E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka budowli

Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania - Technik budownictwa kolejowego

bg‑green

Budowle inżynieryjne

GALERIA ZDJĘĆ

Spis treści

2

Kładka dla pieszych

Obiekt inżynieryjny umożliwiający dostęp pieszych do peronów oraz innych budowli zlokalizowanych na obszarze kolejowym, przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania linii kolejowych. Jest on uwzględniony w regulaminie technicznym stacji oraz zgodnie z przepisami techniczno‑budowlanymi stanowi element infrastruktury kolejowej.

Kładki dla pieszych powinny być poddawane analizie ewidencyjnej, uwzględniającej identyfikację poszczególnych elementów, takich jak podpory i przęsła.

Ilustracje przedstawiają dwie kładki dla pieszych. Pierwsza kładka została pokazana z trzech różnych stron, podobnie jak druga kładka.

Pierwsza kładka jest w całości wykonana z elementów stalowych. Zarówno na stopniach, barierkach, jak i konstrukcji wspornej, widoczna jest rdza. Na pierwszym ujęciu pokazana została kładka z boku, co umożliwia dobrą ocenę jej wysokości. Płaszczyzna kładki znajduje się ponad przewodami trakcyjnymi. Kładka usytuowana jest obok drogi asfaltowej. Kolejne ujęcie ukazuje długość kładki, biegnącą nad bardzo szerokim torowiskiem, pod którym widoczny jest przejeżdżający tabor kolejowy. W tle znajdują się zabudowania miejskie. Na kolejnym ujęciu widoczne są wszystkie tory, nad którymi przebiega kładka oraz droga asfaltowa biegnąca wzdłuż kładki.

Druga kładka to również konstrukcja wykonana ze stali. Jest to nowa kładka, a elementy konstrukcji oraz balustrady są pomalowane na kolor biały. Na pierwszym zdjęciu widoczna jest kładka z boku, a pod nią widoczne są wagony cysterny. Na kolejnym ujęciu pokazane zostało zbliżenie na słupy oraz konstrukcję kładki składającą się z podestu opartego na belkach połączonych dźwigarami. Ostatnie ujęcie przedstawia widok na samą kładkę, a jej powierzchnia jest pokryta szarą powłoką zapobiegającą poślizgnięciom.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

11

Mosty

Mosty są kluczowymi obiektami inżynieryjnymi umożliwiającymi przebieg linii kolejowej nad różnorodnymi przeszkodami wodnymi, takimi jak rzeki, strumienie, kanały, jeziora czy zatoki morskie. Zazwyczaj posiadają one szerokość w świetle pod co najmniej jednym przęsłem przekraczającą 3 m.

W kontekście ewidencji mostów istotne jest dokładne rozróżnienie poszczególnych elementów, takich jak podpory i przęsła. W przypadku mostów na liniach wielotorowych uznaje się je za jedną całość, jeśli przynajmniej jedna podpora konstrukcji jest wspólna. Natomiast, jeśli konstrukcje wszystkich przęseł pod którymkolwiek z torów są niezależne (zdylatowane), a także konstrukcje podpór tych przęseł są niezależne (zdylatowane), taka budowla powinna być traktowana jako odrębny obiekt w procesie ewidencji.

3

Mosty belkowe

Ilustracje przedstawiają trzy różne mosty belkowe. Pierwszy most belkowy został sfotografowany w czterech różnych perspektywach. Drugi most belkowy został przedstawiony w dwóch różnych widokach z góry i z dołu. Trzeci most został sfotografowany od dołu.

Pierwszy most belkowy rozciąga się nad rzeką. Konstrukcja mostu składa się z belek opartych na dwóch podporach skrajnych, tzw. przyczółkach. Po obu stronach mostu znajduje się niebieska barierka. Obok mostu widoczny jest słup elektryczny. Drugie ujęcie przedstawia zbliżenie na konstrukcję mostu, wykonaną z żelbetu. Barierki są wykonane z elementów stalowych. Kolejne dwa ujęcia przedstawiają most z boku, gdzie widoczne są tory usytuowane na przęśle mostu.

Drugi most belkowy również rozpościera się nad rzeką, a na jego powierzchni znajdują się dwie linie torów kolejowych. Pierwsze zdjęcie przedstawia widok z lotu ptaka, a drugie jest zbliżeniem na konstrukcję mostu. Most ten posiada jedno przęsło oraz dwie podpory skrajne – przyczółki. Konstrukcja wykonana jest z żelbetu o białym kolorze. Barierki na moście również zostały pomalowane na biały kolor.

Ostatni most znajduje się obok cieku miejskiego, przebiega pomiędzy budynkami. Zdjęcie przedstawia widok na jedną z podpór mostu. Jest to masywny żelbetowy słup, na którym wsparta jest żelbetowa belka będąca podporą dla pozostałych elementów mostu. W tle widoczne są pozostałe podpory konstrukcji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Mosty łukowe/estakady (w zależności od pokonywanej przeszkody)

Ilustracje przedstawiają trzy rodzaje mostu łukowego.

Konstrukcja pierwszego mostu łukowego składa się z wielu połączonych ze sobą łuków o niewielkim kącie. Pierwsze trzy ujęcia mostu przedstawiają jego powierzchnię, na której znajduje się linia torów. Widoczne są betonowe podkłady ułożone na podsypce oraz stalowe szyny. Po obu stronach mostu rozpościerają się barierki. Kolejne ujęcia przedstawiają most z boku. Widoczne są tu filary będące podporą dla przęseł oraz wyraźnie zaznaczone łuki oparte na filarach.

Piąte zdjęcie przedstawia most łukowy oparty na jednym łuku. Łuk ten rozciąga się pomiędzy dwoma skrajnymi podporami, tak zwanymi przyczółkami. Powierzchnia jezdna mostu oparta jest na stalowych podporach, których długość zmienia się w zależności od położenia kładki względem głównego łuku.

Ostatnie zdjęcie ukazuje most łukowy widziany z perspektywy lotu ptaka. Na moście przemieszcza się pociąg z wagonami cysternowymi. Pod konstrukcją mostu rozpościera się błękitna rzeka, a wokół niej rosną drzewa. Most oparty jest na jednym głównym łuku pośrodku oraz kilku mniejszych łukach po bokach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Mosty stalowe łukowe z jazdą dołem

Ilustracje przedstawiają trzy mosty o konstrukcji łukowej, w których powierzchnia jezdna jest usytuowana u dołu.

Pierwsze zdjęcie przedstawia stalowy most łukowy z jazdą u dołu, oparty na żelbetowych podporach. Konstrukcja mostu, w tym łuk, kładka jezdna i barierki, została pomalowana na biało, ale widoczne są ślady rdzy. Perspektywa z boku pozwala zauważyć szczegóły takie jak żelbetowe podpory i łożyska między belkami. Kolejne zdjęcie pokazuje most z boku, gdzie można zobaczyć także znaki na moście i na wysepce przed nim. Następne dwa ujęcia skupiają się na zbliżeniach elementów konstrukcyjnych, takich jak połączenia nitowane i spawane, zauważalna jest na nich również rdza.

Drugi most, również stalowy i łukowy, wsparty jest na szerokich przyczółkach obłożonych betonową kostką. Cała konstrukcja mostu jest pomalowana na biało.

Trzeci most składa się z pojedynczego, potężnego łuku i rozciąga się nad szeroką rzeką.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Mosty stalowe łukowe z jazdą górą

Ilustracje przedstawiają trzy mosty łukowe z jazdą górą.

Pierwszy most jest pięcioprzęsłowy, a każde przęsło ma kształt łuku o dużym kącie. Łuki wykonane są ze stali i oparte na żelbetowych podporach. Na łukach umieszczona jest pozioma powierzchnia jezdna. Most nie posiada barierek i jest pomalowany na kolor biały, z widocznymi śladami rdzy na elementach stalowych.

Drugi most znajduje się pomiędzy wzgórzami, nad nim przepływa rzeka. Konstrukcja tego mostu składa się w całości ze stalowych kratownic. Widoczny jest jeden łuk oparty na dwóch kratownicowych filarach. Powierzchnia jezdna oparta jest na łuku oraz na filarach skrajnych.

Trzeci most także jest wśród gór i nad nim przepływa rzeka. Konstrukcja tego mostu również wykonana jest w całości ze stali, a na zdjęciu widoczny jest jeden łuk.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Mury oporowe

Jest to konstrukcja inżynieryjna zaprojektowana w celu zabezpieczenia skarp nasypu lub przekopu linii kolejowej. W celach ewidencyjnych konieczne jest dokładne rozróżnienie poszczególnych części składowych tych konstrukcji pod względem konstrukcyjnym i eksploatacyjnym.

Podział ścian oporowych może być dokonywany ze względu na różne czynniki, takie jak długość ściany, różne konstrukcje wzdłuż linii oraz strony linii kolejowej, na której usytuowana jest ściana. Dzięki temu uwzględniane są różnice w rozwiązaniach konstrukcyjnych oraz warunkach eksploatacyjnych.

Obiekt inżynieryjny stanowi ściana oporowa, której widoczna powierzchnia wynosi równo lub więcej niż 20.00 m². W przypadku ścian oporowych odcinkowych z przerwami ciąg ścian o przerwach poniżej 10 m uważa się za jeden obiekt. Ściany o mniejszej powierzchni nie są traktowane jako oddzielne obiekty inżynieryjne.

Ilustracje przedstawiają mury oporowe biegnące wzdłuż torowiska, które znajduje się w obniżeniu terenu.

Na pierwszym zdjęciu widoczne są mury oporowe wykonane z żelbetu. Znajdują się one obok torowiska, a w tle widać estakadę rozpościerającą się nad torami. Górna część muru oporowego jest zabezpieczona balustradą. Na kolejnym ujęciu widać, że wysokość muru zwiększa się, im bliżej jest on estakady. Mury oporowe na kolejnych zdjęciach zostały pokryte rysunkami graffiti. Na jednym z ujęć widoczne są również instalacje, które zostały przymocowane do jednej ze ścian muru oporowego.

Trzy ostatnie zdjęcia przedstawiają nowoczesny mur oporowy znajdujący się przed tunelem kolejowym. Na dwóch ostatnich zdjęciach widoczna jest konstrukcja nowoczesnego muru oporowego wykonanego z prefabrykowanych płyt połączonych ze sobą. Na górze muru znajduje się balustrada.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Przepusty

Konstrukcja inżynieryjna, pozwalająca na przejście linii kolejowej nad przeszkodami o szerokości w świetle pojedynczego otworu mniejszej lub równej 3 m.

W przypadku przepustów, w kontekście ewidencji, konieczne jest rozróżnienie jednorodnych pod względem konstrukcyjnym i eksploatacyjnym części składowych. Podział na części może obejmować zarówno podział na długość, jak i na szerokość przepustu. Jeśli przepust składa się z dwóch lub więcej oddzielnych konstrukcji, zdylatowanych w kierunku równoległym do ich osi, każdą z nich należy ewidencjonować jako oddzielny obiekt.

Ilustracje przedstawiają dwa przepusty. Oba przepusty zostały sfotografowane w dwóch różnych perspektywach.

Pierwsze zdjęcie przedstawia przepust znajdujący się pod torowiskiem, które przecina las. Konstrukcja przepustu to tunel o niewielkich wymiarach i przekroju w kształcie kwadratu. Nasypy przy wejściach do przepustu zostały dodatkowo wzmocnione kostką brukową, zapewniając stabilność i trwałość.

Drugie zdjęcie przedstawia przepust usytuowany w mieście, pod jednotorowym torowiskiem. Obok przepustu widoczny jest most belkowy nad drogą samochodową, a nad samym przepustem umieszczony jest znak informacyjny z napisem „Łódź Warszawska”. Konstrukcja przepustu wykonana jest z betonu, ma kształt prostokąta. Ściany przepustu ozdobione są graffiti, przedstawiające różne symbole i napisy. Przepust wykorzystywany jest przez pieszych oraz rowerzystów, a na jego czołowej części umieszczona jest żółta barierka ochronna, zwiększająca bezpieczeństwo użytkowników.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Tunele

Tunel obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej pod powierzchnią terenu.

W przypadku tuneli liniowych, w kontekście ewidencji, konieczne jest rozróżnienie jednorodnych pod względem konstrukcyjnym i eksploatacyjnym części składowych. Podział na części może obejmować zarówno podział na długość tunelu (na przykład różne rozwiązania konstrukcyjne), jak i na szerokość tunelu (na przykład różne konstrukcje dla każdego toru na linii wielotorowej). Jeżeli na linii wielotorowej przejście tunelowe składa się z dwóch lub więcej oddzielnych (zdylatowanych) konstrukcji tunelowych, to każdą z nich należy rejestrować jako oddzielny obiekt.

Ilustracje przedstawiają trzy różne tunele.

Pierwszy z nich sfotografowany jest z trzech różnych perspektyw. Tunel kolejowy wykonany jest z betonu, a jego wnętrze jest dobrze oświetlone, urządzenia oświetlające zamontowane są na ścianach tunelu. W tle widać dwutorowe torowisko oraz ludzi w odblaskowych kamizelkach, którzy prawdopodobnie pracują na linii kolejowej. Obok torowiska znajdują się chodniki, z których korzystają pracownicy kolei. Na suficie tunelu widoczne są wiszące metalowe elementy.

Na zdjęciu z drugim tunelem widoczny jest wjazd do tunelu, który jest zbudowany na przekrój koła i znajduje się w lesie.

Ostatnie zdjęcie przedstawia środek betonowego tunelu, na którego ścianach widoczne są liczne kable i instalacje, co wskazuje na złożoną infrastrukturę zapewniającą oświetlenie i inne potrzeby tunelu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Wiadukty

Konstrukcja inżynieryjna, umożliwiająca przejście linii kolejowej nad przeszkodami innymi niż przeszkody wodne, o szerokości w świetle pod co najmniej jednym przęsłem większej niż 3 m.

W przypadku wiaduktów, w kontekście ewidencji, konieczne jest rozróżnienie poszczególnych elementów, takich jak podpory i przęsła. W sytuacji wiaduktów na liniach wielotorowych traktuje się je jako jedną całość, jeżeli przynajmniej jedna podpora budowli jest wspólna. Natomiast, gdy konstrukcje wszystkich przęseł pod którymkolwiek z torów są niezależne (zdylatowane), a także konstrukcje podpór tych przęseł są niezależne (zdylatowane), taka budowla powinna być traktowana jako odrębny obiekt w procesie ewidencji.

Ilustracje przedstawiają cztery wiadukty kolejowe.

Pierwszy wiadukt to konstrukcja stalowa. Konstrukcja wsporcza ma kolor biały, a barierki na wiadukcie są niebieskie. Wiadukt umożliwia przejazd dwóch torów, a pod nim znajduje się pięć torowisk. W tle widać las.

Drugi wiadukt to konstrukcja belkowa, oparta na dwóch filarach. Przez wiadukt przechodzi jeden tor kolejowy, a pod nim znajduje się torowisko składające się z dwóch torów. Zabezpieczenia w postaci niebieskich barierek są umieszczone na wiadukcie. Obszar wokół wiaduktu jest zalesiony.

Na dwóch ostatnich zdjęciach widoczne są długie i wysokie wiadukty przecinające miasteczka, zbudowane na łukach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia