Obiekt inżynieryjny umożliwiający dostęp pieszych do peronów oraz innych budowli zlokalizowanych na obszarze kolejowym, przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania linii kolejowych. Jest on uwzględniony w regulaminie technicznym stacji oraz zgodnie z przepisami techniczno‑budowlanymi stanowi element infrastruktury kolejowej.
Kładki dla pieszych powinny być poddawane analizie ewidencyjnej, uwzględniającej identyfikację poszczególnych elementów, takich jak podpory i przęsła.
RWwdHSo5WTpJ6
Ilustracja przedstawia kładkę dla pieszych, która biegnie nad torowiskiem. Aby skorzystać z kładki, należy skorzystać ze schodów. Barierka schodów jest pokryta uschniętą roślinnością. Na ilustracji widoczny jest także zamknięty szlaban kolejowy. Kładka wykonana jest z metalu, a w niektórych miejscach elementy kładki pokryte są rdzą. Nad kładką zamontowane są dwie lampy oświetlające przejazd kolejowy. Po lewej stronie ilustracji widać zarys przekaźnika, który jest wykonany z metalowej konstrukcji. Kładka umożliwia pieszym bezpieczne przekroczenie torów kolejowych.
Kładka dla pieszych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXTIW938rNLXb
Ilustracja przedstawia widok z boku na kładkę dla pieszych, która znajduje się nad torowiskiem składającym się z dziesięciu torów. Kładka jest wykonana z metalu, a do niej prowadzą schody. Na niektórych elementach kładki widoczna jest rdza. Szlabany na przejeździe kolejowym są zamknięte. Na jednym z torów przejeżdża pociąg towarowy, widocznych jest sześć wagonów towarowych znajdujących się pod kładką. Na torowisku widać także semafory. W tle widoczne są wysoki przekaźnik, miasto oraz chmury. Kładka umożliwia pieszym bezpieczne przekroczenie torów kolejowych.
Kładka dla pieszych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R157FqjeaLEYW
Ilustracja przedstawia widok z góry na kładkę dla pieszych, która znajduje się nad torowiskiem składającym się z dziesięciu torów. Kładka jest wykonana z metalu, a do niej prowadzą schody. Na niektórych elementach kładki widoczna jest rdza. Szlabany na przejeździe kolejowym są zamknięte. Po lewej stronie od kładki znajduje się wysoki przekaźnik, a w tle widać budynki oraz chmury. Kładka umożliwia pieszym bezpieczne przekroczenie torów kolejowych.
Kładka dla pieszych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RD70Mb6LnNTAP
Ilustracja przedstawia kładkę dla pieszych, umiejscowioną w zalesionym terenie nad torowiskiem. Kładka wykonana jest ze stali i pomalowana na szary kolor. Do kładki prowadzą schody. Na kładce zamontowane są lampy, które oświetlają ją w ciemniejszych godzinach. Pod kładką widoczne są trzy wagony typu cysterna. Kładka umożliwia pieszym bezpieczne przekroczenie torów kolejowych.
Kładka dla pieszych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RwyQlPeKtQ3Tw
Ilustracja przedstawia widok z dołu na kładkę dla pieszych, która znajduje się nad torowiskiem. Kładka wykonana jest ze stali o szarym kolorze. Pod kładką widoczne są wagony typu cysterna. Na kładce zamontowane są lampy, które oświetlają przejście. W tle widoczne są chmury na niebie. Kładka umożliwia pieszym bezpieczne przekroczenie torów kolejowych.
Kładka dla pieszych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16Lt3SaXoSNM
Ilustracja przedstawia przejście na kładce dla pieszych, która znajduje się ponad torowiskiem. Przejście wykonane jest z betonu, a obok znajdują się barierki zabezpieczające. Co jakiś czas na barierkach zamontowane są płoty w kształcie prostokątów, z częścią wystającą poza barierkę zbudowaną z metalowej siatki. W tle widoczne są latarnie oświetlające przejście, a na dalszym planie widać niebo oraz chmury. Kładka umożliwia pieszym bezpieczne przekroczenie torów kolejowych.
Kładka dla pieszych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracje przedstawiają dwie kładki dla pieszych. Pierwsza kładka została pokazana z trzech różnych stron, podobnie jak druga kładka.
Pierwsza kładka jest w całości wykonana z elementów stalowych. Zarówno na stopniach, barierkach, jak i konstrukcji wspornej, widoczna jest rdza. Na pierwszym ujęciu pokazana została kładka z boku, co umożliwia dobrą ocenę jej wysokości. Płaszczyzna kładki znajduje się ponad przewodami trakcyjnymi. Kładka usytuowana jest obok drogi asfaltowej. Kolejne ujęcie ukazuje długość kładki, biegnącą nad bardzo szerokim torowiskiem, pod którym widoczny jest przejeżdżający tabor kolejowy. W tle znajdują się zabudowania miejskie. Na kolejnym ujęciu widoczne są wszystkie tory, nad którymi przebiega kładka oraz droga asfaltowa biegnąca wzdłuż kładki.
Druga kładka to również konstrukcja wykonana ze stali. Jest to nowa kładka, a elementy konstrukcji oraz balustrady są pomalowane na kolor biały. Na pierwszym zdjęciu widoczna jest kładka z boku, a pod nią widoczne są wagony cysterny. Na kolejnym ujęciu pokazane zostało zbliżenie na słupy oraz konstrukcję kładki składającą się z podestu opartego na belkach połączonych dźwigarami. Ostatnie ujęcie przedstawia widok na samą kładkę, a jej powierzchnia jest pokryta szarą powłoką zapobiegającą poślizgnięciom.
Mosty są kluczowymi obiektami inżynieryjnymi umożliwiającymi przebieg linii kolejowej nad różnorodnymi przeszkodami wodnymi, takimi jak rzeki, strumienie, kanały, jeziora czy zatoki morskie. Zazwyczaj posiadają one szerokość w świetle pod co najmniej jednym przęsłem przekraczającą .
W kontekście ewidencji mostów istotne jest dokładne rozróżnienie poszczególnych elementów, takich jak podpory i przęsła. W przypadku mostów na liniach wielotorowych uznaje się je za jedną całość, jeśli przynajmniej jedna podpora konstrukcji jest wspólna. Natomiast, jeśli konstrukcje wszystkich przęseł pod którymkolwiek z torów są niezależne (zdylatowane), a także konstrukcje podpór tych przęseł są niezależne (zdylatowane), taka budowla powinna być traktowana jako odrębny obiekt w procesie ewidencji.
3
Mosty belkowe
R1AJNXMrV0S9U
Ilustracja przedstawia most belkowy nad rzeką. Konstrukcja mostu opiera się na dwóch belkach, które są połączone za pomocą płatwi. Most nie jest zbyt wysoki i rozciąga się nad rzeką. Na moście umieszczona jest niebieska barierka. Obok mostu widoczny jest słup elektryczny. W tle można dostrzec drzewa oraz niebo. Most belkowy służy do przeprawy pociągu przez rzekę.
Most belkowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RwYp85QAijZ2Z
Ilustracja przedstawia most belkowy nad rzeką, którego konstrukcja składa się z dwóch belek połączonych za pomocą płatwi. Most, choć nie jest zbyt wysoki, rozciąga się nad rzeką. Na moście znajduje się niebieska barierka. Nad mostem widoczne są linie wysokiego napięcia. Oprócz tego można dostrzec roślinność oraz niebo. Most belkowy służy do przeprawy pociągu przez rzekę.
Most belkowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NuVRcR3Pa1l
Ilustracja przedstawia most belkowy nad rzeką. Konstrukcja mostu składa się z dwóch belek, które są połączone za pomocą płatwi. Most nie jest zbyt wysoki i rozciąga się nad rzeką. Na moście znajduje się niebieska barierka, a obok mostu widoczny jest słup elektryczny. W tle widać również drzewa oraz niebo. Most belkowy służy do przeprawy pociągu przez rzekę.
Most belkowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1tWHYxPDC9tT
Na zdjęciu widać most belkowy z perspektywy lotu ptaka. Składa się on z dwóch potężnych, betonowych belek i został wybudowany nad rzeką. Tory kolejowe przechodzą przez las. Most belkowy służy do przeprawy pociągu przez rzekę.
Most belkowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16iTMk3EpG6I
Na zdjęciu przedstawiony jest potężny betonowy most belkowy. Konstrukcja jest biało‑szara z białymi barierkami. Pod mostem przepływa rzeczka, a most znajduje się w terenie niezabudowanym. Za mostem widoczne są metalowe schody.
Most belkowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1HQwQlPzPlEo
Na zdjęciu przedstawiony jest most zbudowany w centrum miasta. W tle widać budynki, a obok mostu przepływa rzeka. Most jest oparty na gęsto umieszczonych, betonowych belkach, z których jedna jest szersza od pozostałych.
Most belkowy
Źródło: Michael Elliott, dostępny w internecie: https://unsplash.com/, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracje przedstawiają trzy różne mosty belkowe. Pierwszy most belkowy został sfotografowany w czterech różnych perspektywach. Drugi most belkowy został przedstawiony w dwóch różnych widokach z góry i z dołu. Trzeci most został sfotografowany od dołu.
Pierwszy most belkowy rozciąga się nad rzeką. Konstrukcja mostu składa się z belek opartych na dwóch podporach skrajnych, tzw. przyczółkach. Po obu stronach mostu znajduje się niebieska barierka. Obok mostu widoczny jest słup elektryczny. Drugie ujęcie przedstawia zbliżenie na konstrukcję mostu, wykonaną z żelbetu. Barierki są wykonane z elementów stalowych. Kolejne dwa ujęcia przedstawiają most z boku, gdzie widoczne są tory usytuowane na przęśle mostu.
