bg‑azure

Hai studiato ieri? Rispondi con una frase intera. Che cos’altro hai fatto?

Leggi il testo e scopri perché Marco non ha passato il test di storia.

Uczyłeś/uczyłaś się wczoraj? Odpowiedz pełnym zdaniem. Co jeszcze robiłeś/robiłaś?

Przeczytaj tekst i odkryj, dlaczego Marco nie zdał testu z historii.

RmBtguvwFnwqQ
Marco studia
Marco się uczy
Źródło: Ron Lach, dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Dominika Kobylska L’esame fallito di Marco

Marco: Gino! Non ho passatopassare un esameho passato l’esame di storia!

Gino: Non hai studiato?

Marco: Ti giurogiurareTi giuro, ho studiato tantissimo! Prima di fare il testil test (m)test ho letto il manualeil manuale (m)il manuale, ho preso appuntiprendere appuntipreso appuntiho scrittoscrivereho scritto due test di simulazioneil test (m) di simulazionetest di simulazione. E niente!

Gino: Con che cosa hai avuto problemi?

Marco: Con il Rinascimentoil Rinascimento (m)Rinascimento! Non so come prepararmi per la provala prova (f)la prova di recuperola prova (f) di recuperodi recupero.

Gino: Puoi parlare con la nostra insegnante…

Marco: Ho già parlato con lei. Ha visto i miei risultatiil risultato (m)risultati e ha detto „Non devi studiare a memoriaa memoriaa memoria!”

1 Źródło: Dominika Kobylska, L’esame fallito di Marco, [na podstawie:] https://www.studenti.it/come-studiare-bene.html [dostęp 25.01.2023], licencja: CC BY 3.0.
1
Esercizio 1

Scegli la risposta corretta.

Wybierz poprawną odpowiedź.

RRuG6WYzKFfCi
Chi ha parlato con l’insegnante? Możliwe odpowiedzi: 1. Marco., 2. Gino., 3. Il Rinascimento.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvbqGRpBbaEP8
Perché Marco non ha passato l’esame di storia? Możliwe odpowiedzi: 1. Perché non ha letto il manuale., 2. Perché non ha studiato., 3. Perché ha studiato a memoria.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Esercizio 2

Cosa ha fatto Marco per prepararsi all’esame? Abbina le frasi alle immagini giuste.

Co zrobił Marco aby przygotować się do egzaminu? Połącz zdania z właściwym obrazkiem.

R1CE6WLUOOoFF
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki na podstawie: Pexels.com, Freepik.com (Pch.vector), licencja: CC BY 3.0.

Cosa ha fatto Marco per prepararsi all’esame?

Co zrobił Marco aby przygotować się do egzaminu?

RVdahhlpWqji1
  1. Przeczytał podręcznik.
  2. Rozwiązał dwa testy próbne.
  3. Zrobił notatki.
  4. Rozmawiał z nauczycielką.
Elementy do uszeregowania: 1. Marco ha scritto due test di simulazione., 2. Marco ha letto il manuale., 3. Marco ha preso appunti., 4. Marco ha parlato con l’insegnante.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Czas passato prossimo (przeszły złożony) tworzymy za pomocą odmienionego w czasie teraźniejszym czasownika avere lub essere oraz odpowiedniej formy participio passato czasownika oznaczającego czynność, o której mowa.

W tym materiale przyjrzymy się wyłącznie czasownikom, które łączą się z czasownikiem posiłkowym avere. Spójrz na poniższe przykłady zamieszczone w tabeli – w przypadku każdego zwróć uwagę na odpowiednią dla każdej grupy czasowników końcówkę:

R1LVxZpo6J7gq
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Persona/verbo

parlare

ricevere

finire

io

ho parlato

ho ricevuto

ho finito

tu

hai parlato

hai ricevuto

hai finito

lui/lei/Lei

ha parlato

ha ricevuto

ha finito

noi

abbiamo parlato

abbiamo ricevuto

abbiamo finito

voi

avete parlato

avete ricevuto

avete finito

loro/Loro

hanno parlato

hanno ricevuto

hanno finito

Więcej informacji na temat tworzenia czasu passato prossimo z czasownikiem posiłkowym avere znajdziesz w e‑materiale I ricordi del nonnoDSqxQwRXSI ricordi del nonno.

W tym materiale poznasz kilka czasowników, które mają nieregularną formę participio passato. Poznajmy kilka takich form:

R8sXa6WPnsEf0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

fare → fatto

vedere → visto

dire → detto

bere → bevuto

scrivere → scritto

leggere → letto

mettere → messo

prendere → preso

Wszystkie powyższe czasowniki łączą się z czasownikiem posiłkowym avere, który należy odmienić w odpowiedniej osobie. Spójrz na przykłady:

Ho letto un articolo. - Przeczytałem/przeczytałam artykuł.

Hai letto un articolo. - Przeczytałeś/przeczytałaś artykuł.

Hanno letto un articolo. - Przeczytali/przeczytały artykuł.

Zauważ, że odmieniamy tylko czasownik avere, participio passato pozostaje po tym czasowniku posiłkowym w formie niezmienionej.

Importante!

Forma grzecznościowa w języku włoskim wymaga użycia 3 osoby, dlatego pana lub panią zapytasz o to, co robił/robiła w następujący sposób:

Signore/Signora, cosa ha fatto ieri?

Curiosità

Okres zwany po włosku Rinascimento możemy określić po polsku na dwa sposoby – renesans oraz odrodzenie. Rinascimento możesz skojarzyć z włoskim słowem „rinascere”, które oznacza „odradzać się”.

RSEffeeFCmsSI
Appunti:  (Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dizionario

f = femminile - rodzaj żeński, m = maschile - rodzaj męski, pl = plurale - liczba mnoga

a memoria
a memoria
Rzs1wsBCVR0601
Nagranie dźwiękowe

na pamięć

RZy5fVQe5IQWo1
Nagranie dźwiękowe
giurare
giurare
R11dgS3tm3NYn1
Nagranie dźwiękowe

przysięgać

RoehVY2tnvSKj1
Nagranie dźwiękowe
leggere
leggere
RADGyeYnn2PSL1
Nagranie dźwiękowe

czytać

R1So7csWwu9QX1
Nagranie dźwiękowe
il manuale (m)
il manuale (m)
RsBwB9J4oTCzl1
Nagranie dźwiękowe

podręcznik

RE3hnoFJbZIvI1
Nagranie dźwiękowe
passare un esame
passare un esame
RBOrKkZ2BAM5I1
Nagranie dźwiękowe

zdać egzamin

RSnKNvNC4jq1Y1
Nagranie dźwiękowe
prendere appunti
prendere appunti
R2YVw5U0ID1eO1
Nagranie dźwiękowe

robić notatki

R1SiwNmM9Oflc1
Nagranie dźwiękowe
la prova (f)
la prova (f)
RWE26tJT3zcRC1
Nagranie dźwiękowe

test, egzamin

Rq40FUmUdao9T1
Nagranie dźwiękowe
la prova (f) di recupero
la prova (f) di recupero
R13oAP1XWS3A21
Nagranie dźwiękowe

test poprawkowy

R9uHLkc372J1q1
Nagranie dźwiękowe
il Rinascimento (m)
il Rinascimento (m)
RokwtXn5vyi1V1
Nagranie dźwiękowe

renesans, odrodzenie

R1TFkfccWwFlB1
Nagranie dźwiękowe
il risultato (m)
il risultato (m)
R1Ghk1tLNRdzs1
Nagranie dźwiękowe

wynik, rezultat

RzGc7XhsBsGcB1
Nagranie dźwiękowe
scrivere
scrivere
R1bL773oSIuR11
Nagranie dźwiękowe

pisać

RN8d5ZEWLzDhB1
Nagranie dźwiękowe
il test (m)
il test (m)
R1J13bI076X5F1
Nagranie dźwiękowe

test, egzamin

RM8GirE9qNYMY1
Nagranie dźwiękowe
il test (m) di simulazione
il test (m) di simulazione
RvaULxDQp5E3K1
Nagranie dźwiękowe

egzamin próbny

R3e9FpSd8hVn21
Nagranie dźwiękowe