lustracja przedstawia statuetkę orła w koronie. Na pierwszym planie zdjęcia znajduje się niewielkich rozmiarów rzeźba orzełka, w oddali widoczna jest polska flaga na tle zachmurzonego nieba. Tytuł lekcji: Czy umiem dobrze zaśpiewać nasz Hymn?
lustracja przedstawia statuetkę orła w koronie. Na pierwszym planie zdjęcia znajduje się niewielkich rozmiarów rzeźba orzełka, w oddali widoczna jest polska flaga na tle zachmurzonego nieba. Tytuł lekcji: Czy umiem dobrze zaśpiewać nasz Hymn?
Czy umiem dobrze zaśpiewać nasz Hymn?
Symbole państwa polskiego
Symbole narodowe podkreślają charakter i niezależność kraju, do którego należą. Najczęściej wywodzą się z historii danego narodu, co sprawia, że służą budowaniu postaw patriotycznych. Patriotyzm jest postawą zakładającą miłość, oddanie i szacunek dla własnej ojczyzny; patriota jest gotowy do wyrzeczeń i poświęceń na rzecz własnego narodu w czasie, który tego wymaga, ale kultywuje także tradycję i kulturę swojego kraju w czasie pokoju. Do polskich symboli narodowych zaliczamy flagę, godło oraz hymn. Te symbole narodowe są ustalone prawnie przez specjalną ustawę. Niektórzy uważają, że za symbole narodowe można uznać także inne rzeczy - takie jak tradycje, stroje ludowe, legendy, a nawet mundury wojskowe.
RkdQPxmqqGtqQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia flagę Polski Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Biały kolor oznacza w heraldyce srebro i jest symbolem czystości duchowej. 2. Kolor czerwony jest uznawany za symbol krwi oraz ognia, a jego znaczenie to waleczność oraz odwaga.
Ilustracja interaktywna przedstawia flagę Polski Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Biały kolor oznacza w heraldyce srebro i jest symbolem czystości duchowej. 2. Kolor czerwony jest uznawany za symbol krwi oraz ognia, a jego znaczenie to waleczność oraz odwaga.
Polska flaga, online-skills, CC BY 3.0.
Polska ma swoje symbole: godło, flagę i hymn. Godłem jest biały orzeł w złotej koronie umieszczony na czerwonym tle. Kolory te znajdują się też na polskiej fladze biało‑czerwonej. Symbole państwowe umieszczane są w różnych miejscach.
Polska flaga istnieje w dwóch wariantach - pierwszy zawiera tylko barwy Polski, drugi ma dodatkowo polskie godło pośrodku białego pasa.
R1QpfID2v5lKI
Ilustracja przedstawia godło Polski. Wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconej w prawo. Orzeł ma rozwinięte skrzydła, złoty dziób i szpony. Umieszczony jest w czerwonym polu tarczy.
Godło Rzeczypospolitej Polskiej
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Hymnem Polski jest Mazurek Dąbrowskiego. Napisał go ponad 200 lat temu w 1797 roku Józef Wybicki. Polscy żołnierze pod dowództwem generała Jana Henryka Dąbrowskiego walczyli wówczas o niepodległość kraju.
Gdyby wymieniać łączące wszystkich Polaków elementy kultury, jako jeden z ważniejszych moglibyśmy wskazać polski hymn narodowy. Śpiewamy go nie tylko w podniosłych i poważnych momentach, ale i w chwilach wielkiej radości, np. podczas sportowych sukcesów Polaków.
RaDRRNW35X4UR
Zdjęcie przedstawia biegaczkę narciarską Justynę Kowalczyk na najwyższym stopniu podium. Ubrana jest w strój sportowy, czarne dresy z koszulką reklamową sponsorów i czerwoną czapkę. W ręku trzyma narty. Trzech mężczyzn składa jej gratulacje. Jeden trzyma bukiet kwiatów, drugi wręcza jej pudełeczko z nagrodą. Justyna szeroko się uśmiecha.
Justyna Kowalczyk
Źródło: Frankie Fouganthin, licencja: CC BY 3.0.
R1BlBGTY0GajI
Zdjęcie przedstawia duży plac, na którym w kolumnach stoją ustawieni żołnierze różnych formacji i policjanci. Na pierwszym planie trzech żołnierzy w zielonych płaszczach i czapkach rogatywkach. Żołnierz pośrodku trzyma zwiniętą flagę państwową. Żołnierze po bokach prezentują broń. Dalej w równych kolumnach stoją żołnierze w takich samych zielonych płaszczach i rogatywkach. Jeden z nich trzyma przed sobą sztandar jednostki. Z boku na baczność, prezentując broń, stoją w szeregach policjanci. Mają na sobie długie, niebieskie płaszcze i niebieskie czapki. Jeden trzyma przed sobą sztandar. W oddali widać zgromadzonych obserwujących uroczystość ludzi.
Święto Niepodległości
Źródło: Patryk Matyjaszczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
RZ8BSUIhTZ8eM
Zdjęcie przedstawia reprezentację Polski wraz z wprowadzającymi piłkarzy na boisko dziećmi. Piłkarze i dzieci ubrani są w biało‑czerwone stroje, białe koszulki, czerwone spodenki, białe długie skarpetki. Na koszulkach dzieci nazwa sponsora, na koszulkach piłkarzy godło z orłem. Piłkarze trzymają się za ramiona. Wszyscy śpiewają hymn przed meczem.
Reprezentacja Polski podczas hymnu.
Źródło: domena publiczna.
Mazurek Dąbrowskiego
Mazurek Dąbrowskiego (początkowo nazywany Pieśnią Legionów Polskich we Włoszech) został stworzony (w formie tekstowej) przez Józefa Wybickiego. Melodia jest nieznanego autorstwa; opiera się na motywie ludowego mazura. Pieśń powstała we Włoszech w 1797 roku i bardzo szybko zyskała olbrzymią popularność; początkowo wśród żołnierzy Legionów Polskich, a następnie na terenach polskich we wszystkich zaborach. Mazurek Dąbrowskiego był śpiewany podczas wielu istotnych dla Polski wydarzeń w XIX i XX wieku, takich jak powstania i obie Wojny Światowe. Tekst został przetłumaczony przez zagranicznych poetów na inne języki i był znany oraz śpiewany przez osoby solidarne z Polską. Mazurek Dąbrowskiego od początku pełnił rolę nieformalnego hymnu Polski (oficjalnie stał się hymnem w 1927 roku), a dodatkowo wpłynął na powstanie hymnów oraz pieśni patriotycznych innych państw oraz narodów, takich jak Chorwacja (Jeszcze Chorwacja nie umarła) czy Ukraina (Jeszcze nie umarła Ukraina).
RKf3bNSnVNLda
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Generała Dąbrowskiego. Na obrazie widnieje mężczyzna w średnim wieku na tle zachmurzonego nieba. Postać ubrana jest w strój wojskowy, lewą rękę trzyma wspartą na szabli, prawa ręka wsunięta jest w poły munduru. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Jan Henryk Dąbrowski polski generał, mąż stanu, uczestnik insurekcji kościuszkowskiej (1794), twórca Legionów Polskich we Włoszech, inicjator powstawia wielkopolskiego w 1806 roku, naczelny dowódca wojsk polskich w 1813, senator, wojewoda Królestwa Polskiego w 1815, generał jazdy armii Królestwa Polskiego w 1815 urodzony 2 sierpnia 1755 roku w Pierzchowie, zmarł 6 czerwca 1818 w Winnej Górze.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Generała Dąbrowskiego. Na obrazie widnieje mężczyzna w średnim wieku na tle zachmurzonego nieba. Postać ubrana jest w strój wojskowy, lewą rękę trzyma wspartą na szabli, prawa ręka wsunięta jest w poły munduru. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Jan Henryk Dąbrowski polski generał, mąż stanu, uczestnik insurekcji kościuszkowskiej (1794), twórca Legionów Polskich we Włoszech, inicjator powstawia wielkopolskiego w 1806 roku, naczelny dowódca wojsk polskich w 1813, senator, wojewoda Królestwa Polskiego w 1815, generał jazdy armii Królestwa Polskiego w 1815 urodzony 2 sierpnia 1755 roku w Pierzchowie, zmarł 6 czerwca 1818 w Winnej Górze.
Źródło: online-skills.
Oryginalny tekst Józefa Wybickiego z 1797 roku zawierał sześć zwrotek; po każdej z nich następował refren. Obecnie śpiewa się cztery zwrotki, a ich kolejność została lekko zmieniona. Tekst zawiera liczne patriotyczne odniesienia oraz wiarę, iż Polska pod wodzą generała Dąbrowskiego odzyska niepodległość. Został on również zmodyfikowany, gdyż od czasu powstania polski język uległ pewnym zmianom.
Grafika przedstawia partyturę hymnu Polski – „Mazurka Dąbrowskiego” ze słowami autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór jest napisany w metrum trzy czwarte, w tonacji F‑dur. Partytura ma jedną stronę, na której zapisano szesnaście taktów. Melodię zapisano w kluczu wiolinowym, a pod nutami zanotowano tekst, łącznie cztery zwrotki. Wszystkie dźwięki należą do oktaw razkreślnej lub dwukreślnej. Pierwsze dwie linijki, czyli takty od pierwszego do ósmego to zwrotka utworu. W pierwszym takcie w pierwszej linijce na pierwszą miarę śpiewana jest ósemka z kropką a, po której zapisano szesnastkę b. Na miary drugą oraz trzecią śpiewane są dwie ćwierćnuty c. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W takcie drugim na pierwszą miarę śpiewana jest ósemka z kropką c, a następnie szesnastka a. Na drugą miarę zapisano ósemki d oraz c, a na miarę trzecią ósemki b oraz a. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W trzecim takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ósemka z kropką g oraz szesnastka g; na drugą miarę wykonywana jest ćwierćnuta z kropką c, a pod koniec taktu śpiewana jest jeszcze ósemka b. Nad taktem zapisano akord C‑dur. W czwartym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta b, na miarę drugą ćwierćnuta a, natomiast na trzecią miarę zapisano pauzę ćwierćnutową. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W takcie piątym na pierwszą miarę śpiewana jest ósemka z kropką a, po której zapisano szesnastkę b. Na miary drugą oraz trzecią śpiewane są dwie ćwierćnuty c. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W takcie szóstym na pierwszą miarę śpiewana jest ósemka z kropką c, a następnie szesnastka a. Na drugą miarę zapisano ósemki d oraz c, a na miarę trzecią ósemki b oraz a. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W siódmym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ósemka z kropką g oraz szesnastka g; na drugą miarę wykonywana jest ćwierćnuta z kropką c, a pod koniec taktu śpiewana jest jeszcze ósemka e. Nad taktem zapisano akord C‑dur. W czwartym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta g, na miarę drugą ćwierćnuta f, natomiast na trzecią miarę zapisano pauzę ćwierćnutową. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W linijkach trzeciej oraz czwartej, czyli taktach od dziewiątego do szesnastego zapisano refren utworu. W takcie dziewiątym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta g, na miarę drugą ćwierćnuta z kropką g, a następnie ósemka b. Nad taktem zapisano akord C‑dur, a przed taktem zaznaczono początek repetycji. W dziesiątym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta b, a na drugą i trzecią miarę półnuta a. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W takcie jedenastym na pierwszą miarę śpiewana jest ósemka z kropką b, następnie szesnastka b; na drugą miarę wykonywana jest ćwierćnuta b, a na miarę trzecią ósemki: b oraz d. Nad taktem zapisano akord B‑dur. W takcie dwunastym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta d, a na miary drugą oraz trzecią półnuta c. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W trzynastym takcie na pierwszą miarę śpiewane są ósemki: a oraz c, na miarę drugą ćwierćnuta z kropką f, a dalej ósemka c. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W czternastym takcie na pierwszą miarę wykonywana jest ćwierćnuta e, natomiast na miary drugą oraz trzecią półnuta d. Nad taktem zapisano akord B‑dur. W takcie piętnastym na pierwszą miarę śpiewane są dwie ósemki c, na miarę drugą ćwierćnuta z kropką b, a następnie ósemka e. Nad taktem zapisano akord C‑dur. W ostatnim, szesnastym takcie utworu na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta g, a na miarę drugą ćwierćnuta f. Na miarę trzecią zapisano pauzę ćwierćnutową. Nad taktem zapisano akord F‑dur, a pod koniec taktu zaznaczono koniec repetycji.
Hymn polski, „Mazurek Dąbrowskiego”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Mazurek Dąbrowskiego”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Józef Wybicki (słowa)
Józef Wybicki (słowa)Mazurek Dąbrowskiego (1797)
Jeszcze Polska nie zginęła,
póki my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła
szablą odbierzemy.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski,
z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem,
złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte
jak zwyciężać mamy.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …
Jak Czarniecki do Poznania
po szwedzkim zaborze,
dla ojczyzny ratowania
wrócim się przez morze.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …
Już tam ojciec do swej Basi
mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
biją w tarabany.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …
CART1 Źródło: Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego (1797), dostępny w internecie: https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/teksty/tekst-utworu-mazurek-dabrowskiego/ [dostęp 25.10.2022].
Rsmjr93BzgUo7
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego” ze słowami autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, podniosłe oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego” ze słowami autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, podniosłe oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Mazurek Dąbrowskiego – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Mazurek Dąbrowskiego – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Mazurek Dąbrowskiego – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Mazurek Dąbrowskiego – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego” ze słowami autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, podniosłe oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R15g94nyn32P5
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – linia melodyczna oraz akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – linia melodyczna oraz akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
Mazurek Dąbrowskiego - linia melodyczna oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Mazurek Dąbrowskiego - linia melodyczna oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Mazurek Dąbrowskiego - linia melodyczna oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Mazurek Dąbrowskiego - linia melodyczna oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – linia melodyczna oraz akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
RucS5DO5Tx5Kw
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.
„Mazurek Dąbrowskiego” - akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Mazurek Dąbrowskiego” - akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
„Mazurek Dąbrowskiego” - akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Mazurek Dąbrowskiego” - akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.
R1AeRcbHdB4og
Ilustracja przedstawia portret Józefa Wybickiego, autorstwa Edwarda Karola Nicza. Czarno-biały drzeworyt ukazuje mężczyznę w średnim wieku z profilu. Postać przepasana jest wstęgą. Na piersi widnieją dwa medale. Pod szyją widoczny jest koronkowy żabot. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Mazurek Dąbrowskiego, Wykonawca: Chór Filharmonii Narodowej oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Nagranie to wersja hymnu na chór i orkiestrę. Śpiewa chór mieszany, mężczyźni i kobiety, gra orkiestra symfoniczna. Wyraźnie podkreślony jest rytm, pauzy wypełnione są grą instrumentów dętych, budzącą skojarzenia militarne. Hymn jest uroczysty, dynamiczny, wzniosły. Nagranie zawiera cztery zwrotki.
Ilustracja przedstawia portret Józefa Wybickiego, autorstwa Edwarda Karola Nicza. Czarno-biały drzeworyt ukazuje mężczyznę w średnim wieku z profilu. Postać przepasana jest wstęgą. Na piersi widnieją dwa medale. Pod szyją widoczny jest koronkowy żabot. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Mazurek Dąbrowskiego, Wykonawca: Chór Filharmonii Narodowej oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Nagranie to wersja hymnu na chór i orkiestrę. Śpiewa chór mieszany, mężczyźni i kobiety, gra orkiestra symfoniczna. Wyraźnie podkreślony jest rytm, pauzy wypełnione są grą instrumentów dętych, budzącą skojarzenia militarne. Hymn jest uroczysty, dynamiczny, wzniosły. Nagranie zawiera cztery zwrotki.
Polecenie 1
Opisz, jaką postawę należy przyjąć podczas śpiewania lub słuchania hymnu państwowego?
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Należy przyjąć postawę wyprostowaną, stać na baczność.
