Epoki w dziejach muzyki - muzyka XX wieku
Ważne daty
1865 – premiera Tristana i Izoldy Ryszarda Wagnera
1885 – powstanie Bagateli bez tonacji Franciszka Liszta
lata 90. XIX wieku – pierwsze próby kompozytorskie Claude’a Debussy’ego
1910 – prawykonanie Symfonii Tysiąca Gustawa Mahlera
pierwsze dekady XX wieku – współistnienie: impresjonizmu, symbolizmu, ekspresjonizmu, witalizmu, futuryzmu, dodekafonii, neoklasycyzmu, surrealizmu
II połowa XX wieku – okres tzw. II awangardy (serializm, muzyka elektroniczna i konkretna, aleatoryzm)
lata sześćdziesiąte – sonoryzm
lata siedemdziesiąte – postmodernizm, muzyka repetytywna, nowy romantyzm
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;
3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;
4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;
5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
omawiać przemiany języka muzycznego, jakie zaszły na przełomie XX w.;
przedstawiać główne kierunki stylistyczne i techniczne XX w. i potrafić je scharakteryzować;
rozwijać zmysł estetyczny, projektując plakat;
formułować samodzielne, przejrzyste i logiczne wypowiedzi na temat kierunków muzycznych XX w.
Przemiany języka muzycznego – ku nowej muzyce
Kiedy kompozytorzy zaczęli zdawać sobie sprawę z wyczerpywania się możliwości systemu tonalnego dur‑moll, który był siłą porządkującą muzykę od baroku (od ok. 1600 r.), rozpoczęli poszukiwania nowego porządku dźwiękowego. Proces ten przebiegał w dwóch kierunkach:
mnożenia ilości dźwięków w oktawie,
ograniczenia ilości dźwięków w oktawie.
Do twórców wybierających pierwszą z możliwych dróg należeli m. in. przedstawiciele romantycznej generacji wielkich indywidualności – Ryszard Wagner i Franciszek Liszt. Zaczęli oni dodawać do podstawowych dźwięków skal durowych (majorowych) i molowych (minorowych) pozostałe dźwięki systemu równomiernie temperowanego, stopniowo rozsadzając jego właściwości. Za symboliczną datę rozpoczynającą ów proces poszukiwań uważa się rok premiery dramatu muzycznego Ryszarda Wagnera Tristan i Izolda (1865 r.). W instrumentalnym wstępie do tego dzieła trudno odnaleźć typowe tonacyjne relacje harmoniczne.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D6LafBEsI
Utwór muzyczny: Ryszard Wagner – Tristan i Izolda, introdukcja (t. 1-42). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Podobny przykład odnaleźć można w fortepianowej twórczości Franciszka Liszta. Komponując rok przed śmiercią, w roku 1885, Bagatelę, dodał do tytułu znaczący komentarz: Bagatela bez tonacji
. Dla słuchaczy jest to wyraźna wskazówka, że proces przemian i poszukiwań nowego systemu tonalnego rozpoczął się w II połowie XIX wieku.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D6LafBEsI
Utwór muzyczny: Bagatela bez tonacji. Wykonawca: Olivier Gardon (Franciszek Liszt). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Proces ten doprowadził w konsekwencji do wykorzystywania mikrointerwalikimikrointerwaliki w muzyce, a amerykański kompozytor Charles Ives na przełomie XIX i XX w. twierdził, że za 100 lat cała muzyka będzie oparta na mikrotonowości.
Druga grupa twórców, którzy wybrali drogę ograniczania ilości dźwięków, sięgnęła po skale, jakie używane były w minionych epokach (skale modalneskale modalne średniowiecza i renesansu, pentatonikapentatonika) oraz po skale używane w muzyce ludowej. Osiągnęli w ten sposób archaiczny klimat, osadzając swoją muzykę w wielowiekowej tradycji. Spośród kompozytorów używających takie skale wymienić można: Claude’a Debussy’ego, Leoša Janačka, Karola Szymanowskiego, a później np. Henryka Mikołaja Góreckiego.
