Rdcchx13qw37A
Grafika przedstawia starożytną rzeźbę w białym kolorze młodego mężczyzny o kręconych włosach. Postać ma nałożone na oczy okulary przeciwsłoneczne o żółtych oprawkach, a na szyi intensywnie różowe słuchawki. Tło sceny jest czarne, a na nim widnieją jasno świecące gwiazdy. Zarówno z prawej jak i lewej strony grafiki znajdują się nieregularne kształty przypominające rozlaną farbę w kolorach żółtym, fioletowym oraz niebieskim.

Zabawa w kompozytora

Apollo z mikserem muzycznym, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Apollo z mikserem muzycznym, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Przejdźmy do tematu

R1TFbThrsjlOM
Różne instrumenty muzyczne tworzące „artystyczny nieład”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Różne instrumenty muzyczne tworzące „artystyczny nieład”, licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin
Fryderyk Chopin

Posługujemy się dźwiękami, aby tworzyć muzykę,

tak jak posługujemy się słowami, aby tworzyć język.

Gust muzyczny czy swój styl słuchania muzyki tworzy się czasami całe życie. Są fani rapu, drugim spodoba się tylko muzyka pop, reszta wysłucha już tylko heavy metalu, a czasami ktoś zatrzyma się na klasycznych brzmieniach.

Pojawia się jednak w życiu każdego, nawet najmniejszego artysty potrzeba wyrażenia siebie poprzez dźwięki.

Poniższy materiał został przygotowany z myślą o stawianiu pierwszych kroków w tworzeniu muzyki. Można w nim znaleźć nowoczesne narzędzia, które pozwolą przybliżyć ten temat.

W materiale zawarto aplikację do tworzenia słuchowisk dostosowaną do poziomu nauki w szkole. Pomocną częścią jest również prezentacja multimedialnapartyturąPartyturapartyturą i animacją, przedstawiająca prosty utwór z fragmentami improwizowanymiImprowizacjaimprowizowanymi i akompaniamentem. Głównym elementem prezentacji jest partytura, przewijająca się w czasie trwania utworu i podświetlająca dźwięki. Ciekawą inspiracją jest również film, będący wywiadem z kompozytorem, a zarazem wybitnym artystą i muzykiem.

RCRdBSdUtl2iL
Studio muzyczne do tworzenia muzyki, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Studio muzyczne do tworzenia muzyki, licencja: CC BY 3.0.

Czy będę kompozytorem, jak nie gram i nie śpiewam?

R9rJ1l74xHnPk
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Wywiad z kompozytorem - Marcin Wyrostek”.
Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie. Który z akordeonistów był i jest inspiracją dla Marcina Wyrostka? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RA2FOvNFFnKgt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie. W czasie wywiadu Marcin Wyrostek wymienił osobę Astora Piazzolli. Jakiego rodzaju muzykę Piazolla tworzył? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RIGVniTPQCMme
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wskaż, która muzyka według ciebie najbardziej inspiruje Marcina Wyrostka? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1d0lJqPuAzn0
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Fakty są takie:

Z pasją słuchasz muzyki. Masz swoją bibliotekę na ulubionych platformach i aplikacjach w telefonie. Po rodzicach lub dziadkach pełne półki płyt CD lub bezcenne obecnie winyle.

A jednak, zostając sam w pokoju zastanawiasz się, czy w dzisiejszym świecie bez znajomości nut i opanowania gry na instrumentach można zacząć przygodę, jaką będzie tworzenie muzyki?

Jak się okazuje wszystko zależy tylko od naszych chęci i zaangażowania. Dzięki wytrwałości, posiadanej wiedzy, a przede wszystkim ciężkiej pracy młodzi artyści i kompozytorzy potrafią zawojować świat!

R1PgAakVR8vcx
Marcin Wyrostek – finalista telewizyjnego show „Mam Talent” w 2009 r., podlasie24.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu) fotograf: Anita Kot
Źródło: Anita Kot, Marcin Wyrostek – finalista telewizyjnego show „Mam Talent” w 2009 r., fotografia, dostępny w internecie: http://podlasie24.pl//miasto-siedlce/kultura/marcin-wyrostek-i-zespol-corazon-wystapia-w-siedlcach-29bc6.html [dostęp 13.09.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Komponować, mieć pasję, czyli zacząć od...?

