bg‑azure

The picture below shows the entrance to the Grand Canyon. It’s a well‑known national park in the USA. The Grand Canyon is a natural monument full of colourful rocks, formed around 6 million years ago. It’s a very popular tourist attraction. In this section, you are going to read a text about the Grand Canyon and the things you can do there.

Poniższe zdjęcie pokazuje wejście do Wielkiego Kanionu, który jest słynnym parkiem narodowym w Stanach Zjednoczonych. Jest on pełnym kolorowych skał pomnikiem przyrody, który powstały około 6 milionów lat temu. Stanowi popularną atrakcję turystyczną. W tej sekcji przeczytasz tekst o Wielkim Kanionie oraz o tym, co można tam robić.

RdooMIY2iRFxv
Would you like to go to the Grand Canyon?
Czy chciałbyś/chciałabyś pojechać do Wielkiego Kanionu?
Źródło: dostępny w internecie: https://www.flickr.com/ [dostęp 6.07.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the words with their translation.

Połącz wyrazy z tłumaczeniami.

R1ZrfSlFt3cuN
hiking Możliwe odpowiedzi: 1. wędrówki, piesze wycieczki, 2. wejście, 3. park narodowy, 4. gwizdek, 5. wodoodporne ubrania national park Możliwe odpowiedzi: 1. wędrówki, piesze wycieczki, 2. wejście, 3. park narodowy, 4. gwizdek, 5. wodoodporne ubrania entrance Możliwe odpowiedzi: 1. wędrówki, piesze wycieczki, 2. wejście, 3. park narodowy, 4. gwizdek, 5. wodoodporne ubrania waterproof clothes Możliwe odpowiedzi: 1. wędrówki, piesze wycieczki, 2. wejście, 3. park narodowy, 4. gwizdek, 5. wodoodporne ubrania whistle Możliwe odpowiedzi: 1. wędrówki, piesze wycieczki, 2. wejście, 3. park narodowy, 4. gwizdek, 5. wodoodporne ubrania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Read the text about the Grand Canyon to find out where it is and what you can do there. Then do the exercises.

Przeczytaj tekst o Wielkim Kanionie, aby dowiedzieć się, gdzie się znajduje i co można tam robić, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Welcome to the Grand Canyon
Aneta Wilemska-Rudnik Welcome to the Grand Canyon
  1. {...}

    The Grand Canyon is one of the most visited national parks in the United States. 6 million people visit this beautiful place every year. You will find ityou will find it [find]You will find it in the southwestsouthwestsouthwest part of the United States, in Arizona. The park itself is very big. It’s 277 miles long and around one mile deepdeepdeep. The Grand Canyon is a very unusualunusualunusual and colourfulcolourfulcolourful place. You will enjoy yourself there because there is something for everyone. You don’t need to make a reservationmake a reservationmake a reservation to enterenterenter the park. You pay the feepay the feepay the fee at the entranceentranceentrance or buy the ticket online.

  2. {...}

  • take helicopter tourstake helicopter tours [take a tour]take helicopter tours to see the Grand Canyon

  • ride a horse to the bottombottombottom of the Canyon

  • ride a bike along beautiful pathspaths [path]paths

  • go to viewpoints to watch the sunsetsunsetsunset or the sunrisesunrisesunrise

  • go hikinghikinghiking

  • visit museums

  1. {...}

Mather Point

If you don’t have much time, go to Mather Point. It's a 5‑minute walk from the visitor centrevisitor centrevisitor centre. It’s the best place to see the Grand Canyon. It’s always crowdedcrowdedcrowded but it’s a good spotspotspot for taking pictures.

Yaki Point

Yaki Point is a perfect spot to watch the sunset and the sunrise. You can see different parts of the Grand Canyon there. It isn’t very crowded. To get there, take the shuttle bus.shuttle busshuttle bus.

  1. {...}

If you want to spend more time in the Grand Canyon, go hiking or biking. Don’t forget to take:

The Grand Canyon is very welcomingwelcomingwelcoming but it’s also dangerousdangerousdangerous. Look afterlook afterLook after yourself and be careful.

