R1SwRtkW0EG9n1

Środki poetyckiego obrazowania - epitet, porównanie, ożywienie i uosobienie

Ruchoma grafika przedstawiająca wzgórza z narysowanymi oczami. Na czterech wzgórzach znajdują się pojedyncze domy. Z ich kominów unosi się dym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Epitet już rozpoznajesz. Pora poznać następnego członka rodziny środków stylistycznych. Często pomaga poetom, gdy opisują jakieś przedmioty, zjawiska lub postaci i chcą wskazać na ich podobieństwo do czegoś innego. Dowiedz się, kto to taki...

Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z animacją i wypisz pary wyrazów połączonych w porównaniu.

ReJZOYnWoMURo1
Na początku animacji pojawia się plansza z napisem: Porównanie w roli głównej. Potem trwa animacja, w której mim naśladuje wyglądem różne zwierzęta. Na końcu pojawia się plansza: czytał Krzysztof Kulesza. Realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", lipiec 2015. Wykorzystane materiały na licencji CC cyberkineticfilms http://freesound.org.pl/people/Cyberkineticfilms/sounds/135434 harri http://freesound.org.pl/people/harri/sounds/12896 dobroide http://freesound.org.pl/people/dobroide/sounds/171119 exuberate http://freesound.org.pl/people/exuberate/sounds/254192
R1LL4qZMtM8Zk
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Odpowiedz na poniższe pytania.

  • O jakich zwierzętach mówi Porównanie?

  • Dlaczego ulubionymi zwierzętami Porównania jest jak i kameleon? Wyjaśnij, jak rozumiesz ten żart językowy.

  • Jakich słów użyjesz, żeby utworzyć porównanie? Jakie to części mowy?

R11S1CQxHxvN6
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3

Skonstruuj porównania, dopisz brakujące rzeczowniki – nazwy zwierząt.

  1. Skacze na drzewach jak...

  2. Powolny jak...

  3. Skrzeczy jak...

  4. Wierny jak...

  5. Głodny jak...

  6. Wyciąga szyję jak...

  7. Łagodny jak...

RoSaA8oW3lRqH
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w puste pola własnych porównań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R577AOOE42NGm
Porównanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RVnJuEHivQm9C
Chudy jak patyk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R17Rb89cjoPM9
Lekki jak piórko
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1eZQKwW8hbdR
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi wyrazami tak, aby utworzyły rymy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

W zamieszczonej poniżej zwrotce wiersza Igora Sikiryckiego „Zoologiczny talent” ktoś zamienił nazwy zwierząt. Uzupełnij luki właściwymi wyrazami.

RPDfntzM80YIl1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi wyrazami tak, aby utworzyły logiczne porównania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Igor Sikirycki19851920

Igor Sikirycki

- pisarz, poeta, dziennikarz i spiker radiowy. Współpracował z łódzkim Teatrem Lalek „Arlekin” oraz z czasopismami dla dzieci: „Płomykiem” i „Płomyczkiem”. Przetłumaczył na język polski wiele baśni, m.in. „Konika Garbuska”. Aktywnie działał w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci i był kawalerem Orderu Uśmiechu.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Zoologiczny talent lub wysłuchaj jego recytacji i wykonaj ćwiczenia.

RgKr7bXTNcOAs
Nagranie audio tekstu wiersza „Zoologiczny talent” Igora Sikiryckiego.
Zoologiczny talentIgor Sikirycki
Igor Sikirycki Zoologiczny talent

Jacek odważny jest jak lew
i w wodzie czuje się jak ryba.
Jak jeleń biega pośród drzew,
a z trampoliny jak ptak śmiga.

Po płotach łazi niby kot,
jak czapla zręcznie ryby łowi,
a gdy zaśpiewa, gotów w lot
dorównać głosem słowikowi.

Nagrodę chłopcu za to dać
z pewnością byłoby już można,
gdyby nie pysznił się jak paw
i mniej uparty był od kozła.

p_1 Źródło: Igor Sikirycki, Zoologiczny talent, [w:] tegoż, Kram z wierszykami, Łódź 1980, s. 34.
Ćwiczenie 6

Policz, ile zwierząt w występuje w wierszu.

R1S53MbcC3LLs
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7
RjHph0kpBcnvs1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi słowami tak, aby powstała definicja porównania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Zaznacz słowa, które pomogły ci rozpoznać w wierszu porównania.

R86UxAloBLPIc
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w tekście słów, które wprowadzają element porównania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
R1BCm0VL06c2C1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu zwrotów pisanych językiem poetyckim z ich potocznymi odpowiednikami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Jak sądzisz, czy zwierzęta swoim zachowaniem upodabniają się do ludzi? A może jest na odwrót? Porozmawiaj o tym w klasie i zapisz wnioski poniżej lub w zeszycie.

RIb4U0eo8GU7l
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10
R17D9aRy2w2Nu1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu antonimami do podanych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
Rwz3HXjuH9w1C
Zadanie interaktywne polega na połączeniu cech ze zwierzętami charakteryzującymi się tymi cechami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Przygotuj, w tajemnicy przed innymi, opisy przydzielonych przez nauczyciela zwierząt. Możesz wykorzystać tylko epitety i porównania. Nie wolno ci użyć nazwy zwierzęcia ani imitować dźwięków przez niego wydawanych. Pozostali uczniowie zgadują, o jakie zwierzę chodzi.

R78u7b5802Qdr
Miejsce na notatki ucznia
1
Polecenie 3

Opisz siebie za pomocą porównań. Użyj języka poetyckiego.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Ułóżcie wspólnie krótki wiersz. Pierwsza osoba w grupie wymyśla zdanie na swój temat. Musi ono zawierać porównanie, np. „Jestem słodka niczym miód”. Pozostałe osoby wymyślają zdania, które będą się z nim rymować. Gdy wszystkie osoby w danej grupie zdołają wymyślić zdanie do rymu ze zdaniem pierwszym, następna osoba w kolejności wymyśla nowe zdanie – i zabawa zaczyna się od nowa. Wygrywa ta grupa, która wymyśli najwięcej rymowanych zdań w ciągu pięciu minut.

RtXAAK9AQW3tf
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12

Wyjaśnijcie, co oznaczają poniższe powiedzenia. Każda grupa „pracuje” z innym zwierzęciem: kotem, kurą, psem, owcą, koniem i myszą. Możecie korzystać ze słowników.

RC6lv7qnida38
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, co oznaczają poniższe powiedzenia związane z  następującymi zwierzęciem: kotem, kurą, psem, owcą, koniem i myszą.

R2lh6ljxHLLSX
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 13
R1PSdLbyBXgpS
Zadanie interaktywne polegające na wpisywaniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R11QXw4Qan6Eg
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pory wyrazów w związki wyrazowe.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1bcqbIJyqwIj
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu znaczenia dosłownego i przenośnego do danych powiedzeń.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.