bg‑azure

We all have objects that we like more than others. These things say something about you and your life. Put some objects together and you have a story. You are going to read short stories told by students about their three favourite objects. What objects tell your story?

Wszyscy mamy takie przedmioty, które lubimy bardziej niż inne. Pokazują one, jakimi jesteśmy ludźmi i co wydarzyło się w naszym życiu. Jeśli połączy się kilka takich rzeczy, powstanie opowieść. Przeczytasz opowiedziane przez uczniów krótkie historyjki o ich trzech ulubionych przedmiotach. Jakie przedmioty utworzyłyby twoją historię?

R1NesdrNUKYb9
Tell me what is inside your backpack and I’ll tell you who you are.
Powiedz mi, co jest w twoim plecaku, a powiem ci, kim jesteś.
Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 23.11.2023], domena publiczna.
Exercise 1

Match the following words with their translations.

Połącz poniższe wyrazy z ich tłumaczeniami.

R1I97AJeJsthe
books Możliwe odpowiedzi: 1. słuchawki, 2. książki, 3. ołówki, 4. kredki, 5. plecak, 6. zeszyty notebooks Możliwe odpowiedzi: 1. słuchawki, 2. książki, 3. ołówki, 4. kredki, 5. plecak, 6. zeszyty pencils Możliwe odpowiedzi: 1. słuchawki, 2. książki, 3. ołówki, 4. kredki, 5. plecak, 6. zeszyty crayons Możliwe odpowiedzi: 1. słuchawki, 2. książki, 3. ołówki, 4. kredki, 5. plecak, 6. zeszyty backpack Możliwe odpowiedzi: 1. słuchawki, 2. książki, 3. ołówki, 4. kredki, 5. plecak, 6. zeszyty headphones Możliwe odpowiedzi: 1. słuchawki, 2. książki, 3. ołówki, 4. kredki, 5. plecak, 6. zeszyty
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Look at the pictures and arrange the letters in order to create words.

Przyjrzyj się ilustracjom i ułóż litery tak, aby powstały wyrazy.

RAmAte3AKQIr3
Źródło: dostępny w internecie: https://pexels.com/ [dostęp 23.11.2023], domena publiczna.
RsVvC6grw5mo6
1. 1. k, 2. s, 3. o, 4. b, 5. o1. k, 2. s, 3. o, 4. b, 5. o1. k, 2. s, 3. o, 4. b, 5. o1. k, 2. s, 3. o, 4. b, 5. o1. k, 2. s, 3. o, 4. b, 5. o
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RWHlwO4KQR0VP
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 23.11.2023], domena publiczna.
RqC41gWnpSS1y
2. 1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b1. e, 2. n, 3. t, 4. s, 5. o, 6. o, 7. k, 8. o, 9. b
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TRoj2mlnXft
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 23.11.2023], domena publiczna.
R1S3OGtzvpGqA
3. 1. l, 2. i, 3. s, 4. p, 5. e, 6. c, 7. n1. l, 2. i, 3. s, 4. p, 5. e, 6. c, 7. n1. l, 2. i, 3. s, 4. p, 5. e, 6. c, 7. n1. l, 2. i, 3. s, 4. p, 5. e, 6. c, 7. n1. l, 2. i, 3. s, 4. p, 5. e, 6. c, 7. n1. l, 2. i, 3. s, 4. p, 5. e, 6. c, 7. n1. l, 2. i, 3. s, 4. p, 5. e, 6. c, 7. n
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cLN9hIqicmO
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 23.11.2023], domena publiczna.
R1SMK596K5Y4E
4. 1. o, 2. s, 3. a, 4. n, 5. c, 6. y, 7. r1. o, 2. s, 3. a, 4. n, 5. c, 6. y, 7. r1. o, 2. s, 3. a, 4. n, 5. c, 6. y, 7. r1. o, 2. s, 3. a, 4. n, 5. c, 6. y, 7. r1. o, 2. s, 3. a, 4. n, 5. c, 6. y, 7. r1. o, 2. s, 3. a, 4. n, 5. c, 6. y, 7. r1. o, 2. s, 3. a, 4. n, 5. c, 6. y, 7. r
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RY1D3FjWLzaSa
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 23.11.2023], domena publiczna.
RSLC0I0nM3prG
5. 1. t, 2. w, 3. e, 4. r, 5. a1. t, 2. w, 3. e, 4. r, 5. a1. t, 2. w, 3. e, 4. r, 5. a1. t, 2. w, 3. e, 4. r, 5. a1. t, 2. w, 3. e, 4. r, 5. a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Read the text to find out what some students’ favourite objects are and why. Then do the exercises below.

Przeczytaj tekst i sprawdź, jakie są ulubione przedmioty niektórych uczniów i dlaczego. Następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

All About Me in Three Objects
Zuzanna Kościuk All About Me in Three Objects

We can learn a lot about people when we see their favourite objectsobjects [object]objects. We asked some students to open their backpacksbackpacks [backpack]backpacks and show us their favourite things. Here are their stories. Choose three objects yourself and tell us yours!

Kamala, 11

My first object is my mobile phone. It is definitelydefinitelydefinitely my favourite thing in the world. I can communicate with my family and friends. I can also take picturestake picturestake pictures of my dog when we go for a walk. Next, there is my pencil case I boughtbought [buy] bought in ThailandThailandThailand when I waswas [be]was on holiday last yearlast yearlast year. When I look at it, I rememberrememberremember sandy beachessandy beaches [sandy beach]sandy beaches and the warm ocean. My third object is my action figureaction figureaction figure of a superhero I gotgot [get]got from my best friend for my birthday last monthlast monthlast month. I love superheroes and this one is very difficult to getdifficult to getdifficult to get.

Anthony, 10

Here is my album with footballers from all over the world. I collectcollectcollect football cards and I always have them with me. My mum complainscomplains [complain]complains that I carry an elephant or a hippo to school, but I don’t careI don’t careI don’t care. The second object may be a little bit funny but is very important to me. These are my luckyluckylucky orange shoe lacesshoe laces [shoe lace]shoe laces. I always have them with me because I believe they bring me good luckgood luckgood luck on tests. The last important object in my backpack are my headphonesheadphonesheadphones. I always listen to music when I walk to and from school.

Caren, 12

The first object I can show you are my friendship bracelets.friendship bracelets [friendship bracelet] friendship bracelets. I made them with my friends on a triptriptrip last year. When the bracelets are with me, I feel that my friends are with me, you know. The second object is an old coincoincoin from ItalyItalyItaly. My dad is ItalianItalianItalian and I always carrycarrycarry it with me. I'm half Italian, you know. The last object is my reusablereusablereusable water bottle. I always have it with me. At home, we don’t buy water in plastic bottles because we want to have a green lifestylegreen lifestylegreen lifestyle.

1 Źródło: Zuzanna Kościuk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Drag and drop the objects to the right students.

Przeciągnij i upuść elementy, dopasowując je do odpowiedniej osoby.

RI0oUxdKQQKPd
1. Kamala Możliwe odpowiedzi: 1. shoe laces, 2. headphones, 3. coin, 4. bottle, 5. bracelets, 6. album, 7. action figure, 8. pencil case, 9. mobile phone 2. Anthony Możliwe odpowiedzi: 1. shoe laces, 2. headphones, 3. coin, 4. bottle, 5. bracelets, 6. album, 7. action figure, 8. pencil case, 9. mobile phone 3. Caren Możliwe odpowiedzi: 1. shoe laces, 2. headphones, 3. coin, 4. bottle, 5. bracelets, 6. album, 7. action figure, 8. pencil case, 9. mobile phone
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Read the statements below and find the right person.

Przeczytaj poniższe wypowiedzi i dopasuj je do odpowiedniej osoby.

R8wxHxJ5NEXzl
1. This person has a parent from a different country.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren

2. This person has a heavy backpack.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren

3. This person cares about our planet.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren

4. This person was in a different country on holiday.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren

5. This person has a pet.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren

6. This person believes in a lucky object.
a) Kamala
b) Anthony
c) Caren
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Complete the crossword.

Rozwiąż krzyżówkę.

R1TbjTluCFuAd
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Look at the pictures and complete the crossword.

Popatrz na ilustracje i rozwiąż krzyżówkę.

