Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
RReX2lHI6rMFL
Jaką technikę zastosował opiekun medyczny?
RScT9pNnI50UO2
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi. Czynnikiem utrudniającym komunikację opiekuna medycznego z pacjentem jest
2. Komunikacja
2. Komunikacja2D1Aw3kWkg
RO096AEg2taqk2
Łączenie par. Oceń, czy poniższe zdania dotyczące komunikacji z chorym są prawdziwie czy fałszywe.. Komunikacja to proces przekazywania i odbierania informacji między dwiema osobami lub małą grupą osób, wywołujący określone skutki i rodzaje sprzężeń zwrotnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komunikacja to przekazywanie informacji, zatem konieczne jest istnienie co najmniej jednego nadawcy oraz jednego bądź wielu odbiorców.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odbiorca koduje znaki, czyli szyfruje je, a nadawca je dekoduje, czyli odszyfrowuje ich sens.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komunikacja odbywa się wyłącznie za pomocą słów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń, czy poniższe zdania dotyczące komunikacji z chorym są prawdziwie czy fałszywe.. Komunikacja to proces przekazywania i odbierania informacji między dwiema osobami lub małą grupą osób, wywołujący określone skutki i rodzaje sprzężeń zwrotnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komunikacja to przekazywanie informacji, zatem konieczne jest istnienie co najmniej jednego nadawcy oraz jednego bądź wielu odbiorców.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odbiorca koduje znaki, czyli szyfruje je, a nadawca je dekoduje, czyli odszyfrowuje ich sens.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komunikacja odbywa się wyłącznie za pomocą słów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
3. Komunikacja z chorym
3. Komunikacja z chorym
Komunikacja z chorym101550Brawo! Udało Ci się rozwiązać test. Oznacza to, że masz wiedzę z zakresu podstaw języka migowego i sposobów komunikacji z chorym.Niestety, nie udało Ci się rozwiązać testu. Wróć do gry wcielanie się w rolę Wcielanie się w rolę opiekunka
Test
Komunikacja z chorym
Sprawdzisz, czy masz wiedzę z zakresu: • podstaw języka migowego, • komunikacji z chorym.
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
15 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Komunikacja z chorym
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Nadawcą jest Możliwe odpowiedzi: 1. osoba rozpoczynająca proces komunikacji, która decyduje o nadaniu komunikatu, a także jego treści, formie i sposobie kodowania., 2. bierny uczestnik komunikacji., 3. osoba, która nadzoruje proces komunikacji.
Przekazywaną w akcie komunikacji treść nazywamy Możliwe odpowiedzi: 1. wypowiedzią., 2. szumem, 3. komunikatem.
Wskaż wszystkie elementy konieczne do skutecznej komunikacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Nadawca, odbiorca, kontekst, komunikat, kontakt, kod., 2. Komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna., 3. Nadawca, odbiorca, kod, komunikat.
Komunikacja werbalna jest to Możliwe odpowiedzi: 1. sposób porozumiewania się za pomocą gestów., 2. sposób porozumiewania się za pomocą słów., 3. sposób, w jaki się mówi (ton głosu, tempo mówienia itd.).
Dokończ zdanie, wskazując wszystkie poprawne odpowiedzi. Technika słonia jest to Możliwe odpowiedzi: 1. technika polegająca na kontroli własnego zachowania dzięki kontrastowaniu go z zachowaniem rozmówcy., 2. technika postępowania wpływająca na skuteczność komunikacji dzięki np. dostosowaniu tempa wypowiedzi oraz parafrazowaniu., 3. technika, w której należy unikać kontaktu wzrokowego z rozmówcą, nie powinno się patrzeć mu w oczy., 4. technika, w której nie uwzględnia się zachowania rozmówcy, tylko konsekwentnie, jak słoń, osiąga się cel, tj. przekazuje komunikat.
Dokończ zdanie, wskazując wszystkie poprawne odpowiedzi. Strzał ostrzegawczy jest to Możliwe odpowiedzi: 1. technika stosowana przy przekazywaniu trudnych informacji, polegająca na poprzedzeniu właściwego komunikatu sformułowaniem przygotowującym na niekorzystną wiadomość., 2. technika polegająca na tym, że po udzieleniu pacjentowi tzw. trudnej informacji osoba przekazująca wiadomość skupia się na jego reakcji i dostosowuje do tej reakcji swoje dalsze zachowanie., 3. uprzedzanie pacjenta o wykonaniu procedury medycznej., 4. powtórzenie kilkukrotne tego samego zdania.
Dokończ zdanie, wskazując wszystkie poprawne odpowiedzi. Techniki zwanej zdartą płytą warto użyć, gdy Możliwe odpowiedzi: 1. zależy nam na przekonaniu do czegoś rozmówcy, dlatego powtarzamy te same treści w różnych modyfikacjach, dzięki czemu bardziej prawdopodobne jest, że pacjent się zgodzi., 2. rozmówca wydaje się nie słuchać argumentów., 3. nie mamy pomysłu, co powiedzieć., 4. rozmówca mówi za głośno.
Zastosowanie klaryfikacji jest zasadne, gdy Możliwe odpowiedzi: 1. chcemy upewnić się, że właściwie rozumiemy to, co chciał nam przekazać nadawca., 2. nie rozumiemy, co mówi nasz rozmówca., 3. chcemy, aby nasz rozmówca zmienił zdanie.
Metoda zwana zdartą płytą różni się od powtórzenia tym, że Możliwe odpowiedzi: 1. polega ona na wielokrotnym wypowiadaniu na różne sposoby treści komunikatu, a nie na powtarzaniu ostatniego słowa rozmówcy, jak dzieje się w przypadku powtórzenia., 2. ma ona inną skuteczność., 3. jest ona, w przeciwieństwie do powtórzenia, metodą stosowaną w komunikacji.
Parafraza polega na Możliwe odpowiedzi: 1. stosowaniu metafor., 2. dokładnym powtarzaniu słów rozmówcy., 3. ujmowaniu innymi słowami sensu wypowiedzi nadawcy, by podkreślić, że go słuchamy, oraz by zweryfikować nasze rozumienie treści wypowiedzi.
Odzwierciedlenie polega na Możliwe odpowiedzi: 1. bezpośrednim opisywaniu odbieranych przez rozmówcę sygnałów w postaci sposobu mówienia nadawcy, jego mimiki, zachowania, uzupełnionym o pytanie, czy dobrze rozumiemy ich przyczynę: „Słyszę, że drży Panu głos. Czy to znaczy, że obawia się Pan tej rozmowy?”., 2. wyjaśnianiu rozmówcy swojego zachowania., 3. zadawaniu rozmówcy pytań.
Komunikat typu „ja – ty” to technika polegająca na Możliwe odpowiedzi: 1. informowaniu rozmówcy, w jaki sposób jego zachowania wpływają na nas (jakie wywołują emocje, jakie mają dla nas znaczenie), a tym samym na uświadamianiu rozmówcy naszych potrzeb bez atakowania go., 2. agresywnym informowaniu rozmówcy o naszych potrzebach., 3. ukrywaniu przed rozmówcą naszych emocji.
Komunikat „tu i teraz” to Możliwe odpowiedzi: 1. wypowiedź bezpośrednio dotycząca konkretnego zachowania rozmówcy, wyrażająca uczucia, potrzeby, obserwacje., 2. ogólna wypowiedź dotycząca całokształtu zachowania rozmówcy., 3. technika mająca nakłonić rozmówcę do natychmiastowej odpowiedzi.
Pytań otwartych używamy w celu Możliwe odpowiedzi: 1. dania odpowiadającemu swobody wypowiedzi, aby umożliwić pytającemu uzyskanie pełniejszej, wyczerpującej informacji., 2. uzyskania krótkiej odpowiedzi „tak” lub „nie”., 3. podsumowania rozmowy.
Dokończ zdanie, wskazując wszystkie poprawne odpowiedzi. Do sposobów pokonywania barier w komunikacji z pacjentem należy Możliwe odpowiedzi: 1. formułowanie jednoznacznych przekazów., 2. przekazywanie jednej informacji na raz., 3. panowanie nad własnymi emocjami., 4. zadawanie pytań i niezwracanie uwagi na zachowanie rozmówcy.
Dokończ zdanie, wskazując wszystkie poprawne odpowiedzi. Do czynników utrudniających komunikację opiekuna medycznego z pacjentem należy Możliwe odpowiedzi: 1. krytykowanie, ocenianie i obwinianie., 2. używanie niezrozumiałego języka., 3. informowanie pacjenta o wykonywanych czynnościach, procedurach., 4. straszenie w celu zmotywowania pacjenta.
Dokończ zdanie, wskazując wszystkie poprawne odpowiedzi. Elementem poprawnej komunikacji opiekuna medycznego z pacjentem jest Możliwe odpowiedzi: 1. niedopasowanie przekazu do potrzeb i możliwości odbiorcy (rozmawiając z kimś, należy mieć na uwadze, kim jest rozmówca, a także zważać na sposób mówienia oraz na to, jak może być odebrany przekaz)., 2. dbanie o zgodność zachowań werbalnych i niewerbalnych., 3. dbałość o zrozumiałość i prostotę przekazu., 4. zachęcanie do wyjaśniania problemów ogólnikowo zasygnalizowanych przez rozmówcę.
Odpowiedz, czy każda osoba głucha bez problemu odczytuje słowa z ruchu ust i jest w stanie napisać komunikat na kartce. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, każda osoba głucha ma opanowane obydwie te czynności., 2. Częściowo, tzn. osoby głuche mają problem z poprawnym odczytaniem mowy z ruchu ust, ale bez trudu posługują się językiem polskim w piśmie., 3. Nie, nie wszyscy głusi mają takie zdolności.
Spośród wymienionych poniżej zdań wskaż zdanie nieprawdziwe, będące stereotypem na temat osób głuchych. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoby z niedosłuchem określa się mianem „głuchych”, zaś słowo „głuchoniemy” jest obraźliwe., 2. Implant ślimakowy nie zawsze, nie w pełni przywraca słuch., 3. Istnieje jeden, uniwersalny język migowy na całym świecie.
Słowo „Głusi” pisane wielką literą odnosi się do Możliwe odpowiedzi: 1. wszystkich osób głuchych, słabosłyszących, ich słyszących rodzin i osób bliskich, komunikujących się w języku migowym, stanowiących grupę ludzi o określonej kulturze i przekonaniach., 2. wszystkich osób znających język migowy., 3. wszystkich osób charakteryzujących się – z medycznego punktu widzenia – całkowitą lub częściową utratą słuchu.
W języku migowym pytanie można zasygnalizować Możliwe odpowiedzi: 1. poprzez zakreślenie w powietrzu znaku zapytania na końcu zdania – tego samego co stawiany w języku polskim na końcu zdań pytających., 2. tylko poprzez odpowiednią konstrukcję zdania., 3. poprzez lekkie wychylenie się do przodu, uniesienie brwi czy zmrużenie oczu.
Wskaż poprawną definicję polskiego języka migowego (PJM). Możliwe odpowiedzi: 1. Polski język migowy jest to język, w którym wszystkie słowa z języka polskiego mówionego tłumaczy się kolejno, poprzez literowanie palcami każdego z nich., 2. Polski język migowy jest to kompletny język o charakterze wizualno-przestrzennym., 3. Polski język migowy jest to ubogi system, zawierający tylko podstawowe zwroty i wyrażenia, służące do podstawowej komunikacji z osobami głuchymi.
4. Język migowy
4. Język migowy1Dt655qfXy
R1H0xkWAa8BFT11
Oceń, czy poniższe zdania dotyczące języka migowego są prawdziwie czy fałszywe.
Oceń, czy poniższe zdania dotyczące języka migowego są prawdziwie czy fałszywe.