Temat: Zdrowie i choroba, przyczyny chorób

Autor: Leokadia Stalewicz

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.

Wymagania szczegółowe

IV. Homeostaza. Uczeń:

2. przedstawia zdrowie jako stan równowagi środowiska wewnętrznego organizmu oraz choroby jako zaburzenia homeostazy.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń poznaje różnice pomiędzy zdrowiem i chorobą

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • odróżniać stan zdrowia od stanu choroby;

  • wymieniać przykłady chorób zakaźnych i pasożytniczych.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat. Pyta uczniów:

    • Co wiecie o…?

    • Czy kiedykolwiek spotkaliście się z…?

Faza realizacyjna

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Praca w parach. Analiza danych w tabeli. Uczniowie w parach dyskutują, a następnie zapisują swoje wyjaśnienia. Wskazane pary omawiają swoje opracowania na forum klasy.

  • Nauczyciel prezentuje i omawia galerię zdjęć w abstrakcie. Uczniowie analizują ilustracje i odpowiadają na pytania nauczyciela.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Podaj przykłady chorób wywoływanych przez wirusy, bakterie, pierwotniaki i robaki pasożytnicze.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

disease
disease
RtebwrjM30aaD
Nagranie dźwiękowe słówka disease

choroba – stan nieprawidłowego funkcjonowania organizmu wywołanego przez zmiany jego budowy lub zmiany przebiegajacych w nim procesów; na ogół towarzyszy mu złe samopoczucie

parasitic disease
parasitic disease
R1IEMvx29msdG
Nagranie dźwiękowe słówka parasitic disease

choroba pasożytnicza – choroba wywołana przez jeden z biologicznych czynników chorobotwórczych – pasożyta – tasiemca, przywrę, nicienie; ze względu na charakter i sposób szerzenia stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi; szerzy się przez kontakt bezpośredni (z osoby na osobę) i drogą pokarmową

infectious disease
infectious disease
RNuyd4Gg5cWFO
Nagranie dźwiękowe słówka infectious disease

choroba zakaźna – choroba wywołana przez jeden z biologicznych czynników chorobotwórczych (wirusy, bakterie, grzyby, pasożyty); ze względu na charakter i sposób szerzenia stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi; może szerzyć się przez kontakt bezpośredni (z osoby na osobę), drogą kropelkową, drogą pokarmową, przez kontakt seksualny, przez wkłucie zrobione zakażoną strzykawką, a także przez owady i kleszcze

health
health
R1L3DYBzZ2MdF
Nagranie dźwiękowe słówka health

zdrowie – stan pełnego, dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby lub niedomagania

Teksty i nagrania

R134lTlvzYsZU
Nagranie dźwiękowe abstraktu dotyczące zdrowia i przyczyn chorób

Health and illness, causes of diseases

Health is a condition when a person does not feel any discomfort and their body is in balance. A person can be described as healthy when they are both physically and mentally well and when they have good relations with other people. Therefore, health is a sense of comfort in the physical, mental and social sphere. The state of health is related to the proper functioning of organs and the proper life processes, the ability to think clearly, learn and mentally develop, the ability to control emotions and deal with stressful situations. The symptom of health is also a good functioning in society – having friends, being ready to meet new people and work with others and take on the responsibility to fulfill various social functions. Health means also spiritual health, or a sense of inner peace, which we get from living according to certain moral or religious principles and beliefs.

Human health

Disease is a health disorder. It is associated with irregularities in the structure or functioning of the human body. It is often a reaction of the organism to the environmental factors referred to as pathogenic agents or pathogens. Diseases include e.g. easily spreading infectious diseases and parasitic disease and non‑infectious – genetic diseases, cancerous, allergic and mental diseases.

Pathogenic agents attack constantly. Fortunately, the body has defensive mechanisms and repels most of the attacks. Despite that, almost every year we suffer from certain infectious diseases of the respiratory system, food poisoning or skin mycosis. The immediate cause of these diseases are viruses, bacteria and fungi. Often we are dealing with parasitic diseases caused by tapeworms, pinworms or mites.

Pathogens

The development of many diseases is caused by exposure to heavy metals, a number of poisonous substances or alcohol. These pathogens, like excessive body exposure to harmful radiation, can cause damage to cells, tissues and organs, which can lead to cancer and genetic diseases (hereditary).

Inadequate relationships with people, poor living conditions and constant stress and emotional tensions can be the reason for the development of depression, neurotic disorders and even mental disorders.

  • Health is a state of physical, mental and social well‑being, not just a lack of illness or infirmity.

  • Pathogenic factors are biological, physical, chemical and social factors as well as improper diet.

  • Infectious diseases are caused by pathogenic organisms and spread through direct contact with a sick person, by droplet, food and sexual intercourse.

  • In order to counteract diseases, the principles of a healthy lifestyle should be applied.

  • Taking medicines, especially antibiotics, should be under the supervision of a doctor.