Dom jest tam, gdzie jesteśmy wszyscy razem
Grafika przedstawia cztery domy o spadzistych dachach, które stoją na wzgórzach. Domy mają kominy, z których leci dym. Wzgórza mają oczy. Tło jest jednolite.
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DB7UPO0Nw
Odszukaj i zaznacz w diagramie wyrazy należące do rodziny wyrazów dom
.
Zapisz wyrazy należące do rodziny wyrazów dom
.
Czym jest dom? Co dla ciebie znaczy to słowo? Co jest ważne w domu? Zastanów się i zanotuj wnioski tutaj lub w zeszycie.
Zastanów się, co dla ciebie jest najważniejsze w rodzinnym domu. Zapisz swoje odpowiedzi w pustych polach i umieść je na piramidzie wartości: na samej górze jedną, najbardziej istotną, potem odpowiednio mniej ważne dwie, a następnie trzy i cztery najmniej istotne.
Odpowiedz na pytanie, co jest dla ciebie najważniejsze, kiedy mówi się o domu. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wysłuchaj wiersza Wiktora Woroszylskiego pt. Czas miłości. Zdecyduj i zapisz poniżej, co jest główną myślą utworu. Jak rozumiesz jego tytuł?
Przeczytaj lub wysłuchaj wiersza Wiktora Woroszylskiego pt. Czas miłości
. Co jest główną myślą utworu? Jak rozumiesz jego tytuł?
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DB7UPO0Nw
Wiersz „Czas miłości” czyta Bartosz Woźny.
Czas miłościDom – to nie tapety, nie meble,
nie kąt z żyrandolem, obrazem.
Dom – to tam, gdzie choćby pod gołym niebem
ludzie są razem.Tam, gdzie jasno wieczorem ciemnym,
tam, gdzie ciepło, choćby wicher dął.
Starczy, że mocno chcemy –
a zbudowaliśmy dom.To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność.I gdziekolwiek będziemy – wszędzie
z tobą, ze mną – i dom nasz będzie.Źródło: Wiktor Woroszylski, Czas miłości , [w:] tegoż, Drugi album poezji miłosnej, Warszawa 1971, s. 75.
Czym jest dom dla podmiotu lirycznego? Pokoloruj na zielono fragmenty tekstu, które go opisują.
zielony
Dom – to nie tapety, nie meble,
nie kąt z żyrandolem, obrazem.
Dom – to tam, gdzie choćby pod gołym niebem
ludzie są razem.
Tam, gdzie jasno wieczorem ciemnym,
tam, gdzie ciepło, choćby wicher dął.
Starczy, że mocno chcemy –
a zbudowaliśmy dom.
To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.
Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność.
I gdziekolwiek będziemy – wszędzie
z tobą, ze mną – i dom nasz będzie.
O autorze
Wiktor Woroszylski
Polski poeta, pisarz, tłumacz literatury rosyjskiej, recenzent filmowy. Redaktor wielu czasopism kulturalnych. Pisał dla dzieci i młodzieży.
Uzupełnij puste pola tymi słowami z tekstu wiersza, które opisują dom.
Wybierz z tekstu odpowiednie fragmenty, które opisują dom.
Dom jest tam,…
– gdzie ludzie są razem,
– gdzie jasno wieczorem ..............,
– gdzie ..............,
– ........................ będziemy.
Na podstawie wiersza wyjaśnij, czego potrzeba, żeby zbudować dom. Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Wyjaśnij, jak rozumiesz poniższy fragment wiersza oraz uzupełnij zdanie. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.
„To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.
Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność”.
Dopasuj do środków stylistycznych odpowiednie fragmenty wiersza.
Przyporządkuj środkom stylistycznym odpowiednie fragmenty wiersza. Jak uważasz, w jakim celu poeta użył tych środków stylistycznych?
„choćby pod gołym niebem”, „co różni, opada jak liście”, „I gdziekolwiek będziemy – wszędzie<br>z tobą, ze mną – i dom nasz będzie”.
| porównanie | |
| rym | |
| epitet |
Dopasuj znaczenia do poniższych wyrażeń.
Zastanów się, jak wyglądałby dom twoich marzeń. Stań się na chwilę poetą i spróbuj napisać o nim wiersz. Możesz wybrać jeden z trzech sposobów wykonania zadania: 1, 2 lub 3.
Pisz samodzielnie w zeszycie lub tutaj.
Korzystaj z pytań pomocniczych na temat domu. Redagując odpowiedzi, używaj różnych środków poetyckich. Zapisuj je. Odpowiedzi utworzą wiersz. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Gdzie się znajduje?
Jak wygląda?
Jaki ma kolor?
Jakie czujesz w nim zapachy?
Jakie uczucia mieści?
Czy jest trwały?
Uzupełnij tekst.
Wymień środki stylistyczne, jakie użyłeś w swoim tekście oraz uzasadnij ich wykorzystanie.