E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa wózka napędnego

TKO.06. Budowa wózka napędnego - Technik elektroenergetyk transportu szynowego 311302.

bg‑green

Słownik pojęć dla e‑materiału

Aby wyszukać pojęcie lub frazę występujące w słowniku, wpisz je w poniższą ramkę.

1
belka bujakowa
belka bujakowa

element oparcia nadwozia na wózku poprzez czop skrętu na środku belki bujakowej. Belka zamocowana jest symetrycznie na sprężynach naciskowych, które umieszczono na wannie bujakowej. Wanny te podwiesza się do podłużnic ramy wózka

dokumentacja systemu utrzymania
dokumentacja systemu utrzymania

dokumentacja techniczna, wymagana dla każdego pojazdu kolejowego. Zawiera informacje o pojeździe, cyklach przeglądowo‑naprawczych oraz, czynnościach wykonywanych na odpowiednich poziomach utrzymania. Dokumentacja systemu utrzymania określa sposób wykonywania pomiarów wartości parametrów podzespołów pojazdu kolejowego (np. średnicy koła).

hamulec klockowy
hamulec klockowy
RZrCRjJI0C5Sb
Hamulec klockowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

hamulec cierny działający na zasadzie dociśnięcia wstawki hamulcowej do powierzchni tocznej zestawu kołowego za pomocą działania układu hamulcowego. Hamulec składa się z wstawek hamulcowych, obsady wstawek, uchwytu klocków i sprężyny dociskowej. Wstawki hamulcowe wykonuje się z żeliwa lub kompozytów. W zależności od liczby klocków możemy wyróżnić hamulce jednowstawkowe, dwuwstawkowe oraz trójwstawkowe

hamulec szynowy
hamulec szynowy
RJ3aDxeKGa1Zb
Hamulec szynowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

hamulec awaryjny stosowany w pojazdach których prędkość nie przekracza 280 km/h. Hamulec szynowy składa się z płozy hamulcowej wyposażonej w cewki elektryczne z rdzeniem. Po załączeniu hamulca płoza hamulcowa przyciągana jest do główki szyny.

hamulec tarczowy
hamulec tarczowy
R1WlX5YTY7NeB
Hamulec tarczowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

hamulec cierny działający na zasadzie dociśnięcia okładziny ciernej do tarczy hamulcowej za pomocą układu hamulcowego. Hamulec składa się z tarczy hamulcowej, przekładni, szczęk, cylindrów oraz okładzin ciernych. Tarcza hamulcowa może być montowana na osi lub symetrycznie po obu stronach koła jezdnego

koło monoblokowe
koło monoblokowe

jeden z dwóch rodzajów kół jezdnych. Wykonane jest z jednego litego bloku stali. Wyróżniamy w nim trzy elementy: wieniec, tarczę oraz rowek kontrolny. W przypadku przekroczenia granicznego zużycia wieńca należy wymienić całe koło

koło obręczowe
koło obręczowe

jeden z dwóch rodzajów kół jezdnych. Składa się z trzech elementów: obręczy, pierścienia zaciskowego oraz koła bosego. Części te są łączone w procesie obręczowania, czyli nakładania rozgrzanej obręczy na koło bose, a następnie następuje zawalcowanie pierścienia zaciskowego w specjalnym rowku na obręczy. W przypadku przekroczenia granicznego zużycia obręczy należy wymienić samą obręcz

maźnica
maźnica

element zamocowany na czopie łożyskowym osi. Składa się z łożyska osi oraz kadłuba łożyska, którego puste przestrzenie między elementami są wypełnione smarami w celu zapewnienia odpowiedniego nasmarowania łożyska

ostoja wózka
ostoja wózka

element bazowy do zamocowania układów napędowych, układów hamulcowych, a także układów oparcia nadwozia. Ostoja odpowiada za przenoszenie obciążeń statycznych oraz dynamicznych. Zbudowana jest z dwóch podłużnic, poprzecznicy, a dodatkowo może być połączona czołownicami. Do jej wykonania najczęściej wykorzystuje się elementy stalowe spawane ze sobą lub wytwarzane za pomocą technik odlewania

przekładnia
przekładnia

mechanizm, który służy do przenoszenia ruchu obrotowego wału silnika, a jednocześnie zmienia parametry ruchu, takie jak prędkość, siłę lub moment siły. Wyróżnia się przekładnie mechaniczne, hydrauliczne oraz elektryczne. W przemyśle kolejowym zazwyczaj wykorzystywane są przekładnie jednostopniowe i dwustopniowe

silnik trakcyjny
silnik trakcyjny
R1JCZ2xPYorwC
Silnik trakcyjny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

urządzenie zamieniające energię elektryczną w energię mechaniczną, która napędza pojazd szynowy. Silnik składa się ze stojana i obracającego się w nim wirnika. Spośród silników trakcyjnych wyróżniamy silniki szeregowe prądu stałego i silniki indukcyjne (asynchroniczne) prądu przemiennego

usprężynowanie
usprężynowanie

zespół elementów sprężystych stworzony do amortyzacji drgań pochodzących z zestawów kołowych i wózków jezdnych. Zbudowany jest z elementów sprężystych, takich jak sprężyny piórowe, sprężyny śrubowe naciskowe, metalowo‑gumowe, gumowe oraz pneumatyczne. Usprężynowanie może być pierwszego i drugiego stopnia

wózek jezdny
wózek jezdny
RS0WOsFfJxYpd
Wózek jezdny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

zespół elementów odpowiedzialny za prowadzenie pojazdu po torze i oparcie nadwozia. Wózki możemy podzielić na toczne i napędne, w zależności od posiadania silników trakcyjnych w wózku. Ze względu na liczbę osi można wyróżnić także  wózki jednoosiowe, dwuosiowe, trzyosiowe i czteroosiowe. Specjalnym typem wózka jezdnego jest wózek Jakobsa stanowiący podporę dla dwóch sąsiadujących członów pojazdu

zestaw kołowy
zestaw kołowy

zestaw kołowy to koła obręczowe lub monoblokowe połączone ze sobą jedną osią lub osią portalową. Zestawy kołowe dzielimy na toczne i napędowe. Odpowiadają one za współpracę z szynami