Rt65XUAvmIq9v

Dom jest tam, gdzie jesteśmy wszyscy razem

Grafika przedstawia cztery domy o spadzistych dachach, które stoją na wzgórzach. Domy mają kominy, z których leci dym. Wzgórza mają oczy. Tło jest jednolite.
Paralaksa – bliskoludy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Paralaksa – bliskoludy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Odszukaj i zaznacz w diagramie wyrazy należące do rodziny wyrazów dom.

Rg5XBVfwMn0Uy
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w wykreślance wyrazów należących do rodziny wyrazów słowa „dom”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Zapisz wyrazy należące do rodziny wyrazów dom.

R6YcTVRgwq0cd
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Czym jest dom? Co dla ciebie znaczy to słowo? Co jest ważne w domu? Zastanów się i zanotuj wnioski tutaj lub w zeszycie.

RaiePLgUYeEqh
(Uzupełnij).
1
1
Polecenie 2

Zastanów się, co dla ciebie jest najważniejsze w rodzinnym domu. Zapisz swoje odpowiedzi w pustych polach i umieść je na piramidzie wartości: na samej górze jedną, najbardziej istotną, potem odpowiednio mniej ważne dwie, a następnie trzy i cztery najmniej istotne.

R1BaLwgt6JDxl
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie, co jest dla ciebie najważniejsze, kiedy mówi się o domu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

ROFcJM7FNtoob
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Wysłuchaj wiersza Wiktora Woroszylskiego pt. Czas miłości. Zdecyduj i zapisz poniżej, co jest główną myślą utworu. Jak rozumiesz jego tytuł?

Przeczytaj lub wysłuchaj wiersza Wiktora Woroszylskiego pt. Czas miłości. Co jest główną myślą utworu? Jak rozumiesz jego tytuł?

Rsbj9tNY8ZPys
Wiersz „Czas miłości” czyta Bartosz Woźny.
Czas miłościWiktor Woroszylski
Wiktor Woroszylski Czas miłości

Dom – to nie tapety, nie meble,
nie kąt z żyrandolem, obrazem.
Dom – to tam, gdzie choćby pod gołym niebem
ludzie są razem.

Tam, gdzie jasno wieczorem ciemnym,
tam, gdzie ciepło, choćby wicher dął.
Starczy, że mocno chcemy –
a zbudowaliśmy dom.

To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.

Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność.

I gdziekolwiek będziemy – wszędzie
z tobą, ze mną – i dom nasz będzie.

Woroszylski Źródło: Wiktor Woroszylski, Czas miłości , [w:] tegoż, Drugi album poezji miłosnej, Warszawa 1971, s. 75.
uzupełnij treść
RPlV5Cv2K6o4z1
Ćwiczenie 3
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

O autorze

Wiktor Woroszylski19961927

Wiktor Woroszylski

Polski poeta, pisarz, tłumacz literatury rosyjskiej, recenzent filmowy. Redaktor wielu czasopism kulturalnych. Pisał dla dzieci i młodzieży.

Ćwiczenie 4

Uzupełnij puste pola tymi słowami z tekstu wiersza, które opisują dom.

R1T0tiHnsXxPh1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu z tekstu fragmentów opisujących dom i wpisaniu w puste pola odpowiednich wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Na podstawie wiersza wyjaśnij, czego potrzeba, żeby zbudować dom. Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Wyjaśnij, jak rozumiesz poniższy fragment wiersza oraz uzupełnij zdanie. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

„To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.

Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność”.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Dopasuj do środków stylistycznych odpowiednie fragmenty wiersza.

R11JlgDmTpcpU1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu środkom stylistycznym odpowiednich fragmentów wiersza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Dopasuj znaczenia do poniższych wyrażeń.

Ra0Dts6MleIDa
Zadanie interaktywne polega na połączeniu związków frazeologicznych lub przysłów z ich znaczeniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RC62isucwh3zv
Ilustracja interaktywna przedstawia budowę porównania. Na tle kartek zapisanych ręcznym pismem są dwa napisy. Pierwszy to słowo porównanie. Poniżej znajduje się drugi napis: „X jest jak Y pod względem Y (1)”. Pod literą X znajduje się liczba 1 w kółku, pod literą Y – liczba 2 w kółku, a pod Y (1) znajduje się liczba 3 w kółku. Po naciśnięciu liczby 1 w kółku pojawia się tekst: „X – to, co chcemy porównać”. Po naciśnięciu liczby 2 w kółku pojawia się tekst: „Y – przedmiot, któremu przysługuje cecha, którą chcemy przypisać X”. Po naciśnięciu liczby 3 w kółku pojawia się tekst: „Y (1) – cecha, którą przypisujemy Y”.
Porównanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Zastanów się, jak wyglądałby dom twoich marzeń. Stań się na chwilę poetą i spróbuj napisać o nim wiersz. Możesz wybrać jeden z trzech sposobów wykonania zadania: 1, 2 lub 3.

  1. Pisz samodzielnie w zeszycie lub tutaj.

  2. Korzystaj z pytań pomocniczych na temat domu. Redagując odpowiedzi, używaj różnych środków poetyckich. Zapisuj je. Odpowiedzi utworzą wiersz. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

  • Gdzie się znajduje?

  • Jak wygląda?

  • Jaki ma kolor?

  • Jakie czujesz w nim zapachy?

  • Jakie uczucia mieści?

  • Czy jest trwały?

  1. Uzupełnij tekst.

R1EeLh9jG2Ah2
Mój dom jest tam, (Uzupełnij) .............. których kocham .............. i szczerze. Wygląda jak .............. Ma kolor .............. i .............. Mój dom pachnie .............. i ulubioną .............. Dźwięczy radością od rana, .............. do śniadania. Wielka krzątanina w mym domu gości, która domowników napełnia .............. i .............. Murów .............. nie zdoła, bo .............. i .............. panują dookoła.
uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Wymień środki stylistyczne, jakie użyłeś w swoim tekście oraz uzasadnij ich wykorzystanie.

uzupełnij treść