Drugi most belkowy również rozpościera się nad rzeką, a na jego powierzchni znajdują się dwie linie torów kolejowych. Pierwsze zdjęcie przedstawia widok z lotu ptaka, a drugie jest zbliżeniem na konstrukcję mostu. Most ten posiada jedno przęsło oraz dwie podpory skrajne – przyczółki. Konstrukcja wykonana jest z żelbetu o białym kolorze. Barierki na moście również zostały pomalowane na biały kolor.
Ostatni most znajduje się obok cieku miejskiego, przebiega pomiędzy budynkami. Zdjęcie przedstawia widok na jedną z podpór mostu. Jest to masywny żelbetowy słup, na którym wsparta jest żelbetowa belka będąca podporą dla pozostałych elementów mostu. W tle widoczne są pozostałe podpory konstrukcji.
Mosty łukowe/estakady (w zależności od pokonywanej przeszkody)
RglKZrXHzIiPG
Na zdjęciu przedstawiony jest most łukowy. Jego konstrukcja składa się z wielu połączonych ze sobą łuków o małym kącie. Ujęcia przedstawiają górną powierzchnię mostu, na której znajduje się linia torów. Widoczne są betonowe podkłady ułożone na podsypce oraz stalowe szyny. Po obu stronach mostu rozpościerają się barierki.
Most łukowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Ujvs8W7aBqV
Na zdjęciu przedstawiony jest most łukowy. Jego konstrukcja składa się z wielu połączonych ze sobą łuków o małym kącie. Ujęcia przedstawiają górną powierzchnię mostu, na której znajduje się linia torów. Widoczne są betonowe podkłady ułożone na podsypce oraz stalowe szyny. Po obu stronach mostu rozpościerają się barierki.
Most łukowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eaEKwmbNQYo
Zdjęcie przedstawia most łukowy z oddali, z lotu ptaka. Ujęcie ukazuje most z boku, gdzie widoczne są filary stanowiące podporę dla przęseł oraz wyraźnie zaznaczone łuki oparte na filarach.
Most łukowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rm57BHuSzLpTi
Zdjęcie przedstawia bok mostu łukowego. Konstrukcja składa się z wielu połączonych ze sobą łuków o małym kącie. Widoczne są tu filary będące podporą dla przęseł oraz wyraźnie zaznaczone łuki oparte na filarach.
Most łukowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CoWPc2KwLjE
Zdjęcie przedstawia most łukowy oparty na jednym łuku. Łuk ten rozpościera się pomiędzy dwoma podporami skrajnymi, zwanymi przyczółkami. Powierzchnia jezdna mostu jest wsparta na stalowych podporach, których długość zmienia się w zależności od położenia kładki względem łuku wsporczego.
Most łukowy
Źródło: Ngobeni Communications, dostępny w internecie: https://unsplash.com/, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8M9zXPsvdS3g
Zdjęcie ukazuje most łukowy widziany z perspektywy lotu ptaka. Na moście przemieszcza się pociąg z wagonami cysternowymi. Pod konstrukcją mostu rozpościera się błękitna rzeka, a wokół niej rosną drzewa. Most oparty jest na jednym głównym łuku pośrodku oraz kilku mniejszych łukach po bokach.
Most łukowy
Źródło: SŽ Mladinska knjiga, dostępny w internecie: https://www.mladinska-knjiga.si/, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracje przedstawiają trzy rodzaje mostu łukowego.
Konstrukcja pierwszego mostu łukowego składa się z wielu połączonych ze sobą łuków o niewielkim kącie. Pierwsze trzy ujęcia mostu przedstawiają jego powierzchnię, na której znajduje się linia torów. Widoczne są betonowe podkłady ułożone na podsypce oraz stalowe szyny. Po obu stronach mostu rozpościerają się barierki. Kolejne ujęcia przedstawiają most z boku. Widoczne są tu filary będące podporą dla przęseł oraz wyraźnie zaznaczone łuki oparte na filarach.
Piąte zdjęcie przedstawia most łukowy oparty na jednym łuku. Łuk ten rozciąga się pomiędzy dwoma skrajnymi podporami, tak zwanymi przyczółkami. Powierzchnia jezdna mostu oparta jest na stalowych podporach, których długość zmienia się w zależności od położenia kładki względem głównego łuku.
Ostatnie zdjęcie ukazuje most łukowy widziany z perspektywy lotu ptaka. Na moście przemieszcza się pociąg z wagonami cysternowymi. Pod konstrukcją mostu rozpościera się błękitna rzeka, a wokół niej rosną drzewa. Most oparty jest na jednym głównym łuku pośrodku oraz kilku mniejszych łukach po bokach.
Ilustracja przedstawia most o konstrukcji łukowej, w którym powierzchnia jezdna jest usytuowana u dołu. Most jest konstrukcją stalową wspartą na żelbetowych podporach. Zarówno konstrukcja łuku, jak i kładki jezdnej oraz barierek, zostały pomalowane na kolor biały, przy czym na niektórych elementach widoczne są ślady rdzy. Ujęcie przedstawia most z boku, co pozwala dobrze widzieć żelbetowe podpory oraz łożyska znajdujące się pomiędzy podporami a belkami.
Most stalowy łukowy z jazdą dołem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RTw9UpzabAa0y
Ilustracja przedstawia most o konstrukcji łukowej, gdzie powierzchnia jezdna jest umiejscowiona u dołu. Konstrukcja mostu oparta jest na stalowej konstrukcji wspartej na żelbetowych podporach. Zarówno konstrukcja łuku, jak i kładka jezdna oraz bariery zostały pomalowane na biały kolor, z widocznymi śladami rdzy na niektórych elementach. Zdjęcie przedstawia most z boku, co pozwala dobrze zobaczyć żelbetowe podpory oraz łożyska między podporami a belkami.
Most stalowy łukowy z jazdą dołem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1322fJZIOzNo
Ilustracja przedstawia most o konstrukcji łukowej, gdzie powierzchnia jezdna jest umiejscowiona u dołu. Konstrukcja stalowa oparta jest na szerokich podporach skrajnych, zwanych przyczółkami. Stalowa konstrukcja mostu została pomalowana na biały kolor, a przyczółki obłożone są betonową kostką.
Most stalowy łukowy z jazdą dołem
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.
RmjfCTLgMKAcZ
Zdjęcie ukazuje masywny most stalowy o konstrukcji łukowej, z jazdą znajdującą się na dolnej kondygnacji. Most składa się z pojedynczego, potężnego łuku i rozciąga się nad szeroką rzeką. W oddali widoczne jest miasto.
Most stalowy łukowy z jazdą dołem
Źródło: Jim.henderson, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracje przedstawiają trzy mosty o konstrukcji łukowej, w których powierzchnia jezdna jest usytuowana u dołu.
Pierwsze zdjęcie przedstawia stalowy most łukowy z jazdą u dołu, oparty na żelbetowych podporach. Konstrukcja mostu, w tym łuk, kładka jezdna i barierki, została pomalowana na biało, ale widoczne są ślady rdzy. Perspektywa z boku pozwala zauważyć szczegóły takie jak żelbetowe podpory i łożyska między belkami. Kolejne zdjęcie pokazuje most z boku, gdzie można zobaczyć także znaki na moście i na wysepce przed nim. Następne dwa ujęcia skupiają się na zbliżeniach elementów konstrukcyjnych, takich jak połączenia nitowane i spawane, zauważalna jest na nich również rdza.
Drugi most, również stalowy i łukowy, wsparty jest na szerokich przyczółkach obłożonych betonową kostką. Cała konstrukcja mostu jest pomalowana na biało.
Trzeci most składa się z pojedynczego, potężnego łuku i rozciąga się nad szeroką rzeką.
Zdjęcie przedstawia most stalowy łukowy z jazdą u góry, który biegnie nad rzeką obok dużego miasta. Konstrukcja mostu składa się z solidnych stalowych łuków, umieszczonych pod platformą, na której przebiegają tory kolejowe, a także znajdują się zabezpieczenia w postaci barierek. Most rozciąga się wzdłuż całej szerokości rzeki. Opiera się na trzech betonowych filarach umieszczonych w wodzie. W tle widoczny jest drugi most — stalowy łukowy, podwieszony, przeznaczony dla pieszych oraz samochodów. Oprócz tego na fotografii można dostrzec bulwary, wieżowce oraz inne budynki miejskie.
Most stalowy łukowy z jazdą górą
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RupGY8WTNqiPB
Na zdjęciu przedstawiony jest potężny most stalowy łukowy z jazdą górą, przecinający rzekę w okolicy dużego miasta. Konstrukcja mostu składa się z solidnych stalowych łuków, umieszczonych pod platformą, na której przebiegają tory kolejowe oraz znajdują się zabezpieczenia w postaci barierek. Most rozciąga się nad całym nurtem rzeki, opierając się na trzech betonowych filarach umieszczonych w wodzie. W tle widoczny jest również drugi most — stalowy łukowy, podwieszony, służący dla pieszych i samochodów. Oprócz tego na zdjęciu można zauważyć bulwary, wieżowce oraz inne budynki miejskie.
Most stalowy łukowy z jazdą górą
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RA2Ru5EQWHMfa
Na zdjęciu przedstawiony jest most stalowy łukowy z jazdą górą, który znajduje się pomiędzy wzgórzami, nad płynącą rzeką. Cała konstrukcja mostu wykonana jest ze stalowych kratownic. Widoczny jest jeden potężny łuk oparty na dwóch filarach kratownicowych. Powierzchnia jezdna wsparta jest na tym łuku oraz na filarach skrajnych. Most obecnie przechodzi proces renowacji.
Na zdjęciu widać most stalowy łukowy z jazdą górą, umiejscowiony w górskim otoczeniu. Konstrukcja mostu opiera się na jednym solidnym łuku, nadając mu charakterystyczny wygląd. Pod mostem przepływa rzeka, dodając uroku temu krajobrazowi.
Most stalowy łukowy z jazdą górą
Źródło: Konkan Railway, dostępny w internecie: https://twitter.com/, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ilustracje przedstawiają trzy mosty łukowe z jazdą górą.
Pierwszy most jest pięcioprzęsłowy, a każde przęsło ma kształt łuku o dużym kącie. Łuki wykonane są ze stali i oparte na żelbetowych podporach. Na łukach umieszczona jest pozioma powierzchnia jezdna. Most nie posiada barierek i jest pomalowany na kolor biały, z widocznymi śladami rdzy na elementach stalowych.
Drugi most znajduje się pomiędzy wzgórzami, nad nim przepływa rzeka. Konstrukcja tego mostu składa się w całości ze stalowych kratownic. Widoczny jest jeden łuk oparty na dwóch kratownicowych filarach. Powierzchnia jezdna oparta jest na łuku oraz na filarach skrajnych.
Trzeci most także jest wśród gór i nad nim przepływa rzeka. Konstrukcja tego mostu również wykonana jest w całości ze stali, a na zdjęciu widoczny jest jeden łuk.
Jest to konstrukcja inżynieryjna zaprojektowana w celu zabezpieczenia skarp nasypu lub przekopu linii kolejowej. W celach ewidencyjnych konieczne jest dokładne rozróżnienie poszczególnych części składowych tych konstrukcji pod względem konstrukcyjnym i eksploatacyjnym.
Podział ścian oporowych może być dokonywany ze względu na różne czynniki, takie jak długość ściany, różne konstrukcje wzdłuż linii oraz strony linii kolejowej, na której usytuowana jest ściana. Dzięki temu uwzględniane są różnice w rozwiązaniach konstrukcyjnych oraz warunkach eksploatacyjnych.
Obiekt inżynieryjny stanowi ściana oporowa, której widoczna powierzchnia wynosi równo lub więcej niż . W przypadku ścian oporowych odcinkowych z przerwami ciąg ścian o przerwach poniżej uważa się za jeden obiekt. Ściany o mniejszej powierzchni nie są traktowane jako oddzielne obiekty inżynieryjne.
RTrmp5CNffLgj
Na zdjęciu widoczny jest mur oporowy wykonany z żelbetonu, który biegnie wzdłuż torowiska. W tle widać estakadę, która rozpościera się nad torami. Górna część muru oporowego została zabezpieczona balustradą. Zauważalne jest, że wysokość muru wzrasta w miarę zbliżania się do estakady.
Mur oporowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RrEs35CCFYm1Q
Na zdjęciu widać mur oporowy, który ciągnie się wzdłuż torowiska. Mur został wykonany z żelbetonu. Na jego powierzchni widoczne są graffiti.
Mur oporowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rmee89Ia4zZgw
Na zdjęciu widać mur oporowy, który biegnie wzdłuż torowiska. Mur został wykonany z żelbetonu. Na ujęciu widoczne są instalacje przymocowane do jednej ze ścian muru oporowego.
Mur oporowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1HHIElrj0pyg
Zdjęcie przedstawia nowoczesny mur oporowy znajdujący się przed tunelem kolejowym. Mur został wykonany z prefabrykowanych, połączonych ze sobą płyt. Na szczycie muru umieszczona jest balustrada. W tle widoczne są dwa tunele oraz przejście lub wiadukt nad nimi.
Ściana oporowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Yc7NDVF09xd
Zdjęcie przedstawia nowoczesny mur oporowy znajdujący się przed tunelem kolejowym. Mur został wykonany z prefabrykowanych, połączonych ze sobą płyt. Na szczycie muru umieszczona jest balustrada.
Ściana oporowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eI6YcDWCKqO
Zdjęcie przedstawia nowoczesny mur oporowy przed tunelem kolejowym. Mur wykonany jest z prefabrykowanych płyt połączonych ze sobą. Na szczycie muru znajduje się balustrada.
Ściana oporowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracje przedstawiają mury oporowe biegnące wzdłuż torowiska, które znajduje się w obniżeniu terenu.
Na pierwszym zdjęciu widoczne są mury oporowe wykonane z żelbetu. Znajdują się one obok torowiska, a w tle widać estakadę rozpościerającą się nad torami. Górna część muru oporowego jest zabezpieczona balustradą. Na kolejnym ujęciu widać, że wysokość muru zwiększa się, im bliżej jest on estakady. Mury oporowe na kolejnych zdjęciach zostały pokryte rysunkami graffiti. Na jednym z ujęć widoczne są również instalacje, które zostały przymocowane do jednej ze ścian muru oporowego.