Czasami instrument, innym razem KTOŚ - nauczyciel, tutorTutortutor, kolega, idol z ekranu filmu, gry komputerowej lub teledysku ulubionej piosenki staje się inspiracją pierwszych taktów autorskiej muzyki. Nie zawsze jej dźwięki będą pokazane światu, ale są NASZE!

Warto przypomnieć tutaj pewne inne łączące się z tematem zdarzenie…

Historia muzyki pokazuje wiele takich losowo odkrytych talentów. Takiego rodzaju „przeoczenie” lub „zapomnienie” pewnie stałoby się w przypadku jednego z największych twórców muzycznych świata  Jana Sebastiana Bacha (1685 – 1750), gdyby nie słynny romantyczny kompozytor i autor Marsza weselnego - Feliks Mendelssohn‑Bartholdy (1809 – 1847). [czytaj: feliks mendelson bartodi]

Już jako dwudziestolatek Mendelssohn [czytaj: mendelson]dyrygował przygotowaną przez siebie i na nowo odkrytą dla publiczności Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W owych czasach zapanowała wręcz swoista moda na twórczość barokowego Mistrza – Bacha. Jeden z piewców literackich epoki romantyzmu Johann Wolfgang Goethe [czytaj: johan wolfgang guter] stwierdził, że: Słuchając muzyki Bacha czujemy się, jakbyśmy znaleźli się w czasie, gdy Bóg stwarzał świat.

R1877Xyea2KL3
Friedrich Jentzen, „Portret Felixa Mendelssohna‑Bartholdy'ego”, 1837 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Friedrich Jenzten, Portret Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Felix_Mendelssohn-Bartholdy_%28AMZ_1837%29.png [dostęp 13.09.2022], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wysłuchaj fragmentu utworu i spróbuj opisać charakter utworu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RcRwbzRGjm7IT
Utwór pod tytułem „Pasja wg św. Mateusza”. Kompozycja jest autorstwa Jana Sebastiana Bacha, w wykonaniu chóru „I Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen”. Fragment trwający minutę i trzy sekundy. Kompozycja jest śpiewana, wykonywana przez głosy chóru. Utwór jest wykonywany w stałym tempie, ma bardzo pogodny charakter.
R13tlXlpN01ZK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Korzystając z ogólnodostępnych źródeł wymień przynajmniej trzy wielkie dzieła Jana Sebastiana Bacha. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1YaU0agnL7NQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ta historia – jak wiele innych, pokazuje konsekwencję w działaniu i dążeniu do określonego celu. Tutaj tym celem było pokazanie muzyki zapomnianego, a jakże wielkiego kompozytora. Ilu jest takich (kompozytorów lub wykonawców), których odkrywamy po jakimś czasie i stanowią dla nas pasję życia? Nie zawsze jest to jednak osoba, czasami jest to utwór, innym razem wydarzenie, koncert przeżyty wraz z grupą przyjaciół. Zmienia nasze życie i daje przypływ pozytywnej i twórczej energii.

Czas tworzenia, czas istnienia

Tworzenie utworu muzycznego to trudna sztuka komponowania, dlatego można zacząć od czegoś łatwiejszego, a zarazem bardzo przydatnego. W niektórych szkołach działają szkolne radiowęzły, które na przerwach mogą prezentować listy przebojów oraz ulubione piosenki. Jeśli w waszej szkole radiowęzeł nie działa, lub nie działa tak jakbyście chcieli, to poniższa aplikacja jest odpowiedzią na wasze potrzeby. Za pomocą aplikacji stworzycie swoje pierwsze słuchowisko.

Przed uruchomieniem aplikacji, zapoznaj się z instrukcją. Możesz ją pobrać, klikając przycisk „Pobierz załącznik”.

RvfK3wrMIDAJ2

Przycisk "Pobierz załącznik" umożliwia pobranie na dysk urządzenia pliku w formacie pdf, w którym zawarta jest instrukcja do aplikacji umożliwiającej tworzenie słuchowisk.

Instrukcja aplikacji do tworzenia słuchowisk, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instrukcja aplikacji do tworzenia słuchowisk, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 715.60 KB w języku polskim
R1RruqAZWY4oe
Aplikacja do tworzenia słuchowisk jest programem, w którym można nagrywać tekst mówiony i łączyć go z samplami i muzyką.
Aplikacja do tworzenia słuchowisk, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Aplikacja do tworzenia słuchowisk, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RBiGbamdwOyMc
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
RoU2WRF5ghjNq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
R28iWlfv3zM3d
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Uzupełnieniem powyższej aplikacji będzie prezentacja multimedialna, zawierająca partyturę i animację, dzięki której prosty utwór zostanie pokazany wraz z propozycją poddania go improwizacji i akompaniamentu.

PY8AchaJ0
R7Y387jS4gPxY
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
P19b5IYoO

Animacja z partyturą utworu „Gniewny gang”

R1629LSut7S70
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Partytura utworu „Gniewny gang” (wprawka)”.
Transkrypcjablackwhite
P1U3E7Rnr

Utwór dwugłosowy można wyrecytować według zapisanego rytmu S (Sopranu) i A (Altu), który w tym wypadku w pierwszych czterech taktach jest taki sam dla obu głosów. W taktach 5 i 6 rytm jest zróżnicowany w obu tych taktach, ale na koniec (takty 7 i 8) są znowu pod względem zapisu rytmu takie same.

Piosenkę można wykonać jednogłosowo, jak na przykładzie zapisanej melodii Sopranu (S) poniżej:

R1T6lpE7Mwsxh
Fragment partytury utworu „Gniewny gang”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Fragment partytury utworu „Gniewny gang”, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
P3IdKmnCe

Lub wybierając dolny głos altu (A), jak na rysunku poniżej:

R15Um620xUBW4
Fragment partytury utworu „Gniewny gang”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Fragment partytury utworu „Gniewny gang”, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
PCFNY3HH3

Pod zapisami melodii wraz z rytmem, w dwóch systemach oznaczonych S i A w kluczach wiolinowych, znajduje się zapis partii perkusyjnych (partia Klap: grupy 3- i 2- dzielne: partia Tup: grupy 2 dzielne: grupy są rozliczane ósemkami).

Oto ich zapis:

ROhYjlcrTEiW7
Linia akompaniamentu w notacji perkusyjnej utworu „Gniewny gang”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Linia akompaniamentu w notacji perkusyjnej utworu „Gniewny gang”, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
P1HtAIKIV

Słowa piosenki wraz z melodią są proste i nawiązują do śpiewów chórów z Filipin. Ćwiczenie to pozwala uzyskać wyrazistość głosek tylnojęzykowych: g, k, i nosowych: m, n, ą, ę. Dzięki swoistym cechom rodzimego języka śpiewacy z Filipin nie mają problemów z uzyskaniem dźwięczności wspomnianych głosek i właściwego rezonansu nosowego.

Transkrypcjablackwhite
Po30yrqrS

Elementem poddanym improwizacji może tutaj być akompaniament perkusyjny (w tym wypadku tutaj zapisany jako Klap‑Tup) jak również sama melodia. Można ją wzbogacać o kolejne wariacje związane ze zmianą dynamiki, artykulacji oraz pozostałe elementy muzyki.

R17yuTWPqyk4G
Ciało jako instrument perkusyjny, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ciało jako instrument perkusyjny, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
Pk0DIms7B

Można go wykonać również na instrumentarium Orffa. Towarzyszący akompaniament wzbogaca utwór i ma na celu pomoc w utrzymaniu pulsu.

R16BCAOo1tCV9
Instrumentarium Orffa, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instrumentarium Orffa, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite

Animacja z utworem „Gniewny gang” do improwizacji

RXs6jCI7PpHiv
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Utwór „Gniewny gang” instrumentalnie - do improwizacji"
Głośność lektora
Głośność muzyki

Komponowanie z użyciem rytmu

No dobrze, do komponowania można użyć naprawdę wielu rzeczy, ale co z instrumentami?

Przed wieloma wiekami, jeszcze w prehistorii nie było instrumentów muzycznych. Można jednak przypuszczać, iż nasi dalecy przodkowie i tak starali się składać dźwięki w proste utwory. Jest wiele teorii na ten temat, które przypominają nam, że w świecie natury, wokół nas, dźwięków oraz muzyki jest mnóstwo; można tu przytoczyć dość uniwersalne dla większości miejsc na świecie śpiewy ptaków.

Wiele teorii na temat muzyki w prehistorii zakłada, że nasi dalecy przodkowie rozpoczęli od śpiewu oraz bardzo prostych instrumentów perkusyjnych. I tymi drugimi zaraz się zajmiemy.

Śpiew jest o tyle wygodny, że nie wymaga żadnego sprzętu. Ale tak naprawdę ciała można używać również jako instrumentu perkusyjnego: za pomocą klaśnięć, pstryknięć, tupnięć, uderzeń o kolana, klatkę piersiową, szurania nogami czy syczenia da się stworzyć bardzo proste utwory.

R1XLYPlmkp2sk
Ciało jako instrument perkusyjny, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ciało jako instrument perkusyjny, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Dźwięki, które można wydobyć z własnego ciała bez instrumentu

Oczywiście dźwięki można, a nawet należy połączyć: szuranie, klaskanie czy gwizdanie będą dobrze się razem łączyć, a po chwili ćwiczeń mogą dać naprawdę zaskakujące rezultaty. Warto wtedy zapamiętać lub zapisać prosty, stworzony utwór, by z ćwiczenia oraz improwizacji stał się czymś, co można komuś pokazać oraz powtórzyć.

Na użyciu ciała jako instrumentu cała zabawa nie musi się jednak skończyć. Można przecież wykorzystać proste instrumenty, które nie wymagają wielu ćwiczeń, by poprawnie na nich zagrać i stworzyć coś interesującego.

R16ZIHMOz5nU8
Utwór pod tytułem „Gniewny gang”. Kompozycja jest autorstwa Marcina Wawruka, w wykonaniu zespołu ProForma. Fragment trwający minutę i trzydzieści sekund. Kompozycja jest śpiewana, wykonywana przez parę głosów. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie, ma bardzo pogodny i żywy charakter. W kompozycji można usłyszeć dźwięki klaskania oraz tupania.

Instrumentarium Orffa

R1Di8CVoHqALJ
Instrumentarium Orffa, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instrumentarium Orffa, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Carl Orff stworzył zestaw instrumentów, który miał umożliwić praktycznie każdemu – a przede wszystkim osobom w jak najmłodszym wieku – zabawę za pomocą muzyki. Dla dzieci w wieku przedszkolnym taki zestaw pomaga oswoić się z pierwszymi dźwiękami, ale nie jest powiedziane, że nie można z niego skorzystać później.

W skład instrumentarium wchodzi wiele instrumentów: bębenki, tamburyna, grzechotki czy dzwonki chromatyczne. Poniżej znajdują się zdjęcia najpopularniejszych instrumentów z instrumentarium Orffa.

RMZDaRbo1GQ1W
Bęben wielki, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, Yooperz (fotograf)
Źródło: Yooperz (fotograf), Bęben wielki, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mounted_concert_bass_drum.jpg [dostęp 31.07.2023], licencja: CC BY-SA 4.0.
RUvBn1RRrcRhg
Tamburyn, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, Alno (fotograf)
Źródło: Alno (fotograf), Tamburyn, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pandeiro3.JPG#/media/File:Pandeiro3.JPG [dostęp 31.07.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
RvauluTOQooUG
Marakasy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Marakasy, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R1bOKd1wVRPMp
Ksylofon, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, Roumpf (fotograf)
Źródło: Roumpf (fotograf), Ksylofon, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Xylophone.jpg#/media/File:Xylophone.jpg [dostęp 31.07.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
RwIVKyTlWMtwn
Dzwonki chromatyczne, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Dzwonki chromatyczne, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Glockenspiel-malletech.jpg#/media/File:Glockenspiel-malletech.jpg [dostęp 31.07.2023], domena publiczna.

Wszystkie te instrumenty są bardzo proste w obsłudze, natomiast potrafią przynieść naprawdę ciekawe efekty. Błędem też byłoby traktowanie ich jako instrumentów „dziecięcych”; może gra się na nich stosunkowo łatwo, jednak są to standardowe, pełnoprawne instrumenty. Tamburyn był używany w ludowej muzyce hiszpańskiej (i jest po dziś dzień), ksylofon ma swoje miejsce w klasycznych utworach, a bęben wielki w zestawie perkusyjnym zespołów rockowych czy popowych.

Za pomocą tych instrumentów można stworzyć pełnoprawną kompozycję: albo tylko rytmiczną, korzystając np. z bongosów, djembe, bębna wielkiego, tamburyna czy marakasów lub grzechotek, albo z melodią, którą można skomponować na dzwonkach chromatycznych czy ksylofonie. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by wymyślić i zaśpiewać słowa.

Ważną kwestią po stworzeniu utworu jest nie tylko zapisanie lub zapamiętanie, ale też podejście do niego z pewnym dystansem. Dobrze jest ocenić, czy nasza kompozycja jest dobrze ułożona i elementy do siebie pasują. Może jakąś część należy skrócić? Albo przeciwnie: rozwinąć, bo jest nieco ucięta? Czy wszystkie słowa pasują, melodia dobrze się układa, a rytm odpowiednio podkreśla to, co chcieliśmy uzyskać? Czasem warto spojrzeć na utwór z perspektywy czasu, żeby zobaczyć, czy na pewno jest dokładnie taki, jaki sobie założyliśmy.

Pierwsze utwory stworzone w taki sposób mogą być proste, ale to tylko wstęp; z czasem dojdzie do tego doświadczenie, umiejętność gry na kolejnych instrumentach lub lepsze opanowanie jednego z nich, być może wymiana zdań z innymi osobami, które próbują coś stworzyć. Komponowanie brzmi jak coś podniosłego, bardzo skomplikowanego i mistrzowskiego. Często tak jest, ale nigdy nie można zapominać, że w jakiś sposób trzeba zacząć, a dzięki praktyce można osiągnąć naprawdę wspaniałe rezultaty.

Ćwiczenie

Retqk3HSp9lr02
Ćwiczenie 1
Wpisz imię i nazwisko osoby, która wypowiedziała słynny cytat o Bachu: „Słuchając muzyki Bacha czujemy się, jakbyśmy znaleźli się w czasie, gdy Bóg stwarzał świat”. Odpowiedź: Tu uzupełnij (tu wpisz imiona oraz nazwisko).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Q9YTNpupzxj1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, która z organizacji powstała w 1945 r. podczas Ogólnopolskiego Zjazdu Kompozytorów, który odbył się w Krakowie. Możliwe odpowiedzi: 1. Stowarzyszenie Kompozytorów Polskich, 2. Związek Kompozytorów Polskich, 3. Stowarzyszenie Kompozytorów Polski Ludowej, 4. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Komunistycznego Związku Kompozytorów
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1DwEXNmeLYRZ2
Ćwiczenie 3
Określ, które wypowiedzi są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1.Partytura to tworzenie utworu muzycznego, wiersza lub przemowy, bez przygotowania., 2. Improwizacja szczegółowy spis nut przeznaczony dla dyrygenta, zespołowego utworu muzycznego., 3. Improwizacja i spisywanie ze słuchu muzyki to umiejętności sprzyjające rozwojowi sztuki komponowania., 4. Tutor to opiekun studentów na wyższych uczelniach lub dawniejsze określenie prywatnego nauczyciela, korepetytora.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Poniższy obrazek pokazuje najprostsze sposoby wykorzystania brzmienia naszego ciała. Podpisz je oraz opisz dwa inne przykłady pokazania dźwięków body percussionBody percussionbody percussion [czytaj: bodi perkuszyn].

