II. Programming and solving problems with the use of computer and other digital devices. Student:
3) using computer applications, prepares documents and presentations, also in the cloud, in order to solve problems and to create works from various fields (subjects); adapts the formatformatformat and appearance of the assignments to their content and purpose, while demonstrating the skills of:
d) creating a multimedia presentation using text, graphics, animation, sound and video, uses hyperlinks,
To add text to table cells, click the cell and enter the text into it.
After inserting the cursor into the table, two additional ribbons are activated: Design and Layout. They contain all available tools that allow you to edit and formatformatformat the table.
[Slide Show]
Formatting tables.
The simplest way to format the tabletabletable is to give it one of the predefined styles (Table Tools - Design - Styles). To format the table yourself, you can use options to modifymodifymodify fills and cell edges, and effects available in the program.
You can freely determine the height of each rowrowrow and the width of each columncolumncolumn. Text formatting options include tools for font modification, vertical and horizontal text alignment, and text direction.
Editing the table.
Standard tools for editing tables include options for adding and deleting rows and columns. If you want to create tables with irregular shapes, you will definitely use the tools for splitting and connecting cells. To quickly insert a new row at the end of the table, click inside the last cell in the last row and press TAB.
Task 1
Find information on the continents in the world. Present data in the table in three columnscolumncolumns: continent, area in thousands kmIndeks górny 22, area in %.
FormatformatFormatthe tabletabletable so that the data it contains is readable to the audience.
Copying data from Word tables and Excel spreadsheets.
In the selected program, select a fragment of the table (Word) or a range of cells (Excel), use the Copy option to transfer this data to the clipboardclipboardclipboard. Switch to PowerPoint, select the appropriate slide and paste using the option Paste data from the clipboardclipboardclipboard to the current slide.
It is possible to combine data in a table in a presentation with source data in other programs. Use the InsertinsertInsert Object option. An insertedinsertinserted object from another program cannot be edited in the presentation. All changes to the source document will be reflected in the presentation.
[Illustration3]
Task 2
Create a table in the text editor containing information about the stages of the last Tour de Pologne race.
In the table, place two columnscolumncolumns: stage number and distance.
Save the document in your working directory. Open the presentation and insert the table from the text document as an object (do not forget to check the Link option.)
Then, open the document with the table and add two columns to it: start of the stage and end of the stage.
After saving the document all the changes appear in the presentation.
Tabelę możesz dodać do slajdu tworząc ją bezpośrednio w programie PowerPoint. Możesz również wkleić dane skopiowane z tabel edytora tekstowego lub komórek arkusza kalkulacyjnego. Operacja wstawiania tabeli jest bardzo podobna do operacji wstawiania tabel w edytorze tekstu.
Do wstawiania tabeli do slajdu służy opcja Wstaw tabelę znajdująca się na wstążce Wstawianie. Po wybraniu tej opcji należy w oknie dialogowym Wstawianie Tabeli określić ile wierszy i kolumn ma mieć tabela.
md0b5db25f53dc11b_1528449000663_0
Wstawianie i modyfikacja tabel
md0b5db25f53dc11b_1528449084556_0
drugi
md0b5db25f53dc11b_1528449076687_0
Klasy VII i VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
d) tworzenia prezentacji multimedialnej wykorzystując tekst, grafikę, animację, dźwięk i film, stosuje hiperłącza,
md0b5db25f53dc11b_1528449068082_0
45 minut
md0b5db25f53dc11b_1528449523725_0
Tworzenie prezentacji multimedialnych.
md0b5db25f53dc11b_1528449552113_0
1. Wstawianie tabel do prezentacji.
2. Formatowanie tabel w prezentacji.
md0b5db25f53dc11b_1528450430307_0
Uczeń:
- wstawia i formatuje tabele w prezentacji,
- wstawia tabele z innych dokumentów do prezentacji jako obiekt.
md0b5db25f53dc11b_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Uczenie się przez obserwację.
md0b5db25f53dc11b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z cała klasą.
md0b5db25f53dc11b_1528450135461_0
md0b5db25f53dc11b_1528450127855_0
Tabela umożliwia uporządkowanie danych i poprawia czytelność przekazu niektórych danych, ułatwia również ich porównywanie.
Uczniowie metodą niedokończonych zdań, zainicjowaną przez nauczyciela, porządkują swoje wiadomości na temat tabel.
Pola umieszczone na tym samym poziomie to … (wiersz).
Pola umieszczone w tym samym pionie to … (kolumna).
Poziome i pionowe linie rozdzielające pola to … (krawędzie).
Krawędzie mogą być widoczne i … (niewidoczne).
Formatując tabelę można zmienić kolor … (krawędzi i poszczególnych pól).
Pierwszy wiersz lub kolumna to … (nagłówek tabeli).
md0b5db25f53dc11b_1528446435040_0
Tabelę można dodać do slajdu tworząc ją bezpośrednio w programie PowerPoint. Można również wkleić dane skopiowane z tabel edytora tekstowego lub komórek arkusza kalkulacyjnego. Operacja wstawiania tabeli jest bardzo podobna do operacji wstawiania tabel w edytorze tekstu.
[Rysunek1]
Do wstawiania tabeli do slajdu służy opcja Wstaw tabelę znajdująca się na wstążce Wstawianie. Po wybraniu tej opcji należy w oknie dialogowym Wstawianie Tabeli określić ile wierszy i kolumn ma mieć tabela.
[Rysunek2]
Aby dodać tekst do komórek tabeli, kliknij daną komórkę i wpisz do niej tekst.
Po wstawieniu do tabeli kursora uaktywniają się dwie dodatkowe wstążki: Design i Layout. Zawierają one wszystkie dostępne narzędzia pozwalające na edycję i formatowanie tabeli.
[Slide Show]
Formatowanie tabel.
Najprostszą metodą sformatowania tabeli jest nadanie jej jednego z predefiniowanych stylów (Narzędzia Tabel – Design – Styles). Do samodzielnego sformatowania tabeli możesz wykorzystać opcje modyfikowania wypełnień i krawędzi komórki oraz dostępne w programie efekty.
Możesz dowolnie ustalić wysokość każdego wiersza i szerokość każdej kolumny. Opcje formatowania tekstu zawierają narzędzia do modyfikacji czcionki, wyrównania tekstu w pionie i poziomie oraz określenia kierunku tekstu.
Edycja tabeli.
Do standardowych narzędzi służących do edycji tabel należą opcje dodawania i usuwania wierszy i kolumn. Jeśli chcesz tworzyć tabele o nieregularnych kształtach na pewno wykorzystasz narzędzia do dzielenia i łączenia komórek. Aby szybko wstawić nowy wiersz na końcu tabeli, kliknij wewnątrz ostatniej komórki w ostatnim wierszu i naciśnij klawisz TAB.
Polecenie 1
Odszukaj informacje na temat powierzchni kontynentów na świecie. Przedstaw dane w tabeli w trzech kolumnach: kontynent, powierzania w tys. kmIndeks górny 22, powierzchnia w %. Sformatują tabelę tak, aby zawarte e niej dane były czytelne dla odbiory.
Kopiowanie danych z tabel Worda i arkuszy Excela.
W wybranym programie zaznacz fragment tabeli (Word) lub pewien zakres komórek (Excel), skorzystaj z opcji Kopiuj, aby przenieś te dane do schowka. Przełącz się do programu PowerPoint, wybierz odpowiedni slajd i wklej za pomocą opcji Wklej dane ze schowka do bieżącego slajdu.
Istnieje możliwość połączenia danych w tabeli w prezentacji z danymi źródłowymi w innych programach. Należy wykorzystać opcję Insert Obiect. Tak wstawiony obiekt z innego programu nie będzie mógł być edytowany w prezentacji. Wszystkie zaś zmiany dokumentu źródłowego zostaną odzwierciedlone w prezentacji.
[Rysunek3]
Polecenie 2
W edytorze tekstowym stwórz tabelę zawierającą informacje o etapach ostatniego wyścigu Tour de Pologne. W tabeli umieść dwie kolumny: nr etapu oraz dystans. Zapisz dokument w swoim katalogu roboczym. Otwórz prezentację i wstaw tabelę z dokumentu tekstowego jako obiekt (nie zapomnij zaznaczyć opcji Łącze. Następnie otwórz dokument z tabelą i dodaj do niego dwie kolumny: start etapu oraz koniec etapu. Po zapisaniu zmiany pojawia się również w prezentacji.
md0b5db25f53dc11b_1528450119332_0
Do prezentacji można wstawiać i modyfikować tabele wykonane bezpośrednio w programie do tworzenia prezentacji. Można również wstawić tabele wykonane w innym programie. Istnieje możliwość połączenia danych w tabeli z danymi źródłowymi.