Wybrane organizacje świadczące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym
Słownik pojęć dla e‑materiału
E-materiały do kształcenia zawodowego
Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w uczestniczeniu w życiu społecznym
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203
bg‑azure
Interaktywne materiały sprawdzające
11
1. Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej
1. Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej
Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej101550Brawo! Udało Ci się rozwiązać test. Oznacza to, że znasz znaczenie pojęć związanych z pracą asystenta osoby niepełnosprawnej.Niestety, nie udało Ci się rozwiązać testu. Wróć do filmu edukacyjnego <q>Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym</q>, gry wcielanie się w rolę <q>Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym</q>, grafiki interaktywnej <q>Wybrane organizacje świadczące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami w uczestniczeniu w życiu społecznym</q>. Spróbuj jeszcze raz przejść test.
Test
Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej
Sprawdzisz, czy znasz znaczenie pojęć występujących podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami, w uczestniczeniu w życiu społecznym.
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
15 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Audiodeskrypcja filmu to Możliwe odpowiedzi: 1. dostosowanie materiału filmowego dla osób niesłyszących i słabosłyszących – tekstowy zapis tego co słyszy osoba słysząca., 2. dostosowanie materiału filmowego dla osób niewidomych i słabowidzących - słowny opis tego, co widzi osoba widząca., 3. zmiana szybkości odtwarzania filmu w zwolnionym tempie.
Projektowanie produktów, otoczenia i usług w taki sposób, aby mogło z nich skorzystać jak najwięcej osób bez konieczności dostosowania to Możliwe odpowiedzi: 1. uniwersalne projektowanie., 2. projektowanie usprawniające., 3. modyfikacje.
Racjonalne usprawnienia polegają na Możliwe odpowiedzi: 1. wprowadzaniu zmian i modyfikacji w racjonalnie krótkim czasie., 2. naprawianiu uszkodzonego sprzętu., 3. przeprowadzeniu koniecznych w konkretnej sytuacji zmian lub dostosowań nie wymagających ponoszenia nieproporcjonalnie dużych kosztów.
Urządzenie umożliwiające osobom z niepełnosprawnością, poruszającym się na wózkach inwalidzkich, przemieszczanie się po schodach to Możliwe odpowiedzi: 1. stabilizator., 2. chodzik., 3. schodołaz.
Osoba chora na cukrzycę to Możliwe odpowiedzi: 1. diabetyk., 2. diuretyk., 3. dyslektyk.
Jedna z wielu form rehabilitacji wieloprofilowej (psycho-ruchowej), oddziałującej jednocześnie psycho-motorycznie, psychoruchowo, sensorycznie, psychicznie i społecznie prowadzona przy udziale konia to Możliwe odpowiedzi: 1. psychoterapia., 2. hipoterapia., 3. ludoterapia.
Osoby głuchoniewidome Możliwe odpowiedzi: 1. posługują się tylko alfabetem Lorma., 2. nie używają żadnych form komunikacji z otoczeniem., 3. używają różnych form komunikacji.
Polski Język Migowy (PJM) jest Możliwe odpowiedzi: 1. językiem osób Głuchych w Polsce., 2. takim samym językiem jak język polski tylko w formie manualno-przestrzennej., 3. językiem wszystkich osób niesłyszących na świecie.
Asystent niewidomego studenta Możliwe odpowiedzi: 1. zawsze robi za niego notatki., 2. robi notatki w sytuacji kiedy jest przekaz wizualny., 3. nigdy nie robi notatek bo nie zna znaków Braille’a.
Osoby korzystające z wózków inwalidzkich Możliwe odpowiedzi: 1. wymagają stałego wsparcia asystenta, który musi pchać wózek., 2. mogą samodzielnie poruszać się w dostosowanej przestrzeni., 3. nigdy nie wymagają wsparcia asystenta.
Asystowanie osobie głuchoniewidomej to bycie jej Możliwe odpowiedzi: 1. tłumaczem-przewodnikiem., 2. tłumaczem alfabetu Lorma., 3. opiekunem medycznym.
Osoby słabowidzące i niewidome w kinach i teatrach, aby wiedzieć co dzieje się na scenie lub ekranie, mogą korzystać z Możliwe odpowiedzi: 1. ubrajlowienia., 2. translatora., 3. audiodeskrypcji.
2. Profesjonalny asystent osoby niepełnosprawnej
2. Profesjonalny asystent osoby niepełnosprawnej2D2xKPALQu
R1ZKIQwRjXNQu2
Uzupełnij luki w tekście dotyczącym profesjonalnego asystenta osoby z niepełnosprawnością. Asystowanie osobie niewidomej to także bycie jej 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Asystent-przewodnik zawsze idzie nieznacznie 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego i dzięki temu osoba niewidoma wyczuwa ruchy jego ciała i jest informowana o 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Wchodząc z osobą niewidomą w wąskie przejścia należy zapewnić jej 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego poprzez cofnięcie ramienia 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego w taki sposób aby osoba niewidoma szła bezpośrednio 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Potrzeby osób głuchoniewidomych są 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego.
Język migowy jest oparty na znakach przestrzenno-1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Polskim językiem migowym porozumiewają się osoby niesłyszące 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego.
Do obowiązków asystenta osoby niepełnosprawnej należy tworzenie osobom z niepełnosprawnościami warunków do 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego uczestniczenia w życiu 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego i zawodowym.
Uzupełnij luki w tekście dotyczącym profesjonalnego asystenta osoby z niepełnosprawnością. Asystowanie osobie niewidomej to także bycie jej 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Asystent-przewodnik zawsze idzie nieznacznie 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego i dzięki temu osoba niewidoma wyczuwa ruchy jego ciała i jest informowana o 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Wchodząc z osobą niewidomą w wąskie przejścia należy zapewnić jej 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego poprzez cofnięcie ramienia 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego w taki sposób aby osoba niewidoma szła bezpośrednio 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Potrzeby osób głuchoniewidomych są 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego.
Język migowy jest oparty na znakach przestrzenno-1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego. Polskim językiem migowym porozumiewają się osoby niesłyszące 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego.
Do obowiązków asystenta osoby niepełnosprawnej należy tworzenie osobom z niepełnosprawnościami warunków do 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego uczestniczenia w życiu 1. niezależność, 2. dotykowych, 3. na świecie, 4. do przodu, 5. aktywnego, 6. w Polsce, 7. przed asystentem, 8. do tyłu, 9. zróżnicowane, 10. manualnych, 11. gospodarczym, 12. społecznym, 13. przewodnikiem, 14. opiekunem, 15. przeszkodach, 16. bezpieczeństwo, 17. za asystentem, 18. identyczne, 19. z tyłu, 20. z przodu, 21. biernego i zawodowym.
3. Wspieranie aktywności osób z niepełnosprawnościami
3. Wspieranie aktywności osób z niepełnosprawnościami3DMblJrrqD
R2qI49sOpmziw
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Fundacja, która jest badawczą organizacją projektową, zajmującą się m.in usługami poradnictwa kariery oraz wsparciem dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów mająca swą siedzibę we Wrocławiu., 2. Tak nazywany jest asystent osoby niewidomej., 3. Rodzaj pomocy, z której korzystają osoby z niepełnosprawnościami, należy do niej np. schodołaz., 4. Ważna umiejętność asystenta osoby niepełnosprawnej polegająca na wyrażaniu swojego zdania oraz emocji i postaw., 5. Sposób projektowania produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania., 6. Fundacja, która zajmuje się szkoleniem psów przewodników oraz szkoleniami dla osób niewidomych z zakresu poruszania się z psem., 7. Skrót oznaczający organizację ukierunkowaną na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz zawodowemu niewidomych i słabowidzących oraz niesieniu wszechstronnej pomocy osobom dotkniętym chorobami narządu wzroku oraz ich rodzinom działająca w Polsce i poza granicami., 8. Alfabet, w którym punkty, linie i znaki kreśli się na dłoni., 9. Jedne z barier uniemożliwiające przemieszczanie się osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich., 10. Skrót oznaczający polski język migowy., 11. Fundacja wspierająca aktywność osób niewidomych, która prowadzi także szkolenia psów przewodników.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Fundacja, która jest badawczą organizacją projektową, zajmującą się m.in usługami poradnictwa kariery oraz wsparciem dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów mająca swą siedzibę we Wrocławiu., 2. Tak nazywany jest asystent osoby niewidomej., 3. Rodzaj pomocy, z której korzystają osoby z niepełnosprawnościami, należy do niej np. schodołaz., 4. Ważna umiejętność asystenta osoby niepełnosprawnej polegająca na wyrażaniu swojego zdania oraz emocji i postaw., 5. Sposób projektowania produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania., 6. Fundacja, która zajmuje się szkoleniem psów przewodników oraz szkoleniami dla osób niewidomych z zakresu poruszania się z psem., 7. Skrót oznaczający organizację ukierunkowaną na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz zawodowemu niewidomych i słabowidzących oraz niesieniu wszechstronnej pomocy osobom dotkniętym chorobami narządu wzroku oraz ich rodzinom działająca w Polsce i poza granicami., 8. Alfabet, w którym punkty, linie i znaki kreśli się na dłoni., 9. Jedne z barier uniemożliwiające przemieszczanie się osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich., 10. Skrót oznaczający polski język migowy., 11. Fundacja wspierająca aktywność osób niewidomych, która prowadzi także szkolenia psów przewodników.
R1ZgTonVCNJmX
Wpisz rozwiązanie krzyżówki.
(Uzupełnij)
Podaj definicję słowa, które jest rozwiązaniem krzyżówki
(Uzupełnij).
Rozwiązanie krzyżówki: aktywizacja.
Pobudzanie i mobilizowanie osób z niepełnosprawnościami do rozwoju lub działania.
4. Uczestniczenie osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym
4. Uczestniczenie osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym 1D1C4rFyG0
Ryt9CaBnQVUkI
Wskaż wszystkie zdania prawdziwe dotyczące uczestniczenia osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoby niewidome i słabowidzące nie chodzą do teatru i do kina dlatego nie należy wspierać ich w tym zakresie., 2. Osobie niewidomej zawsze trzeba asystować kiedy podróżuje, gdyż może pomylić trasy albo kierunki., 3. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą uprawiać sport, czasami potrzebują wsparcia asystenta., 4. Osoby głuchoniewidome mogą porozumiewać się pismem punktowym Braille’a, językiem migowym, językiem migowym do ręki, alfabetem Lorma., 5. Osoby głuchoniewidome mogą same bezpiecznie poruszać się po mieście, bo zawsze trochę widzą albo słyszą i nie potrzebują pomocy asystenta., 6. Osoby niewidome używają do poruszania się w przestrzeni publicznej białej laski, a głuchoniewidome biało-czerwonej laski., 7. Osoby słabosłyszące chodzą do teatru i do kina kiedy mają zapewniony dostęp alternatywny lub pętlę indukcyjną, wówczas wsparcie asystenta może być zbędne., 8. Asystent powinien ograniczać kontakty społeczne osoby z niepełnosprawnością, której asystuje., 9. Zadaniem asystenta jest udzielanie wsparcia tylko wtedy kiedy oczekuje tego osoba z niepełnosprawnością., 10. Ostatecznie to asystent decyduje kiedy i jakiego wsparcia udzieli osobie z niepełnosprawnością w kontaktach z otoczeniem., 11. Osoby ze spektrum autyzmu nie powinny wchodzić w relacje społeczne, bo tego nie lubią., 12. Asystowanie osobie ze spektrum autyzmu polega na ograniczaniu jej kontaktów społecznych i izolowaniu od otoczenia.