R1LBUTeJ2IFae
Zdjęcie przedstawia dzieci, śpiewające hymn. Grupa dziewczynek w czarnych spódniczkach i białych bluzeczkach, do których przypięte mają biało‑czerwone kotyliony. Wszystkie mają włosy zaczesane w kucyki lub zaplecione warkoczyki. Ręce trzymają z tyłu. Za nimi granatowe tło z białymi listkami.
Uczniowie podczas śpiewania hymnu
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 2
Odśpiewajcie wspólnie hymn Polski. Po nauczeniu się słów możecie to zrobić, korzystając z podkładu muzycznego.
Polecenie 2
Naucz się słów hymnu, zapisz go.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
Przy jakich okazjach wykonywany jest hymn Polski? Podaj przynajmniej dwa przykłady.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Hymn wykonywany jest z okazji, np. rozpoczęcia roku szkolnego, świąt narodowych.
Dzieje naszego hymnu
Jak to często z pieśniami bywa, powstają w trudnych czasach: wtedy, gdy ich autorom jest źle, gdy cierpią i tęsknią. Powstają ku pokrzepieniu serc, po to, by podnieść słuchaczy (i samego autora) na duchu, tchnąć w nich nadzieję i wiarę w lepsze jutro. Nie inaczej było z „Mazurkiem Dąbrowskiego”. Ale po kolei.
Jak dowiecie się z lekcji historii, losy naszego kraju toczyły się różnie. Był okres świetności, ale też i taki, gdy Polska przestała istnieć na mapie Europy. Stało się to w XVIII wieku, kiedy nasi dawni sąsiedzi, Rosja, Prusy i Austria, postanowili zagarnąć polskie ziemie i podzielić je między siebie. Dokonali tego w trzech rozbiorach. Po ostatnim, w 1795 roku, do Polski nie należała już ani jedna najmniejsza wieś.
Polacy nie pogodzili się jednak z utratą państwa. Ich serca nigdy nie przestały być polskie: waleczne i pełne oddania utraconej ojczyźnie. Wielu Polaków wyjechało wtedy do Francji, Włoch i innych krajów Europy. Tam zaczęli organizować własną armię. Jej główny obóz powstał we Włoszech, w Reggio nell’Emilia [czyt. redżdżio nel emilia], a na jej czele stanął generał Jan Henryk Dąbrowski.
Pewnego dnia polski obóz w Reggio nell’Emilia odwiedził Józef Wybicki, polityk i współpracownik generała Dąbrowskiego, wielbiciel muzyki. Wzruszony niezłomną wiarą żołnierzy w odzyskanie kraju, stworzył dla nich pieśń. Melodię wypełniały słowa otuchy, że oto jeszcze Polska nie zginęła, choć zniknęła z mapy. I że wszystko jest możliwe, bo nadzieja umiera ostatnia. Po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość w 1918 roku.
R1PQRDHuhqs2k11
Oś czasu przedstawiająca po kolei daty i wydarzenia z historii Polski, związane z „Mazurkiem Dąbrowskiego". Rok 1795 - III rozbiór Polski, nasz kraj znika z mapy Europy. 1797 - powstanie „Mazurka Dąbrowskiego". 1918 - odzyskanie przez Polskę niepodległości. 1927 - „Mazurek Dąbrowskiego" hymnem Polski.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RWu7aAXk1PuSI1
Prezentacja.
Historia
R1DQBQCHPAO1R
Na ilustracji mapa Europy z początku XIX wieku. Na mapie zaznaczone są trzy punkty, po ich wybraniu wyświetla się i odczytuje tekst. Punkt 1: Zaznaczony obszar to Republika Cisalpińska, państwo istniejące w latach 1797-1802 i stworzona przez Napoleona. W skład jej armii weszły Legiony Polskie pod wodzą generała Jana Henryka Dąbrowskiego. To właśnie tu powstał tekst do Mazurka Dąbrowskiego, napisany przez Józefa Wybickiego; tu również miało miejsce pierwsze wykonanie późniejszego hymnu Polski. To do Republiki Cisalpińskiej nawiązuje część hymnu - "z ziemi włoskiej do Polski". Obecnie na jej terenach znajdują się regiony Włoch: Lombardia oraz Emilia-Romania. Punkt 2: Zaznaczony teren to Królestwo Prus. Prusy uczestniczyły we wszystkich trzech rozbiorach Polski, dlatego część terytorium zagarnięta przez to państwa była nazywana zaborem pruskim. W 1806 roku generał Jan Henryk Dąbrowski zainicjował zwycięskie powstanie wielkopolskie, co w połączeniu z przegraną przez Prusy wojną z Francją sprzymierzoną z Rosją spowodowało powstanie w 1807 roku Księstwa Warszawskiego z ziem drugiego oraz trzeciego zaboru (oraz części pierwszego). W 1809 roku obszar Księstwa został rozszerzony o ziemie trzeciego zaboru - Austrii (po nieudanym ataku wojskowym Habsburgów). Księstwo przestało istnieć w 1815 roku po Kongresie Wiedeńskim, jednak z jego części utworzone zostało podległe Rosji Królestwo Polskie.
Punkt 3: Rosja brała udział we wszystkich rozbiorach Polski, więc część polskiego terytorium znalazło się pod rosyjską kuratelą. Pomimo tego, władcom Rosji zdarzało się sprzymierzać z Napoleonem, czego przykładem może być wspólny front przeciwko Prusom oraz powstanie Księstwa Warszawskiego z części ziem zaboru pruskiego w 1807 roku. Po ostatecznej klęsce Napoleona i Kongresie Wiedeńskim Rosja postanowiła utrzymać szczątkową niezależność części Księstwa Warszawskiego, tworząc w jego miejsce Królestwo Polskie. To w nim wybuchły powstania przeciwko Rosji: listopadowe oraz styczniowe.
Na ilustracji mapa Europy z początku XIX wieku. Na mapie zaznaczone są trzy punkty, po ich wybraniu wyświetla się i odczytuje tekst. Punkt 1: Zaznaczony obszar to Republika Cisalpińska, państwo istniejące w latach 1797-1802 i stworzona przez Napoleona. W skład jej armii weszły Legiony Polskie pod wodzą generała Jana Henryka Dąbrowskiego. To właśnie tu powstał tekst do Mazurka Dąbrowskiego, napisany przez Józefa Wybickiego; tu również miało miejsce pierwsze wykonanie późniejszego hymnu Polski. To do Republiki Cisalpińskiej nawiązuje część hymnu - "z ziemi włoskiej do Polski". Obecnie na jej terenach znajdują się regiony Włoch: Lombardia oraz Emilia-Romania. Punkt 2: Zaznaczony teren to Królestwo Prus. Prusy uczestniczyły we wszystkich trzech rozbiorach Polski, dlatego część terytorium zagarnięta przez to państwa była nazywana zaborem pruskim. W 1806 roku generał Jan Henryk Dąbrowski zainicjował zwycięskie powstanie wielkopolskie, co w połączeniu z przegraną przez Prusy wojną z Francją sprzymierzoną z Rosją spowodowało powstanie w 1807 roku Księstwa Warszawskiego z ziem drugiego oraz trzeciego zaboru (oraz części pierwszego). W 1809 roku obszar Księstwa został rozszerzony o ziemie trzeciego zaboru - Austrii (po nieudanym ataku wojskowym Habsburgów). Księstwo przestało istnieć w 1815 roku po Kongresie Wiedeńskim, jednak z jego części utworzone zostało podległe Rosji Królestwo Polskie.
Punkt 3: Rosja brała udział we wszystkich rozbiorach Polski, więc część polskiego terytorium znalazło się pod rosyjską kuratelą. Pomimo tego, władcom Rosji zdarzało się sprzymierzać z Napoleonem, czego przykładem może być wspólny front przeciwko Prusom oraz powstanie Księstwa Warszawskiego z części ziem zaboru pruskiego w 1807 roku. Po ostatecznej klęsce Napoleona i Kongresie Wiedeńskim Rosja postanowiła utrzymać szczątkową niezależność części Księstwa Warszawskiego, tworząc w jego miejsce Królestwo Polskie. To w nim wybuchły powstania przeciwko Rosji: listopadowe oraz styczniowe.
Ilustracja interaktywna: mapa Europy z początku XIX wieku
Źródło: online-skills.
RTAqsRyLT4ipr
Ćwiczenie 1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
RQOrT5SDPkNGY1
zadanie interaktywne
Przypomnij sobie, w jakich sytuacjach współcześnie śpiewany jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
na tajnych spotkaniach
przy każdej możliwej okazji
na imieninach
na ceremoniach dekoracji sportowców złotymi medalami
przed meczami reprezentacji Polski
na akademiach szkolnych
podczas obchodów świąt narodowych i ważnych
w czasie uroczystości państwowych
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RN1nndEWaKLOm
(Uzupełnij).
Pamiętaj, żeby pisać pełnymi zdaniami. Uzasadnienie powinno zawierać konkretny argument.
Fragmenty, które mówią o nadziei na odzyskanie wolności, to na przykład: Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy; złączym się z narodem; będziem Polakami; wrócim się przez morze. Polska żyje w sercach Polaków, to ludzie ją tworzą. Słowa hymnu wyrażają wiarę na powrót do kraju i wyzwolenie go.
Ćwiczenie 4
Zwróć uwagę na budowę pieśni i przeczytaj tę część, która powtarza się po każdej zwrotce. Jak nazywamy taką część tekstu? Zapisz w zeszycie swoją propozycję definicji tego elementu utworu.
W Mazurku Dąbrowskiego po każdej zwrotce powtarzają się słowa: „Marsz, marsz Dąbrowski, z ziemi włoskiej do Polski. Za twoim przewodem złączym się z narodem”.
Część tekstu, która powtarza się w pieśni czy piosence po każdej zwrotce to refren.
Polecenie 4
Obejrzyjcie rysunki malarza Juliusza Kossaka do tekstu „Mazurka Dąbrowskiego” lub zapoznajcie się z ich opisami. Powstały one pod koniec XIX wieku.
Czy waszym zdaniem artysta dobrze oddał nastrój tej pieśni?
Czy ilustracje pokrywają się z waszymi wyobrażeniami?
Czy tekst pod ilustracjami odpowiada współczesnej wersji hymnu? Jakie zauważacie różnice?
Porozmawiajcie o tym.
R1Q7KRp9QsUUE
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Kto jest autorem tekstu Mazurka Dąbrowskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Henryk Dąbrowski, 2. Józef Wybicki, 3. Tadeusz Kościuszko.
RDUFJhQP0nRNf
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Pod jaką nazwą początkowo funkcjonował Mazurek Dąbrowskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, 2. Hymn Legionów Polskich, 3. Pieśń Legionów Polskich we Francji.
R1KjHhU7RnAHs
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Podczas jakiego ważnego wydarzenia w 1806 roku był śpiewany Mazurek Dąbrowskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Wiosny Ludów, 2. Powstania listopadowego, 3. Wjazdu generała Dąbrowskiego do Poznania po wygranym powstaniu wielkopolskim.
ReFDVptHQgLXT
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytanie: Który francuski generał (który następnie został cesarzem) umożliwił powstanie Legionów Polskich we Włoszech? Możliwe odpowiedzi: 1. Napoleon Bonaparte, 2. Ludwik Filip I, 3. Lucjan Bonaparte.
R1Rx94GNys7wa
Ćwiczenie 9
Odpowiedz na pytanie: Którzy z polskich malarzy tworzyli dzieła, przedstawiające generała Dąbrowskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Juliusz Kossak, 2. Jan Matejko, 3. Jan Gładysz.
Slajd 1 z 5
Slajd 1 z 5
Slajd 1 z 5
Slajd 1 z 5
Slajd 1 z 5
Slajd 1 z 5
Slajd 1 z 5
R1LMWeHte19vx
Rysunek zatytułowany Pieśń Legionów przedstawia żołnierzy pieszo i na koniach. Żołnierze mają różne mundury, niektórzy są w chłopskich sukmanach, niosą zatknięte na sztorc kosy. Żołnierze mają broń (długie karabiny) i sztandary z orłem. Inni unoszą do góry szable. Są radośni. W tle widać kościół i fragmenty Zamku Królewskiego w Warszawie.
Rysunek przedstawia generała Dąbrowskiego na koniu, z uniesioną w górę szablą. Generał to młody przystojny mężczyzna, ubrany w wojskową kurtkę, wąskie spodnie, przepasane szerokim pasem. Na głowie ma wysoką czapkę ułańską. Wokół maszerują i pozdrawiają go żołnierze w mundurach, z bronią na ramieniu. Obok adiutant w mundurze wojsk napoleońskich i charakterystycznym kapeluszu w kształcie "pieroga". W tle widoczne szczyty górskie i niewielkie włoskie miasteczko. Pod rysunkiem znajduje się napis: "Marsz, marsz Dąbrowski z ziemi włoskiej do Polski!".
Rysunek przedstawia polskich żołnierzy na koniach. Ubrani w mundury z okresu napoleońskiego. Jadą przez pole bitwy, ale szable maja już opuszczone, jeden z nich trąbi na wojskowej trąbce. W głębi widać Napoleona w charakterystycznym kapeluszu. Gestem dłoni przywołuje jakiegoś żołnierza. Za nim widać niesiony przez kogoś ogromny krzyż. Na pierwszym planie stoi rozbita armata i leżą martwi wrogowie. Pełno także porzuconych części umundurowania i broni. Pod rysunkiem podpis: "Dał nam przykład Bonaparte, jak zwyciężać mamy".
Rysunek przedstawia hetmana Czarnieckiego na koniu, w otoczeniu wojska. Hetman jest mężczyzną w średnim wieku, z długą brodą. Ma na sobie płaszcz ze skóry niedźwiedzia, futrzaną czapkę z piórkiem, w ręku trzyma buławę. Koń wyróżnia się umaszczeniem, jest biały w czarne plamki. Hetman dumnie rozgląda się wokół. Otaczają go mieszczanie, pozdrawiający go uniesionymi czapkami. Za hetmanem jadą żołnierze na czarnych koniach. Przed nim widać liczne polskie chorągwie, niesione przez wojsko. W oddali widoczne wieże i mury dwóch kościołów. Pod rysunkiem podpis: "Jak Czarniecki do Poznania po szwedzkim zaborze, dla ojczyzny ratowania przejdziemy przez morze".
Rysunek przedstawia maszerujących żołnierzy. Ubrani są w mundury z czasów napoleońskich - kurtki z wysokim kołnierzem, wąskie, białe spodnie, wysokie buty. Przepasani są białymi wstęgami. Na przedzie idą dobosze z bębnami. Dalej widać wojsko na koniach, ze sztandarami i lancami. Na ganku niewielkiego dworku stoi stary, zapłakany człowiek oraz uśmiechnięta, radosna dziewczyna. Dworek jest kryty strzechą. Na ganek prowadzi kilka schodków. Przed gankiem bawią się wesoło dwa psy. Nastrój sielanki i spokoju. Pod rysunkiem podpis: "Mówi ojciec do swej Basi cały zapłakany: Słuchaj jeno, pono nasi biją w tarabany".
pieśń o podniosłym charakterze, która powstaje na cześć osoby, idei, wydarzenia, zjawiska, państwa lub boga
hymn państwowy
hymn państwowy
uroczysta pieśń o patriotycznym charakterze, używana jako symbol danego państwa
naród
naród
ogół mieszkańców pewnego terytorium mówiących jednym językiem, związanych wspólną przeszłością oraz kulturą, mających wspólne interesy polityczne i gospodarcze
patriotyzm
patriotyzm
szacunek, miłość i oddanie własnej ojczyźnie; gotowość do poniesienia ofiar za ojczyznę, ale też kultywacja tradycji i kultury oraz używanie języka własnego narodu
pieśń
pieśń
jedna z najpopularniejszych form muzycznych (istnieje od starożytności), utwór wokalny z lirycznym tekstem
piosenka
piosenka
uproszczona forma pieśni o lekkim charakterze, występująca w muzyce ludowej oraz popularnej
symbole narodowe
symbole narodowe
w Polsce hymn, flaga oraz godło. Symbole związane z historią i tożsamością danego narodu
taraban
taraban
bęben mający kształt wydłużonego walca, używany w dawnym wojsku