Lesson plan (Polish)
Temat: Wielcy Polacy
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
IX. Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
1) podaje cnoty obywatelskie (odpowiedzialność, troska o dobro wspólne, aktywność, przedsiębiorczość, solidarność, roztropność, tolerancja, odwaga cywilna); wykazuje, odwołując się do działań wybitnych Polaków, znaczenie ich urzeczywistnienia dla pożytku publicznego.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń wykorzystuje informacje do tworzenia własnych wypowiedzi.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje, co to oznacza być dobrym obywatelem.
przedstawia wielkich Polaków i uzasadnia swój wybór.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Metody nauczania:
piramida priorytetów,
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu, schematu,
metoda projektów.
Formy pracy:
praca indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Określicie cechy dobrego obywatela i wielkiego Polaka oraz poznacie osobowości spełniające takie wymagania.
2. Nauczyciel prosi uczniów, by rozwiązali krzyżówkę, której głównym hasłem jest temat zajęć (Ćwiczenie 1 z abstraktu „Great Poles”). Po wykonaniu zadania nauczyciel pyta, czy uczniowie znają osoby, których nazwiska pojawiły się w krzyżówce, i czy uważają, że można określić je mianem wielkich Polaków. Prosi, by uczniowie krótko uzasadnili swoje opinie.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy. Zadaje uczniom pytanie, co według nich oznacza określenie „być dobrym obywatelem”. Informuje, że zadaniem uczniów będzie stworzenie piramidy priorytetów zawierającej cechy dobrego obywatela. W razie potrzeby wyjaśnia metodę. Uczniowie będą układać piramidę na tablicy interaktywnej „Good citizen – what does it mean?” z abstraktu. Mogą wybierać spośród propozycji już zamieszczonych, ale także dopisać własne. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że zespoły powinny przygotować uzasadnienie swoich wyborów.
2. Po upływie wyznaczonego czasu, każdy z zespołów prezentuje własną piramidę i przedstawia uzasadnienie. W trakcie prezentacji nauczyciel prosi, by pozostałe zespoły zwracały uwagę na najczęściej powtarzające się cechy, a także na zupełnie nowe propozycje. Te spostrzeżenia przydadzą się do tworzenia ogólnoklasowej piramidy.
3. Po zakończeniu poszczególnych prezentacji nauczyciel wyznacza moderatora ustalania priorytetów lub, jeśli uczniowie po raz pierwszy pracują tą metodą, sam moderuje dyskusję. W dyskusji tej uczniowie wskazują cechy, które pojawiały się we wszystkich piramidach lub były najtrafniejsze i decydują, na jakim poziomie piramidy powinny się znaleźć. W ten sposób ustalana jest ogólnoklasowa piramida cech dobrego obywatela.
4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z galerią zdjęć wybitnych Polaków. Może też zaproponować uczniom obejrzenie kilku krótkich filmów przedstawiających znane osobowości (Galeria Wielkich Polaków, ekran 7). Zadaje uczniom pytania, które inicjują krótką dyskusję:
Czy zgadzacie się z takim wyborem?
Kogo waszym zdaniem brakuje w Galerii Wielkich Polaków?
Czy waszym zdaniem te osoby spełniają kryteria piramidy priorytetów dobrego obywatela?
5. Nauczyciel wprowadza uczniów do zadania projektowego – przygotowania sylwetek wybranych przez nich Polaków, których chcieliby umieścić w swojej galerii. Dzieli klasę na trzyosobowe grupy. Uczniowie wspólnie wybierają postaci, których sylwetki chcą zaprezentować. Nauczyciel zapowiada, że rezultaty swojej pracy zaprezentują za tydzień (patrz: Propozycja zadania domowego).
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.
2. Propozycje zadania domowego:
a. W trzyosobowym zespole przygotujcie sylwetkę wybitnego Polaka, który waszym zdaniem zasługuje na miano „wielkiego”. W prezentacji uwzględnijcie następujące elementy:
krótki biogram postaci oraz ciekawostki z jej życia prywatnego, które zwróciły waszą uwagę,
osiągnięcia wybranej postaci, które przekonały was do jej wyboru,
uzasadnienie wyboru postaci.
Prezentację możecie przygotować, pracując w chmurze na dysku Google albo korzystając z narzędzi Microsoft Office (PowerPoint) lub analogicznych.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
iść o krok dalej, bardziej się postarać
być niepełnoletnim
działać na rzecz dobra wspólnego
przestrzeganie prawa
pracowitość
pochłaniający
Teksty i nagrania
Great Poles
What does it mean to be a good citizen? Is it enough to study or work hard, pay taxes and not break the law? Or should we go an extra mile? Can somebody who is under age be a good citizen and act towards the common good?
Once you decide on the qualities that should characterize a good citizen, try to think about outstanding historical and contemporary (XX and XXI century) figures that deserve the title of a Great Pole. Look at the gallery of the great Poles. These are just a few of many, who deserve the name. They are authority figures, leaders, scientists, poets, social activists, sportsmen and sportswomen. Do you know them? Do you know what their achievements are?
Some other prominent Poles of the twentieth and twenty‑first century are: Józef Piłsudski, Tadeusz Mazowiecki, Ignacy Jan Paderewski, cardinal Stefan Wyszyński, Lech Wałęsa, priest Jerzy Popiełuszko, Zbigniew Religa, Jerzy Owsiak, Danuta Siedzikówna “Inka”, Kazimierz Kamieński “Gryf” and “Huzar”, Władysław Grabski, Władysław Sikorski, Irena Sendlerowa, Zbigniew Herbert, Czesław Miłosz, Franciszek Kornicki, and many others. Look them up, for example on the Internet, and create your own gallery of great Poles. Compare your choices with the rest of your class.
You can also watch a couple of short movies about some of these people.