Usuwanie rozlewów olejowych na wodach powierzchniowych
BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych - Technik pożarnictwa 311919
Elementy zapór przeciwolejowych
GALERIA ZDJĘĆ
Spis treści
Zapora sztywna pomostowa oraz zapora elastyczna płaszczowaZapora sztywna pomostowa oraz zapora elastyczna płaszczowa
Budowa zaporyBudowa zapory
Maszyny stosowane w podczas budowy zapór przeciwolejowychMaszyny stosowane w podczas budowy zapór przeciwolejowych
Przygotowanie stanowiska pracyPrzygotowanie stanowiska pracy
Procesy technologiczne: etapy ustawiania zapór na cieku wodnym i akwenieProcesy technologiczne: etapy ustawiania zapór na cieku wodnym i akwenie
Zapora sztywna pomostowaZapora sztywna pomostowa
Zapora elastyczna płaszczowaZapora elastyczna płaszczowa
Zapora elastyczna pneumatycznaZapora elastyczna pneumatyczna
Zapora sorpcyjnaZapora sorpcyjna
Zapora improwizowanaZapora improwizowana
Zapora sztywna pomostowa oraz zapora elastyczna płaszczowa
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D5ML6Hphq
Nagranie tożsame z poniższą treścią.
Zapora przeciwolejowa, często nazywana również zaporą przeciwrozlewową, wykonana jest z elastycznych, olejoodpornych tworzyw sztucznych. Zapora elastyczna zbudowana jest z pływaka, fartucha i balastu, zaś zapora sztywna pomostowa – z pływaków, pomostu łączącego, łączników i uszczelnień. Pojedynczy element zapory nazywany jest segmentem. Segmenty łączy się w sekcje, dzięki czemu zaporę można łatwo złożyć i szybko przygotować do akcji. Dzięki połączeniu kilku sekcji przy pomocy prostych w użyciu elementów szybkozłącznych można zbudować zaporę o dowolnej długości.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Budowa zapory
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D5ML6Hphq
Nagranie tożsame z poniższą treścią.
Elementy budowy zapory
Pływaki zapory - pływaki wypornościowe są wykonane z tworzywa piankowego, dzięki czemu zapora jest niezatapialna i odporna na przebicia.
Balast zapory - balast utrzymuje pionowe ustawienie zapory, a w przypadku silniejszego nurtu opóźnia odkształcanie fartucha zapory, prowadzące do ucieczki oleju.
Łańcuch balastowy - przy holowaniu i trałowaniu zapory występują siły wzdłużne. Przenosi je łańcuch lub taśma, znajdujące się w dolnej części segmentu, które pełnią jednocześnie rolę balastu.
Fartuch zapory - zanurzony w wodzie pełni rolę bariery, która kieruje płynący po powierzchni olej w odpowiednie miejsce.
Złącza montażowe zapory - służą do połączenia elementów zapory w segmenty, które, złączone ze sobą, tworzą sekcje.
Uchwyty zapory - służą do przenoszenia oraz mocowania na brzegu cieku wodnego. W zależności od rodzaju zapory uchwyt służy również do łączenia poszczególnych elementów sekcji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Maszyny stosowane w podczas budowy zapór przeciwolejowych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przygotowanie stanowiska pracy
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D5ML6Hphq
Nagranie tożsame z poniższą treścią.
W zależności od rodzaju ustawionej zapory – czy jest to zapora sztywna pomostowa, elastyczna płaszczowa, elastyczna pneumatyczna, zapora sorpcyjna, czy zapora improwizowana – na stanowiskach pracy przy brzegu cieku lub akwenu wodnego ratownicy przygotowują sprzęt niezbędny do jej budowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Procesy technologiczne: etapy ustawiania zapór na cieku wodnym i akwenie
Zapora sztywna pomostowa
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Zapora elastyczna pneumatyczna
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D5ML6Hphq
Nagranie tożsame z poniższą treścią.
Kiedy występuje duże falowanie powierzchni wody, warto użyć zapory pneumatycznej zamiast zapory płaszczowej. Ma ona budową zbliżoną do zapory płaszczowej. Różnica wynika z rodzaju zastosowanego pływaka. W zaporze pneumatycznej pływakiem jest elastyczna komora wypełniona na czas pracy powietrzem. Zapory pneumatyczne stosuje się głównie na zbiornikach z wodą stojącą. Zasady ustawiania zapory pneumatycznej są takie same jak w przypadku zapory płaszczowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Zapora sorpcyjna
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D5ML6Hphq
Nagranie tożsame z poniższą treścią.
Trzecim rodzajem zapory, którą zastosujemy, są zapory sorpcyjne w postaci taśm i rękawów. Typowa zapora sorpcyjna ma przekrój okrągły; długość odcinka wynosi od 3 do 10 m. Jej głównym zadaniem jest doczyszczanie powierzchni wody ze śladowych ilości oleju, który przedostał się poza linię zapór elastycznych i sztywnych. Zapory sorpcyjne rozwijamy na brzegu rzeki, wiążemy do ich końca linę i wodujemy. Podobnie jak w przypadku poprzednich zapór, linę mocujemy za pomocą węzła flagowego do kotwy wbitej w brzeg. W razie konieczności możemy zastosować kilka zapór sorpcyjnych jedna po drugiej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Zapora improwizowana
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D5ML6Hphq
Nagranie tożsame z poniższą treścią.
Kiedy nie mamy dostatecznej liczby zapór sorpcyjnych lub plama rozchodzi się cienkim filmem przez wiele kilometrów nurtu rzeki, możemy zastosować zapory improwizowane. Najczęściej stosujemy wtedy kostki słomy, które łączymy ze sobą, wypełniając całą szerokość rzeki, lub ustawiamy je naprzemiennie w kilku rzędach i następnie przytwierdzamy do liny podtrzymującej. Zamiast kostek słomy mogą być zastosowane deski, sorbenty pływające, trociny, różne włókna lub pianki.





















