E-materiały do kształcenia zawodowego

Narzędzia i sprzęt do wykonywania powłok malarskich oraz techniki ich stosowania

BUD.11. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych - Technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219, Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905 i BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie - Technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219.

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik robót wykończeniowych w budownictwie oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwieWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik robót wykończeniowych w budownictwie oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219 i monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.11. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych oraz BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.11. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych

  • wykonywanie robót malarskich.

BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie

  • organizowanie i kontrolowanie robót wykończeniowych prowadzonych w obiektach budowlanych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.11.4. Wykonywanie robót malarskich

Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami, oraz instrukcjami dotyczącymi wykonania robót malarskich,

    1. przygotowuje materiały i wyroby do wykonania powłok malarskich w określonej technologii,

    1. charakteryzuje techniki wykonania robót malarskich,

    1. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania robót malarskich,

    1. wykonuje powłoki malarskie.

BUD.25.4. Organizowanie i kontrolowanie robót wykończeniowych w budownictwie

Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonania robót wykończeniowych w budownictwie,

    1. charakteryzuje technologie wykonania tynków, podłóg, okładzin, powłok malarskich oraz systemów suchej zabudowy,

    1. charakteryzuje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót wykończeniowych w budownictwie.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu identyfikacji narzędzi i sprzętu do wykonywania powłok malarskich oraz techniki ich stosowania.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwią uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Narzędzia i sprzęt do wykonywania powłok malarskich oraz techniki ich stosowania składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

Animacja prezentuje sposoby nanoszenia powłok malarskich za pomocą różnych narzędzi i sprzętu. W mulmedium został wykorzystany rysunek aksonometryczny (3D).

Grafika interaktywna prezentuje sprzęt i narzędzia służące do wykonywania powłok malarskich, m.in. pędzle, wałki, pistolety, szpachle, skrobaki, lampy i nagrzewnice.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDDa7bmG6nInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu identyfikacji narzędzi i sprzętu do wykonywania powłok malarskich oraz technik ich stosowania.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD92nKf9eJSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD6PQIFotrPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDKtN2x5mgPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDk8RBiIJYNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDKom7HtpUInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik robót wykończeniowych w budownictwie oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik robót wykończeniowych w budownictwie oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z narzędziami i sprzętem do wykonywania powłok malarskich oraz technikami ich stosowania. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Animacja 3D

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają animację. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego sposobów nanoszenia powłok malarskich za pomocą różnych narzędzi i sprzętu: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji animacji. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrania prawdziwego filmu. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby animacja ujrzała światło dzienne.

Grafika interaktywna

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla grafikę (sprzęt i narzędzia do wykonywania powłok malarskich). Następnie proponuje uczniom zabawę w „Jeden z dziesięciu”. Dziesięcioro uczniów wciela się w rolę graczy. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują pulę pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi zagadnień i problemów, które zostały przedstawione w grafice. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnicy mają prawo do jednej błędnej odpowiedzi, druga oznacza koniec zabawy.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z grafiką, są poproszeni o podzielenie się na grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie „Alfabetyczne Lotto” – tabelę z literami alfabetu zamieszczonymi w pojedynczych kolumnach. Zadaniem uczniów będzie wypełnienie w określonym czasie jak największej liczby pól, przy czym pojawiające się tam nazwy powinny korespondować z planszą. Po zakończonej grze uczniowie przedstawiają swoje wyniki na forum klasy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Animacja 3D oraz grafika interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po zapoznaniu się z animacją uczeń może napisać alternatywny scenariusz – np. z wykorzystaniem ról uczeń‑mistrz.

Po obejrzeniu grafiki zdjęć uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Animacje

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować porównania sposobów nanoszenia powłok malarskich w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane w   niewielkich grupach.

Grafika interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą samodzielnie dopasowywać podpisy do grafiki, odtwarzając zawarte na niej informacje; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści