Maszyny i urządzenia przemysłu garbarskiego
MOD.01. Wyprawianie skór – garbarz skór 753501, technik garbarz 311912
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: film z elementami animacji 3D, galeria zdjęć. e‑book, film instruktażowyMateriały multimedialne: film z elementami animacji 3D, galeria zdjęć. e‑book, film instruktażowy
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Przykład przycisku służącego do przejścia na poprzednią stronę e‑materiału. Napis: "Poprzednia strona. Słownik pojęć dla e‑materiału".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R18GWNOfa7YxP/1684184606/2NjHSOjlLuGNsII7LyQJdRbNFozr0aBC.png)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Przykład przycisku służącego do przejścia do następnej strony. Napis: "Następna strona. Interaktywne materiały sprawdzające".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/ROuDn8SyRlRM3/1684184606/tvQkxP2bk9q8FdRgi13nPhreRiQDvHBW.png)
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
![Grafika przedstawia przykładowy przycisk powiązanych ćwiczeń. Przycisk ma formę prostokątnej ramki, w której znajduje się nazwa zakładki ćwiczenia oraz jego typ: Jeden. Maszyny garbarskie. Jednokrotny wybór - ilustracja.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1FxQYeO9PxvZ/1676399869/1SvGn7du9AjsFrsJH9SSuoJAS3np8p8A.png)
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
![Grafika przedstawia pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia rozmiaru czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia lub włączenia trybu wysokiego kontrastu. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rnqr7r0md6EPD/1684184607/195Wex6AnsG8VCWmihrOAwp7Tnh1e4NR.png)
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
1.1. Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
![Grafika przedstawia fragment spisu treści, który ma formę prostokątnych ramek, znajdujących się po obu stronach prostej, pionowej linii. Pośrodku lewej ramki znajduje się grafika przedstawiająca fragment kliszy filmowej, na której jest ikona, fioletowego koła z białym trójkątem wewnątrz. W dolnej części grafiki napis: edu. Poniżej tytuł: Funkcjonowanie i budowa bębna garbarskiego. Film z elementami animacji 3D Pośrodku prawej ramki znajduje się schematyczna grafika przedstawiająca zdjęcie krajobrazu. Poniżej tytuł: Maszyny i urządzenia stosowane w procesie wyprawy skór. Galeria zdjęć.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1P90dmVpHmm1/1676399869/KeCvC55VmNlgkQBg5vs9RUECbhqz03G3.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
1.2. Materiały multimedialne
Film z elementami animacji 3D
Film z elementami animacji 3DFilm z elementami animacji 3D „Funkcjonowanie i budowa bębna garbarskiego w 3D” opisuje bęben garbarski w procesie warsztatu mokrego.
Ekran odtwarzania filmu wygląda następująco:
![Grafika przedstawia ekran odtwarzacza filmu. W dolnej części ekranu, po prawej stronie tytuł: "Funkcjonowanie i budowa bębna garbarskiego". W tle widoczny bęben garbarski widziany z przodu i z boku. W dolnej części znajdują się ikony nawigacyjne. W lewym dolnym rogu jest ikona trójkąta w kole, która służy do włączenia/wyłączenia filmu. Pośrodku dolnej części znajduje się ikona głośnika, a obok niego jest niebieska linia regulacji poziomu głośności. Obok jest ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia), która służy do włączenia audiodeskrypcji. Po prawej stronie głowy znajdują się dwa białe półkola - zewnętrzne większe, wewnętrzne mniejsze. Obok znajduje się biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części, który służy do włączenia napisów. Obok napis "auto", który służy do zmiany jakości odtwarzania filmu. Dalej na prawo napis: "jeden x". Służy on do zmiany tempa odtwarzania filmu. W prawym dolnym rogu białe, przerywane kontury kwadratu. Ikona ta służy do włączenia trybu pełnoekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RP1SAeS6cdM2s/1676399869/2HrmElz3N5w9cmvL2q1ZqsEXR4eF5na3.png)
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.
![Grafika przedstawia czarny kwadrat, pośrodku którego znajduje się biały trójkąt w białym okręgu. Ikona służy do uruchomienia filmu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RxVSBFMoVknmo/1672141189/1fpaS8sKHCLaxwQnGORVaaaJ80REE4KW.png)
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie odtwarzania.