Tego typu dwutorowe poszukiwania prowadziły do różnorodności stylistycznej, jaka zapanowała w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Tworzyli jeszcze przecież kompozytorzy romantyczni – powstawały choćby monumentalne symfoniesymfonie Gustawa Mahlera i wspaniałe dzieła operoweoperowe Giacomo Pucciniego. Jednocześnie, już w ostatnich latach XIX w., na scenie muzycznej pojawił się Claude Debussy, a spoglądając na panoramę zjawisk w pierwszych dekadach XX w., podkreśla się różnorodność stylistyczną, współistnienie rozmaitych nurtów, prądów, haseł, stylów indywidualnych etc.
Różnorodność zjawisk w kulturze muzycznej XX wieku
1. Prawykonanie „Symfonii Tysiąca” Gustawa Mahlera, utworu, który wymaga ponad 1000-osobowego składu wykonawczego, miało miejsce 12 września 1910 r. w Monachium. Typowo romantyczna, monumentalna symfonia w sposób symboliczny domknęła romantyczne poszukiwania, a po jej wykonaniu twórcy coraz częściej zaczęli skłaniać się ku mniejszym obsadom: kameralnym i solowym.
1. W Stanach Zjednoczonych w pierwszych latach XX w. Charles Ives eksperymentował z techniką kolażu muzycznego – nakładał na siebie różne elementy – autocytaty, fragmenty popularnych piosenek, chorałów protestanckich, muzykę innych kompozytorów. Wprowadzał także do muzyki elementy dowolności – to wykonawca dokonuje wyboru, czy w częściach skrajnych „Sonaty fortepianowej Concord” doda brzmienie fletu i altówki. Charles Ives wyprzedził pomysły kompozytorów europejskich.
1. Jednym z europejskich głównych ośrodków przemian na początku XX w. był Paryż. To tu, już w ostatnich latach XIX w., swą działalność rozpoczął Claude Debussy, którego twórczość utożsamiana jest z impresjonizmem i symbolizmem. Muzyka Debussy’ego, swą wyszukaną kolorystyką i rozmyciem konturów formalnych nawiązywała do techniki malarskiej nazywanej impresjonizmem; teksty swych utworów wokalno-instrumentalnych wybierał kompozytor spośród poezji symbolistów
2. W latach dwudziestych XX w. we Francji twórcy próbowali także połączyć elementy muzyki dawnej, szczególnie klasycznej (o jasnej, czytelnej konstrukcji formalnej), z nowoczesnym językiem muzycznym. Jednym z twórców, który w tym czasie przebywał we Francji i zainteresował się tym stylem – neoklasycyzmem, był Igor Strawiński. Elementy neoklasyczne odnaleźć można także w twórczości Grupy Sześciu (sześciorga francuskich twórców skupionych wokół przywódców ideowych Jeana Cocteau i Erica Satie).
3. Za sprawą wyjazdów na studia do Paryża, do Nadii Boulanger, neoklasycyzm przeniknął także do muzyki polskiej XX w.
1. Drugim ważnym ośrodkiem europejskim w pierwszych dekadach XX w. był Wiedeń. Działał tam początkowo związany z ekspresjonizmem Arnold Schoenberg, który wraz z uczniami – Albanem Bergiem i Antonem Webernem – tworzyli grupę nazywaną Drugimi Klasykami Wiedeńskimi. Arnold Schoenberg wypracował technikę komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, nazwaną dodekafonią.
2. Technika ta zakładała odejście od jakichkolwiek powiązań z systemem tonalnym dur-moll i wprowadzenie elementu racjonalizacji do procesu twórczego. Choć zasada ta początkowo porządkowała wysokości dźwięków, z czasem jej zasady przeniesiono na inne elementy dzieła muzycznego: rytm, poziomy dynamiczne, środki artykulacyjne. Taka racjonalizacja przebiegu muzycznego nazwana została serializmem i po raz pierwszy znalazła zastosowanie w „Czterech etiudach rytmicznych” Oliviera Messiaena (1949–1950).
1. W pierwszych dekadach XX w., we Włoszech, manifestowali futuryści. Włoski poeta Tommaso Marinetti, próbując zastąpić hałasem sztukę muzyczną twierdził wręcz, że ryczący samochód jest piękniejszy niż Nike z Samotraki. Pewne echa tych pomysłów pojawiły się w powojennej kulturze muzycznej. Obok kompozycji serialnych, całkowicie uporządkowanych, pojawiły się także utwory, które jako materię muzyczną wykorzystywać zaczęły: 1. nagrane na taśmę dźwięki z otaczającej nas rzeczywistości (odpowiednio przetwarzane w radiowych studiach eksperymentalnych) – muzyka konkretna oraz 2. generowane sztucznie na specjalnej aparaturze – muzyka elektroniczna.
2. Wyeksponowanie czynnika barwowego, brzmieniowego zaobserwować można także w innym kierunku – sonoryzmie. Kierunek ten w szczególny sposób zainspirował polskich kompozytorów i na pewnym etapie swojej twórczości sonorystyczne kompozycje tworzyli m.in. Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar i Grażyna Bacewicz.
3. Za sprawą manifestów amerykańskiego kompozytora, Johna Cage’a, do muzyki po II wojnie światowej wprowadzono także element przypadku – muzyka aleatoryczna. Otwierając dzieło muzyczne na wielorakość wykonań zmieniano zapis muzyczny, rezygnując niekiedy z tradycyjnych metod notacyjnych i zaopatrując kompozycje w szereg znaków graficznych wraz z legendą pozwalającą na ich właściwe odczytanie, by ostatecznie oczekiwać interpretacji utworu muzycznego z powierzonych wykonawcom grafik. Aleatoryzm przybierał także inne postaci – wykonawca mógł np. dowolnie ułożyć pozostawione przez kompozytora karty, co więcej, mógł wybierać także taką liczbę kart, którą uzna za stosowne.
4. Nie wszyscy kompozytorzy akceptowali tak dalece posuniętą możliwość ingerencji wykonawcy w ostateczny kształt dzieła muzycznego. Polski twórca, Witold Lutosławski, przeciwny takim praktykom, wprowadził aleatoryzm kontrolowany, ograniczając dowolność wykonania, dookreślając możliwe ostateczne wersje kompozycji.
Wysłuchaj poniższych utworów
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D6LafBEsI
Utwór muzyczny: Claude Debussy „Kwartet smyczkowy”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D6LafBEsI
Utwór muzyczny: Kazimierz Serocki „A piacere”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D6LafBEsI
Utwór muzyczny: Zygmunt Bargielski „Suita pieśni i tańców na akordeon”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Zakończenie
Wiek XX był okresem różnorodnych, fascynujących eksperymentów, które funkcjonując równolegle, prowadziły sztukę muzyczną w rozmaitych kierunkach. Muzyka w XX‑wiecznej Polsce, podporządkowana początkowo krzewieniu postaw patriotycznych, za sprawą Karola Szymanowskiego zaczęła nadrabiać zaległości wobec Zachodu. Po II wojnie światowej, wraz z nasileniem nacisków polityki kulturalnej państwa (socrealizm), proces przemian uległ zahamowaniu. Po śmierci Józefa Stalina (1953 r.), a następnie po wydarzeniach Polskiego Października (1956 r.) nastąpiła odwilż w polskiej kulturze muzycznej i twórcy przyswajać zaczęli techniki i style powszechne w muzyce zachodniej. Rozbłysły wówczas talenty Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, twórców, których muzyka we współczesnym świecie jest symbolem polskiej kultury.
Zadania
Styl neoklasyczny odnaleźć można w twórczości:
- Ryszarda Wagnera
- Johna Cage’a
- Igora Strawińskiego
Wybierz kierunki, jakie pojawiły się w muzyce XX wieku:
- spektralizm
- styl galant
- trecento
- impresjonizm
- ekspresjonizm
- sonoryzm
Zaznacz rok premiery Tristana i Izoldy Ryszarda Wagnera
- 1901
- 1830
- 1865
- 1918
Zestaw nazwiska kompozytorów ze stylami i technikami, w jakich tworzyli.
Witold Lutosławski, Olivier Messiaen, Arnold Schoenberg, Claude Debussy, Krzysztof Penderecki
| serializm | |
| symbolizm | |
| sonoryzm | |
| dodekafonia | |
| aleatoryzm kontrolowany |
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Głównymi ośrodkami przemian w kulturze muzycznej na początku XX wieku były: Paryż i Wiedeń.
- Włoscy futuryści uważali, że nie ma nic piękniejszego nad Nike z Samotraki.
- Muzyka Claudeʼa Debussy’ego nawiązuje do malarstwa impresjonistycznego i poezji symbolistów.
- Arnold Schoenberg, Alban Berg i Anton Webern to Drudzy Klasycy Wiedeńscy.
- Postmodernizm funkcjonował w tym samym czasie, co ekspresjonizm.
- Symfonia Tysiąca Gustawa Mahlera została prawykonana w 1910 r.
Zaznacz nazwisko kompozytora, który zachęcał polskich twórców w I połowie XX wieku do nadrabiania zaległości warsztatowych.
- Stanisław Moniuszko
- Ludomir Różycki
- Apolinary Szeluto
- Karol Szymanowski
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D6LafBEsI
Utwór muzyczny: Claude Debussy „Kwartet smyczkowy”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Wysłuchaj fragmentu muzycznego. Wskaż nazwy stylów, z którymi wiązana jest twórczość kompozytora tego przykładu.
- spektralizm
- symbolizm
- impresjonizm
Wyjaśnij pojęcie Impresjonizm.
Słownik pojeć
kierunek w muzyce zapoczątkowany w XX w. polegający na włączeniu elementu przypadku w proces twórczy lub wykonawczy.
kierunek w sztuce wprowadzający własne środki techniczne i estetyczne odrzucając dotychczasowy porządek, styl.
technika komponowania za pomocą 12 dźwięków, skodyfikowana przez Arnolda Schoenberga, przejęta przez jego uczniów: Albana Berga i Antona Weberna.
kierunek w sztuce zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX w.; głównym celem artystów impresjonistów (początkowo malarzy i rzeźbiarzy) było uchwycenie ulotnych momentów; nazwa kierunku, nawiązująca do tytułu obrazu Claude’a Moneta Impresja, wschód słońca, pochodzi z jednej z pierwszych negatywnych krytyk autorstwa Louisa Leroya.
tworzenie nowej kompozycji z połączenia różnych narracji muzycznych.
(mikrotonowość) - porządek dźwiękowy wykorzystujący interwały mniejsze od półtonu, możliwe do wykonania na instrumentach smyczkowych, ale wymagające także tworzenia nowych narzędzi wydobycia dźwięku.
kierunek w sztuce przełomu XIX i XX w. (w muzyce od lat dwudziestych XX w.) związany z nawiązaniem do elementów sztuki epok wcześniejszych, szczególnie klasycyzmu; interpretowany jest jako reakcja na wybujały emocjonalizm romantyzmu.
wokalno‑instrumentalne dramatyczne dzieło sceniczne.
skala złożona z pięciu dźwięków, występuje (występowała) we wszystkich krajach na świecie, obecna była także w polskiej muzyce ludowej.
system siedmiodźwiękowych skal majorowych (durowych) i minorowych (molowych).
powstałe w średniowieczu skale siedmiostopniowe, nazywane też skalami kościelnymi.
kierunek w literaturze i sztuce będący reakcją na realizm; w jego miejsce proponował dwuznaczność, odejście od manifestowania uczuć oraz kreowania nowych idei; źródeł symbolizmu upatruje się w XIX‑wiecznej muzyce, interpretowanej jako subiektywny język uczuć i emocji.
orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX Symfonii Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl