Maszyny i urządzenia przemysłu garbarskiego
MOD.01. Wyprawianie skór – garbarz skór 753501, technik garbarz 311912
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: film z elementami animacji 3D, galeria zdjęć. e‑book, film instruktażowyMateriały multimedialne: film z elementami animacji 3D, galeria zdjęć. e‑book, film instruktażowy
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
1.1. Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
1.2. Materiały multimedialne
Film z elementami animacji 3D
Film z elementami animacji 3DFilm z elementami animacji 3D „Funkcjonowanie i budowa bębna garbarskiego w 3D” opisuje bęben garbarski w procesie warsztatu mokrego.
Ekran odtwarzania filmu wygląda następująco:

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie odtwarzania.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

Galeria zdjęć
Galeria zdjęćGaleria zdjęć „Maszyny i urządzenia stosowane w procesie wyprawy skór” prezentuje zespoły maszyn garbarskich oraz stanowiska pracy.
Dostępne są dwa sposoby wyświetlania galerii. W pierwszym trybie widoczne są wszystkie zdjęcia uporządkowane w dwóch kolumnach. Pod każdym zdjęciem znajduje się tytuł zdjęcia oraz opis przedstawionego na nim urządzenia.

Zmieniony sposób wyświetlania został przedstawiony poniżej. W tym trybie na ekranie wyświetla się jedno zdjęcie. Aby przejść do kolejnego zdjęcia należy kliknąć przycisk „następny slajd”. Aby powrócić do wcześniejszych zdjęć należy kliknąć „poprzedni slajd”. Przycisk „pierwszy slajd” pozwala przejść do pierwszego slajdu, a przycisk „ostatni slajd” do ostatniego.

E‑book
E‑bookE‑book „Maszyny i urządzenia do wykańczania właściwego skór” zawiera treści dotyczące charakterystyki, zastosowania, budowy, zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych do wykańczania właściwego skór.
Aby wyświetlić e‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.

E‑book zawiera interaktywny spis treści. Tytuł każdego rozdziału jest hiperłączem, po kliknięciu którego na ekranie pojawia się odpowiedni fragment e‑booka.

W treści e‑booka znajdują się także hiperłącza do innych multimediów zawartych w e‑materiale. Po kliknięciu na hiperłącze użytkownik zostanie przekierowany do odpowiedniego multimedium.
Film instruktażowy
Film instruktażowyFilm instruktażowy „Obsługa maszyn i urządzenia do mechanicznej obróbki skór” prezentuje zagadnienia związane z przygotowaniem do prac garbarskich, konserwacją i przeglądem maszyn.

Ekran filmu instruktażowego posiada takie same funkcjonalności, jak w przypadku ekranu odtwarzania filmu z elementami animiacjifilmu z elementami animiacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetlą się zadania.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.
Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi na ekranie pojawi się informacja zwrotna ze wskazaniem materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.
Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.
Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.
Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.
Grupowanie elementów - ćwiczenia tego typu polegają na przeciąganiu kafelków z tekstem do odpowiedniego pola. Aby przeciągnąć kafelek, należy go kliknąć lewym przyciskiem myszy, przeciągnąć do wybranego pola i upuścić, zwalniając lewy przycisk myszy.

Łączenie w pary - ćwiczenie tego typu polega na połączeniu elementów prawej kolumny z elementami lewej kolumny. Elementy łączy się za pomocą lewego przycisku myszy, ustawiając je w odpowiedniej kolejności.

Kolejny rodzaj ćwiczenia to krzyżówka. Każdy wiersz krzyżówki jest numerowany, a pod nią znajdują się definicje. Aby wpisać pojęcie, należy kliknąć pierwszą kratkę danego wiersza i wpisać rozwiązanie za pomocą klawiatury. Litery z pogrubionej, pionowej kolumny utworzą hasło krzyżówki.

Ostatnią formą ćwiczeniową w e‑materiale jest wykreślanka. Ćwiczenie polega na zaznaczeniu odpowiednich słów, które mogą być ułożone w poziomie od prawej lub od lewej oraz w pionie od góry lub od dołu. Aby zaznaczyć słowo należy kliknąć jego pierwszą literę lewym przyciskiem myszy i trzymając wciśnięty przycisk, przeciągnąć myszkę do ostatniej litery słowa.

Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się hiperłącze do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie. Po kliknięciu w hiperłącze otworzy się strona z odpowiednim multimedium.

W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby wyszukać jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z czterech części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. W trzeciej części zawarte są wskazówki do pracy z e‑materiałem. Czwarta część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano przy opracowywaniu e‑materiału. Przy adresach zapisana jest data z ostatnim dostępem do strony internetowej. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści