RG5NFKUD54JDZ

Urząd pocztowy zupełnie nowy - poczta elektroniczna

Tumisu z Pixabay
Źródło: domena publiczna.

Zakładanie konta pocztowego w portalu internetowym

W dzisiejszym świecie, w którym informacje krążą szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, umiejętność korzystania z poczty elektronicznej to jedno z podstawowych narzędzi komunikacji. E‑mail, czyli elektroniczna wiadomość, pozwala nam błyskawicznie przesyłać teksty, zdjęcia, dokumenty i inne pliki – niezależnie od tego, czy piszemy do kolegi z klasy, nauczyciela, czy kogoś z drugiego końca świata.

W tym rozdziale dowiesz się:

  • czym jest poczta elektroniczna i jak działa,

  • jak założyć własne konto e‑mail,

  • jak bezpiecznie i kulturalnie komunikować się przez e‑mail,

  • jak rozpoznawać wiadomości niechciane (spam) i chronić swoją skrzynkę.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

podstawowe zasady bezpieczeństwa oraz zagrożenia wynikające z komunikacji w internecie.

Odwiedź kilka portali internetowych i poszukaj możliwości założenia na nich własnego konta pocztowego.

RfiUl1dJFSS6c
Ilustracja przedstawiająca loga wybranych serwisów, w których można założyć konto pocztowe: Gmail, Outlook, Yahoo!, Onet oraz WP - Wirtualna Polska.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Jednymi z najbardziej popularnych dostawców usług poczty elektronicznej są:

  • Gmail- którego właścicielem jest Google.

  • Outlook - którego właścicielem jest Microsoft.

  • Yahoo! Mail - którego właścicielem jest Yahoo. Inc.

  • Onet.pl - jeden z największych polskojęzycznych portali internetowych z klientem poczty elektronicznej.

  • Wp.pl - pierwszy polskojęzyczny serwis internetowy z usługami poczty elektronicznej.

Ważne!

Ćwiczenia w tym materiale polegają w głównej mierze na zakładaniu kont i rejestracji w różnych serwisach internetowych. Media społecznościowe i fora mają własne regulaminy i restrykcje dotyczące minimalnego wieku potrzebnego do bezpiecznego korzystania z ich stron. Niejednokrotnie przepisy te regulowane są przez prawo obowiązujące w danym państwie. W Polsce portale społecznościowe wymagają, aby użytkownicy w chwili rejestracji mieli co najmniej 13 lat. Nie ma natomiast odgórnie nałożonego wieku minimalnego wymaganego do zakładania i korzystania z kont pocztowych. Regulaminy serwisów pocztowych, takich jak Gmail, czy Yahoo! z racji zintegrowania z innymi serwisami typu Youtube, mają własne ograniczenia dotyczące wieku. Minimalnym wiekiem wymaganym do samodzielnego zarządzania kontem Google jest 16 lat. Jeśli nie masz pewności, czy spełniasz wymagane kryteria co do wieku, poproś osobę dorosłą - rodzica, nauczyciela lub opiekuna, aby wyraził zgodę i pomógł ci w procedurze rejestracji.

1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z ofertą kont pocztowych wymienionych wyżej dostawców. Korzystając z uzyskanych informacji, wybierz dostawcę usługi pocztowej i załóż konto pocztowe.

Po zakończeniu rejestracji i zalogowaniu się do swojego konta uzyskasz dostęp do utworzonej skrzynki pocztowej. Znajdziesz w niej list z powitaniem. Z jego treścią zapoznasz się po kliknięciu w temat. Zazwyczaj znajduje się w nim kilka porad odnośnie personalizacji konta pocztowego i przechodzenia do innych usług.

Teraz możesz już przystąpić do pracy z programem pocztowym, odbierać listy,  tworzyć nowe wiadomości po kliknięciu w napis lub ikonę Nowa wiadomośćNapisz wiadomość lub Utwórz, wysyłać je, archiwizować oraz dodawać nowe kontakty i adresy.

1
Ciekawostka

Wraz z informacją o adresie użytkownika otrzymasz informację o nazwach serwerów SMTP, POP3 lub IMAP. Serwer POP3 lub jego następca protokół IMAP, będzie odbierał pocztę skierowaną na twój adres pocztowy, a serwer SMTP będzie wysyłał napisane przez ciebie listy. Te nazwy mogą się okazać przydatne przy zaawansowanym konfigurowaniu klienta poczty elektronicznej na twoim komputerze, jednak większość dzisiejszych klientów pocztowych automatycznie konfiguruje usługę poczty e‑mail. Wystarczy posiadać konto pocztowe u jednego z popularniejszych dostawców, do których zaliczyć możemy Outlook, Gmail, Yahoo! lub nasze rodzime serwisy Onet.pl, czy Wirtualna Polska.

Klienci poczty elektronicznej

Niestety, bez dostępu do internetu nie będzie możliwe korzystanie ze skrzynki odbiorczej. Aby mieć dostęp do korespondencji w każdej sytuacji, warto rozważyć używanie programu (klienta pocztowego), który umożliwia łączenie się z serwerem poczty elektronicznej, np. Mozilla ThunderbirdMozilla ThunderbirdMozilla Thunderbird lub domyślnie zainstalowanego w systemach Windows 10 i Windows 11 - Microsoft Outlook

R1CME0eng7mPH
Ilustracja przedstawiająca logo aplikacji Outlook.
Źródło: GroMar, Microsoft, licencja: CC BY 3.0.

Outlook to menedżer informacji osobistych i program komunikacyjny pozwalający odbierać pocztę z wielu kont e‑mail równocześnie oraz zarządzać kalendarzami i kontaktami. Po zalogowaniu się do programu, zasoby twojej skrzynki będą znajdowały się na dysku twojego komputera i będą w każdej sytuacji dostępne. W tym przypadku wykorzystywany jest protokół pocztowy IMAPIMAPIMAP, którego główną zaletą jest to, że nie usuwa wiadomości pocztowej pobieranej z serwera pocztowego i będzie ona dostępna dla ciebie również w przypadku dostępu do skrzynki pocztowej poprzez stronę  WWW. Będąc offline, Outlook wciąż pozwala pisać maile, które zostaną automatycznie wysłane po odzyskaniu dostępu do internetu przy włączonym programie.

Konfigurowanie klienta poczty elektronicznej

Aby korzystać z programu pocztowego Outlook firmy Microsoft, warto upewnić się, że jest on zainstalowany na komputerze. Program ten powinien być domyślnie dostępny w systemach Windows 10 i Windows 11. Jeśli jednak nie został zainstalowany, można pobrać jego darmową wersję ze sklepu z aplikacjami Microsoft Store. Po zakończeniu instalacji należy przejść do konfiguracji konta.

1
Ćwiczenie 2

Przygotuj program Outlook do nadawania i odbierania wiadomości twojego konta pocztowego.

Posiadając konto poczty elektronicznej u innego dostawcy niż Microsoft Outlook, możesz skonfigurować ustawienia serwera w zakładce Plik rozwijając menu Ustawienia konta.

R1H01DzgwXURk
Zrzut okna przedstawiający informacje o kontach oraz ustawienia konta w aplikacji Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W celu poprawy bezpieczeństwa, włącz funkcję uwierzytelniania użytkownika serwera poczty wychodzącej (SMTP), zaznaczając opcję Serwer wychodzący (SMTP) wymaga uwierzytelnienia. Wprowadzone zmiany powinieneś zatwierdzić klikając Dalej i przystąpić do korzystania z klienta pocztowego.

Zdjęcie numer 1. Ustawienia konta IMAP dla poczty przychodzącej.

Ilustracja przedstawiająca zrzut okna w którym znajdują się ustawienia konta IMAP dla poczty przychodzącej.
W górnej części okna znajduje się napis Ustawienia konta IMAP. Pod napisem podany jest adres mailowy konta: januszkowalski0205@gmail.com.Pod adresem znajduje się rozwijane pole: Poczta wychodząca. Elementy pola. Nazwa użytkownika: januszkowalski0205@gmail.com, Serwer: imap.gmail.com, Port 993, Metoda szyfrowania SSL lub TLS. Pole metoda szyfrowania jest polem wyboru. Po jego naciśnięciu rozwiną się dodatkowe opcje wyboru. Poniżej pola wyboru znajduje się pole z tekstem: wymagaj logowania przy użyciu bezpiecznego uwierzytelnienia hasła. Pole to jest polem do zaznaczenia: tak lub nie.
Poniżej znajduje się rozwijane pole o nazwie: poczta wychodząca.
W prawym dolnym rogu widać przycisk: Dalej.

Zdjęcie numer 2. Ustawienia konta IMAP dla poczty wychodzącej.

Ilustracja przedstawiająca zrzut okna w którym znajdują się ustawienia konta IMAP dla poczty wychodzącej.
W górnej części okna znajduje się napis Ustawienia konta IMAP. Pod napisem podany jest adres mailowy konta: januszkowalski0205@gmail.com.Pod adresem znajduje się rozwijane pole: Poczta wychodząca. Poniżej umieszczone jest rozwijane pole o nazwie: poczta wychodząca. Elementy pola. Serwer: smtp.gmail.com>, Port 465, Metoda szyfrowania SSL lub TLS. Pole metoda szyfrowania jest polem wyboru. Po jego naciśnięciu rozwiną się dodatkowe opcje wyboru. Poniżej pola wyboru widać suwak określający limit czasu serwera. Pod limitem czasu serwera znajdują się dwa pola tekstowe do ewentualnego wyboru. Pierwsze Pole Wymagaj logowania przy użyciu bezpiecznego uwierzytelnienia hasła. Pole to nie jest zaznaczone. Pole drugie: Serwer wychodzący (SMTP) wymaga uwierzytelnienia. Pole to jest zaznaczone. Poniżej niego znajdują się dwie dodatkowe opcje do zaznaczenia. Pierwsza: Użyj tych samych, ustawień co mój serwer poczty przychodzącej. Pole to jest zaznaczone. Druga: Zaloguj się za pomocą nazwy użytkownika i hasła. Pole to nie jest zaznaczone.
W prawym dolnym rogu widać przycisk: Dalej.

Możliwości klienta poczty elektronicznej

Po przejściu kreatora dodawania konta i zalogowaniu się na swoją skrzynkę e‑mail, aplikacja połączy się z serwerem poczty przychodzącej i wczyta twoje wiadomości. Odebrane listy zapisywane są w folderze Skrzynka odbiorcza.

RJ8626gArDkbI
Zrzut okna przedstawiający panel główny narzędzi aplikacji Microsoft Outlook. 
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu Nowa wiadomość e‑mail w lewym górnym rogu programu, uruchomione zostanie okno tworzenia wiadomości.

RFWHjeIKfATrI
Zrzut okna przedstawiający panel główny narzędzi aplikacji Microsoft Outlook z otwartym oknem pisania nowej wiadomości.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W oknie nowego listu możesz, wykorzystując możliwości zakładki Wiadomość, formatować tekst, wyrównywać akapity, wstawiać listy i odnośniki, sprawdzać pisownię lub dodawać kontakty z książki adresowej.  Ponadto możesz ustalić w niej priorytet, z jakim list ma zostać dostarczony do adresata (Dostarczanie: wysoka lub niska ważność). Po wybraniu zakładki Wstawianie, będzie możliwe dołączanie do listu różnego typu plików, kalendarzy, wizytówek, a także tabel, równań czy symboli. Bardziej zaawansowane opcje dotyczące wyglądu wiadomości znajdziesz w zakładce Formatowanie tekstu.W zakładce Opcje można zmienić motyw i kolor strony wiadomości, dołączyć do listu przyciski głosowania lub zażądać potwierdzenia dostarczenia i przeczytania wiadomości. W każdym z ostatnich trzech wymienionych przypadków dostaniesz zwrotnego maila z odpowiednią informacją.

Zdjęcie numer 1. Sposób pisania wiadomości w aplikacji Microsoft Outlook.

Ilustracja przedstawia zrzut okna na którym pokazany jest sposób pisania wiadomości w aplikacji Microsoft Outlook. W górnej części okna znajdują się zakładki: plik, wiadomość, wstawienie, opcje, formatowanie tekstu, recenzja, pomoc, powiedz mi co chcesz zrobić. Poniżej znajdują się różne opcje edycji tekstu. Poszczególne kategorie edycji: schowek, formatowanie, czcionka, akapit, style, edytowanie, powiększenie. W kategorii schowek znajdują się przyciski: wklej, wytnij, kopiuj, malarz formatów. W kategorii formatowanie znajdują się przyciski: HTML, zwykły tekst, RTF. W kategorii czcionka znajdują się następujące opcje. U góry: informacja o czcionce, wielkość czcionki, przycisk zwiększenia czcionki, przycisk zmniejszenia czcionki, przycisk zmiany wielkości liter, przycisk czyszczenia formatowania. Na dole: przycisk pogrubienia, przycisk kursywy, przycisk podkreślenia, przycisk indeksu dolnego, przycisk indeksu górnego, przycisk podkreślenia, przycisk zmiany koloru czcionki. W kategorii akapit znajdują się następujące przyciski. U góry: punktory, numerowanie, lista wielopoziomowa, zmniejsz wcięcie, zwiększ wcięcie. Na dole: wyrównanie tekstu do lewej, do środka, do prawej, justowanie, interlinia i odstęp, cieniowanie, obramowanie. W kategorii style znajduje się lista zdefiniowanych styli. Na końcu widoczny jest przycisk: zmień style. W kategorii edytowanie znajdują się przyciski: znajdź, zmień, zaznacz. W kategorii powiększenie znajduje się przycisk: powiększ.
Poniżej paska narzędzi umieszczony jest napis: dodano przyciski głosowania do tej wiadomości.
Po lewej stronie okna aplikacji znajduje się przycisk wyślij. Obok niego widoczne są informacje: od, do, do wiadomości, temat. Przykładowe teksty. W polu od: skrzynkaprojektu@outlook.com. W polu do: napis Przyjaciele poprzedzony znakiem plusa. Pole do wiadomości: do uzupełnienia. W polu temat: wzór na równoważność masy i energii.
Pod tematem umieszczony jest plik tekstowy załącznika opisany jako: Einstein. Poniżej znajduje się pole tekstowe wiadomości. W górnej jego części narysowana jest tabela. Tabela składa się z jednego wiersza i dziesięciu kolumn. Kolumna pierwsza, czwarta, siódma i dziesiąta jest cieniowania. Poniżej znajduje się wzór teorii względności. E=m·c2.

Zdjęcie numer 2. Sposób użycia przycisków głosowania w aplikacji Microsoft Outlook.

Ilustracja przedstawia zrzut okna na którym pokazany jest sposób użycia przycisków głosowania w aplikacji Microsoft Outlook. W górnej części okna znajdują się zakładki: plik, wiadomość, wstawienie, opcje, formatowanie tekstu, recenzja, pomoc, równanie, powiedz mi co chcesz zrobić. Poniżej znajdują się różne opcje edycji tekstu. Poszczególne kategorie edycji: motywy, pokazywanie pól, zaszyfruj, śledzenie, więcej opcji. W kategorii motyw znajdują się następujące przyciski: motyw, kolory, czcionki, efekty, kolor strony. W kategorii pokazywanie pól znajduje się przycisk: UDW. W polu zaszyfruj znajduje się przycisk: zaszyfruj. W kategorii śledzenie widoczny jest przycisk: użyj przycisków głosowania oraz zaznaczone opcje: żądaj potwierdzenia dostarczenia, żądaj potwierdzenia przeczytania. W kategorii więcej opcji widoczne są przyciski: zapisz element wysłany w, opóźnij dostarczenie, kieruj odpowiedzi do.
Na zdjęciu z wciśniętego przycisku: użyj przycisków głosowania wysuwa się wstążka z czterema opcjami. Poszczególne opcje to: zaakceptuj lub odrzuć, tak lub nie, tak lub nie lub możliwe, niestandardowy. Opcja Tak lub nie lub możliwe jest zaznaczona. Obok wyświetla się informacja uzupełniająca: umożliwia zatwierdzenie lub odrzucenie tego żądania.
Poniżej paska narzędzi umieszczony jest napis: dodano przyciski głosowania do tej wiadomości.
Po lewej stronie okna aplikacji znajduje się przycisk wyślij. Obok niego widoczne są informacje: od, do, do wiadomości, temat. Przykładowe teksty. W polu od: skrzynkaprojektu@outlook.com. W polu do: napis Przyjaciele poprzedzony znakiem plusa. Pole do wiadomości: do uzupełnienia. W polu temat: wzór na równoważność masy i energii.
Pod tematem umieszczony jest plik tekstowy załącznika opisany jako: Einstein. Poniżej znajduje się pole tekstowe wiadomości. W górnej jego części znajduje się wzór teorii względności. E=m·c2.

Jeżeli chcesz wysłać wiadomość do grupy osób, kolejnych adresatów (tak nazywamy odbiorców wiadomości) możesz dodać, wpisując ich w polach:

  • Do zawiera listę adresów e‑mail osób, do których wiadomość jest bezpośrednio skierowana;

  • Kopia (DW) zawiera listę adresów e‑mail osób, które powinny dostać kopię wiadomości, ale do których nie jest ona bezpośrednio skierowana. Wszyscy adresaci będą widzieć, na jakie adresy wysłane zostały kopie wiadomości;

  • Ukryta kopia (UDW) działa podobnie jak „kopia”, ale adresy z „ukrytej kopii” nie będą ujawnione w wysyłanej wiadomości.

W twojej skrzynce z korespondencją odebraną masz możliwość oznaczenia w sposób graficzny listów ważnych dla ciebie (OflagujOflagowaćOflaguj: włącz lub wyłącz flagę), śledzenia aktualności w danej konwersacji, przenoszenia nadesłanych wiadomości do wybranych folderów oraz pracy w trybie offlineOfflineoffline.

1
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z treścią wiadomości w twojej skrzynce odbiorczej i udziel na nią odpowiedzi, dołączając załącznik w postaci dowolnego pliku graficznego. Jeden z listów znajdujących się w skrzynce odbiorczej oznacz flagą i przekaż go dalej, do innego adresata, korzystając z opcji Prześlij dalej. Na koniec utwórz nowy list, wykorzystując możliwości formatowania wprowadzanego tekstu, dołącz zdjęcie, nadaj mu odpowiedni priorytet, a następnie wyślij go i jego kopię do dwóch wybranych osób. Druga osoba powinna widzieć tylko siebie jako odbiorcę wiadomości.

Treść listu możesz przygotować w poniższym dzienniku.

RoVhMpNnJugvB
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W programie pocztowym poza wyżej wymienionymi funkcjami związanymi z pocztą, znajdziemy także dodatki pośrednio z nią powiązane. W lewym dolnym rogu okna programu znajdziesz dodatkowe funkcje aplikacji, a mianowicie: kalendarz, kontakty, czy listy zadań.

Kalendarz
Ikona Kalendarza w lewym dolnym rogu programu umożliwia podgląd zaplanowanych wydarzeń, świąt, czy urodzin. Możesz dodawać do niego własne wpisy, jak i również wyświetlać terminy spotkań, do których zostałeś zaproszony z pracy lub w szkole. Kalendarz będzie wyświetlony w wybranym przez ciebie widoku: dziennym, tygodniowym lub miesięcznym.

RYwLjaHMLNDUZ
Zrzut okna przedstawiający kalendarz w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Dwukrotne kliknięcie w okienko kalendarza z datą umożliwia w otwartym oknie wpisanie informacji, takich jak: lokalizacja, początek i koniec spotkania. Przydatną opcją jest możliwość wprowadzenia wydarzeń lub spotkań w ustalonym cyklu czasowym.

RusbVGl5bOmcl
Zrzut okna przedstawiający tworzenie wydarzenia w kalendarzu aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Kalendarz synchronizuje się „na żywo” z kontem Microsoft, dzięki czemu wszystkie ważne daty możemy sprawdzić, dodać lub usunąć także online. Pamiętaj, że Outlook należy do programów rodziny Microsoft, a jego wszystkie funkcjonalności znacznie wykraczają poza zakres tego materiału. Dodatkowo istnieją opcje synchronizacji z innymi aplikacjami, na przykład Microsoft Teams.

Korzystając z funkcji Outlook.com możesz udostępnić swój kalendarz innym osobom. W przypadku gdy twoi znajomi dysponują kontem Microsoft (tzn. posiadają adres e‑mail i hasło dostępu do usługi Outlook lub OneDrive) wystarczy, gdy znajdziesz się w kalendarzu, kliknąć Udostępnij kalendarz dostępne w menu u góry i wybrać nazwę jednego z kalendarzy.

RI5NFCKEsaOYq
Zrzut okna przedstawiający udostępnianie kalendarza w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W ukazanym oknie, Dodaj do listy wybrane osoby, którym udostępnisz swój kalendarz. Możesz zezwolić im wyłącznie na wyświetlanie twojego kalendarza lub jego edytowanie, co jest równoważne z udostępnieniem innym osobom możliwości dokonywania wpisów w twoim kalendarzu.

RUoLJpn6coKbq
Zrzut okna przedstawiający dodawanie użytkowników do kalendarza aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z poziomu listy rozwijanej możesz także ustalić poziom dostępu do przesłanego kalendarza. Na koniec kliknij pozycję Zastosuj. Osoba lub osoby, której/którym udostępniasz kalendarz, otrzyma wiadomość e‑mail z zaproszeniem, które po kliknięciu pozwala się zalogować i wyświetlić kalendarz.

Z kolei dowolnej osobie, nie dysponującej kontem Microsoft, możesz przesłać kalendarz wiadomością e‑mail umożliwiający dostęp do kalendarza w trybie tylko do wyświetlania. Możesz wybrać jeden z kilku poziomów dostępu i zakres dat.

Kontakty
W przypadku prowadzenia przez ciebie korespondencji z wieloma osobami bardzo przydatne jest posiadanie książki z kontaktami w postaci adresów e‑mailowych oraz danych takich, jak: imiona, nazwiska, numery telefonów i adresy zamieszkania. Dostęp do listy kontaktów można uzyskać, klikając w ikonę Kontakty w lewym dolnym rogu programu.

Rf6uBS12mb7kE
Zrzut okna przedstawiający Moje kontakty w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Będąc w liście kontaktów, gdy klikniesz w podświetlony adres e‑mail w informacjach kontaktowych na wybranym adresacie, zostanie otwarte okno nowej wiadomości z wpisanym już wybranym adresem poczty elektronicznej.

1
Ćwiczenie 4

Załóż książkę adresową (kontakty) w wykorzystywanym przez ciebie programie pocztowym.

Ciekawostka

Popularnym niegdyś sposobem przekazywania aktualnych informacji z danych stron internetowych był czytnik kanałów RSS (ang. Really Simple Syndication) służący do szybkiego odczytywania wiadomości z nagłówkami z wybranych serwisów. Programy pocztowe takie jak Outlook posiadają funkcje czytnika RSS, a niektóre z popularniejszych stron internetowych wciąż udostępniają odpowiednie pliki RSS, aby podłączenie się do ich źródła było możliwe. Kanały informacyjne RSS znajdziesz w Ustawieniach kont w zakładce Plik.

R1AwCNUaFvzal
Zrzut okna przedstawiający tworzenie nowego kanału informacyjnego RSS.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Klienci poczty elektronicznej to programy do obsługi poczty z poziomu komputera (bez korzystania z przeglądarki). Umożliwiają obsługę wielu kont jednocześnie.

Listy dystrybucyjne

Kiedy liczba adresatów jest bardzo duża (czasami trzeba wysłać maila całej klasie albo szkole), drobiazgowe zarządzanie listami odbiorców robi się kłopotliwe. Problem ten rozwiązuje utworzenie listy dystrybucyjnej, czyli grupy kontaktów. Uzyskuje się wówczas możliwość wysyłania jednocześnie jednego listu do grupy odbiorców. Aby utworzyć grupę, rozwiń menu Nowy kontakt i wybierz opcję Grupa kontaktów.

RB23IhaXgTPN7
Zrzut okna przedstawiający tworzenie grupy kontaktów w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W oknie Grupa kontaktów, wybierz opcję Dodaj członków. Możesz utworzyć nowy kontakt w tym momencie podając nazwę i adres e‑mail lub dodać do grupy już istniejące na twojej liście kontakty. Na wybrany kontakt kliknij dwukrotnie, aby dodać go do listy. Nie zapomnij nazwać grupy oraz zapisać zmian klikając Zapisz i zamknij.

Utworzona przez ciebie grupa pojawi się na liście kontaktów. Teraz przy tworzeniu nowej wiadomości uzyskasz możliwość grupowego zaadresowania listu.

R1eu4Ar1ftMv2
Zrzut okna przedstawiający wybieranie adresatów wiadomości z listy kontaktów w aplikacji Microsoft Outlook.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Na niektórych listach dystrybucyjnych każdy z odbiorców sam może zdecydować, czy chce otrzymywać wiadomości, czy nie. Jednym z takich rodzajów grup są listy subskrybowaneSubskrypcjasubskrybowane, do których można dopisać swój adres. Wszystkie wiadomości wysłane do grupy np. hodowców psów rasowych, rozsyłane są na wszystkie zapisane w tej grupie adresy. Typowym przykładem subskrypcji są listy mailingoweListy mailingowelisty mailingowe - każda lista posiada własny adres pocztowy. Wysłanie na niego jakiejś wiadomości sprawia, że otrzymują ją wszyscy subskrybenci.

Ciekawostka

Innym przykładem mogą być listy federowaneFederowaćfederowane, w których wiadomości gromadzone są na serwerze. Każdy, kto chce przeczytać wiadomości, może obejrzeć je na serwerze. Najstarszym i najbardziej znanym przykładem federowanej grupy dyskusyjnej jest ogólnoświatowy system grup dyskusyjnych tzw. Usenet, który czasy świetności ma za sobą, a dzisiaj zastąpiony został przez fora dyskusyjne i serwisy społecznościowe. W Polsce z możliwości grup dyskusyjnych zaczęto korzystać w 1994 roku.

Usenet był podzielony na ogólne i konkretne tematy tworzące tzw. hierarchię Usenetu. Był również rozproszony - działał jednocześnie na wielu serwerach na całym świecie. Każdy, kto chciał poczytać jego zawartość, mógł podłączyć się do jakiegoś serwera i zacząć pobierać wiadomości. Po wybraniu grupy dyskusyjnej dokonywało się jej subskrypcji, czyli uzyskania możliwości przeglądania zawartych w niej listów. Po wybraniu listu poznawaliśmy jego treść i uzyskiwaliśmy możliwość udzielenia odpowiedzi, która była widoczna dla innych czytelników.

Mozilla Thunderbird1
Mozilla Thunderbird

Klient poczty elektronicznej firmy Mozilla.

IMAP1
IMAP

Protokół internetowy pozwalający na odbiór poczty elektronicznej w sposób zapewniający dwukierunkową wymianę informacji pomiędzy skrzynką a programem pocztowym.

Oflagować1
Oflagować

Oznaczyć wiadomość.

Offline1
Offline

Status informujący o braku dostępności internetu.

Subskrypcja1
Subskrypcja

Mechanizm, który polega na cyklicznym otrzymywaniu treści. Spotykana przy różnego rodzaju serwisach, gdzie użytkownik otrzymuje dostęp do danych treści pod warunkiem cyklicznych opłat. Innym przykładem może być regularne otrzymywanie newslettera.

Listy mailingowe1
Listy mailingowe

Kontakty zebrane na jednej liście dostępne pod jednym adresem e‑mail. Wysyłając e‑mail na adres listy trafi on do całej grupy odbiorców.

Federować1
Federować

Łączyć się, gromadzić.