![Grafika przedstawia czarny kwadrat, pośrodku którego znajdują się dwie białe, pionowe linie w białym okręgu. Linie oraz okrąg otoczone są kwadratową, białą ramką. Ikona służy do zatrzymania filmu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R4Nichc9HpX2n/1672141189/bYkQUzIeUsy1smKurCoz8zQl8bG4Ta7w.png)
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
![Czarny prostokąt z ikonami nawigacyjnymi odtwarzacza filmów. Pierwsza od lewej jest ikona głośnika, a obok niego jest niebieska linia, na której można regulować poziom głośności. Obok jest ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia). Po prawej stronie głowy znajdują się dwa białe półkola - zewnętrzne większe, wewnętrzne mniejsze. Ikona pozwala włączyć wersję filmu z audiodeskrypcją. Obok znajduje się biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części. To ikona służąca do włączenia napisów. Obok napis "auto", który pozwala zmienić jakość odtwarzanego filmu. Dalej na prawo napis: "jeden x". Ten przycisk pozwala na zmianę szybkości odtwarzania filmu. W prawym dolnym rogu białe, przerywane kontury kwadratu. To ikona pozwalająca przejść do trybu pełnoekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1ZRFwtH9fidj/1672141189/Gn5XKY6G6iEqP8Kcie7VDBAx3UjUf0Sh.png)
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
![Czarny kwadrat, na którym jest biała ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia). Ikona pozwala włączyć wersję filmu z audiodeskrypcją.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ram06t0krvCv2/1672141190/2KFjtFC4gD12Hi6a8NOjKqrMohwI314a.png)
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
![Czarny kwadrat, na którym znajduje się schematyczna, biała postać z rozłożonymi rękoma. Ikona służy wyłączeniu audiodeskrypcji.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RyZV198V5jLRx/1672141190/7JHpbYxvlViI1iILaGQlUGSMPolADRTe.png)
Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.
![Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu do wyboru napisów. Wewnątrz prostokąta tekst: "Napisy", a poniżej "napisy" oraz "wyłączone". Obok tych słów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja wyłączona, która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta ikony: biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części, napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RlCmUscQ8EjZz/1672141190/GQMUY2S5UzXhX7VmgmwPvmadZBLtYuUl.png)
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
![Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu jakości odtwarzania. Wewnątrz prostokąta tekst: "Jakość", a poniżej "auto", tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok tych elementów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja auto, która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RLoCmZgoA0Dap/1672141191/1M9dyeHOGg6A45mWwbX60HePeCKMm2D3.png)
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
![Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu prędkości odtwarzania. Wewnątrz prostokąta tekst: "Prędkość", a poniżej w kolejnych wierszach: "Po klatce", dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, "Normalna", jeden i dwadzieścia pięć setnych, półtora, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Obok tych elementów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja "Normalna", która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1PdgX5HBUCtJ/1672141191/1MKK1HBuRJKiqoxtewRReugmTZhDVJXr.png)
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
![Czarny kwadrat, na którym jest ikona w postaci białych, przerywanych konturów kwadratu. Ikona pozwala przejść do trybu pełnoekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RxKvZt4vn75Dd/1672141191/ltGGZSetFoB5JwKNPbsiJ6PlgWs2OkBC.png)
Galeria zdjęć
Galeria zdjęćGaleria zdjęć „Maszyny i urządzenia stosowane w procesie wyprawy skór” prezentuje zespoły maszyn garbarskich oraz stanowiska pracy.
Dostępne są dwa sposoby wyświetlania galerii. W pierwszym trybie widoczne są wszystkie zdjęcia uporządkowane w dwóch kolumnach. Pod każdym zdjęciem znajduje się tytuł zdjęcia oraz opis przedstawionego na nim urządzenia.
![Grafika przedstawia fragment galerii zdjęć. W lewym, górnym rogu prostokątny przycisk “zmień sposób wyświetlania”. Poniżej widocznych jest pięć zdjęć wraz z opisami. Pierwsze zdjęcie: bęben garbarski. Opis: Bęben garbarski - podstawowe urządzenie w procesie garbowania skór, służy między innymi do rozmaczania skór, wapnienia, garbowania i dogarbowania. Drugie zdjęcie: bęben garbarski - wnętrze z łopatkami. Opis: Wnętrze bębna garbarskiego wyposażonego w łopatki. Trzecie zdjęcie: bęben garbarski - wnętrze z kolcami. Opis: Wnętrze bębna garbarskiego wyposażonego w kolce. Czwarte zdjęcie: mieszalnik garbarski typu betoniarka. Piąte zdjęcie: warsztat mokry.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rd4xY8XC0SjZj/1676399870/1pv9g9onUiicRclBgVSqW6ytH7SiZ2HZ.png)
Zmieniony sposób wyświetlania został przedstawiony poniżej. W tym trybie na ekranie wyświetla się jedno zdjęcie. Aby przejść do kolejnego zdjęcia należy kliknąć przycisk „następny slajd”. Aby powrócić do wcześniejszych zdjęć należy kliknąć „poprzedni slajd”. Przycisk „pierwszy slajd” pozwala przejść do pierwszego slajdu, a przycisk „ostatni slajd” do ostatniego.
![Grafika przedstawia jedno ze zdjęć z galerii. W górnej części znajduje się pięć prostokątnych przycisków, które służą do nawigowania po galerii. Pierwszy przycisk: zmień sposób wyświetlania. Drugi przycisk: pierwszy slajd. Trzeci przycisk: poprzedni slajd. Czwarty przycisk: następny slajd. Piąty przycisk: ostatni slajd. Poniżej zdjęcie przedstawiające bębny garbarskie ustawione w hali garbarni. Pod zdjęciem opis: bęben garbarski - podstawowe urządzenie w procesie garbowania skór, służy między innymi do rozmaczania skór, wapnienia, garbowania i dogarbowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ryuj7tTkNr3J5/1676399870/19RWXFsevORayoA1ewT72I2VsdXdZdRY.png)
E‑book
E‑bookE‑book „Maszyny i urządzenia do wykańczania właściwego skór” zawiera treści dotyczące charakterystyki, zastosowania, budowy, zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych do wykańczania właściwego skór.
Aby wyświetlić e‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.
![Grafika przedstawia okładkę e‑booka. W górnej części zdjęcie, przedstawiające fragment skóry przeszytej kilkoma ściegami. Zdjęcie wpisane jest w okrągłą ramkę. W tle grafiki ozdobne. Poniżej tytuł: Maszyny i urządzenia do wykańczania właściwego skór. Pod tytułem informacja: Opracowanie dla kwalifikacji MOD.01. Wyprawianie skór - garbarz skór 753501, technik garbarz 311912. Autor: Włodzimierz Janas. Konsultacja merytoryczna: Edyta Cyganek.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RfNnYEAPBgjzS/1676399871/rsttnwpsVdB3q2pf22vgpZoyhSKZcTW3.png)
E‑book zawiera interaktywny spis treści. Tytuł każdego rozdziału jest hiperłączem, po kliknięciu którego na ekranie pojawia się odpowiedni fragment e‑booka.
![Grafika przedstawia spis treści e‑booka. W kolejnych wierszach wymienione są rozdziały: Jeden. Wstęp. Dwa. Czynności wstępne wykończenia i wykończanie kąpielowe. Trzy. Wykończenie właściwe - proces i rodzaje. Cztery. Wykończenie właściwe - maszyny i urządzenia. Pięć. Bibliografia. Sześć. Powiązane materiały multimedialne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CuridDs3UZw/1676399871/2jxq1NJqagsLrkxELqkbGXmizvoxb1Vo.png)
W treści e‑booka znajdują się także hiperłącza do innych multimediów zawartych w e‑materiale. Po kliknięciu na hiperłącze użytkownik zostanie przekierowany do odpowiedniego multimedium.
Film instruktażowy
Film instruktażowyFilm instruktażowy „Obsługa maszyn i urządzenia do mechanicznej obróbki skór” prezentuje zagadnienia związane z przygotowaniem do prac garbarskich, konserwacją i przeglądem maszyn.
![Grafika przedstawia ekran odtwarzacza filmu. W dolnej części ekranu, po prawej stronie tytuł: "Film instruktażowy. Obsługa maszyn i urządzenia do mechanicznej obróbki skór". W centrum ekranu zdjęcie przedstawiające dużą halę garbarni. Na pierwszym planie rząd dużych bębnów garbarskich na specjalnych stelażach. W dolnej części znajdują się ikony nawigacyjne. W lewym dolnym rogu jest ikona trójkąta w kole, która służy do włączenia/wyłączenia filmu. Pośrodku dolnej części znajduje się ikona głośnika, a obok niego jest niebieska linia regulacji poziomu głośności. Obok jest ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia), która służy do włączenia audiodeskrypcji. Po prawej stronie głowy znajdują się dwa białe półkola - zewnętrzne większe, wewnętrzne mniejsze. Obok znajduje się biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części, który służy do włączenia napisów. Obok napis "auto", który służy do zmiany jakości odtwarzania filmu. Dalej na prawo napis: "jeden x". Służy on do zmiany tempa odtwarzania filmu. W prawym dolnym rogu białe, przerywane kontury kwadratu. Ikona ta służy do włączenia trybu pełnoekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RVJhsnhdcsc7T/1676399871/16PHmaMYlBCz2KXcicGMUnVKyKAkS1FW.png)
Ekran filmu instruktażowego posiada takie same funkcjonalności, jak w przypadku ekranu odtwarzania filmu z elementami animiacjifilmu z elementami animiacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
![Grafika przedstawia widok na przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w zakładce. W górnej części prostokątna ramka z tytułem: jeden - maszyny garbarskie. Poniżej ćwiczenie. Polecenie: Wskaż nazwę maszyny, która jest zaprezentowana na poniższym zdjęciu. Pod poleceniem cztery prostokątne ramki z możliwymi odpowiedziami do wyboru: wygładzarka, bęben garbarski, wyżymarka, cytrok. Po prawej stronie znajduje się zdjęcie przedstawiające bęben garbarski. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RPT8GIk4PXS6f/1676399872/1OhqMh9xBAKXxAgkIksSIKsx4bhsV7uY.png)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetlą się zadania.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.
Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi na ekranie pojawi się informacja zwrotna ze wskazaniem materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.
Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.
Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.
Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
![Grafika przedstawia trzy ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia. Pierwsza od lewej to zielony kontur sześciokąta, którego jedna szósta jest wypełniona zielonym kolorem. Pośrodku jest żółty sześciokąt. Jego połowa jest wypełniona żółtym kolorem. Po prawej stronie znajduje się czerwony sześciokąt, w całości wypełniony czerwonym kolorem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RExtzK6hqvLS2/1684184608/24xac43ZV3Ry50bTNKIseBYajc4gK6K0.png)
Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.
Grupowanie elementów - ćwiczenia tego typu polegają na przeciąganiu kafelków z tekstem do odpowiedniego pola. Aby przeciągnąć kafelek, należy go kliknąć lewym przyciskiem myszy, przeciągnąć do wybranego pola i upuścić, zwalniając lewy przycisk myszy.
![Grafika przedstawia przykładowe ćwiczenie polegające na grupowaniu elementów. W górnej części polecenie: Pogrupuj rodzaje wykończenia skóry. Po prawej stronie polecenia czerwony sześciokąt wskazujący na poziom trudności ćwiczenia. Poniżej trzy prostokątne ramki. Każda z ramek jest opisana. Pierwsza ramka: Ze względu na rodzaj stosowanych środków wiążących. Druga ramka: Ze względu na stopień przezroczystości powłoki wykończalniczej. Trzecia ramka: Ze względu na stosowaną technikę wykończenia. Po prawej stronie prostokątne ramki z rodzajami wykończeń skór: wykończenie przez powlekanie pastami polimerowymi, wykończenie kazeinowe, wykończenie przez nabłyszczanie, wykończenie przez lakierowanie, wykończenie przez prasowanie, wykończenie plastikowe, wykończenie kolodionowe, wykończenie kryjące, wykończenie przez laminowanie, wykończenie poliuretanowe, wykończenie typu anilinowego, wykończenie anilinowe, wykończenie półanilinowe. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJ45HIFK3acPm/1676399872/1zAunj99FX7ccDnpOFpxUekEqYEFImij.png)
Łączenie w pary - ćwiczenie tego typu polega na połączeniu elementów prawej kolumny z elementami lewej kolumny. Elementy łączy się za pomocą lewego przycisku myszy, ustawiając je w odpowiedniej kolejności.
![Grafika przedstawia ćwiczenie polegające na łączeniu w pary. W górnej części polecenie: Połącz proces technologiczny z urządzeniem przy pomocy którego jest wykonywany. Po prawej stronie polecenia żółty sześciokąt wskazujący na poziom trudności ćwiczenia. Poniżej dwie kolumny złożone z szarych, prostokątnych ramek. W kolumnie po lewej stronie w kolejnych ramkach nazwy urządzeń: strugarka, urządzenie miernicze, bęben garbarski, platerka, wyżymarka, dwojarka, odmięśniarka. W kolumnie po prawej stronie w kolejnych ramkach nazwy procesów: usuwanie nadmiaru wody, dwojenie skór, moczenie skór, wygładzanie skór, usuwanie pozostałości tkanki mięśniowej i kostnej, struganie skór, mierzenie powierzchni skór. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RvWw6OMZCOaYj/1676399872/aHU4WQUc8HOimJjgHUV7aiM5S9MXET8c.png)
Kolejny rodzaj ćwiczenia to krzyżówka. Każdy wiersz krzyżówki jest numerowany, a pod nią znajdują się definicje. Aby wpisać pojęcie, należy kliknąć pierwszą kratkę danego wiersza i wpisać rozwiązanie za pomocą klawiatury. Litery z pogrubionej, pionowej kolumny utworzą hasło krzyżówki.
![Grafika przedstawia ćwiczenie w postaci krzyżówki. W górnej części polecenie: Rozwiąż krzyżówkę. Pod poleceniem krzyżówka złożona z trzynastu wierszy. Po krzyżówką podpowiedzi do haseł: 1. Otwarty zbiornik (często umieszczony w ziemi). 2. Cylindryczny zamknięty pojemnik technologiczny wirujący wokół osi poziomej. 3. Kawałki skóry otrzymane podczas wyrównywania grubości skóry przy pomocy bębna wyposażonego w tnące ostrza. 4. Osadzenie środka impregnującego w przestrzeniach międzywłóknistych, włókien skóry garbowanej. 5. Wprowadzanie do skóry oleju lub tłuszczu w celu nadania skórze wyprawionej określonych właściwości. 6. Półbeczka, która w górnej części ma zainstalowane mieszadła łopatkowe, które nie służą do rozbijania skór, stosowane głównie w futrzarstwie 7. Są to skóry wykończone przez delikatne oszlifowanie lica. 8. Dodawanie barwników (kąpielowe) w celu uzyskania żądanego koloru. 9. To półprodukt po procesie otwierania struktury skóry i obróbce mechanicznej przygotowującej skórę do dalszej obróbki. 10. Białko tworzące okrywę włosową i naskórek. 11. Poddawanie skórkąpieli złożonej z mieszaniny kwasu i soli obojętnej, to znaczy z pikla, w celu przygotowania golizny do garbowania chromowego. 12. Usuwanie podskórnej tkanki, tłuszczu i mięsa przylegającej do skóry w drodze mechanicznego działania bębna wyposażonego w tnące ostrza. 13. Są to skóry wyprawiane od strony mizdry. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R24uN0o0BVU4H/1676399872/sHAzxPDRsFtu5UFv7Oq6aXtHuHv5oXVh.png)
Ostatnią formą ćwiczeniową w e‑materiale jest wykreślanka. Ćwiczenie polega na zaznaczeniu odpowiednich słów, które mogą być ułożone w poziomie od prawej lub od lewej oraz w pionie od góry lub od dołu. Aby zaznaczyć słowo należy kliknąć jego pierwszą literę lewym przyciskiem myszy i trzymając wciśnięty przycisk, przeciągnąć myszkę do ostatniej litery słowa.
![Grafika przedstawia widok ćwiczenia - wykreślanka. W górnej części grafiki polecenie: Znajdź w wykreślance nazwy dziewięciu maszyn używanych w procesie garbowania skór. Po prawej stronie polecenia czerwony sześciokąt wskazujący na poziom trudności zadania. Poniżej tabela bez nagłówka, złożona z dwunastu kolumn i dwunastu wierszy. W komórkach tabeli rozmieszczone są losowe litery alfabetu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RjQw1hrZhNCDz/1676399873/1Vg9LWy2jlIHmP8koAXABDol1bXuwTii.png)
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się hiperłącze do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie. Po kliknięciu w hiperłącze otworzy się strona z odpowiednim multimedium.
![Grafika przedstawia fragment słownika z polem filtracji pojęć. W górnej części nagłówek: słownik pojęć e‑zasobu. Poniżej prostokątna ramka z tekstem: filtruj pojęcie. Po prawej stronie ramki znak krzyżyka, służący do wyczyszczenia pola filtracji. Poniżej dwa pojęcia wraz z definicjami i aktywnymi linkami przenoszącymi do e‑booka. Pierwsze pojęcie: adhezja - przyleganie warstwy powłoki wykończeniowej do podłoża. Link: E‑book "Maszyny i urządzenia do wykańczania właściwego skór". Drugie pojęcie: barwienie - dodawanie barwników w celu uzyskania żądanego koloru. Link: E‑book "Maszyny i urządzenia do wykańczania właściwego skór".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1PJrbRFuEjqA/1676399873/h31hOZkFsHRnsoQIAVERxu0Ot3h17qgK.png)
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby wyszukać jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z czterech części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. W trzeciej części zawarte są wskazówki do pracy z e‑materiałem. Czwarta część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano przy opracowywaniu e‑materiału. Przy adresach zapisana jest data z ostatnim dostępem do strony internetowej. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści