Tytuł: Rodzina, dom, ojczyzna

Opracowanie scenariusza: Katarzyna Maciejak

Temat zajęć

Rodzina, dom, ojczyzna. Czym dla człowieka jest dom?

Grupa docelowa

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

1) omawia elementy świata przedstawionego, wyodrębnia obrazy poetyckie w poezji;

4) zna i rozpoznaje w tekście literackim: epitet, porównanie, przenośnię, wyrazy dźwiękonaśladowcze, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, ożywienie, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne, powtórzenie oraz określa ich funkcje;

6) rozpoznaje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym wers, rym, strofę, refren, liczbę sylab w wersie;

9) charakteryzuje podmiot liryczny, narratora i bohaterów w czytanych utworach;

12) określa tematykę oraz problematykę utworu;

16) określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi;

17) przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;

18) wykorzystuje w interpretacji tekstów doświadczenia własne oraz elementy wiedzy o kulturze;

19) wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;

20) wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.

2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

3) określa temat i główną myśl tekstu;

11) odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia;

II. Kształcenie językowe.

2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

2) posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny;

3) używa stylu stosownego do sytuacji komunikacyjnej;

4) rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi; rozpoznaje wyrazy wieloznaczne, rozumie ich znaczenie w tekście oraz świadomie wykorzystuje do tworzenia własnych wypowiedzi;

5) rozpoznaje w wypowiedziach związki frazeologiczne, dostrzega ich bogactwo, rozumie ich znaczenie oraz poprawnie stosuje w wypowiedziach;

6) rozpoznaje słownictwo neutralne i wartościujące, rozumie ich funkcje w tekście;

7) dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi;

8) rozróżnia synonimy, antonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje we własnych wypowiedziach.

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

1) uczestniczy rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;

2. Mówienie i pisanie. Uczeń:

5) opowiada o przeczytanym tekście.

IV. Samokształcenie. Uczeń:

1) doskonali ciche i głośne czytanie;

2) doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji;

3) korzysta z informacji zawartych w różnych źródłach, gromadzi wiadomości, selekcjonuje informacje;

5) korzysta ze słowników ogólnych języka polskiego, także specjalnych, oraz słownika terminów literackich;

6) zwraca uwagę na typ definicji słownikowych, określa ich swoistość;

7) rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji;

8) poznaje życie kulturalne swojego regionu;

9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają różne znaczeniach słowa dom oraz wartości ważne dla człowieka dawniej i dziś.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • bierze udział w dyskusji na zadany temat;

  • podaje różne znaczenia słowa dom;

  • rozmawia o wartościach ważnych dla człowieka dawniej i dziś;

  • określa nastrój i charakter utworu.

Metody/techniki kształcenia

  • podająca: pogadanka;

  • praktyczne: przewodniego tekstu, ćwiczenia przedmiotowe;

  • ekspozycyjne: nagranie;

  • programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy

  • aktywność indywidualna jednolita;

  • aktywność zbiorowa.

Przed lekcją

Nauczyciel prosi wyznaczonego ucznia lub uczniów, by zapoznali się z utworem literackim zawartym w abstrakcie i przygotowali własną ilustrację zdjęciową do lekcji. Uczniowie, pracując metodą przekładu intersemiotycznego, wykonują trzy zdjęcia, np. aparatem telefonicznym i przygotowują uzasadnienie. Ich zadaniem będzie rozpoczęcie zajęć od prezentacji swoich impresji lub skojarzeń oraz zachęcenie innych uczniów do dyskusji.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel określa cel zajęć: uczniowie poznają fraszkę Jana Kochanowskiego i porozmawiają o różnych znaczeniach słowa dom.

2. Wybrani uczniowie prezentują przygotowane na zajęcia fotografie własne wraz z uzasadnieniem swoich realizacji. Wyjaśniają, dlaczego je wykonali oraz dlaczego prezentują je akurat w takiej kolejności. Nauczyciel zachęca pozostałych uczniów do zadawania pytań prezentującym.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel zachęca uczniów do wypisania jak największej liczby skojarzeń związanych z domem (ćw. nr 1). Odczytanie propozycji zainicjuje rozmowę na temat tego, czym jest dom (czy to tylko budynek, w którym się mieszka), tak aby uczniowie doszli do wniosku, że to również rodzina, bezpieczeństwo, ojczyzna. Na podsumowanie dyskusji uczestnicy zajęć sprawdzają w słowniku języka polskiego znaczenia słowa dom, a następnie wykonują ćwiczenie nr 2.

2. Wprowadzenie do lektury fraszki Jana Kochanowskiego. Nauczyciel pyta uczniów, o czym marzą, co sprawia, że są szczęśliwi.

3. Wysłuchanie nagrania utworu „Na dom w Czarnolesie”. Słuchanie aktywne: podczas prezentacji recytacji uczniowie zwracają uwagę na to, jakie wartości są ważne dla postaci mówiącej.

4. Omówienie utworu. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające zrozumienie tekstu i naprowadzające na jego interpretację, np.

  • Do kogo zwraca się postać mówiąca?

  • Dlaczego zwroty do adresata są pisane wielką literą?

  • Jaki jest nastrój utworu?

Uczniowie wykonują ćw. 4, 5 i 6 w abstrakcie.

5. Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali sobie wyobrazić i narysowali w zeszytach dworek w Czarnolesie, gdzie mieszkał Jan Kochanowski. Można przy okazji odczytać inną fraszkę tego autora, „Na lipę”. Następnie konfrontujemy wizję uczniów ze współczesnym widokiem czarnolaskiego dworku (zdjęcie w abstrakcie lub wirtualna wizyta w muzeum Cyfrowy Czarnolas). Wskazanie elementów charakterystycznych budynku.

Faza podsumowująca

Na podsumowanie nauczyciel zadaje pytania:

  • Czy dom jest ważnym miejscem dla was? Dlaczego?

Uczniowie swobodnie wypowiadają się. Należy zwrócić uwagę, aby w swoich odpowiedziach stosowali słowo „dom” w różnych znaczeniach, np. dom to miejsce, w którym się urodziłem, dom to budynek, w którym mieszka moja rodzina, dom to miejsce, gdzie czuję się bezpieczny itp.

Praca domowa

Narysuj dom swoich marzeń i opisz go w kilku zdaniach.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

epigram
epigram
R14Jc4w6YEZ5g
Nagranie słówka: epigram

epigram, fraszka, rodzaj krótkiego wiersza

values
values
R7KDb5EFoKHn8
Nagranie słówka: values

wartości

manor house
manor house
R8nGznC4AikWg
Nagranie słówka: manor house

dworek

architecture
architecture
RL6mFxsLSyyRj
Nagranie słówka: architecture

architektura

fatherland
fatherland
R1UQH6u0hNvPl
Nagranie słówka: fatherland

ojczyzna

prayerful
prayerful
R5UdYDMeGQKA8
Nagranie słówka: prayerful

modlitewny

mournful
mournful
RNEeiiejnJha7
Nagranie słówka: mournful

żałobny

blessing
blessing
R1bz2DfaXaJFV
Nagranie słówka: blessing

błogosławieństwo

conscience
conscience
R1A6ZL8wh8IR2
Nagranie słówka: conscience

świadomość

kindness
kindness
RzRnp6xAQHBR4
Nagranie słówka: kindness

dobroć, życzliwość

prosperity
prosperity
R14LBHHG2yRU4
Nagranie słówka: prosperity

dobrobyt

health
health
R1T7wob0sQ2Sk
Nagranie słówka: health

zdrowie

harmony
harmony
R16C9VSDtMMlO
Nagranie słówka: harmony

harmonia

peace
peace
R5TZygy5vCZfy
Nagranie słówka: peace

spokój, pokój

Teksty i nagrania

R1Ygt9xr9iUu0
nagranie abstraktu

Family, home, fatherland

What do you associate with home? Does home refer only to the building? What does a home mean to you?

What do you dream about? What would you like to have?

Who does the speaker address? Why does the addressee is referred to with the capital letters?