Podstawy złotnictwa i jubilerstwa
MEP.05. Podstawy złotnictwa i jubilerstwa - Złotnik – Jubiler 731305
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie e‑materiału oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Składa się z poziomej kreski i dwóch napisów. Pierwszy jest nad linią i brzmi "poprzednia strona", a poniżej "interaktywne materiały sprawdzające".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R182IVzKfoMuR/1700780973/2P5XG8jtsrq9yJQiAggw0D8k8Kvne5SL.png)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony. Przycisk składa się z poziomej kreski i dwóch napisów. Pierwszy z nich jest nad linią i brzmi on "następna strona", a poniżej jest napis "przewodnik dla nauczyciela".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R17L0WjiLXsPV/1700780973/1OGmBdgvBIBVI456stpjFW1WP9kuSC0M.png)
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Wprowadzenie
- Badanie własności metali szlachetnych i ich stopów, wykonywanie stopów metali szlachetnych i stosowanie dodatków stopowych
Film edukacyjny
- Obróbka i przygotowanie metali szlachetnych oraz ich stopów do uformowania wyrobu jubilerskiego
Film edukacyjny
- Rodzaje zdobień wyrobów złotniczych i jubilerskich, stosowanie technik emaliowania i galwanizacji
Film instruktażowy - tutorial
- Topienie i obróbka metali szlachetnych oraz ich stopów
Galeria zdjęć
- Metale szlachetne i ich stopy, stosowanie dodatków stopowych
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą dwa filmy edukacyjne, film instruktażowy (tutorial), galeria zdjęć oraz e‑book.
Filmy edukacyjne oraz film instruktażowy (tutorial)
Film edukacyjny Badanie własności metali szlachetnych i ich stopów, wykonywanie stopów metali szlachetnych i stosowanie dodatków stopowych
Film edukacyjny Badanie własności metali szlachetnych i ich stopów, wykonywanie stopów metali szlachetnych i stosowanie dodatków stopowych
prezentuje czynności, które musi wykonać jubiler, aby wykonać stopy metali szlachetnych.
Film edukacyjny Obróbka i przygotowanie metali szlachetnych oraz ich stopów do uformowania wyrobu jubilerskiego
Film edukacyjny Obróbka i przygotowanie metali szlachetnych oraz ich stopów do uformowania wyrobu jubilerskiego
omawia czynności wykonywane przez jubilera podczas obrabiania i przygotowywania metali szlachetnych.
Film instruktażowy (tutorial) Rodzaje zdobień wyrobów złotniczych i jubilerskich, stosowanie technik emaliowania i galwanizacji
Film instruktażowy (tutorial) Rodzaje zdobień wyrobów złotniczych i jubilerskich, stosowanie technik emaliowania i galwanizacji
porusza tematy związane z rodzajami zdobień oraz technikami emaliowania i galwanizacji.
Ekran przykładowego filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:
![Zdjęcie przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. W jego dolnej części znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rs3L1zJo9tR19/1700780974/23GcuhAgDGtLxJlUNoHSF6OfGotKJ8aW.png)
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
![Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania audio. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/REfhfX9iQ75en/1700780974/1vv4l9vAvvuPjhejyTPeA9k68M4oyyJH.png)
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
![Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania audio. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest czarne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R169wDkKqNHsL/1700780974/2rZ8Zm1PP8x2z9mYqEN3Fys82CyeM9fa.png)
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
![Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w audio. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RIAaLgVnikmq7/1700780975/1EGEdvfW9eKs6dmnY9JEbJMUVtZ3AYWI.png)
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
![Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/REJeplwA0TC9D/1700780975/4bzgV9jTZufjOYzYOrmLAAdvHIwbH0i0.png)
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
![Grafika przedstawia białą ikonkę sylwetki człowieka na czarnym tle. Człowiek rozkłada ramiona szeroko na boki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RFFXtCxYo8WM7/1700780975/sX24BwtEqroiNuQMdZovLXolbZsrbfCO.png)
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
![Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rz0BLVvHWYHIv/1700780976/OLT6zDufJ1EWWVxU08w5hdLsWMs1P0RO.png)
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
![Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RDCLAmMktOKba/1700780976/Mwm890IwZscy3leqVpyrnN31ly2yYGPC.png)
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
![Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ra28Cq4szGXEs/1700780976/8sVrzz0UWMtChOk1DUXIXPM6NfqUAwev.png)
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
![Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Rocn5AB4vfV/1700780977/2CvWcoGtFMqyssryZIDCW1b9EcUwI5pa.png)
Galeria zdjęć
Galeria zdjęć Topienie i obróbka metali szlachetnych oraz ich stopów
Galeria zdjęć Topienie i obróbka metali szlachetnych oraz ich stopów
prezentuje stanowiska pracy, najczęściej wykonywane czynności w zawodzie jubiler‑złotnik oraz ich zdjęcia. Wszystkie omówione stanowiska i czynności zostały wyszczególnione w spisie treści.
