Lesson plan (Polish)
Temat: Zjednoczeni w różnorodności – symbole UE
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VIII szkoły podstawowej
XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:
1) charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze (…);
12) przedstawia cele i główne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie zapoznają się z symbolami Unii Europejskiej oraz ich znaczeniem.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jakie są symbole Unii Europejskiej i skąd się wzięły;
jakie znaczenie mają symbole Wspólnoty;
kiedy obchodzony jest Dzień Europy i dlaczego został ustanowiony.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie przypominają sobie wiedzę z poprzednich zajęć (*Droga Polski do Unii Europejskiej*).
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nawiązując do poprzedniej lekcji *Droga Polski do Unii Europejskiej* oraz wiedzy uczniów, pyta uczniów, rozpoczynając burzę mózgów, z czym kojarzy im się Unia Europejska. Propozycje uczniów nauczyciel wypisuje na tablicy, następnie pytając ich, które z nich od razu przywołują na myśl hasło: Unia Europejska.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, pytając, czym jest symbol i czemu służy. By pomóc uczniom, może nawiązać do polskich symboli narodowych. Następnie dzieli uczniów na 6 grup i przydziela każdej jeden z symboli UE: flagę UE, hymn UE, motto UE, paszport UE, walutę oraz Dzień Europy. Zadaniem grup jest przygotowanie krótkiej prezentacji dotyczącej symboli oraz przedstawienie jej na forum klasy.
Uczniowie w **Ćwiczeniu 1** wskazują państwa najwcześniej wchodzące w skład UE, a następnie - na podstawie posiadanej wiedzy - wskazują poprawne stwierdzenia (**Ćwiczenie 2**) oraz podporządkowują charakterystyczne rewersy monet do krajów, do których te wzory symbolicznie nawiązują (**Ćwiczenie 3**). Nauczyciel dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń.
Faza podsumowująca
Podsumowując zajęcia i wyjaśniając znaczenie symboli UE, nauczyciel przypomina, jak to się stało, że w zaledwie kilka lat po zakończeniu II wojny światowej doszło to tak rewolucyjnej idei, jaką była współpraca dwóch wrogich przez wieki państw – Francji i Niemiec. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną (**Polecenie 1**). Prosi następnie, by uczniowie przeczytali deklarację Schumana i na jej podstawie wykonali **Ćwiczenie 4.** Uczniowie zapoznają się również z mapą przedstawiającą proces rozszerzania się Unii Europejskiej o poszczególne kraje (**Polecenie 2**) i wyszukują informacje o warunkach, jakie przed przyjęciem musiały spełnić poszczególne kraje. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Polska, wstępując do Unii Europejskiej, również zaczęła posługiwać się symbolami unijnymi. Zastanów się, w jakich miejscach można znaleźć obok siebie polskie symbole narodowe i te unijne? Czym charakteryzują się takie miejsca lub przedmioty i co oznacza obecność na nich znaków Wspólnoty?.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Unia – dobrowolny związek dwóch lub więcej państw, organizacji lub osób, które realizują cele przynoszące im korzyści.
Organizacja międzynarodowa – zrzeszenie państw lub osób pochodzących z różnych krajów, których zadaniem jest realizacja swoich wspólnych celów.
Integracja – proces polegający na tworzeniu się całości z jakiś części, połączenia ich w jedną całość. Może on dotyczyć różnych dziedzin życia, np. gospodarki, polityki itp.
EWWiS – Europejska Wspólnota Węgla i Stali, międzynarodowa organizacja gospodarcza istniejąca w latach 1952‑2002, która stała się początkiem integracji europejskiej. Została powołana traktatem paryskim przez 6 państw europejskich – RFN, Francję, Belgię, Holandię, Luksemburg i Włochy na 50 lat.
Motto – hasło, cytat poprzedzające treść utworu lub będące myślą przewodnią jakiejś grupy, instytucji lub organizacji. Jego celem jest ukazania przesłania, które ma wyrażać poglądy i stanowisko autora.
Symbol – znak, który oprócz znaczenia dosłownego ma różne ukryte znaczenia, np. symbol korony oznacza nie tylko przedmiot, ale również władzę, króla.
Hymn – uroczysta i podniosła pieśń o patetycznym podniosłym charakterze będąca jednym z symboli państwa lub organizacji.
Oda – utwór liryczny, o charakterystycznym podniosłym stylu sławiącym jakieś wydarzenie, osobę lub ideę. Była jedną z najpopularniejszych utworów w starożytności.
Teksty i nagrania
United in diversity - symbols of the EU
In the European integration project, the idea was initially to create transnational economic zones in which the free flow of people, services and capital would be possible, but with full respect for the independence and separateness of the member states (Europe of homelands). Then came ideas of closer integration towards the creation of a European superstate (Homeland Europe). The most important EU country is Germany. The symbols of the EU are the flag, anthem and motto. On the EU flag there are 12 golden stars arranged in a circle on a blue background. The anthem of the EU is „Ode to joy, a fragment of Ludwig van Beethoven's Symphony No. 9 with the text of Friedrich Schiller.” The EU motto is: „united in diversity”.