Lesson plan (Polish)
Temat: Keramos i stiuk
Adresat
Uczniowie liceum ogólnokształcącego i technikum
Podstawa programowa
Nowa podstawa programowa:
Temat zawiera treści wykraczające poza podstawę programową.
Stara podstawa programowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum. Chemia – zakres podstawowy:
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
4) opisuje produkcję wyrobów ceramicznych, cementu, betonu, wymienia ich zastosowania.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń omówi procesy technologiczne wyrobów ceramicznych, cementu i betonu oraz ich zastosowanie.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać surowce używane do produkcji wyrobów ceramicznych, cementu i betonu;
opisywać procesy technologiczne produkcji cegieł, wyrobów porcelanowych i cementu;
klasyfikować wyroby ceramiczne ze względu na ich właściwości;
rozróżniać przedmioty wykonane z gliny i z betonu.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, żeby wykonali polecenie nr 1. Uczniowie formułują pytanie badawcze oraz hipotezę i zapisują je w formularzu w abstrakcie. Następnie projektują i przeprowadzają doświadczenie według swojego pomysłu, mające na celu odróżnienie porcelany od fajansu. Zapisują spostrzeżenia w formularzu. Nauczyciel zadaje pytania w odniesieniu do zanotowanych spostrzeżeń. Inicjuje tym dyskusję, z której wnioski uczniowie notują w formularzu.
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 i nr 3: odpowiadają na pytania zamieszczone w formularzach. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel zapowiada eksperyment pt. „Przygotowanie zapraw budowlanych o różnym składzie”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wykonuje experyment, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Wybrane osoby przedstawiają wyniki swojej pracy.
Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.
Uczniowie zapoznają się z treścią słowniczka i własnymi słowami wyjaśniają znaczenie wybranych pojęć.
Faza podsumowująca
Uczniowie, pracując w niewielkich grupach, tworzą infografikę przedstawiającą zagadnienia poznane w czasie lekcji.
Praca domowa
Wykonaj polecenie nr 5 i nr 6 zamieszczone w abstrakcie.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
beton – materiał budowlany, który powstaje poprzez wymieszanie w odpowiednich proporcjach: cementu, kruszywa i wody
cegła – ceramiczny materiał budowlany otrzymywany z mieszaniny gliny, piasku i wody, poddanej formowaniu, suszeniu i wypaleniu
cement – hydrauliczne spoiwo, które wiąże ze sobą piasek i kruszywa wchodzące w skład mieszanek betonowych lub zapraw murarskich
glina – skała osadowa będąca podstawowym surowcem do produkcji wyrobów ceramicznych
kamionka – tworzywo ceramiczne o dużej twardości i odporności chemicznej, otrzymywane z glin ogniotrwałych
kaolin (glinka porcelanowa) – skała osadowa, której nazwa pochodzi od chińskiej góry Gaoling, skąd rzekomo pierwszy raz ją wydobyto
kaolinit – minerał z gromady krzemianów; składnik kaolinu, powstający w procesie wietrzenia skaleni (glinokrzemianów)
kruszywo – sypki materiał pochodzenia organicznego lub mineralnego stosowany głównie do produkcji zapraw budowlanych i betonów oraz do budowy dróg
porcelana – rodzaj białej, przeświecającej ceramiki wysokiej jakości, wynalezionej w Chinach w VII w.
terakota – wyroby z dobrze oczyszczonej i wypalonej gliny w formie figurek lub płytek
wyroby ceramiczne – wyroby otrzymywane w wyniku wypalenia odpowiednio przygotowanej gliny
zaprawa hydrauliczna – spoiwo budowlane twardniejące pod wpływem wiązania wody, np. zaprawa gipsowa
zaprawa powietrzna – spoiwo budowlane twardniejące na powietrzu, np. zaprawa wapienna
Teksty i nagrania
Keramos and stucco
Clay is a sedimentary rock, which is the basic raw material used in the ceramic industry.
Ceramic products are the ones manufactured by burning appropriately formed clay.
Porcelain is white and translucent ceramics of the highest quality. Kaolin is used to manufacture it.
Bricks are commonly used as construction materials. In order to product a regular solid brick (red brick), a moulded plastic mass made of clay, sand and water is at first dried and then burned.
Lime mortar is a binding material used in construction which is made of slaked lime, sand and water.
Cement is a hydraulic binding material made of mineral raw materials: limestone, clay and crystalline gypsum.
Concrete is the basic building material, which is obtained when a mixture of cement, aggregate and water becomes set.