VII w. p.n.e. – Safona z wyspy Lesbos tworzy lirykę
VI w. p.n.e. – badanie stosunków liczbowych między interwałami przez szkołę pitagorejską
V‑IV w. p.n.e – okres klasyczny; tworzą tragedie Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Arystofanes
ok. 427‑347 p.n.e. – lata życia Platona
384‑322 p.n.e. – lata życia Arystotelesa
1
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RClCpN8J0XfuW1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, cc0.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
1. Muzyka w prehistorii. Uczeń:
1) wymienia i omawia hipotezy dotyczące powstania muzyki;
2) opisuje instrumenty prehistoryczne.
2. Starożytność (Egipt, Grecja, Rzym i in.). Uczeń:
3) wymienia i klasyfikuje starożytne instrumenty muzyczne (np. harfa, lira, kithara, aulos, fletnia Pana, sistrum, organy hydrauliczne, tuba, róg, trąbka i in.).
Nauczysz się
przedstawiać informacje dotyczące charakterystyki najpopularniejszych instrumentów starożytnej Grecji;
przedstawiać źródła ikonograficzne przedstawiające muzykowanie na instrumentach w czasach starożytnych;
przedstawiać informacje dotyczące badań nad akustyką w szkole pitagorejskiej;
przedstawiać najważniejsze mity związane z muzyką.
Wprowadzenie
Grecy przypisywali muzyce niemalże cechy magiczne. Uważali, że wpływa na porządek wszechświata. Zła muzyka, czyli taka, która łamie ustalone zasady, może doprowadzić do katastrof. Zadaniem dobrej muzyki było podtrzymywanie harmonii kosmosu. Arystoteles uważał, że muzyka wpływa także na psychikę człowieka, jego wychowanie oraz moralność. Przeżywanie muzyki mogło doprowadzić do oczyszczenia duchowego, zwanego katharsisKatharsiskatharsis. Jednak samej gry na instrumencie Arystoteles nie cenił zbyt wysoko, ponieważ służyła jego zdaniem tylko przyjemności.
Nie dziwi więc, że muzyka miała ścisły związek z mitologią grecką. Szczególne miejsce zajmowała zwłaszcza w kultach dwóch bogów: Apolla i Dionizosa. Apollo był symbolem muzyki doskonałej, skomponowanej według zasad, perfekcyjnej w każdym detalu. Dionizos natomiast reprezentował przeciwny biegun, czyli muzykę przepełnioną zmysłowością. Obu bogom przypisywano także charakterystyczne instrumenty. Apollo przedstawiany był z instrumentami strunowymi: lirą bądź kitarą, natomiast z kultem Dionizosa związany był instrument dęty o nazwie aulos. Przyjrzyjmy się bliżej tym instrumentom.
Lira
RBgCwYXov2pSn
Ilustracja przedstawiająca dwóch muzyków grających na lirze i aluosie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje : 1. Współczesna próba rekonstrukcji brzmienia Pieśni Seikilosa wykonanej na lirze {audio} Utwór: Nagranie przedstawia rekonstrukcję Pieśni Seikilosa przeznaczonej na głos i lirę. Utwór posiada umiarkowane tempo i wokalno-instrumentalną fakturę monofoniczną. Cechuje się spokojnym, antycznym charakterem.
Ilustracja przedstawiająca dwóch muzyków grających na lirze i aluosie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje : 1. Współczesna próba rekonstrukcji brzmienia Pieśni Seikilosa wykonanej na lirze {audio} Utwór: Nagranie przedstawia rekonstrukcję Pieśni Seikilosa przeznaczonej na głos i lirę. Utwór posiada umiarkowane tempo i wokalno-instrumentalną fakturę monofoniczną. Cechuje się spokojnym, antycznym charakterem.
Dwóch muzyków grających (od lewej) na aulosie i lirze, online-skills, CC BY 3.0
Lira składała się ze skorupy żółwia z kozimi rogami i jarzmem, mogła mieć różną liczbę strun. Początkowo prawdopodobnie posiadała ich 4, w późniejszym okresie 7. Na lirze grano w pozycji siedzącej lub stojącej. Wykorzystywano ją często przy wykonywaniu poezji. Nie dziwą więc spotykane po dziś pojęcia, pochodzące od nazwy instrumentu, jak liryka czy liryzm.
Kitara
Kitara także związana była z kultem Apolla. Jej poprzedniczką była forminga, która była instrumentem o mniejszych rozmiarach. Homer prawdopodobnie w swoich eposach stosuje terminy kitara i forminga zamiennie. Z wyglądu kitara przypominała lirę, lecz była od niej masywniejsza. Pudło rezonansowe było zbudowane z drewna, a jego podstawa mogła być prostokątna. Mówiło się wtedy o instrumencie koncertowym. Natomiast podstawa zaokrąglona była spotykana w instrumentach domowych. Ze względu na większe rozmiary od liry najczęściej grano na kitarze w pozycji stojącej. Do instrumentu przymocowany był także pas, który umożliwiał utrzymanie go przy lewym ramieniu. Do gry używano obu rąk. Oprócz szarpania strun, muzyk mógł używać prawą ręką plektronu, który był przymocowany do podstawy instrumentu za pomocą sznurka. Lewa ręka służyła najprawdopodobniej do tłumienia strun. Na malowidłach wazowych z okresu klasycznego kitara posiada zazwyczaj 7 strun, lecz zdarzały się także przedstawienia instrumentów 12‑strunowych.
RqNUTQp48kOKk
Ilustracja przedstawia grecką kobietę grającą na kitarze. Kobieta jest uskrzydlona, na głowie ma koronę. Ma długie, lokowane, rozpuszczone włosy. Dodatkowo pojawia się utwór: Nagranie przedstawia brzmienie kitary. Muzyk wykonuje improwizacje, wykorzystując współcześnie znane środki kompozytorskie.
Ilustracja przedstawia grecką kobietę grającą na kitarze. Kobieta jest uskrzydlona, na głowie ma koronę. Ma długie, lokowane, rozpuszczone włosy. Dodatkowo pojawia się utwór: Nagranie przedstawia brzmienie kitary. Muzyk wykonuje improwizacje, wykorzystując współcześnie znane środki kompozytorskie.
Kobieta grająca na kitarze,www.skrzypaczka.pl, CC BY 3.0
Aulos
Aulos, w odróżnieniu od liry i kitary, był instrumentem dętym. Składał się z dwóch piszczałek z otworami bocznymi oraz podwójnego stroika. Na obu piszczałkach grano jednocześnie. Grający miał założoną opaskę wokół ust, która miała z jednej strony zwiększyć siłę zadęcia, a z drugiej zapobiec wydymaniu się policzków. Dźwięk aulosu opisywany był jako ostry, piskliwy. Instrument był niewskazany dla kobiet, ponieważ kojarzył się z rozwiązłością.
Aulos i kitara
RZLGgyNVyUtGf
Ilustracja interaktywna 1. Aulos - rodzaj instrumentu muzycznego, jednego z najpopularniejszych w starożytnej Grecji. Stanowiły go jedna lub dwie niezależne, cylindryczne piszczałki wyposażone w podwójny stroik. Na aulosie podwójnym grano unisono, przy czym wysokość stroju piszczałek minimalnie się różniła, co nadawało instrumentowi szczególną barwę.
Ilustracja interaktywna 1. Aulos - rodzaj instrumentu muzycznego, jednego z najpopularniejszych w starożytnej Grecji. Stanowiły go jedna lub dwie niezależne, cylindryczne piszczałki wyposażone w podwójny stroik. Na aulosie podwójnym grano unisono, przy czym wysokość stroju piszczałek minimalnie się różniła, co nadawało instrumentowi szczególną barwę.
1
1. Aulos - rodzaj instrumentu muzycznego, jednego z najpopularniejszych w starożytnej Grecji. Stanowiły go jedna lub dwie niezależne, cylindryczne piszczałki wyposażone w podwójny stroik. Na aulosie podwójnym grano unisono, przy czym wysokość stroju piszczałek minimalnie się różniła, co nadawało instrumentowi szczególną barwę.
Aulos, wikimedia.org, domena publiczna
R1RCtUDx8Ti02
Ilustracja interaktywna 1. Kitara - instrument muzyczny używany przez starożytnych Greków. Stanowiła odmianę liry.
Ilustracja interaktywna 1. Kitara - instrument muzyczny używany przez starożytnych Greków. Stanowiła odmianę liry.
1
1. Kitara - instrument muzyczny używany przez starożytnych Greków. Stanowiła odmianę liry.
Kitara grecka, fragment attyckiego malowidła wazowego, V w. p.n.e., encyklopedia.pl, domena publiczna
Syringa
Fletnia Pana, znana także pod nazwą syringa lub syrinx, była instrumentem pasterskim. Jej nazwa pochodziła od bożka Pana. Fletnia Pana składała się z szeregu piszczałek, najczęściej 5 lub 7, ułożonych według różnej długości i wysokości dźwięku.
R8wNtce8J2EsP1
Ilustracja przedstawia rzeźbę Bożka Pana, który uczy młodego pasterza gry na syrindze. Dwaj mężczyźni mają dłuższe, lokowane włosy. Bożek Pan ma brodę.
Bożek Pan uczący młodego pasterza gry na syrindze, farm8.staticflickr.com, CC BY 3.0
Pozostałe instrumenty
Harfa była typowym instrumentem przeznaczonym dla kobiet. Miała kształt łuku i ok. 16‑20 strun. Istniały jej dwie odmiany. Pierwsza to harfa o płaskiej podstawie będącej pudłem rezonansowym. Drugi rodzaj harfy to tzw. harfa trójramienna o trójkątnym kształcie ramion.
R6fYxBGiCs9Ec
Ilustracja przedstawia kobietę grającą na harfie. Postać jest narysowana przy pomocy pomarańczowego koloru na czarnym tle. Dodatkowo pojawia się utwór: Nagranie przedstawia brzmienie harfy pochodzącej z antycznej Grecji.
Ilustracja przedstawia kobietę grającą na harfie. Postać jest narysowana przy pomocy pomarańczowego koloru na czarnym tle. Dodatkowo pojawia się utwór: Nagranie przedstawia brzmienie harfy pochodzącej z antycznej Grecji.
Kobieta grająca na harfie o płaskiej podstawie, 3.bp.blogspot.com, CC_NBSP_BY 3.0
Pewną ciekawostką jest instrument, który nazywa się hydraulisHydraulishydraulis, czyli organy wodne. Za jego wynalazcę uznaje się Ktesibiosa z Aleksandrii żyjącego w III w. p.n.e. Organy wodne to instrument z klawiaturą oraz piszczałkami, w którym ciśnienie wypychanego powietrza było regulowane za pomocą zbiornika z wodą.
W starożytnej Grecji używane były jeszcze instrumenty perkusyjne, jak chociażby bęben ramowy (tympanon), talerze perkusyjne (kymbala), kołatki (krotala).
R1ELstt9pv3RA1
Ilustracja przedstawiająca instrument starożytnej Grecji - talerze perkusyjne. Potocznie w żargonie muzyków rozrywkowych blachy – instrumenty z grupy idiofonów o nieokreślonej wysokości dźwięku, wykorzystywane w różnych rodzajach orkiestr i zestawie perkusyjnym.
Kymbala (talerze perkusyjne), amazonaws.com, CC BY 3.0
RepxajRSaZvvC1
Zdjęcie przedstawiające tańczącą kobietę z krotalami w rękach. Kobieta ma długą suknię, krótkie włosy.
Tańcząca kobieta z krotalami w rękach, antiquity.mtholyoke.edu, CC BY 3.0
Wspomnieć należy jeszcze o jednym instrumencie, który odegrał istotną rolę w badaniach nad akustyką. Mowa o monochordzieMonochordmonochordzie, instrumencie składającym się tylko z jednej struny, na którym według przekazów sam Pitagoras dokonywał badań nad podziałem struny w stosunku do wysokości dźwięku. Co prawda nie wiadomo, czy rzeczywiście sam wielki grecki matematyk przeprowadzał te eksperymenty, jednak z całą pewnością należy je przypisać szkole pitagorejskiej. Odkryto, że skracając strunę o połowę, czyli w stosunku 1:2, otrzymuje się dźwięk brzmiący o oktawę wyżej. Analogicznie, jeżeli podzieli się strunę w stosunku 2:3, otrzyma się dźwięk brzmiący o kwintę wyżej, natomiast ten o kwartę wyżej dzieląc strunę w proporcji 3:4.
Muzyka instrumentalna w życiu starożytnych Greków
Z muzyką instrumentalną można było zetknąć się w starożytnej Grecji przy najróżniejszych okazjach. Trzeba podkreślić, że Grecy samą muzykę rozumieli inaczej, niż to czynimy dzisiaj. Stanowiła jedność z poezją i ruchem. Muzyka instrumentalna była nieodłączną częścią wygłaszania i śpiewania eposów czy poezji. Do tego celu najlepiej nadawały się instrumenty strunowe jak forminga, lira czy kitara. Podczas przedstawień dramaturgicznych prawdopodobnie używano aulosów, które przewodziły tańczącym chórom.
Jak bardzo popularna była muzyka wśród Greków świadczy chociażby fakt, że jedną z dyscyplin igrzysk pytyjskich w Delfach była gra na instrumencie wraz ze śpiewem. Najpierw konkurowano jedynie na kitarze, później dołączono do tego aulos. Muzycy wykonywali podczas igrzysk nomosyNomosnomosy.
Muzyka instrumentalna także towarzyszyła Grekom podczas różnych uroczystości – od świąt, po biesiady, czego przykładem może być skolionSkolionskolion. Akompaniowano sobie przy pomocy liry, którą przekazywano między poszczególnymi gośćmi.
Ważnym aspektem w życiu każdego Greka była mitologia. Niektóre mity opowiadały o powstaniu instrumentów, inne z kolei były ważnym elementem opowieści.
Animacja pt. Muzyka w mitologii greckiej
RjfiVfcYjXKUh
Animacja przedstawia salę w wirtualnym muzeum, przy ścianach znajdują się rzeźby przedstawiające 1. Euterpe z aulosem 2. Apollo z kitarą 3. Płaskorzeźba ukazująca pojedynek muzyczny Apolla i Marsjasza 4. Bożek Pan z Syringą Obrazy te opatrzone są następującymi opisami: 1. Bóg Apollo przewodził dziewięciu Muzom. Trzy z nich przedstawiano zawsze z instrumentami. Euterpe z aulosem, ponieważ była opiekunką gry na tym instrumencie. Erato trzymała kitarę, ponieważ reprezentowała poezję miłosną. Terpsychorę, która była muzą tańca, przedstawiano z lirą. 2. Apollo, jako bóg sztuki, grywał na lirze lub kitarze. Według jednego z mitów lirę otrzymał od jej wynalazcy, czyli Hermesa, w ramach przeprosin za dokonaną kradzież bydła. Od tej pory instrument strunowy stał się atrybutem boga. 3. Według słynnego mitu, Marsjasz, satyr o mistrzowskich umiejętnościach gry na aulosie, wyzwał na pojedynek muzyczny boga Apolla. Apollo zwycięża dzięki swojej perfekcyjnej grze na kitarze i za karę karze obedrzeć Marsjasza ze skóry. 4. Jeden z mitów głosi, że bożek Pan upodobał sobie jedną z nimf o imieniu Syrinks. Ta jednak uciekając przed adoratorem zamieniła się w trzcinę. Zrozpaczony bożek zerwał trzcinę i zrobił z niej instrument, nazwany imieniem nimfy.
Animacja przedstawia salę w wirtualnym muzeum, przy ścianach znajdują się rzeźby przedstawiające 1. Euterpe z aulosem 2. Apollo z kitarą 3. Płaskorzeźba ukazująca pojedynek muzyczny Apolla i Marsjasza 4. Bożek Pan z Syringą Obrazy te opatrzone są następującymi opisami: 1. Bóg Apollo przewodził dziewięciu Muzom. Trzy z nich przedstawiano zawsze z instrumentami. Euterpe z aulosem, ponieważ była opiekunką gry na tym instrumencie. Erato trzymała kitarę, ponieważ reprezentowała poezję miłosną. Terpsychorę, która była muzą tańca, przedstawiano z lirą. 2. Apollo, jako bóg sztuki, grywał na lirze lub kitarze. Według jednego z mitów lirę otrzymał od jej wynalazcy, czyli Hermesa, w ramach przeprosin za dokonaną kradzież bydła. Od tej pory instrument strunowy stał się atrybutem boga. 3. Według słynnego mitu, Marsjasz, satyr o mistrzowskich umiejętnościach gry na aulosie, wyzwał na pojedynek muzyczny boga Apolla. Apollo zwycięża dzięki swojej perfekcyjnej grze na kitarze i za karę karze obedrzeć Marsjasza ze skóry. 4. Jeden z mitów głosi, że bożek Pan upodobał sobie jedną z nimf o imieniu Syrinks. Ta jednak uciekając przed adoratorem zamieniła się w trzcinę. Zrozpaczony bożek zerwał trzcinę i zrobił z niej instrument, nazwany imieniem nimfy.
W muzyce późniejszych epok, zwłaszcza baroku, często sięgano po mity greckie. Jednym z najchętniej wybieranych był ten o Orfeuszu, znakomitym kitarzyście, który zszedł do Hadesu, aby ratować swoją ukochaną Eurydykę. Posłuchajmy fragmentu z opery Claudio Monteverdiego Orfeusz.
R5ubo3uVdOwvl1
Zdjęcie przedstawia fragment mozaiki, na której ukazano Orfeusza grającego na lirze. Mężczyzna siedzi na skale, wokół niego znajdują się dzikie zwierzęta takie jak słoń, lampart, tygrys, lew, orzeł, koziołek, słoń. Mężczyzna ubrany jest w brązowe szaty.
Przedstawienie grającego Orfeusza na lirze, online-skills. CC BY 3.0
R1BgyOMCoMOlI1
Utwór: C. Monteverdi, Tu se’ morta z opery Orfeusz. Tu se’ morta jest arią z opery Orfeusz. Na nagraniu kompozycja wykonana jest przez barytona z towarzyszeniem organów. Dzieło posiada wolne tempo i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się smutnym, tragicznym charakterem.
Utwór: C. Monteverdi, Tu se’ morta z opery Orfeusz. Tu se’ morta jest arią z opery Orfeusz. Na nagraniu kompozycja wykonana jest przez barytona z towarzyszeniem organów. Dzieło posiada wolne tempo i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się smutnym, tragicznym charakterem.
C. Monteverdi, „Tu se’ morta” z opery „Orfeusz” (fragment), AMFN, CC BY 3.0
C. Monteverdi, „Tu se’ morta” z opery „Orfeusz” (fragment), AMFN, CC BY 3.0
Utwór: C. Monteverdi, Tu se’ morta z opery Orfeusz. Tu se’ morta jest arią z opery Orfeusz. Na nagraniu kompozycja wykonana jest przez barytona z towarzyszeniem organów. Dzieło posiada wolne tempo i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się smutnym, tragicznym charakterem.
Kompozytorzy także inspirowali się instrumentarium greckim. Do brzmienia fletni Pana nawiązał Karol Szymanowski w Mitach op. 30 na fortepian i skrzypce oraz Claude Debussy w utworze o tytule Syrinx. Posłuchajmy fragmentów tych dwóch kompozycji.
RsEZNdRAaxZhx1
Utwór: K. Szymanowski, Mity op. 30 cz. III. Mity op. 30 jest dziełem cyklicznym przeznaczonym na skrzypce i fortepian. Składa się z trzech części: Źródło Aretuzy, Narcyz, Driady i Pan. Nagranie przedstawia trzecią z nich. Kompozycja posiada umiarkowane tempo (Poco animato) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, tajemniczym charakterem.
Utwór: K. Szymanowski, Mity op. 30 cz. III. Mity op. 30 jest dziełem cyklicznym przeznaczonym na skrzypce i fortepian. Składa się z trzech części: Źródło Aretuzy, Narcyz, Driady i Pan. Nagranie przedstawia trzecią z nich. Kompozycja posiada umiarkowane tempo (Poco animato) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, tajemniczym charakterem.
K. Szymanowski, „Mity op. 30 cz. III” (fragment), AMFN, CC BY 3.0
K. Szymanowski, „Mity op. 30 cz. III” (fragment), AMFN, CC BY 3.0
Utwór: K. Szymanowski, Mity op. 30 cz. III. Mity op. 30 jest dziełem cyklicznym przeznaczonym na skrzypce i fortepian. Składa się z trzech części: Źródło Aretuzy, Narcyz, Driady i Pan. Nagranie przedstawia trzecią z nich. Kompozycja posiada umiarkowane tempo (Poco animato) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, tajemniczym charakterem.
R3dsDz5DwQrkS1
Utwór: C. Debussy, Syrinx. Syrinx jest utworem przeznaczonym na flet. Posiada umiarkowane tempo (Très modéré) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się tajemniczym, impresjonistycznym charakterem.
Utwór: C. Debussy, Syrinx. Syrinx jest utworem przeznaczonym na flet. Posiada umiarkowane tempo (Très modéré) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się tajemniczym, impresjonistycznym charakterem.
Utwór: C. Debussy, Syrinx. Syrinx jest utworem przeznaczonym na flet. Posiada umiarkowane tempo (Très modéré) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się tajemniczym, impresjonistycznym charakterem.
Zadania
R1PXUTDMe1lrm
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Z kultem boga wina Dionizosem związana była forminga., 2. Podczas igrzysk w starożytnej Grecji oprócz dyscyplin sportowych organizowano także zawody dla muzyków.
Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Z kultem boga wina Dionizosem związana była forminga., 2. Podczas igrzysk w starożytnej Grecji oprócz dyscyplin sportowych organizowano także zawody dla muzyków.
Zaznacz zdanie prawdziwe.
Z kultem boga wina Dionizosem związana była forminga.
Podczas igrzysk w starożytnej Grecji oprócz dyscyplin sportowych organizowano także zawody dla muzyków.
RXsVw337hvqSj
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Hydraulis to inaczej organy …., 2. Przyrząd służący do gry na kitarze., 3. Mityczny bóg, którego uznaje się za wynalazcę liry., 4. Pieśń biesiadna., 5. Para piszczałek o podwójnym stroiku.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Hydraulis to inaczej organy …., 2. Przyrząd służący do gry na kitarze., 3. Mityczny bóg, którego uznaje się za wynalazcę liry., 4. Pieśń biesiadna., 5. Para piszczałek o podwójnym stroiku.
Rozwiąż krzyżówkę. Czy znasz definicję otrzymanego hasła?
Hydraulis to inaczej organy ….
Przyrząd służący do gry na kitarze.
Mityczny bóg, którego uznaje się za wynalazcę liry.
Pieśń biesiadna.
Para piszczałek o podwójnym stroiku.
1
2
3
4
5
R8KCnGInjyjOd
Ćwiczenie 3
Któremu myślicielowi greckiemu przypisuje się przeprowadzenie pierwszych badań akustycznych za pomocą monochordu? Możliwe odpowiedzi: 1. Pitagorasowi, 2. Arystotelesowi, 3. Platonowi, 4. Sokratesowi
Któremu myślicielowi greckiemu przypisuje się przeprowadzenie pierwszych badań akustycznych za pomocą monochordu? Możliwe odpowiedzi: 1. Pitagorasowi, 2. Arystotelesowi, 3. Platonowi, 4. Sokratesowi
Któremu myślicielowi greckiemu przypisuje się przeprowadzenie pierwszych badań akustycznych za pomocą monochordu?
Pitagorasowi
Arystotelesowi
Platonowi
Sokratesowi
RIVVoREbmhHqQ
Ćwiczenie 4
Wybierz odpowiedzi związane z rolą jaką odgrywała muzyka w życiu starożytnych Greków. Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy wolny obywatel powinien uczyć się muzyki., 2. Muzyka była nieodłączną częścią przedstawień teatralnych oraz biesiad., 3. Najpopularniejsze wśród Greków były instrumenty perkusyjne., 4. Muzyka miała kształtować moralność.
Wybierz odpowiedzi związane z rolą jaką odgrywała muzyka w życiu starożytnych Greków. Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy wolny obywatel powinien uczyć się muzyki., 2. Muzyka była nieodłączną częścią przedstawień teatralnych oraz biesiad., 3. Najpopularniejsze wśród Greków były instrumenty perkusyjne., 4. Muzyka miała kształtować moralność.
Wybierz odpowiedzi związane z rolą jaką odgrywała muzyka w życiu starożytnych Greków.
Każdy wolny obywatel powinien uczyć się muzyki.
Muzyka była nieodłączną częścią przedstawień teatralnych oraz biesiad.
Najpopularniejsze wśród Greków były instrumenty perkusyjne.
Muzyka miała kształtować moralność.
R10MmQjZXZXl3
Ćwiczenie 5
Ile strun posiadała kitara w klasycznym okresie? Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 7, 3. 12
Ile strun posiadała kitara w klasycznym okresie? Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 7, 3. 12
Ile strun posiadała kitara w klasycznym okresie?
3
7
12
RGz74zqxGyKGY
Ćwiczenie 6
Atrybutem których postaci mitologicznych była lira lub kitara? Możliwe odpowiedzi: 1. Apollo, 2. Dionizos, 3. Orfeusz, 4. Zeus
Atrybutem których postaci mitologicznych była lira lub kitara? Możliwe odpowiedzi: 1. Apollo, 2. Dionizos, 3. Orfeusz, 4. Zeus
Atrybutem których postaci mitologicznych była lira lub kitara?
Apollo
Dionizos
Orfeusz
Zeus
R1E2lc9effTRs
Ćwiczenie 7
Scharakteryzuj instrument o nazwie Hydraulis.
Scharakteryzuj instrument o nazwie Hydraulis.
Jaki instrument widnieje na poniższym obrazku?
Aulos
Sistrum
Fletnia Pana
Forminga
RPvVkuoR5vaYR
Ćwiczenie 8
Wybierz instrumenty perkusyjne używane w starożytnej Grecji. Możliwe odpowiedzi: 1. krotala, 2. monochord, 3. organy wodne, 4. tympanon
Wybierz instrumenty perkusyjne używane w starożytnej Grecji. Możliwe odpowiedzi: 1. krotala, 2. monochord, 3. organy wodne, 4. tympanon
Wybierz instrumenty perkusyjne używane w starożytnej Grecji.
krotala
monochord
organy wodne
tympanon
Słownik pojęć
Hydraulis
Hydraulis
inaczej organy wodne; model instrumentu piszczałkowego z klawiaturą, który był prekursorem organów średniowiecznych; ciśnienie wypychanego powietrza było regulowane za pomocą zbiornika z wodą.
Katharsis
Katharsis
pojęcie wiążące się z wierzeniami orfickimi, wprowadzone przez pitagorejczyków do teoretycznych rozważań nad muzyką, mającą wg nich zdolność „oczyszczania duszy”.
Monochord
Monochord
instrument składał się z jednej struny, stąd jego nazwa: mono – jedna, chordé – struna; był także przyrządem do badań teoretycznych i akustycznych, służącym do mierzenia proporcji podziału struny w stosunku do wysokości dźwięku.
Nomos
Nomos
z greckiego oznacza tyle co konwencja, prawo; to model melodyczny oraz najważniejszy schemat kompozycyjny w muzyce starożytnej Grecji; składał się z wielu części o poważnym charakterze.
Skolion
Skolion
w starożytnej Grecji: piosenka biesiadna o różnorodnej treści; też: utwór literacki wzorowany na takiej piosence; wykonywana najczęściej przy akompaniamencie liry,
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R8wNtce8J2EsP1
Ilustracja przedstawia rzeźbę Bożka Pana, który uczy młodego pasterza gry na syrindze. Dwaj mężczyźni mają dłuższe, lokowane włosy. Bożek Pan ma brodę.
Bożek Pan uczący młodego pasterza gry na syrindze, farm8.staticflickr.com, CC BY 3.0
RepxajRSaZvvC1
Zdjęcie przedstawiające tańczącą kobietę z krotalami w rękach. Kobieta ma długą suknię, krótkie włosy.
Tańcząca kobieta z krotalami w rękach, antiquity.mtholyoke.edu, CC BY 3.0
R5ubo3uVdOwvl1
Zdjęcie przedstawia fragment mozaiki, na której ukazano Orfeusza grającego na lirze. Mężczyzna siedzi na skale, wokół niego znajdują się dzikie zwierzęta takie jak słoń, lampart, tygrys, lew, orzeł, koziołek, słoń. Mężczyzna ubrany jest w brązowe szaty.
Przedstawienie grającego Orfeusza na lirze, online-skills. CC BY 3.0
Biblioteka muzyczna
R1BgyOMCoMOlI1
Utwór: C. Monteverdi, Tu se’ morta z opery Orfeusz. Tu se’ morta jest arią z opery Orfeusz. Na nagraniu kompozycja wykonana jest przez barytona z towarzyszeniem organów. Dzieło posiada wolne tempo i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się smutnym, tragicznym charakterem.
Utwór: C. Monteverdi, Tu se’ morta z opery Orfeusz. Tu se’ morta jest arią z opery Orfeusz. Na nagraniu kompozycja wykonana jest przez barytona z towarzyszeniem organów. Dzieło posiada wolne tempo i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się smutnym, tragicznym charakterem.
C. Monteverdi, „Tu se’ morta” z opery „Orfeusz” (fragment), AMFN, CC BY 3.0
C. Monteverdi, „Tu se’ morta” z opery „Orfeusz” (fragment), AMFN, CC BY 3.0
Utwór: C. Monteverdi, Tu se’ morta z opery Orfeusz. Tu se’ morta jest arią z opery Orfeusz. Na nagraniu kompozycja wykonana jest przez barytona z towarzyszeniem organów. Dzieło posiada wolne tempo i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się smutnym, tragicznym charakterem.
RsEZNdRAaxZhx1
Utwór: K. Szymanowski, Mity op. 30 cz. III. Mity op. 30 jest dziełem cyklicznym przeznaczonym na skrzypce i fortepian. Składa się z trzech części: Źródło Aretuzy, Narcyz, Driady i Pan. Nagranie przedstawia trzecią z nich. Kompozycja posiada umiarkowane tempo (Poco animato) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, tajemniczym charakterem.
Utwór: K. Szymanowski, Mity op. 30 cz. III. Mity op. 30 jest dziełem cyklicznym przeznaczonym na skrzypce i fortepian. Składa się z trzech części: Źródło Aretuzy, Narcyz, Driady i Pan. Nagranie przedstawia trzecią z nich. Kompozycja posiada umiarkowane tempo (Poco animato) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, tajemniczym charakterem.
K. Szymanowski, „Mity op. 30 cz. III” (fragment), AMFN, CC BY 3.0
K. Szymanowski, „Mity op. 30 cz. III” (fragment), AMFN, CC BY 3.0
Utwór: K. Szymanowski, Mity op. 30 cz. III. Mity op. 30 jest dziełem cyklicznym przeznaczonym na skrzypce i fortepian. Składa się z trzech części: Źródło Aretuzy, Narcyz, Driady i Pan. Nagranie przedstawia trzecią z nich. Kompozycja posiada umiarkowane tempo (Poco animato) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się spokojnym, tajemniczym charakterem.
R3dsDz5DwQrkS1
Utwór: C. Debussy, Syrinx. Syrinx jest utworem przeznaczonym na flet. Posiada umiarkowane tempo (Très modéré) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się tajemniczym, impresjonistycznym charakterem.
Utwór: C. Debussy, Syrinx. Syrinx jest utworem przeznaczonym na flet. Posiada umiarkowane tempo (Très modéré) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się tajemniczym, impresjonistycznym charakterem.
Utwór: C. Debussy, Syrinx. Syrinx jest utworem przeznaczonym na flet. Posiada umiarkowane tempo (Très modéré) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się tajemniczym, impresjonistycznym charakterem.
RBgCwYXov2pSn
Ilustracja przedstawiająca dwóch muzyków grających na lirze i aluosie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje : 1. Współczesna próba rekonstrukcji brzmienia Pieśni Seikilosa wykonanej na lirze {audio} Utwór: Nagranie przedstawia rekonstrukcję Pieśni Seikilosa przeznaczonej na głos i lirę. Utwór posiada umiarkowane tempo i wokalno-instrumentalną fakturę monofoniczną. Cechuje się spokojnym, antycznym charakterem.
Ilustracja przedstawiająca dwóch muzyków grających na lirze i aluosie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje : 1. Współczesna próba rekonstrukcji brzmienia Pieśni Seikilosa wykonanej na lirze {audio} Utwór: Nagranie przedstawia rekonstrukcję Pieśni Seikilosa przeznaczonej na głos i lirę. Utwór posiada umiarkowane tempo i wokalno-instrumentalną fakturę monofoniczną. Cechuje się spokojnym, antycznym charakterem.
Dwóch muzyków grających (od lewej) na aulosie i lirze, online-skills, CC BY 3.0
RqNUTQp48kOKk
Ilustracja przedstawia grecką kobietę grającą na kitarze. Kobieta jest uskrzydlona, na głowie ma koronę. Ma długie, lokowane, rozpuszczone włosy. Dodatkowo pojawia się utwór: Nagranie przedstawia brzmienie kitary. Muzyk wykonuje improwizacje, wykorzystując współcześnie znane środki kompozytorskie.
Ilustracja przedstawia grecką kobietę grającą na kitarze. Kobieta jest uskrzydlona, na głowie ma koronę. Ma długie, lokowane, rozpuszczone włosy. Dodatkowo pojawia się utwór: Nagranie przedstawia brzmienie kitary. Muzyk wykonuje improwizacje, wykorzystując współcześnie znane środki kompozytorskie.
Kobieta grająca na kitarze,www.skrzypaczka.pl, CC BY 3.0
R6fYxBGiCs9Ec
Ilustracja przedstawia kobietę grającą na harfie. Postać jest narysowana przy pomocy pomarańczowego koloru na czarnym tle. Dodatkowo pojawia się utwór: Nagranie przedstawia brzmienie harfy pochodzącej z antycznej Grecji.
Ilustracja przedstawia kobietę grającą na harfie. Postać jest narysowana przy pomocy pomarańczowego koloru na czarnym tle. Dodatkowo pojawia się utwór: Nagranie przedstawia brzmienie harfy pochodzącej z antycznej Grecji.
Kobieta grająca na harfie o płaskiej podstawie, 3.bp.blogspot.com, CC_NBSP_BY 3.0