Analizza il testo. Osserva in che modo l’insegnante parla agli alunni durante la lezione. Conosci i nomi geografici presenti nel testo?
Zapoznaj się z tekstem. Zwróć uwagę, w jaki sposób nauczyciel zwraca się do uczniów podczas lekcji. Czy znasz nazwy geograficzne, które pojawiają się w tym tekście?
RXgquGYcjJ1EK
Ilustracja przedstawia mapę, na której widoczne są oznaczone pinezkami różne miejsca we Włoszech. Obok zaznaczonych na mapie pinezek znajdują się nazwy tych miejsc po włosku: Lago Maggiore, Alpi, Lago di Garda, Appennini, Sardegna, Vesuvio, Sicillia, Etna. Na mapie widoczne są również nazwy mórz, które otaczają Włochy: Mar Mediterraneo, Mar Ligure, Mar Tirreno, Mare Adriatico, Mar Jonio.
La cartina dell’Italia
Mapa Włoch
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
AdrianaGrzelak-Krzymianowska, TamaraRoszak, MartaSternaUna lezione di geografia dell’Italia
GuardateguardareGuardate la cartinala cartina (f)cartinafisicafisicofisica dell’Italia! L’Italia è una penisolala penisola (f)penisola. Come vedete, ha la forma di uno stivalelo stivale (m)stivale. Si trova al centroil centro (m)centro del mar Mediterraneoil mar Mediterraneo (m)mar Mediterraneo, ma il mar Mediterraneo ha quattro partila parte (f)parti: vicino all’Italia questequestoqueste parti si chiamano: mar Ligureil mar Ligure (m)mar Ligure, mar Tirrenoil mar Tirreno (m)mar Tirreno, mare Adriaticoil mare Adriatico (m)mare Adriatico e mar Jonioil mar Jonio (m)mar Jonio. RicordatericordareRicordate i nomi di due grandigrandegrandiisolel'isola (f)isole: la Siciliala Sicilia (f)la Sicilia e la Sardegnala Sardegna (f)la Sardegna. In Italia ci sono due catenela catena (f)catene di montagnela montagna (f)montagne: le Alpile Alpi (fpl)le Alpi e gli Appenninigli Appennini (mpl)gli Appennini. InoltreinoltreInoltre l’Italia ha molte collinela collina (f)colline, pochipocopochi grandi fiumiil fiume (m)fiumi e tanti laghiil lago (m)laghi. I fiumi molto famosifamosofamosi sono: il Poil Po (m)il Po e il Tevereil Tevere (m)il Tevere, invece i grandi laghi sono: il lago di Gardail lago di Garda (m)il lago di Garda e il lago Maggioreil lago Maggiore (m)il lago Maggiore. CercatecercareCercate di ricordare questi nomi! Molto spettacolarispettacolarespettacolari sono i vulcaniil vulcano (m)vulcani. VedetevedereVedete, in Sicilia si trova l’Etnal’Etna (f)l’Etna, invece vicinovicinovicino a NapoliNapoliNapoli c’è il Vesuvioil Vesuvio (m)il Vesuvio. AdessoadessoAdessoapriteaprireaprite i quaderni e prendete appuntiprendere appuntiprendete appunti! BianchiBianchiBianchi, vienivenirevieni alla lavagna ela lavagna (f)lavagna escriviscriverescrivi il temail tema (m)tema della lezione, per favore: “La cartina dell’Italia”.
RLzZZOrlCvoJP
Nagranie opisuje położenie geograficzne Włoch.
Nagranie opisuje położenie geograficzne Włoch.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie opisuje położenie geograficzne Włoch.
1 Źródło: AdrianaGrzelak-Krzymianowska, TamaraRoszak, MartaSterna, Una lezione di geografia dell’Italia, licencja: CC BY 3.0.
Esercizio1
Indica la risposta corretta.
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1T6sNiYW0ibs
Quanti nomi dei mari sono presenti nel testo? Możliwe odpowiedzi: 1. quattro, 2. cinque, 3. sei
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
RbnwfX57FrxYW
La Sicilia e la Sardegna sono isole ... Możliwe odpowiedzi: 1. piccole, 2. famosi, 3. grandi
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
RwclYpz4CSV4p
I fiumi italiani famosi sono ... Możliwe odpowiedzi: 1. il Po e il Tevere, 2. il lago di Garda e il lago Maggiore, 3. le Alpi e gli Appennini
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
RIWlJs5svou0S
Dove si trova l’Etna? Możliwe odpowiedzi: 1. a Napoli, 2. in Sicilia, 3. in Corsica
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Odmiana czasownika modalnego potere (móc)
Czasownikpotere(móc) w czasie teraźniejszym (indicativo presente) odmienia się nieregularnie. Spójrz na poniższą tabelkę:
RwJe7OYusSUHv
Ilustracja
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
Odmiana czasownika modalnego potere
Persona
singolare
persona
plurale
io
posso
noi
possiamo
tu
puoi
voi
potete
lui/lei/Lei
può
loro
possono
Przeczytaj poniższe przykłady:
R1ZWO0RO5Uhjg
Ilustracja interaktywna 1. Panie profesorze, czy możemy otworzyć okno?, 2. Tak, możecie, ale najpierw zamknijcie dokładnie drzwi.
Ilustracja interaktywna 1. Panie profesorze, czy możemy otworzyć okno?, 2. Tak, możecie, ale najpierw zamknijcie dokładnie drzwi.
Durante la lezione
Podczas lekcji
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
Zdjęcie przedstawia klasę szkolną. Widoczni są uczniowie, chłopcy i dziewczynki, siedzący w ławkach szkolnych. Przed nimi stoi łysy nauczyciel w okularach. Obok jednej z uczennic widoczny jest dymek z pytaniem po włosku: Professore, possiamo aprire la finestra? Obok dymku znajduje się kółko z numerem 1, po kliknięciu w które pojawia się tłumaczenie pytania na język polski: Panie profesorze, czy możemy otworzyć okno? Obok nauczyciela widoczny jest dymek z odpowiedzią na pytanie w języku włoskim oraz po kliknięciu w numer 2 pojawia się tłumaczenie na język polski: Sì, ragazzi, potete, ma prima chiudete bene la porta. Tak, możecie, ale najpierw zamknijcie dokładnie drzwi.
R1FDtgOZ7HloJ
1. Czy mogę iść do łazienki?, 2. Teraz nie możesz, poczekaj chwilę.
1. Czy mogę iść do łazienki?, 2. Teraz nie możesz, poczekaj chwilę.
Durante la lezione
Podczas lekcji
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
Zdjęcie przedstawia szkolną klasę. W ławkach siedzą dwie uczennice. Obok dziewczynek stoi uśmiechnięta nauczycielka. Na ścianie znajduje się plansza z literkami i cyframi oraz tablica. Obok dziewczynki z pierwszej ławki widoczny jest dymek z pytaniem po włosku: Posso andare in bagno? Po kliknięciu w kółko z numerem jeden na dymku pojawia się tłumaczenie na język polski: Czy mogę iść do łazienki? Obok nauczycielki widoczny jest dymek z odpowiedzią po włosku: Adesso non puoi, aspetta un momento. Po kliknięciu w kółko z numerem 2 ma dymku pojawia się tłumaczenie na język polski: Teraz nie możesz, poczekaj chwilę.
Tryb rozkazujący (imperativo) czasowników zakończonych na –ere oraz –ire w drugiej osobie liczby pojedynczej i mnogiej
W jaki sposób wyrazić po włosku rozkaz?
Przeanalizuj i zapamiętaj poniższe przykłady.
W 2 osobie l. poj., czylitu(ty): czasowniki zakończone na–ereprzyjmują końcówkę–i. W 2 osobie l. mn., czylivoi(wy): czasowniki zakończone na–ereprzyjmują końcówkę–ete.
RzcfszwyRm4uJ
Ilustracja
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
W 2 osobie l. poj., czylitu(ty): czasowniki zakończone na–ireprzyjmują końcówkę–i. W 2 osobie l. mn., czylivoi(wy): czasowniki zakończone na–ireprzyjmują końcówkę–ite.
RNwXAQ5LUCewq
Ilustracja
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka kulturowa: we Włoszech nauczyciele często zwracają się do uczniów po nazwisku. Bianchi to jedno z popularniejszych nazwisk włoskich; w naszym materiale nosi je Marco.