![Widok spisu treści w galerii zdjęć](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1eMhpFZdME5O/1700780977/2CrVKEtkvF7bONsCKjDerzoppQQ30sFC.png)
Kliknij wybraną pozycję ze spisu treści i zapoznaj się ze zdjęciem danej czynności lub stanowiska.
![Przykładowy widok galerii zdjęć](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RLQ9QOq9V8C0e/1700780977/2I2ZD9bcnTkTZXYUg12xo6E6GASq1cwq.png)
Jeśli chcesz powiększyć zdjęcie lub grafikę, najedź kursorem na obrazek i kliknij lewym przyciskiem myszy.
![Przykładowy widok grafiki w galerii zdjęć](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1cDxXY71g0FI/1700780978/216I9K67SAWaQYOH7PEOQMrSYPiPUkLY.png)
W przypadku niektórych grafik po kliknięciu punktu interaktywnego lewym przyciskiem myszy zobaczysz ekran z tekstem zawierającym szczegółowy opis danej czynności lub stanowiska. Przeczytaj tekst lub odsłuchaj znajdujące się nad nim nagranie i dokładnie obejrzyj przedstawioną grafikę.
![Przykładowy widok grafiki wraz z opisem i nagraniem lektora](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RTXXrbHdwbZjr/1700780978/4Bjt9hJZ5kxmqrGGoHsSW7CXkpaSemhI.png)
Przeczytaj opisy wszystkich narzędzi oraz stanowisk wyszczególnionych w spisie treści i zapoznaj się z dostępnymi zdjęciami.
E‑book
Aby wyświetlić E‑bookE‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.
![Grafika ukazuje przykładowy widok okładki e‑booka w tym materiale.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R151GINaXSbIn/1700780978/F8WTmYEhD1M6ZwD7FR0lCAPxKefwvQdX.png)
W e‑booku można znaleźć linki do materiałów multimedialnych spójnych tematycznie z tym materiałem. Aby poruszać się po e‑booku, wystarczy nacisnąć na przycisk odpowiadający interesującemu nas elementowi.
![Widok początkowy po wejściu w e‑booka. Na górze znajduje się tytuł lekcji, poniżej zaznaczone, że jest to e‑book, a poniżej spis treści.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R11FI9htKDqt6/1700780979/24fYIYB9GIS6dfoz8i0UctHjnfW8OfvY.png)
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
![Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RG66ppfYeaKMh/1700780979/1v1GkQAcZ3SZzVuft1NL4c3PoCwJOOWF.png)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie. Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
![Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać zielony sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwhZRohJsPEcL/1700780980/1yG7HzX71bLuaZJF7uSIK87gI6M5j2F5.png)
Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
![Oznaczenia poziomu trudności zadań](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1QILHfU41m1y/1700780980/1KedJ81BDqxWAnc6oQ9JITGRYgAsuzcf.png)
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści