Przeczytaj
We all have objects that we like more than others. These things say something about you and your life. Put some objects together and you have a story. You are going to read short stories told by students about their three favourite objects. What objects tell your story?
Wszyscy mamy takie przedmioty, które lubimy bardziej niż inne. Pokazują one, jakimi jesteśmy ludźmi i co wydarzyło się w naszym życiu. Jeśli połączy się kilka takich rzeczy, powstanie opowieść. Przeczytasz opowiedziane przez uczniów krótkie historyjki o ich trzech ulubionych przedmiotach. Jakie przedmioty utworzyłyby twoją historię?

Match the following words with their translations.
Połącz poniższe wyrazy z ich tłumaczeniami.
Look at the pictures and arrange the letters in order to create words.
Przyjrzyj się ilustracjom i ułóż litery tak, aby powstały wyrazy.





Read the text to find out what some students’ favourite objects are and why. Then do the exercises below.
Przeczytaj tekst i sprawdź, jakie są ulubione przedmioty niektórych uczniów i dlaczego. Następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.
All About Me in Three ObjectsWe can learn a lot about people when we see their favourite objectsobjects. We asked some students to open their backpacksbackpacks and show us their favourite things. Here are their stories. Choose three objects yourself and tell us yours!
Kamala, 11
My first object is my mobile phone. It is definitelydefinitely my favourite thing in the world. I can communicate with my family and friends. I can also take picturestake pictures of my dog when we go for a walk. Next, there is my pencil case I boughtbought in ThailandThailand when I waswas on holiday last yearlast year. When I look at it, I rememberremember sandy beachessandy beaches and the warm ocean. My third object is my action figureaction figure of a superhero I gotgot from my best friend for my birthday last monthlast month. I love superheroes and this one is very difficult to getdifficult to get.
Anthony, 10
Here is my album with footballers from all over the world. I collectcollect football cards and I always have them with me. My mum complainscomplains that I carry an elephant or a hippo to school, but I don’t careI don’t care. The second object may be a little bit funny but is very important to me. These are my luckylucky orange shoe lacesshoe laces. I always have them with me because I believe they bring me good luckgood luck on tests. The last important object in my backpack are my headphonesheadphones. I always listen to music when I walk to and from school.
Caren, 12
The first object I can show you are my friendship bracelets.friendship bracelets. I made them with my friends on a triptrip last year. When the bracelets are with me, I feel that my friends are with me, you know. The second object is an old coincoin from ItalyItaly. My dad is ItalianItalian and I always carrycarry it with me. I'm half Italian, you know. The last object is my reusablereusable water bottle. I always have it with me. At home, we don’t buy water in plastic bottles because we want to have a green lifestylegreen lifestyle.
Źródło: Zuzanna Kościuk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Drag and drop the objects to the right students.
Przeciągnij i upuść elementy, dopasowując je do odpowiedniej osoby.
Read the statements below and find the right person.
Przeczytaj poniższe wypowiedzi i dopasuj je do odpowiedniej osoby.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren
2. This person has a heavy backpack.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren
3. This person cares about our planet.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren
4. This person was in a different country on holiday.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren
5. This person has a pet.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren
6. This person believes in a lucky object.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren
Complete the crossword.
Rozwiąż krzyżówkę.
Look at the pictures and complete the crossword.
Popatrz na ilustracje i rozwiąż krzyżówkę.
Read the text again. Then write the missing words to complete the gaps in the text below. Remember to fill in the gaps in Polish.
Ponownie przeczytaj tekst i wpisz brakujące wyrazy, żeby uzupełnić luki w poniższej wiadomości. Pamiętaj, że luki należy uzupełnić w języku polskim.
Słownik
/ ˈækʃn ˈfɪɡə /
figurka z ruchomymi kończynami
/ ˈbækpæks / / ˈbækpæk /
plecaki [plecak]
/ ˈbɔːt / / baɪ /
kupiłem/kupiłam [kupować]
/ ˈkæri /
nosić
/ kɔɪn /
moneta
/ kəˈlekt /
zbieram [zbierać]
/ kəmˈpleɪnz / / kəmˈpleɪn /
narzeka [narzekać]
/ ˈdefɪnətli /
zdecydowanie
/ ˈdɪfɪkəlt tu ˈɡet /
trudny/trudna do zdobycia
/ ˈfrendʃɪp ˈbreɪslɪts / / ˈfrendʃɪp ˈbreɪslɪt /
bransoletki przyjaźni [bransoletka przyjaźni]
/ gʊd lʌk /
powodzenie, szczęście
/ ˈɡɒt / / ˈɡet /
dostałem/dostałam [dostawać]
/ ˈɡriːn ˈlaɪfstaɪl /
ekologiczny styl życia
/ ˈhedfəʊnz /
słuchawki
/ ˈaɪ dəʊnt keə /
nic mnie to nie obchodzi
/ ˈɪtəli /
Włochy
/ ɪˈtæljən /
Włoch/Włoszka
/ lɑːst mʌntheta /
w zeszłym miesiącu
/ lɑːst ˈjiə /
w zeszłym roku
/ ˈlʌki /
szczęśliwe
/ ˈəbdʒekts / / ˈəbdʒekt /
przedmioty [przedmiot]
/ ˈpensl̩ /
ołówek
/ rɪˈmembə /
pamiętam [pamiętać]
/ ˌriːˈjuːzəbl̩ /
wielokrotnego użytku
/ ˈsændi ˈbiːtʃɪz / / ˈsændi biːtʃ /
piaszczyste plaże [piaszczysta plaża]
/ ˈʃu: ˈleɪsɪz / / ˈʃu: leɪs /
sznurówki [sznurówka]
/ ˈteɪk ˈpɪktʃəz /
robić zdjęcia
/ ˈtaɪlænd /
Tajlandia
/ trɪp /
wycieczka
/ wɒz / / bi /
byłem/byłam [być]
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0