1 Źródło: Aneta Wilemska-Rudnik, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Read the text above and choose the correct heading for each paragraph.

Przeczytaj powyższy tekst i dobierz odpowiedni tytuł dla każdego akapitu. 

RGF3hvlCbGNpW
1 Możliwe odpowiedzi: 1. Basic information, 2. The best viewpoints, 3. Things to take, 4. Things to do 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Basic information, 2. The best viewpoints, 3. Things to take, 4. Things to do 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Basic information, 2. The best viewpoints, 3. Things to take, 4. Things to do 4 Możliwe odpowiedzi: 1. Basic information, 2. The best viewpoints, 3. Things to take, 4. Things to do
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Drag the endings to make correct sentences.

Przeciągnij elementy, żeby poprawnie połączyć początki i zakończenia zdań.

RX6Xm2QRyAXay
6 million people Możliwe odpowiedzi: 1. visit the Grand Canyon every year., 2. be a dangerous place., 3. miles long., 4. is in the southwest of the United States., 5. take the shuttle bus., 6. a 5-minute walk from the visitor centre. The Grand Canyon is 277 Możliwe odpowiedzi: 1. visit the Grand Canyon every year., 2. be a dangerous place., 3. miles long., 4. is in the southwest of the United States., 5. take the shuttle bus., 6. a 5-minute walk from the visitor centre. Mather Point is Możliwe odpowiedzi: 1. visit the Grand Canyon every year., 2. be a dangerous place., 3. miles long., 4. is in the southwest of the United States., 5. take the shuttle bus., 6. a 5-minute walk from the visitor centre. To get to Yaki Point Możliwe odpowiedzi: 1. visit the Grand Canyon every year., 2. be a dangerous place., 3. miles long., 4. is in the southwest of the United States., 5. take the shuttle bus., 6. a 5-minute walk from the visitor centre. The Grand Canyon can Możliwe odpowiedzi: 1. visit the Grand Canyon every year., 2. be a dangerous place., 3. miles long., 4. is in the southwest of the United States., 5. take the shuttle bus., 6. a 5-minute walk from the visitor centre. The Grand Canyon Możliwe odpowiedzi: 1. visit the Grand Canyon every year., 2. be a dangerous place., 3. miles long., 4. is in the southwest of the United States., 5. take the shuttle bus., 6. a 5-minute walk from the visitor centre.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Read the text again and decide if the following sentences are true or false. 

Przeczytaj tekst ponownie, a następnie zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

R18KfXlTXNW0R
  1. Many people visit the Grand Canyon every year.
    TRUEFALSE

  2. You need to make a reservation to enter the Grand Canyon.
    TRUEFALSE

  3. There aren’t many tourists at Mather Point.
    TRUEFALSE

  4. You can ride a bike in the Grand Canyon.
    TRUEFALSE

  5. When you go hiking in the Grand Canyon, you should take waterproof clothes.
    FALSETRUE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

Type in the missing words connected with a trip to the Grand Canyon.

Wpisz brakujące wyrazy związane z wycieczką do Wielkiego Kanionu.

RWlXHbRrztKEk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

Have a look at the pictures and complete the missing letters in the words below.

Spójrz na ilustracje i uzupełnij brakujące litery w podanych niżej wyrazach.

R1dYYqYiHCHnr
Źródło: dostępny w internecie: vhttps://www.freepik.com/ [dostęp 6.07.2022], domena publiczna.
R1OEcIsLGcXXK
1. 1. i, 2. s, 3. a, 4. r, 5. f, 6. i i 1. i, 2. s, 3. a, 4. r, 5. f, 6. i  1. i, 2. s, 3. a, 4. r, 5. f, 6. i t      1. i, 2. s, 3. a, 4. r, 5. f, 6. i  1. i, 2. s, 3. a, 4. r, 5. f, 6. i d      k 1. i, 2. s, 3. a, 4. r, 5. f, 6. i t
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
REfatuer84gTY
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 8.05.2023], domena publiczna.
RuSJVIRppNHZO
2. w1. s, 2. h, 3. ei1. s, 2. h, 3. etl1. s, 2. h, 3. e
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SMIOWBKKJJg
Źródło: dostępny w internecie: https://www.freepik.com/ [dostęp 6.07.2022], domena publiczna.
Rh6bHBpRm17SO
3. 1. f, 2. h, 3. a, 4. h, 5. l l 1. f, 2. h, 3. a, 4. h, 5. l s 1. f, 2. h, 3. a, 4. h, 5. l  1. f, 2. h, 3. a, 4. h, 5. l i g 1. f, 2. h, 3. a, 4. h, 5. l t
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RHP0BNKhlifCT
Źródło: dostępny w internecie: https://www.freepik.com/ [dostęp 6.07.2022], domena publiczna.
R1MFqL5K473iy
4. 1. l, 2. n, 3. k, 4. h, 5. y, 6. e 1. l, 2. n, 3. k, 4. h, 5. y, 6. e ab 1. l, 2. n, 3. k, 4. h, 5. y, 6. e t h 1. l, 2. n, 3. k, 4. h, 5. y, 6. e     s 1. l, 2. n, 3. k, 4. h, 5. y, 6. e a c 1. l, 2. n, 3. k, 4. h, 5. y, 6. es
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YRjY76bUaws
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 6.07.2022], domena publiczna.
R1MR9YyiHSvWI
5. c 1. d, 2. r, 3. e, 4. o  1. d, 2. r, 3. e, 4. o w d 1. d, 2. r, 3. e, 4. o  1. d, 2. r, 3. e, 4. o 
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Write answers to the questions.

Odpowiedz pisemnie na poniższe pytania.

  1. What can you do in the Grand Canyon?

RXVcC07bFvx6B
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
  1. What do you need if you go hiking in the Grand Canyon?

R1VppkFM0TgAz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite

GRAMATYKA:

Reflexive pronounszaimki zwrotne

Zaimków zwrotnych używamy w kilku sytuacjach.

1) Z niektórymi czasownikami jako odpowiednik polskiego „się” (w języku angielskim, inaczej niż w polskim, zaimki zwrotne różnią się w zależności od osoby, np. I – myself; youyourself).

Przykłady:

Behave yourself!Zachowuj się.

He cut himself while he was climbing the mountains.Skaleczył się podczas chodzenia po górach.

2) Gdy mówimy o sytuacji, w której czynność skierowana jest do osoby wykonującej tę czynność.

Przykłady:

I looked at myself in the mirror.Spojrzałem/spojrzałam na siebie w lustrze.

He bought himself a new scooter. –Kupił sobie nową hulajnogę.

3) Dla podkreślenia, że czynność została wykonana samodzielnie przez daną osobę.

Przykłady:

You planned the trip yourself.Samodzielnie zaplanowałeś/zaplanowałaś podróż.

We organised the meals ourselves.Przygotowaliśmy/przygotowałyśmy posiłki samodzielnie.

I can’t go there by myself.Nie mogę pojechać tam sam/sama.

Zaimki zwrotne dla poszczególnych zaimków osobowych

  • I – myself

  • we – ourselves

  • you – yourself

  • you – yourselves

  • she – herself

  • they – themselves

Each other - zaimek wzajemny

Kiedy opisujemy czynność wykonywaną przez dwie osoby wzajemnie, używamy wyrażenia each other.

Przykład:

Tom and Agnes look after each other on holidays.Tomek i Agnieszka opiekują się sobą wzajemnie na wakacjach.

Exercise 7

Read the sentences and choose the correct words to complete them.

Przeczytaj zdania i wybierz w każdym właściwy dopełniający je wyraz.

R7o2rzkqHL1av
  1. He always plans his trips yourselfhimselfmyself.

  2. I can look after each otherourselvesmyselfon holidays.

  3. She wants to pack the bag herselfhimselfyourself.

  4. Martin and Agnes like ourselveseach otheryourselves.

  5. We went to the Grand Canyon by yoursevesourselvesthemselves.

  6. Did you go hiking by yourselfthemselvesmyself or with your friends?

  7. Tom and Mark can wash their clothes ourselvesthemselveshimself.

  8. My sister and I always help each otherherselfthemselves.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 8

Read the sentences and write the correct pronoun.

Przeczytaj zdania i wpisz poprawny zaimek.

R1QVVii1TgPKB
1. My sister likes buying clothes for holidays     Tu uzupełnij. 2. Do you want to choose the way     Tu uzupełnij? 3. Did your brothers book the trip     Tu uzupełnij? 4. I want to plan the route     Tu uzupełnij. 5. My friend and I always understand     Tu uzupełnij. 6. Josh always does his homework     Tu uzupełnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

backpack
backpack

/ ˈbækpæk /

RgONalEdXNH6W1
Nagranie dźwiękowe

plecak

RIHQ9XmOHQN8q1
Nagranie dźwiękowe
basic information
basic information

/ ˌbeɪsɪk ˌɪnfəˈmeɪʃn̩ /

RYu19sz6hWHNg1
Nagranie dźwiękowe

podstawowe informacje

R1ElYUSpNG7NO1
Nagranie dźwiękowe
bottom
bottom

/ ˈbɒtəm /

R1NHGLemZs6iM1
Nagranie dźwiękowe

dno

RYWd7gvxdWmNt1
Nagranie dźwiękowe
colourful
colourful

/ ˈkʌləfəl /

R1UeaIgQoRnZc1
Nagranie dźwiękowe

kolorowy/kolorowa

R1BwhNaG58SJv1
Nagranie dźwiękowe
crowded
crowded

/ ˈkraʊdɪd /

R13dSQ8L1QQoX1
Nagranie dźwiękowe

zatłoczony/zatłoczona

RBXM36CDo1ZNS1
Nagranie dźwiękowe
dangerous
dangerous

/ ˈdeɪndʒərəs /

R17aF4ViCSSg31
Nagranie dźwiękowe

niebezpieczny/niebezpieczna

RAqXQ7jHKQaq01
Nagranie dźwiękowe
deep
deep

/ diːp /

RzDtnZ92xWz5a1
Nagranie dźwiękowe

głęboki/głęboka

RSVNSc3zXwQIO1
Nagranie dźwiękowe
enter
enter

/ ˈentə /

R1bm51aFiM6uK1
Nagranie dźwiękowe

wejść

R1SQXZ9KrMkyi1
Nagranie dźwiękowe
entrance
entrance

/ ɪnˈtrɑːns /

RC1shXLzLGNjR1
Nagranie dźwiękowe

wejście

R1OOu1fk24Nvz1
Nagranie dźwiękowe
first aid kit
first aid kit

/ ˈfɜ:st eɪd kɪt /

R1bnjN2HaRIHr1
Nagranie dźwiękowe

apteczka

RyUVNU2T2pE4O1
Nagranie dźwiękowe
flashlight
flashlight

/ ˈflæʃlaɪt /

RUsEV9u816qrC1
Nagranie dźwiękowe

latarka

RnA3mpntx5HA31
Nagranie dźwiękowe
healthy snacks [healthy snack]
healthy snacks [healthy snack]

/ ˈhelthetai snæks / / ˈhelthetai snæk /

RpIhRuvrT55iY1
Nagranie dźwiękowe

zdrowe przekąski [zdrowa przekąska]

RRre6YWdB9TI61
Nagranie dźwiękowe
hiking
hiking

/ ˈhaɪkɪŋ /

RHbyMxo9kFrwx1
Nagranie dźwiękowe

wędrówki piesze, wspinaczka

R5GMOBkuueKas1
Nagranie dźwiękowe
look after
look after

/ ˈlʊk ˈɑːftə /

REC7nBpRPKtUR1
Nagranie dźwiękowe

opiekować się

RlxpKC6LnwYIX1
Nagranie dźwiękowe
make a reservation
make a reservation

/ ˈmeɪk ə ˌrezəˈveɪʃn̩ /

RMJzJMxEii42z1
Nagranie dźwiękowe

dokonać rezerwacji

R1U65BDFwTtxY1
Nagranie dźwiękowe
paths [path]
paths [path]

/ pɑːðz / / pɑːtheta /

R1a5wWyLMdo1r1
Nagranie dźwiękowe

ścieżki [ścieżka]

RehiFGnOsS6lq1
Nagranie dźwiękowe
pay the fee
pay the fee

/ ˈpeɪ ðə fiː /

R1Lbt2gVSykp31
Nagranie dźwiękowe

wnieść opłatę

RtuTKFN6kOPpW1
Nagranie dźwiękowe
shuttle bus
shuttle bus

/ ˈʃʌtl̩ bʌs /

RW9BMCou9JcT11
Nagranie dźwiękowe

autobus wahadłowy, który kursuje między dwoma punktami

Rw9SwORmyNpsv1
Nagranie dźwiękowe
spot
spot

/ spɒt /

R16lNma1IVHi91
Nagranie dźwiękowe

miejsce

R35RlirIhxHun1
Nagranie dźwiękowe
sunrise
sunrise

/ ˈsʌnraɪz /

ReC5nNB9mSezG1
Nagranie dźwiękowe

wschód słońca

R16jPLotfsk3U1
Nagranie dźwiękowe
sunset
sunset

/ ˈsʌnset /

R1buIjH0sv4yB1
Nagranie dźwiękowe

zachód słońca

RjOQoMglD3Eqe1
Nagranie dźwiękowe
take helicopter tours [take a tour]
take helicopter tours [take a tour]

/ ˈteɪk ˈhelɪkɒptə tʊəz / / ˈteɪk ə tʊə /

RKH8As6GaZxCW1
Nagranie dźwiękowe

polecieć na wycieczki helikopterem [pojechać na wycieczkę]

RtKo4iQAE6ubZ1
Nagranie dźwiękowe
southwest
southwest

/ saʊthetaˈwest /

R1Dm7xpyK2hYm1
Nagranie dźwiękowe

południowy zachód

RXFPzGu0Y4chu1
Nagranie dźwiękowe
unusual
unusual

/ ʌnˈjuːʒʊəl /

R1chaVqBHaFbe1
Nagranie dźwiękowe

nietypowy/nietypowa

R16UPDk4hzk6B1
Nagranie dźwiękowe
viewpoints [viewpoint]
viewpoints [viewpoint]

/ ˈvjuːpɔɪnts / / ˈvjuːpɔɪnt /

R3otOdkBGSYke1
Nagranie dźwiękowe

punkty widokowe [punkt widokowy]

R1PKe24DYbali1
Nagranie dźwiękowe
visitor centre
visitor centre

/ ˈvɪzɪtə ˈsentə /

R12LxlDspRO1H1
Nagranie dźwiękowe

informacja turystyczna

R1UzHbf4MiX3a1
Nagranie dźwiękowe
waterproof clothes
waterproof clothes

/ ˈwɔːtəpruːf kləʊðz /

R14ZxYGoRwTh41
Nagranie dźwiękowe

wodoodporne ubrania

RkMH8IBn3egGb1
Nagranie dźwiękowe
welcoming
welcoming

/ ˈwelkəmɪŋ /

RSykqRRp7ohb11
Nagranie dźwiękowe

przyjazny/przyjazna

R1bRgFb3BJk791
Nagranie dźwiękowe
whistle (noun)
whistle (noun)

/ ˈwɪsl̩ /

R10njaRFEk7wY1
Nagranie dźwiękowe

gwizdek

RWgG1htP2fmzG1
Nagranie dźwiękowe
you will find it [find]
you will find it [find]

/ ju wl̩ faɪnd ˈɪt / / faɪnd /

R1Um95ctJrsKx1
Nagranie dźwiękowe

znajdziesz go [znaleźć]

R1PnW8rlfoQ2K1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

Rlr01mOx5cSLA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.