R1QTAP1PwM8DX
Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 12.04.2022], domena publiczna.
Exercise 5

Read the text again. Then write the missing words to complete the gaps in the text below. Remember to fill in the gaps in Polish.

Ponownie przeczytaj tekst i wpisz brakujące wyrazy, żeby uzupełnić luki w poniższej wiadomości. Pamiętaj, że luki należy uzupełnić w języku polskim.

RtARg8PbjoVMz
Zosiu, przeczytałam dziś na forum bardzo ciekawe wypowiedzi kilku osób. Opowiadały one o trzech ważnych     1. Tu uzupełnij,     które można znaleźć w ich     2. Tu uzupełnij     szkolnych. Jedna dziewczynka wspomina na przykład     3. Tu uzupełnij     superbohatera, która jest dla niej bardzo ważna, ponieważ jest trudna do zdobycia i dostała ją od przyjaciółki. Pewien chłopiec ma z kolei     4. Tu uzupełnij     monetę, która pochodzi z kraju urodzenia jego     5. Tu uzupełnij.     Może przy następnym spotkaniu opowiemy sobie o naszych ważnych przedmiotach? To fajna zabawa, która pozwala siebie poznać. Co o tym sądzisz?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

action figure
action figure

/ ˈækʃn ˈfɪɡə /

R6ub4R08gra2s1
Nagranie dźwiękowe

figurka z ruchomymi kończynami

RGFn47O8AM2631
Nagranie dźwiękowe
backpacks [backpack]
backpacks [backpack]

/ ˈbækpæks / / ˈbækpæk /

R1KnXJPP3uxZ01
Nagranie dźwiękowe

plecaki [plecak]

RXfjoOWOPHFm41
Nagranie dźwiękowe
bought [buy]
bought [buy]

/ ˈbɔːt / / baɪ /

R5VumDXiG5Idd1
Nagranie dźwiękowe

kupiłem/kupiłam [kupować]

R1YGO0Cgsf0Y61
Nagranie dźwiękowe
carry
carry

/ ˈkæri /

RYM6bZIXhqFJ51
Nagranie dźwiękowe

nosić

RbzdtU4rqzYCg1
Nagranie dźwiękowe
coin
coin

/ kɔɪn /

RhK4iDXVqmlCI1
Nagranie dźwiękowe

moneta

RqF9QZSFw0hbJ1
Nagranie dźwiękowe
collect
collect

/ kəˈlekt /

R1Yua3ChoaFNq1
Nagranie dźwiękowe

zbieram [zbierać]

ReTMRyz8GOgGI1
Nagranie dźwiękowe
complains [complain]
complains [complain]

/ kəmˈpleɪnz / / kəmˈpleɪn /

RVT5yAA6LLJhs1
Nagranie dźwiękowe

narzeka [narzekać]

RYEigqyKe2HhR1
Nagranie dźwiękowe
definitely
definitely

/ ˈdefɪnətli /

R17mESYfPqDqU1
Nagranie dźwiękowe

zdecydowanie

RlIEORxCWgF5y1
Nagranie dźwiękowe
difficult to get
difficult to get

/ ˈdɪfɪkəlt tu ˈɡet /

RcjRm8641l3We1
Nagranie dźwiękowe

trudny/trudna do zdobycia

R1Um6aqpj6IT41
Nagranie dźwiękowe
friendship bracelets [friendship bracelet]
friendship bracelets [friendship bracelet]

/ ˈfrendʃɪp ˈbreɪslɪts / / ˈfrendʃɪp ˈbreɪslɪt /

R1OXEDfhmEYwJ1
Nagranie dźwiękowe

bransoletki przyjaźni [bransoletka przyjaźni]

R15ne1Zc4imaP1
Nagranie dźwiękowe
good luck
good luck

/ gʊd lʌk /

R1RjzfLAjzcTm1
Nagranie dźwiękowe

powodzenie, szczęście

RlsXUUzWI2KZn1
Nagranie dźwiękowe
got [get]
got [get]

/ ˈɡɒt / / ˈɡet /

RAQ2OfNqQdSEy1
Nagranie dźwiękowe

dostałem/dostałam [dostawać]

R1Bg39POWDDWW1
Nagranie dźwiękowe
green lifestyle
green lifestyle

/ ˈɡriːn ˈlaɪfstaɪl /

R1bRYTYG6hHIc1
Nagranie dźwiękowe

ekologiczny styl życia

RvIo0AAflU0u41
Nagranie dźwiękowe
headphones
headphones

/ ˈhedfəʊnz /

RQnrV1U69E3N81
Nagranie dźwiękowe

słuchawki

R3qbwarZ3ijXV1
Nagranie dźwiękowe
I don’t care
I don’t care

/ ˈaɪ dəʊnt keə /

RTfZYexotSo801
Nagranie dźwiękowe

nic mnie to nie obchodzi

ROZxUDf2zemd81
Nagranie dźwiękowe
Italy
Italy

/ ˈɪtəli /

RESp9FZ77GpNZ1
Nagranie dźwiękowe

Włochy

RvHFeNhDSXwy41
Nagranie dźwiękowe
Italian
Italian

/ ɪˈtæljən /

R17lvp6E9mary1
Nagranie dźwiękowe

Włoch/Włoszka

RYmM0dRsQzMYm1
Nagranie dźwiękowe
last month
last month

/ lɑːst mʌntheta /

RjEqUNTCtZnHY1
Nagranie dźwiękowe

w zeszłym miesiącu

RcpXoHQrkcPJ01
Nagranie dźwiękowe
last year
last year

/ lɑːst ˈjiə /

R18HE0HScIXPI1
Nagranie dźwiękowe

w zeszłym roku

RkwGkoWfzZ0mm1
Nagranie dźwiękowe
lucky
lucky

/ ˈlʌki /

RiYrT0pRF9kGA1
Nagranie dźwiękowe

szczęśliwe

RfFlXDZBlE0Xm1
Nagranie dźwiękowe
objects [object]
objects [object]

/ ˈəbdʒekts / / ˈəbdʒekt /

RwOonJ3YgB4Z81
Nagranie dźwiękowe

przedmioty [przedmiot]

RxhRtWd3RLDDW1
Nagranie dźwiękowe
pencil
pencil

/ ˈpensl̩ /

RoiUYxDDPNuCY1
Nagranie dźwiękowe

ołówek

R1LuxI3GsMtuv1
Nagranie dźwiękowe
remember
remember

/ rɪˈmembə /

RFO2LpJPq1zDM1
Nagranie dźwiękowe

pamiętam [pamiętać]

RG3hPji5rXgg51
Nagranie dźwiękowe
reusable
reusable

/ ˌriːˈjuːzəbl̩ /

RKM3SAMNfBQEW1
Nagranie dźwiękowe

wielokrotnego użytku

RgYt3iYjPkPvB1
Nagranie dźwiękowe
sandy beaches [sandy beach]
sandy beaches [sandy beach]

/ ˈsændi ˈbiːtʃɪz / / ˈsændi biːtʃ /

RFMT4FuwW175W1
Nagranie dźwiękowe

piaszczyste plaże [piaszczysta plaża]

R1QEX4O7noxx91
Nagranie dźwiękowe
shoe laces [shoe lace]
shoe laces [shoe lace]

/ ˈʃu: ˈleɪsɪz / / ˈʃu: leɪs /

RasxxXhKYnYA51
Nagranie dźwiękowe

sznurówki [sznurówka]

R1AqSwAR9RPFK1
Nagranie dźwiękowe
take pictures
take pictures

/ ˈteɪk ˈpɪktʃəz /

R103GLseUHuqz1
Nagranie dźwiękowe

robić zdjęcia

Ru3AMlIVHKDIC1
Nagranie dźwiękowe
Thailand
Thailand

/ ˈtaɪlænd /

RdYr22eq0STC71
Nagranie dźwiękowe

Tajlandia

RhHTEp186TrWM1
Nagranie dźwiękowe
trip
trip

/ trɪp /

Ruyjvt8h0Eh1p1
Nagranie dźwiękowe

wycieczka

R19DwUYDbOGh91
Nagranie dźwiękowe
was [be]
was [be]

/ wɒz / / bi /

RtB8EwNN3Epw31
Nagranie dźwiękowe

byłem/byłam [być]

R1E3pyjdarvm11
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

RQF37MoSNgkOU
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.