
45 minut
m69858b29b034797d_1528449523725_0
Przedstawienie budowy cząsteczkowej gazów.
m69858b29b034797d_1528449552113_0
1. Przedstawienie oddziaływań międzycząsteczkowych w gazach.
2. Określanie wielkości oddziaływań międzycząsteczkowych w gazach.
3. Określenie zależności między budową cząsteczkową a właściwościami gazów.
m69858b29b034797d_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje budowę cząsteczkową gazów,
- określa zależności między budową cząsteczkową gazów a ich właściwościami fizycznymi.
m69858b29b034797d_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Wykład problemowy.
m69858b29b034797d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą, burza mózgów.
m69858b29b034797d_1528450127855_0
Polecenie 1
Odpowiedz na pytania:
a) Podaj cechy charakterystyczne dla gazów. b) Czy w gazach występują oddziaływania międzycząsteczkowe? c) Od czego będzie zależeć wielkość tych oddziaływań? d) Jaka jest wielkość oddziaływań międzycząsteczkowych w gazach w stosunku do oddziaływań międzycząsteczkowych w cieczach lub w ciałach stałych?
Odpowiedź:
a) Gazy przyjmują kształt naczynia w którym się znajdują i wypełniają całą jego objętość. b) Oddziaływania cząsteczkowe w gazach są bardzo słabe. c) Wielkość oddziaływań cząsteczkowych w gazie zależy od rodzaju gazu, tj. od budowy chemicznej jego cząsteczek i od ciśnienia gazu. d) Oddziaływania w gazach są dużo słabsze niż w cieczach i ciałach stałych.
m69858b29b034797d_1528446435040_0
Polecenie 2
Masz do dyspozycji:
a) balonik, b) tabletkę musującą, c) wąską probówkę wypełnioną wodą.
Korzystając tylko z podanych pomocy zaproponuj kolejność wykonania czynność które trzeba wykonać, aby wykazać, że gazy przybierają objętość naczynia w którym się znajdują.
Odpowiedź:
1. Probówkę wypełniam do połowy wodą. 2. Do wody w probówce wrzucam tabletkę musującą. 3. Szybko nakładam otwór balonika na otwór probówki. 4. Prowadzę obserwację wypełniania balonika gazem uwalnianym z tabletki musującej. 5. Wyniki obserwacji zapisuję w formie notatki.
Polecenie 3
Odpowiedz na pytania:
a) Czy w napompowanym baloniku, gazy zajmują tylko określoną część objętości balonika? b) Jakie znasz przykłady świadczące o tym, że gaz wypełnia całą dostępną im objętość?
Odpowiedź:
a) W napompowanym baloniku zawsze obserwuje się wypełnienie gazem całej jego objętości. b) Podczas pompowania opony roweru powietrze wypełnia całą objętość opony. W całym domu na parterze, w piwnicy i na piętrze zawsze jest powietrze atmosferyczne, którego własności są wszędzie takie same.
Polecenie 4
Obejrzyj pokazy slajdów „Rozszerzalność gazu - opona” oraz „Rozszerzalność gazu - balonik” gdzie pokazano doświadczenia dotyczące rozprężania gazu.
Zwróć uwagę, że zwiększanie objętości zajmowanej przez gaz nie jest związane ze zwiększeniem całkowitej ilości cząsteczek gazu w zbiorniku.
[Slideshow 1]
[Slideshow 2]
Wnioski:
a) Gazy mogą się rozprężać, widoczne to było w doświadczeniu z rozprężaniem się powietrza z napompowanej opony do cylindra pompki lub do opony roweru. b) Przyczyną tego, że napompowany balonik umieszczony w powietrzu zachowuje swój kształt jest zrównoważenie oddziaływania cząsteczek wewnątrz balonika oddziaływaniem cząsteczek powietrza na ścianki balonika. c) Zmniejszanie ilości cząsteczek powietrza w wyniku odpompowania pompą próżniową powoduje, że ciśnienie wywierane przez cząsteczki powietrza na zewnętrzną powierzchnię balonika zmniejsza się. Dzięki temu balonik rozszerza się.
Wniosek:
Ciśnienie powietrza zależy od koncentracji cząsteczek powietrza.
Doświadczenie 1
Rozprężanie gazu.
Problem badawczy:
Jakie zjawisko towarzyszy gwałtownemu rozprężaniu się gazu.
Hipoteza badawcza:
Rozprężanie gazu powoduje zmniejszenie koncentracji cząsteczek, co w efekcie może doprowadzić do zmniejszenia nie tylko ciśnienia, ale i temperatury gazu.
Co będzie potrzebne:
a) małe lusterko szklane, b) dezodorant w pojemniku ciśnieniowym.
Instrukcja postępowania:
1. Zbliż wylot dezodorantu do lusterka i przez kilka sekund opróżniaj dezodorant w kierunku lusterka. 2. Obserwuj skraplanie się wody na lusterku.
Obserwacja:
W wyniku ochłodzenia strumieniem rozprężającego się gazu wychodzącego z zaworu dezodorantu lusterko pokrywa się mgiełką skraplającej się pary wodnej z powietrza.
Wniosek:
Rozprężaniu gazu często towarzyszy obniżenie jego temperatury, co jest najwyraźniej widoczne, gdy ten proces zachodzi gwałtownie.
Polecenie 5
Określ prawdziwość poniższych zdań:
a) Cząsteczki gazów wykazują duże oddziaływania przyciągające i słabe oddziaływania odpychające. b) Gazy zwiększają swoją objętość, gdyż oddziaływania między cząsteczkami są bardzo słabe. c) Gazy łatwo zmniejszają swoją objętość, ponieważ ich cząsteczki znajdują się daleko od siebie. d) Zmniejszanie objętości zbiornika gazu w wyniku działania siły sprężającej gaz powoduje zwiększenie ciśnienia gazu w zbiorniku.
Odpowiedź:
a) Fałsz. b) Prawda. c) Prawda. d) Prawda.
[Ilustracja 1]
Polecenie 6
Uzupełnij w tabeli dane dotyczące składu chemicznego suchego powietrza atmosferycznego.
[Tabela 1]
m69858b29b034797d_1528450119332_0
- Cząsteczki w gazach słabo na siebie oddziałują, ich ruch jest chaotyczny i odbywa się w całej dostępnej przestrzeni. - Cząsteczki gazu wypełniają całkowicie objętość naczynia, bez względu na jego kształt. Podczas ruchu dochodzi do ich wzajemnych zderzeń i „bombardowania” ścianek pojemnika. - Najbardziej rozpowszechnionym gazem w przyrodzie jest powietrze. Suche powietrze jest mieszaniną azotu (78%) i tlenu (21%). Pozostały 1% składu stanowią dwutlenek węgla i gazy szlachetne. - Gazy nie mają kształtu – przybierają kształt naczynia, w którym się znajdują. - Gazy nie mają określonej objętości – przybierają objętość naczynia, w którym się znajdują. - Gazy są ściśliwe (w przeciwieństwie do ciał stałych i cieczy). - Rozprężanie gazu polega na zwiększaniu jego objętości i spadku ciśnienia. - Rozprężaniu gazu często towarzyszy obniżenie jego temperatury, co jest najwyraźniej widoczne, gdy ten proces zachodzi gwałtownie. - Prędkość cząsteczek gazu w temperaturze pokojowej wynosi ok. 1000 .