Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator urządzeń przemysłu szklarskiego powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
CES.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego:
obsługiwania maszyn i urządzeń do sporządzania zestawu szklarskiego i topienia mas szklanych,
obsługiwania maszyn i urządzeń do formowania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła,
formowania wyrobów ze szkła.
„Na co dzień zajmuję się przede wszystkim obsługą maszyn i urządzeń do sporządzania zestawu szklarskiego i topienia mas szklanych.”
Michał, operator urządzeń przemysłu szklarskiego
Naturalnym szkłem jest obsydian. Powstaje w wyniku szybkiego stygnięcia lawy i ma postać czarnej, błyszczącej skały.
Przykładowe zadania zawodowe
Formowanie wyrobów ze szkła
Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są cztery zdjęcia.
Zdjęcie pierwsze, podpisane Formowanie wyrobów ze szkła. Na zdjęciu częściowo widać mężczyznę, który w jednym ręku trzyma drut z zastygającym materiałem szklarskim. W drugim ręku trzyma metalowe szczypce, którymi formuje szkło.
Zdjęcie drugie, podpisane Formowanie wyrobów ze szkła. Na zdjęciu częściowo widać mężczyznę, który trzyma drut z zastygającym materiałem szklarskim.
Zdjęcie trzecie, podpisane Formowanie wyrobów ze szkła. Na zdjęciu widać kobiecą dłoń trzymającą szklany pierścień, który częściowo jest rozgrzany.
Zdjęcie czwarte, podpisane Formowanie wyrobów ze szkła. Na zdjęciu widać mężczyznę podgrzewającego wyrób ze szkła za pomocą dmuchawki ustnej.
Obsługiwanie maszyn i urządzeń do formowania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.
Zdjęcie pierwsze, podpisane Obsługa automatu formującego wyroby szklane. Na zdjęciu widać szklane butelki na taśmociągu automatu formującego wyroby szklane.
Zdjęcie drugie, podpisane Smarowanie elementów formujących podczas obsługi automatu formującego. Na zdjęciu widać mężczyznę smarującego wewnętrzne części elementów formujących automatu formującego wyroby szklane. Wykorzystuje do tego pędzel na metalowym pręcie. Jego końcówka nasączona jest smarówką.
Zdjęcie trzecie, podpisane Nakładanie smarówki na zewnętrzne części form. Na zdjęciu częściowo widać mężczyznę smarującego zewnętrzne części elementów formujących automatu formującego wyroby szklane. Wykorzystuje do tego pędzel na metalowym pręcie. Jego końcówka nasączona jest smarówką.
Obsługiwanie maszyn i urządzeń do sporządzania zestawu szklarskiego i topienia mas szklanych
Galeria przedstawia przykład przebiegu procesu obsługi pieca szklarskiego w formie prezentacji krok po kroku.
Na zdjęciu widać mężczyznę ubranego w ochronny strój roboczy. Stoi w zakładzie szklarskim, przy jednym z pięciu dużych pieców szklarskich. Piec jest uruchomiony. Widoczne są w nim płomienie. Mężczyzna obsługuje piec. Jedną ręką trzyma metalową linę, drugą łopatę do pieca.
Krok pierwszy, podpisany Ocena stanu technicznego pieca przed jego uruchomieniem. Na zdjęciu częściowo widać mężczyznę w ochronnym stroju roboczym. Kuca przy piecu i zagląda do jego wnętrza.
Krok drugi, podpisany Obsługa aparatury do automatycznego sterowania urządzeniami zasypowymi. Na zdjęciu widać mężczyznę w ochronnym stroju roboczym. Siedzi przed monitorem, przy dużym panelu sterowania specjalistycznej aparatury. Za nim częściowo widać innego człowieka, który siedzi przy panelu sterowania. W tle widać cztery monitory.
Krok trzeci, podpisany Prowadzenie dokumentacji. Na zdjęciu widać mężczyznę w ochronnym stroju roboczym. Siedzi przy dużym panelu sterowania specjalistycznej aparatury. Przed nim leży kalkulator i teczka z dokumentacją, którą uzupełnia.
Krok czwarty, podpisany Obserwacje wnętrza pieca. Na zdjęciu widać mężczyznę ubranego w ochronny strój roboczy. Stoi w zakładzie szklarskim, przy dużym piecu szklarskim. Piec jest uruchomiony. Widoczne są w nim płomienie. Mężczyzna obsługuje piec. W dłoniach trzyma łopatę do pieca. Stoi naprzeciwko i obserwuje pracę urządzenia.
Podsumowanie. W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.
Gra edukacyjna
Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu operator urządzeń przemysłu szklarskiego.
Ćwiczenia
Wykonaj poniższe ćwiczenia. Wykorzystaj informacje nabyte w tym materiale.