Lesson plan (Polish)
Temat: Rodzina jest najważniejsza
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
II. Rodzina.
Uczeń:
1) charakteryzuje rodzinę jako grupę społeczną; przedstawia rolę rodziców i osób starszych w rodzinie; analizuje wartości ważne dla jego rodziny.
Ogólny cel kształcenia:
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń wyjaśnia podstawowe prawidłowości życia społecznego.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie rodziny z prawnego punktu widzenia, określa zakres ochrony, jakim cieszy się ona na mocy Konstytucji RP.
definiuje pojęcie rodziny na gruncie socjologicznym i tłumaczy jej funkcje.
wskazuje różnice pomiędzy tradycyjnym i współczesnym modelem rodziny.
analizuje współczesną sytuację polskich rodzin.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody nauczania:
dyskusja,
burza mózgów,
mapa myśli,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem widżetu, planszy interaktywnej, ćwiczeń interaktywnych,
śniegowa kula,
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
indywidualna,
w parach,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, czym jest rodzina z prawnego i socjologicznego punktu widzenia oraz jakie są jej funkcje.
2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o odczytanie art. 18 Konstytucji RP dotyczącego prawnej ochrony rodziny. Staje się to punktem wyjścia do dyskusji, czym jest rodzina. Nauczyciel prosi, by uczniowie na tablicy zapisywali swoje propozycje, które później przydadzą się do zbudowania definicji.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie spośród podanych przez siebie propozycji wskazują te elementy, które ich zdaniem powinna zawierać definicja pojęcia „rodzina”. Nauczyciel weryfikuje je, za pomocą pytań ukierunkowuje uczniów na aspekty, które nie zostały zapisane. Wspólnie formułują definicję.
2. Nauczyciel wypisuje na tablicy pojęcie „rodzina”, a następnie w formie mapy myśli dopisuje: wielopokoleniowa, wielodzietna, niepełna, zrekonstruowana, adopcyjna, rodzina tradycyjna i współczesna. Po zapisaniu każdego określenia prosi uczniów o wyjaśnienie, jak rozumieją dane pojęcie. Chętni/wybrani uczniowie dopisują wyjaśnienia do mapy myśli. W razie potrzeby nauczyciel koryguje odpowiedzi.
3. W następnym kroku nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie określenie, jakie funkcje pełni rodzina. Zapisuje na tablicy problem: „Funkcje rodziny”. Wyjaśnia, że uczniowie będą pracować metodą kuli śniegowej i w rezultacie wspólnie ustalą rozwiązanie. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia metodę:
Uczniowie indywidualnie zapisują na kartkach własne odpowiedzi i uzasadnienia do nich. Następnie w parach porównują swoje propozycji i spisują na osobnej kartce listę swoich wspólnych rozwiązań. Uczniowie gromadzą się w czwórkach i w podobny sposób konfrontują swoje stanowiska, a zebrane rozwiązania zapisują na nowej kartce. W dalszej części lekcji uczniowie łączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa. Wszystkie uzgodnione na forum całej klasy odpowiedzi wraz z argumentami zostają zapisane na tablicy.
4. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi uczniów, by skonfrontowali swoje rozwiązanie z widżetem interaktywnym (fiszki) w abstrakcie „Family is the most important thing”. Prosi chętnych/wybranych uczniów o podsumowanie.
5. Nauczyciel pyta uczniów, jak ich zdaniem zmieniał się podział ról w rodzinie. Prosi, by spróbowali sobie przypomnieć z historii lub literatury podział ról w rodzinach sprzed wojen światowych i porównali go do współczesnej sytuacji. W rozmowie nauczającej nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcia i specyfikę rodziny tradycyjnej i współczesnej.
6. Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie przeanalizowali wyniki badania CBOS na temat najważniejszych wartości w życiu, jakimi kierują się respondenci (infografika w abstrakcie). Zadaniem uczniów będzie wykonanie Ćwiczenia 2. Na podstawie infografiki mają ułożyć w kolejności odpowiedzi, których udzielali respondenci. Razem z nauczycielem omawiają odpowiedzi.
7. Kontynuując temat wartości, nauczyciel prosi uczniów, by wskazali, jakie aspekty są dla nich ważne w życiu. Uczniowie podają swoje propozycje i uzasadniają je. Następnie na planszy interaktywnej „What is important to me?” umieszczają 8 najczęściej pojawiających się pomysłów.
8. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest drzewo genealogiczne. Uczniowie podają swoje propozycje, a w celu ich zweryfikowania wspólnie na tablicy interaktywnej wykonują Ćwiczenie 1 z abstraktu „Family is the most important thing”. Ich zadaniem jest uzupełnienie definicji pojęcia „drzewo genealogiczne”. Wraz z nauczycielem omawiają poprawne odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Stwórz drzewo genealogiczne swojej rodziny. Możesz wykorzystać schemat drzewa z abstraktu.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
więzi
pokrewieństwo
ponownie wyjść za mąż/ożenić się
współczesny
wychowywany
w przybliżeniu
wywrócić, przewrócić
utrwalony, ugruntowany
ład społeczny
nabywać (prawa)
w szczególności
spoczywać na
Teksty i nagrania
Family is the most important thing
A family is a basic unit of a society. Members of a family are connected with each other with formal and emotional ties (affinity, marriage), have certain rights and obligations towards each other.
Nowadays we rarely come across extended families, where grandparents, parents and children all live together under the same roof. There are much fewer families with many children. Contemporary families are small, with two generations only – parents and children. There are more single parents (usually mothers) raising children on their own (20% of children are brought up by single parents). However, there are also reconstructed families, in which at least one of the parents remarries. Some of the children find homes and love in adoptive families. Their caretakers are not their biological parents, but legally they are a family. There are approximately 6 million families in Poland, with around 10 million children up to the age of 24.
And what is your family like? Even if you do not all live under the same roof, you are still a family. It is worth remembering about your relatives, and, for example, create your very own family tree. Become an expert on your bloodline! Find out, what a family tree is, and build your own.
In a traditional family the husband supported the family financially, when the wife took care of the children, cooked, and did all the housework. The twentieth‑century world wars have completely overturned the well established social order. For many reasons, women had to go to work, which speeded up their emancipation – a process of procuring rights, civil and political rights and liberties in this case in particular. In a modern family, both men and women work, they raise children together, and run the house together. However, in practice, still more of the responsibilities connected with the childcare and housework rests with women.
Do you know what the most important functions of the family are? Do the exercise to find out the answer to that question.
In your opinion – what values are most important to people? Analyse the diagram presenting a 2008 and 2013 opinion poll about the values people are guided by in life. Later do the exercise.