Lesson plan (Polish)
Temat: Lasy równikowe
Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej (geografia).
Podstawa programowa
Klasa V Geografia
IV. Krajobrazy świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a piętrowość klimatyczno‑roślinna na świecie. Uczeń:
3) przedstawia główne cechy i porównuje poznawane krajobrazy świata oraz rozpoznaje je w opisach, na filmach i ilustracjach;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie charakteryzują warunki panujące w lesie równikowym.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
opisywać klimat lasów równikowych;
omawiać warunki życia panujące w lesie równikowym.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
duże arkusze papieru z zarysem kontynentów, klej, nożyczki, kredki;
kartki sztywnego papieru, kątomierz, miniatura mapy Mapa występowania lasu równikowego na Ziemi; klej, taśma klejąca;
długa linijka;
koperta z kartką.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, aby poszukali w czasopismach oraz Internecie niewielkich zdjęć krajobrazów charakterystycznych dla lasów tropikalnych.
Faza wstępna
Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby na mapie świata wskazał i nazwał kontynenty oraz opisał wybraną strefę klimatyczną.
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wyjaśnia, na czym będzie polegało zadanie grup:
Każda grupa otrzymuje kontury kontynentów, duży arkusz papieru, długą linijkę oraz kopertę z kartką. Z tyłu dużego arkuszu papieru uczniowie rysują wybrany przez grupę symbol. Taki sam symbol umieszczają na kopercie wewnątrz której znajduje się kartka z nazwiskami uczniów tworzących grupę. Kopertę oddają nauczycielowi.
Zadaniem grupy jest wyznaczenie i narysowanie na dużym arkuszu papieru równika i zwrotników a następnie odrysowanie konturów kontynentów we właściwym miejscu.
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu, zwracając szczególną uwagę na informacje dotyczące krajobrazu lasu równikowego.
Korzystając z mapy z Galerii 1: Mapa występowania lasu równikowego na Ziemi uczniowie zaznaczają na plakatach miejsca występowania lasu równikowego. Plakaty oddają nauczycielowi.
Korzystając z wiedzy z lekcji o Strefach klimatycznych Ziemi oraz z abstraktu, uczniowie opisują w zeszycie warunki klimatyczne panujące na tym obszarze, a następnie porównują zapisy w grupie, korygując ewentualne błędy
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Nauczyciel zapisuje na tablicy i objaśnia pięć lub więcej nowych dla uczniów słówek związanych z tematem lekcji. Następnie odtwarza nagranie audio abstraktu, prosząc uczniów, by podnieśli do góry dłoń, kiedy usłyszą któreś z zanotowanych na tablicy słów. Uczestnicy zajęć mogą również notować, ile razy udało im się dane słówko wychwycić.
Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
klimat – przeciętne, powtarzające się corocznie stany atmosfery występujące na danym obszarze, określone na podstawie wieloletnich obserwacji i pomiarów składników pogody
ekosystem – umownie wydzielony fragment przyrody składający się z elementów ożywionych i nieożywionych powiązanych ze sobą zależnościami, utrzymujący się w dynamicznej równowadze
Teksty i nagrania
Rainforests
Rainforests occur in areas, where the climate provides almost constant, high air temperature and heavy rainfall. Such conditions occur mainly in the vicinity of the equator. Winds from the hot seas and warm sea currents contribute to favorable conditions even at a considerable distance from the equator.
In rainforests, air temperatures during the day and throughout the year do not fall below 20°C and only exceptionally are above 30°C. Rain falls there almost every day. Lush vegetation absorbs and releases so much water into the atmosphere that even on rainless days the air is saturated with moisture. The day and night last for about 12 hours throughout the year.
Living conditions in the rainforest depend on both the climate and the vegetation floor. Seasons do not occur here. Intense rainfall reaches the soil itself through all layers of the forest, so there is no shortage of water. Everywhere is hot and humid. Other natural conditions, however, differ substantially. The highest layers of the trees receive sunlight without any restrictions, but at the same time are exposed to the strongest wind. The lower in the rainforest, the less light, and up to the ground level it reaches several dozen times less than to the treetops. At the same time, the wind force is reduced, which is hardly noticeable near the ground.
The rainforest has a multi‑storey construction.
The highest layer of the rainforest consists of single, huge trees that reach a height of 60 and even more meters and protrude clearly above the surroundings.
The canopy of evergreen trees is located at an altitude of 30 - 50 meters and forms an almost impermeable barrier to sunlight.
Below there is an average layer, in which young trees and other plants with a height from a few to a dozen or so meters are fighting to survive in deep shade.
The lowest layer of bushes and undergrowth is usually very poor, and in places it hardly occurs at all. This is due to very poor access to light.
In the hard‑to‑reach parts of rainforests, there are still tribes of people who have very little contact with civilization or do not have it at all. The high temperature of the air and the abundance of food that can be obtained in the rainforest provide them with quite good living conditions. Not everywhere, but someplaces leave them the opportunity to live as their ancestors did it. In many countries, the local population is forced to break with the traditional lifestyle.
In the rainforest zone there is constant high temperature of the air throughout the year, and also heavy rainfall persists.
Rainforests occur in the equatorial zone and are interrupted only by the Andean chain in South America and the highlands of eastern Africa.
The existence of rainforests is endangered due to the felling of trees and human activities.