E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w uczestniczeniu w życiu społecznym

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Interaktywne materiały sprawdzające

11
1. Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej
Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej101550Brawo! Udało Ci się rozwiązać test. Oznacza to, że znasz znaczenie pojęć związanych z pracą asystenta osoby niepełnosprawnej.Niestety, nie udało Ci się rozwiązać testu. Wróć do filmu edukacyjnego <q>Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym</q>, gry wcielanie się w rolę <q>Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym</q>, grafiki interaktywnej <q>Wybrane organizacje świadczące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym</q>. Spróbuj jeszcze raz przejść test.
Test

Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej

Sprawdzisz, czy znasz znaczenie pojęć występujących podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami, w uczestniczeniu w życiu społecznym.

Liczba pytań:
10
Limit czasu:
15 min
Twój ostatni wynik:
-
2. Profesjonalny asystent osoby niepełnosprawnej2D2xKPALQu
R1ZKIQwRjXNQu2
Uzupełnij luki w tekście dotyczącym profesjonalnego asystenta osoby z niepełnosprawnością. Asystowanie osobie niewidomej to także bycie jej 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Asystent-przewodnik zawsze idzie nieznacznie 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego i dzięki temu osoba niewidoma wyczuwa ruchy jego ciała i jest informowana o 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Wchodząc z osobą niewidomą w wąskie przejścia należy zapewnić jej 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego poprzez cofnięcie ramienia 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego w taki sposób aby osoba niewidoma szła bezpośrednio 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Potrzeby osób głuchoniewidomych są 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego.
Język migowy jest oparty na znakach przestrzenno-1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Polskim językiem migowym porozumiewają się osoby niesłyszące 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego.
Do obowiązków asystenta osoby niepełnosprawnej należy tworzenie osobom z niepełnosprawnościami warunków do 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego uczestniczenia w życiu 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego i zawodowym.
3. Wspieranie aktywności osób z niepełnosprawnościami3DMblJrrqD
R2qI49sOpmziw
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Fundacja, która jest badawczą organizacją projektową, zajmującą się m.in usługami poradnictwa kariery oraz wsparciem dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów mająca swą siedzibę we Wrocławiu., 2. Tak nazywany jest asystent osoby niewidomej., 3. Rodzaj pomocy, z której korzystają osoby z niepełnosprawnościami, należy do niej np. schodołaz., 4. Ważna umiejętność asystenta osoby niepełnosprawnej polegająca na wyrażaniu swojego zdania oraz emocji i postaw., 5. Sposób projektowania produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania., 6. Fundacja, która zajmuje się szkoleniem psów przewodników oraz szkoleniami dla osób niewidomych z zakresu poruszania się z psem., 7. Skrót oznaczający organizację ukierunkowaną na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz zawodowemu niewidomych i słabowidzących oraz niesieniu wszechstronnej pomocy osobom dotkniętym chorobami narządu wzroku oraz ich rodzinom działająca w Polsce i poza granicami., 8. Alfabet, w którym punkty, linie i znaki kreśli się na dłoni., 9. Jedne z barier uniemożliwiające przemieszczanie się osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich., 10. Skrót oznaczający polski język migowy., 11. Fundacja wspierająca aktywność osób niewidomych, która prowadzi także szkolenia psów przewodników.
R1ZgTonVCNJmX
Wpisz rozwiązanie krzyżówki. (Uzupełnij) Podaj definicję słowa, które jest rozwiązaniem krzyżówki (Uzupełnij).
4. Uczestniczenie osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym 1D1C4rFyG0
Ryt9CaBnQVUkI
Wskaż wszystkie zdania prawdziwe dotyczące uczestniczenia osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoby niewidome i słabowidzące nie chodzą do teatru i do kina dlatego nie należy wspierać ich w tym zakresie., 2. Osobie niewidomej zawsze trzeba asystować kiedy podróżuje, gdyż może pomylić trasy albo kierunki., 3. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą uprawiać sport, czasami potrzebują wsparcia asystenta., 4. Osoby głuchoniewidome mogą porozumiewać się pismem punktowym Braille’a, językiem migowym, językiem migowym do ręki, alfabetem Lorma., 5. Osoby głuchoniewidome mogą same bezpiecznie poruszać się po mieście, bo zawsze trochę widzą albo słyszą i nie potrzebują pomocy asystenta., 6. Osoby niewidome używają do poruszania się w przestrzeni publicznej białej laski, a głuchoniewidome biało-czerwonej laski., 7. Osoby słabosłyszące chodzą do teatru i do kina kiedy mają zapewniony dostęp alternatywny lub pętlę indukcyjną, wówczas wsparcie asystenta może być zbędne., 8. Asystent powinien ograniczać kontakty społeczne osoby z niepełnosprawnością, której asystuje., 9. Zadaniem asystenta jest udzielanie wsparcia tylko wtedy kiedy oczekuje tego osoba z niepełnosprawnością., 10. Ostatecznie to asystent decyduje kiedy i jakiego wsparcia udzieli osobie z niepełnosprawnością w kontaktach z otoczeniem., 11. Osoby ze spektrum autyzmu nie powinny wchodzić w relacje społeczne, bo tego nie lubią., 12. Asystowanie osobie ze spektrum autyzmu polega na ograniczaniu jej kontaktów społecznych i izolowaniu od otoczenia.