RGhd4SmWZTe4b
Ilustracja do ćwiczenia nr 2, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja do ćwiczenia nr 2, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1ALmoFVum8pk
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Scharakteryzuj pojęcie body percussion i wymień jego przykłady.

R1AwqjG4mSybd
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wpisz nazwy przynajmniej czterech instrumentów znajdujących się na ilustracji.

R18hNx8zRqsHJ
Ilustracja do ćwiczenia nr 4, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja do ćwiczenia nr 4, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1Djl5yDlOuzf
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Przyjrzyj się ilustracji, a następnie uzupełnij zdania.

R1IekhMRzdfGH
Ilustracja do ćwiczenia nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja do ćwiczenia nr 5, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1E739l25IS4O
Przedstawiona ilustracja stanowi instrumentarium Tu uzupełnij. Największym zaprezentowanym instrumentem jest Tu uzupełnij. Drewniane sztabki zawiera Tu uzupełnij, a podobne do grzechotki, z drewnianymi rączkami i czerwono polakierowanymi główkami są Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Y26aP6uphts2
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłową odpowiedź na pytanie. Jaki instrument łączy dwóch kompozytorów przedstawionych w filmie, to jest: Marcina Wyrostka oraz Astora Piazzollę [czytaj: astora piaccolę]? Możliwe odpowiedzi: 1. Akordeon, 2. Harmonijka ustna, 3. Bandoneon, 4. Gitara akustyczna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
REsVN2BBKekaY1
Ćwiczenie 7
Wskaż prawidłową odpowiedź. Której z wymienionych osób przypisuje się odkrycie muzyki Jana Sebastiana Bacha. Możliwe odpowiedzi: 1. Johann Wolfgang Goethe, 2. Felix Mendelssohn - Bartholdy, 3. Marcin Wyrostek, 4. Fryderyk Chopin
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Wykreśl pojęcia związane z muzyką.

R1ZHWrOhzoX4J
Wykreśl pojęcia związane z muzyką.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RSJeIEnPms2SR
Ćwiczenie 8
Połącz w pary pojęcie z odpowiednią definicją. Improwizacja Możliwe odpowiedzi: 1. szczegółowy spis nut przeznaczony dla dyrygenta, zespołowego utworu muzycznego., 2. łatwo przystępny, interaktywny samouczek przekazujący wiedzę krok po kroku., 3. tworzenie utworu muzycznego, wiersza lub przemowy, bez przygotowania. Partytura Możliwe odpowiedzi: 1. szczegółowy spis nut przeznaczony dla dyrygenta, zespołowego utworu muzycznego., 2. łatwo przystępny, interaktywny samouczek przekazujący wiedzę krok po kroku., 3. tworzenie utworu muzycznego, wiersza lub przemowy, bez przygotowania. Tutorial Możliwe odpowiedzi: 1. szczegółowy spis nut przeznaczony dla dyrygenta, zespołowego utworu muzycznego., 2. łatwo przystępny, interaktywny samouczek przekazujący wiedzę krok po kroku., 3. tworzenie utworu muzycznego, wiersza lub przemowy, bez przygotowania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Body percussion
Body percussion

rodzaj dźwięków wydawanych przez własne ciało, takich jak np. klaskanie czy tupanie, powstałe dzięki uderzaniu w poszczególne jego części (również w kolana, klatkę piersiową, policzki i inne.).

Improwizacja
Improwizacja

tworzenie utworu muzycznego, wiersza lub przemowy, bez przygotowania.

Instrumentarium Orffa
Instrumentarium Orffa

zbiór prostych instrumentów perkusyjnych, za pomocą których można wykonywać między innymi rytm w utworach.

Partytura
Partytura

szczegółowy spis nut przeznaczony dla dyrygenta, zespołowego utworu muzycznego.

Tutor
Tutor

1. opiekun studentów na wyższych uczelniach; 2.przestarzale: prywatny nauczyciel, korepetytor.

Tutorial
Tutorial

łatwo przystępny, interaktywny samouczek przekazujący wiedzę krok po kroku.