Trzy ostatnie zdjęcia przedstawiają nowoczesny mur oporowy znajdujący się przed tunelem kolejowym. Na dwóch ostatnich zdjęciach widoczna jest konstrukcja nowoczesnego muru oporowego wykonanego z prefabrykowanych płyt połączonych ze sobą. Na górze muru znajduje się balustrada.
Konstrukcja inżynieryjna, pozwalająca na przejście linii kolejowej nad przeszkodami o szerokości w świetle pojedynczego otworu mniejszej lub równej .
W przypadku przepustów, w kontekście ewidencji, konieczne jest rozróżnienie jednorodnych pod względem konstrukcyjnym i eksploatacyjnym części składowych. Podział na części może obejmować zarówno podział na długość, jak i na szerokość przepustu. Jeśli przepust składa się z dwóch lub więcej oddzielnych konstrukcji, zdylatowanych w kierunku równoległym do ich osi, każdą z nich należy ewidencjonować jako oddzielny obiekt.
RTmF9aSONKawL
Zdjęcie przedstawia przepust zlokalizowany pod torowiskiem, które biegnie przez las. Przepust to niewielki tunel o kwadratowym przekroju. Wejścia do przepustu są wzmocnione kostką brukową, co dodaje im stabilności i trwałości. Otoczenie tunelu wydaje się zanurzone w naturalnej scenerii lasu, tworząc harmonijną kompozycję między infrastrukturą kolejową a otaczającą przyrodą.
Przepust
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RJDMuBkooD8qG
Zdjęcie przedstawia przepust zlokalizowany pod torowiskiem, które biegnie przez las. Przepust to niewielki tunel o kwadratowym przekroju. Wejścia do przepustu są wzmocnione kostką brukową, co dodaje im stabilności i trwałości. Otoczenie tunelu wydaje się zanurzone w naturalnej scenerii lasu, tworząc harmonijną kompozycję między infrastrukturą kolejową a otaczającą przyrodą.
Przepust
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Riul2lYmlGpp2
Zdjęcie przedstawia przepust pod jednotorowym torowiskiem, obok którego znajduje się most belkowy przebiegający nad drogą samochodową. Nad przepustem widoczny jest znak informacyjny z napisem „Łódź Warszawska”, sugerujący lokalizację. Konstrukcja przepustu jest wykonana z betonu i ma kształt prostokątny. Na jego murach widoczne są różnorodne graffiti. Przepust jest wykorzystywany przez pieszych oraz rowerzystów. Na górze przepustu umieszczona jest żółta barierka ochronna, zapewniająca bezpieczeństwo użytkownikom.
Przepust
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RjlLnXgPosU9G
Zdjęcie przedstawia przepust pod jednotorowym torowiskiem, obok którego znajduje się most belkowy przebiegający nad drogą samochodową. Nad przepustem widoczny jest znak informacyjny z napisem „Łódź Warszawska”, sugerujący lokalizację. Konstrukcja przepustu jest wykonana z betonu i ma kształt prostokątny. Na jego murach widoczne są różnorodne graffiti. Przepust jest wykorzystywany przez pieszych oraz rowerzystów. Na górze przepustu umieszczona jest żółta barierka ochronna, zapewniająca bezpieczeństwo użytkownikom.
Przepust
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracje przedstawiają dwa przepusty. Oba przepusty zostały sfotografowane w dwóch różnych perspektywach.
Pierwsze zdjęcie przedstawia przepust znajdujący się pod torowiskiem, które przecina las. Konstrukcja przepustu to tunel o niewielkich wymiarach i przekroju w kształcie kwadratu. Nasypy przy wejściach do przepustu zostały dodatkowo wzmocnione kostką brukową, zapewniając stabilność i trwałość.
Drugie zdjęcie przedstawia przepust usytuowany w mieście, pod jednotorowym torowiskiem. Obok przepustu widoczny jest most belkowy nad drogą samochodową, a nad samym przepustem umieszczony jest znak informacyjny z napisem „Łódź Warszawska”. Konstrukcja przepustu wykonana jest z betonu, ma kształt prostokąta. Ściany przepustu ozdobione są graffiti, przedstawiające różne symbole i napisy. Przepust wykorzystywany jest przez pieszych oraz rowerzystów, a na jego czołowej części umieszczona jest żółta barierka ochronna, zwiększająca bezpieczeństwo użytkowników.
Tunel obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej pod powierzchnią terenu.
W przypadku tuneli liniowych, w kontekście ewidencji, konieczne jest rozróżnienie jednorodnych pod względem konstrukcyjnym i eksploatacyjnym części składowych. Podział na części może obejmować zarówno podział na długość tunelu (na przykład różne rozwiązania konstrukcyjne), jak i na szerokość tunelu (na przykład różne konstrukcje dla każdego toru na linii wielotorowej). Jeżeli na linii wielotorowej przejście tunelowe składa się z dwóch lub więcej oddzielnych (zdylatowanych) konstrukcji tunelowych, to każdą z nich należy rejestrować jako oddzielny obiekt.
R1NMZ0Ip40dc9
Ilustracja przedstawia tunel kolejowy wykonany z betonu. Wnętrze tunelu jest dobrze oświetlone, urządzenia oświetlające zamontowane są na jego ścianach. W tle widoczne jest dwutorowe torowisko oraz pracownicy kolei w odblaskowych kamizelkach, którzy prawdopodobnie wykonują prace na linii kolejowej. Obok torowiska znajdują się chodniki, z których korzystają pracownicy. Na suficie tunelu widoczne są wiszące metalowe elementy.
Tunel
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PdVBzEFL7uq
Ilustracja przedstawia tunel kolejowy wykonany z betonu. Wnętrze tunelu jest dobrze oświetlone, a urządzenia oświetlające zamontowane są na jego ścianach. W tle widoczne jest dwutorowe torowisko oraz pracownicy kolei w odblaskowych kamizelkach, którzy prawdopodobnie wykonują prace na linii kolejowej. Obok torowiska znajdują się chodniki, z których korzystają pracownicy. Na suficie tunelu widoczne są zawieszone metalowe elementy.
Tunel
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1S0yyipcOrOW
Ilustracja ukazuje tunel kolejowy wykonany z betonu, którego wnętrze jest jasne i dobrze oświetlone. Na ścianach tunelu umieszczone są urządzenia oświetleniowe, które zapewniają odpowiednią widoczność. W tle wyróżnia się dwutorowe torowisko oraz pracownicy kolei noszący odblaskowe kamizelki, co sugeruje, że wykonują prace na linii kolejowej. Obok torowiska przebiegają chodniki, których używają pracownicy. Na suficie tunelu można dostrzec wiszące metalowe elementy, dodając tym samym industrialnego charakteru całej konstrukcji.
Tunel
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1XiWqOovu9PJ
Zdjęcie przedstawia wjazd do tunelu kolejowego, który znajduje się na torowisku w lesie. Tunel ma przekrój w kształcie koła, a jego konstrukcja jest wykonana z solidnych materiałów. Otoczenie tunelu jest gęsto zalesione.
Tunel
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.
R19I2prg5IRem
Zdjęcie przedstawia wnętrze betonowego tunelu kolejowego. Na ścianach widoczne są liczne kable i instalacje, co wskazuje na złożoną infrastrukturę zapewniającą oświetlenie i inne potrzeby tunelu. Obiekt jest dobrze oświetlony, co zapewnia widoczność i bezpieczeństwo w jego użytkowaniu.
Tunel
Źródło: Andrius Kazillunas, dostępny w internecie: https://www.istockphoto.com/, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracje przedstawiają trzy różne tunele.
Pierwszy z nich sfotografowany jest z trzech różnych perspektyw. Tunel kolejowy wykonany jest z betonu, a jego wnętrze jest dobrze oświetlone, urządzenia oświetlające zamontowane są na ścianach tunelu. W tle widać dwutorowe torowisko oraz ludzi w odblaskowych kamizelkach, którzy prawdopodobnie pracują na linii kolejowej. Obok torowiska znajdują się chodniki, z których korzystają pracownicy kolei. Na suficie tunelu widoczne są wiszące metalowe elementy.
Na zdjęciu z drugim tunelem widoczny jest wjazd do tunelu, który jest zbudowany na przekrój koła i znajduje się w lesie.
Ostatnie zdjęcie przedstawia środek betonowego tunelu, na którego ścianach widoczne są liczne kable i instalacje, co wskazuje na złożoną infrastrukturę zapewniającą oświetlenie i inne potrzeby tunelu.
Konstrukcja inżynieryjna, umożliwiająca przejście linii kolejowej nad przeszkodami innymi niż przeszkody wodne, o szerokości w świetle pod co najmniej jednym przęsłem większej niż .
W przypadku wiaduktów, w kontekście ewidencji, konieczne jest rozróżnienie poszczególnych elementów, takich jak podpory i przęsła. W sytuacji wiaduktów na liniach wielotorowych traktuje się je jako jedną całość, jeżeli przynajmniej jedna podpora budowli jest wspólna. Natomiast, gdy konstrukcje wszystkich przęseł pod którymkolwiek z torów są niezależne (zdylatowane), a także konstrukcje podpór tych przęseł są niezależne (zdylatowane), taka budowla powinna być traktowana jako odrębny obiekt w procesie ewidencji.
RxkHrIAcBxH3l
Zdjęcie przedstawia wiadukt stalowy o konstrukcji belkowej. Konstrukcja stalowa jest biała, a barierki na wiadukcie mają kolor niebieski. Na wiadukcie znajdują się dwa tory, podczas gdy pod nim biegnie pięć torów. W tle widoczny jest las.
Wiadukt
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RsuZK6iFxPvt2
Zdjęcie przedstawia wiadukt stalowy o konstrukcji belkowej. Konstrukcja stalowa jest biała, a barierki na wiadukcie mają kolor niebieski. Na wiadukcie znajdują się dwa tory, podczas gdy pod nim biegnie pięć torów. W tle widoczny jest las.
Wiadukt
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVE9CmNbJoXcI
Zdjęcie przedstawia wiadukt belkowy oparty na dwóch filarach. Przez wiadukt przechodzi jeden tor kolejowy, a na jego powierzchni znajdują się niebieskie barierki zabezpieczające. Pod wiaduktem przebiega torowisko składające się z dwóch torów. Otoczenie wiaduktu jest zalesione.
Wiadukt
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GKXNd1JuKVQ
Zdjęcie przedstawia wiadukt belkowy oparty na dwóch filarach. Przez wiadukt przechodzi jeden tor kolejowy. Na wiadukcie znajdują się zabezpieczenia w postaci barierek, które mają kolor niebieski. Pod wiaduktem znajduje się torowisko składające się z dwóch torów. Obszar wokół wiaduktu jest zalesiony.
Wiadukt
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BTzjyXfZmib
Zdjęcie przedstawia długi wiadukt, który przechodzi przez miasteczko, rzekę i drogę. Na wiadukcie przejeżdża pociąg z wagonami towarowymi. Wiadukt jest oparty na wielu łukach. W tle widać wzgórza.
Wiadukt
Źródło: Kevin Burkholder, dostępny w internecie: https://www.railpictures.net, licencja: CC BY-SA 3.0.
RXYyuLwQt919A
Zdjęcie przedstawia wysoki i długi wiadukt oparty na łukach. Przez wiadukt przejeżdża pociąg z wagonami typu cysterna. Wiadukt przecina las i przechodzi przez miasteczko. W tle widać wzgórza oraz roślinność.
Wiadukt
Źródło: Lance Shott, dostępny w internecie: https://www.flickr.com/, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracje przedstawiają cztery wiadukty kolejowe.
Pierwszy wiadukt to konstrukcja stalowa. Konstrukcja wsporcza ma kolor biały, a barierki na wiadukcie są niebieskie. Wiadukt umożliwia przejazd dwóch torów, a pod nim znajduje się pięć torowisk. W tle widać las.
Drugi wiadukt to konstrukcja belkowa, oparta na dwóch filarach. Przez wiadukt przechodzi jeden tor kolejowy, a pod nim znajduje się torowisko składające się z dwóch torów. Zabezpieczenia w postaci niebieskich barierek są umieszczone na wiadukcie. Obszar wokół wiaduktu jest zalesiony.
Na dwóch ostatnich zdjęciach widoczne są długie i wysokie wiadukty przecinające miasteczka, zbudowane na łukach.
Ćwiczenie 4. - Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych
Test
Ćwiczenie 4. - Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych
Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych10870Gratulacje, dobra robota! Widać, że rozpoznawanie obiektów inżynierskich nie sprawia Ci problemu.Niestety, nie udało ci się zaliczyć tego testu. Wróć do galerii zdjęć „Budowle inżynieryjne” i rozwiąż test jeszcze raz.
Test
Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
8 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Wybierz właściwy podpis obrazka, zaznaczając jedną odpowiedź, spośród podanych pod zdjęciem.
Grafika do ćwiczenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych70Gratulacje, dobra robota! Widać, że rozpoznawanie obiektów inżynierskich nie sprawia Ci problemu.Niestety, nie udało ci się zaliczyć tego testu. Wróć do galerii zdjęć „Budowle inżynieryjne” i rozwiąż test jeszcze raz.
Test
Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych
Wybierz właściwą odpowiedź która pasuje do definicji w poleceniu.
Liczba pytań:
8
Limit czasu:
min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych
Pytanie
1/8
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Jedna z najbardziej prostych konstrukcji mostowych, która składa się z poziomo ułożonych na podporach lub przyczółkach belek to:
Najczęściej budowany rodzaj mostów, w swojej konstrukcji posiadający łuki oraz wsporniki to:
Metalowa konstrukcja pozwalająca na przejście ponad torami to:
Obiekt inżynieryjny, który umożliwiają poprowadzenie linii kolejowej nad różnymi przeszkodami wodnymi, a jego szerokość w świetle pod co najmniej jednym przęsłem wynosi ponad 3,00 metry.
Obiekt inżynieryjny, mający na celu zabezpieczenie skarp nasypu lub przekopu linii kolejowej przed osunięciem się materiału ziemnego to:
Obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami innymi niż wodne to:
Obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami terenowymi i wodnymi z szerokością w świetle mniejszą niż trzy metry to:
Obiekt inżynieryjny, umożliwiający poprowadzenie linii kolejowej pod powierzchnią terenu to:
Ćwiczenie 5. - Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych cz.2
Jednokrotny wybór
Ćwiczenie 5. - Rozpoznawanie budowli inżynieryjnych cz.2