Ilustracja przedstawia ścianę, na której zamieszczone są napisy w języku łacińskim. Temat lekcji: Camerata florencka – początki opery .
Ilustracja przedstawia ścianę, na której zamieszczone są napisy w języku łacińskim. Temat lekcji: Camerata florencka – początki opery .
Camerata florencka – początki opery
Źródło: online-skills.
Ważne daty
pierwsze opery
1598 – Daphne (Dafne) Jacopo Peri (pierwsza opera)
1600 – Euridice (Eurydyka) JacopoPeri
1607 – L’OrfeoClaudioMonteverdi
1637 – otwarcie pierwszego publicznego teatru operowego w Wenecji
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RPrkj8IfNhSJN1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
5. Barok. Uczeń: 1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając: b) działalność Cameraty florenckiej i narodziny opery.
Nauczysz się
charakteryzować język muzyczny u schyłku renesansu;
definiować znaczenie „przełomu 1600”;
przedstawiać cechy charakterystyczne pierwszych włoskich oper tworzonych we Florencji,
Wprowadzenie: „przełom 1600”
Około roku 1600 nastąpił jeden z największych przewrotów w historii muzyki. Wpływowi badacze starożytności zakwestionowali panujący od dwustu lat wyrafinowany, ezoteryczny styl muzyczny – kontrapunktKontrapunktkontrapunkt, przeimitowaniePrzeimitowanieprzeimitowanie i nieczytelne podawanie tekstu. Choć jeszcze w pierwszych dekadach XVI w. muzyka przepełniona była zawiłościami, komplikacjami konstrukcyjnymi zapoczątkowanymi u schyłku średniowiecza, przy końcu stulecia spekulatywność ustępować zaczęła miejsca nowej sztuce, szczególnie uwypuklającej znaczenie tekstu słownego, którego czytelność wzmagało odmienne, swobodne opracowanie muzyczne, wyzwolone z zasad kontrapunktu. Nastąpiło odczarowanie, wyzwolenie melodii, która teraz wsparta została akordowym akompaniamentem.
Procesowi przemian towarzyszył przewrót kopernikański – grono humanistów florenckich, w trosce o kondycję ówczesnego teatru dramatycznego ogłosiło, iż odkryta została jedyna muzyka godna swej nazwy… monodiaMonodiamonodia.
RT7W0LNdgJXrS1
Fotografia przedstawia z lotu ptaka Florencję – miasto uważane za kolebkę opery. Wśród budynków wyłania się katedra zbudowana z białego kamienia zwieńczona kopułą w kolorze ceglanym. Florencja jest to miasto w środkowych Włoszech, nad Arno, u stóp Apeninów, stolica Toskanii i prowincji Florencja, stolica Włoch w latach 1865–1871. W 2006 roku liczyła 366 tys. mieszkańców.
Florencja – miasto uważane za kolebkę opery, ernesto-travel.pl, CC BY 3.0
Camerata fiorentina
Prawdopodobnie w roku 1576 włoski humanista, hrabia Giovanni de Bardi, zaczął gromadzić w swym pałacu we Florencji grono rozmiłowanych w antyku filozofów, uczonych, poetów i muzyków, którzy za cel postawili sobie wskrzeszenie teatru greckiego. Jeden z członków florenckiej akademii (cameraty), Girolamo Mei, badacz kultury antycznej, odkrył przypisywane Mesomedesowi (II w.) hymny zapisane notacją literową, po czym zostały one natychmiast opublikowane w traktacie Dialogo della musica antica e della moderna (1581 r.). Autorem tego dzieła, swoistego manifestu artystycznego, był Vincenzo Galilei, propagujący nowy rodzaj sztuki – monodię.
RM4vVYEKoojkR
Fotografia przedstawia Vincenzo Galilei, „Dialogo Della musica antica e della moderna” – strona tytułowa traktatu.
Vincenzo Galilei, „Dialogo Della musica antica e della moderna
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
ResNxmXwhhwDW
Fotografia przedstawia stronę z traktatu „Dialogo della musica antica…”, zawierającą odnalezione hymny Mesomedesa.
Strona z traktatu "Dialogo della musica antica et della moderna" Vincenzo Galilei
Źródło: opracowanie: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Wzorując się na tezach Platona zaczęto bowiem postrzegać muzykę jako jedność słowa, harmonii i rytmu, przy czym najważniejszym elementem stawało się teraz słowo. Pojawiła się zbliżona do mowy monodia akompaniowana – jednogłosowa melodia wsparta akordowym akompaniamentem realizowanym na lutni, chitarroneChitarronechitarrone lub klawesynieKlawesynklawesynie. Monodię przeciwstawiono skomplikowanej renesansowej polifonii.
Wyższość słowa nad muzyką oraz deklamacyjny śpiew monodyczny stały się wyznacznikiem wszystkich elementów pierwszych oper, nazywanych dramma per musica. Powstanie tego gatunku związane było z zapotrzebowaniem arystokracji na godną rozrywkę. Pierwsze gatunki, które nazwać można by prototypami czy zalążkami oper, uświetniały dworskie uroczystości – wystawiane były w przestronnych komnatach pałaców renesansowych jako krótkie, śpiewane epizody (intermedia) w przerwach sztuk teatralnych.
Pierwsza operaOperaopera, DaphneJacopo Periego (librettoLibrettolibrettoOttavio Rinuccini), która nie zachowała się do naszych czasów, powstała pomiędzy rokiem 1594 a 1598. Pierwsze zachowane dramma per musica – EuridicePeriego (z tekstem Rinucciniego wzorowanym na Metamorfozach Owidiusza) skomponowano w 1600 r. i ten rok uznawany jest niekiedy symbolicznie jako rozpoczęcie nowej epoki – baroku. W tym samym roku (1600) w Rzymie wystawiono operę religijną Rappresentazione di anima e di corpo członka cameraty florenckiej Emilio de Cavalieriego.
R15LHEomDjmQi
Utwór muzyczny: Jacopo Peri "Euredice" Prolog. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie klawesynu. Cechuje ją liryczny, kantylenowy charakter.
Utwór muzyczny: Jacopo Peri "Euredice" Prolog. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie klawesynu. Cechuje ją liryczny, kantylenowy charakter.
Utwór muzyczny: Jacopo Peri "Euredice" Prolog. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie klawesynu. Cechuje ją liryczny, kantylenowy charakter.
RDBeJYVVnGnmf
Utwór muzyczny: Emilio Cavalieri "Rappresentazione di anima e di corpo", akt III, scena 9. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie klawesynu. Cechuje ją liryczny, tkliwy charakter.
Utwór muzyczny: Emilio Cavalieri "Rappresentazione di anima e di corpo", akt III, scena 9. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie klawesynu. Cechuje ją liryczny, tkliwy charakter.
Emilio Cavalieri, „Rappresentazione di anima e di corpo”, akt III, scena 9.
Emilio Cavalieri, „Rappresentazione di anima e di corpo”, akt III, scena 9.
Źródło: online skills.
Utwór muzyczny: Emilio Cavalieri "Rappresentazione di anima e di corpo", akt III, scena 9. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie klawesynu. Cechuje ją liryczny, tkliwy charakter.
ROfR7IHh73SEV
Ilustracja przedstawia obraz Jacopo da Empoli pt. „Wesele Marii de Medici i Henryka IV” - florencka uroczystość, którą uświetniło m.in. wystawienie „Eurydyki” Jacopo Periego. Panna Młoda ubrana jest w białą, długą suknią ze złotymi zdobienia, włosy ma podpięte do góry. Mężczyzna ubrany jest w strój rycerski, uśmiecha się do kobiety, nakładając jej obrączkę na palec. Pośrdoku małżonków znajduje się mężczyzna udzielający sakramentu małżeństwa, który ubrany jest w czerwone szaty. Wokół głównych trzech osób dzieła znajdują się goście weselni.
Jacopo da Empoli, „Wesele Marii de Medici i Henryka IV”, 1600 r., Galeria Uffizi we Florencji, wikipedia.org, Domena publiczna
Muzycy – członkowie cameraty florenckiej
R14Bo1pFQTx4J
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię przedstawiającą z lotu ptaka Florencję – miasto uważane za kolebkę opery. Wśród budynków wyłania się katedra zbudowana z białego kamienia zwieńczona kopułą w kolorze ceglanym. Na dalszym planie znajdują się zbocza gór. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Założycielem tego szczególnego Art Clubu był krytyk literacki, pisarz i kompozytor, hrabia Giovanni di Bardi. Skupiał on rozmiłowanych w kulturze antycznej filozofów, naukowców, poetów i muzyków różnych specjalności.
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię przedstawiającą z lotu ptaka Florencję – miasto uważane za kolebkę opery. Wśród budynków wyłania się katedra zbudowana z białego kamienia zwieńczona kopułą w kolorze ceglanym. Na dalszym planie znajdują się zbocza gór. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Założycielem tego szczególnego Art Clubu był krytyk literacki, pisarz i kompozytor, hrabia Giovanni di Bardi. Skupiał on rozmiłowanych w kulturze antycznej filozofów, naukowców, poetów i muzyków różnych specjalności.
1
1. Założycielem tego szczególnego Art Clubu był krytyk literacki, pisarz i kompozytor, hrabia Giovanni di Bardi. Skupiał on rozmiłowanych w kulturze antycznej filozofów, naukowców, poetów i muzyków różnych specjalności.
Florencja, online-skills, CC BY 3.0
R1RHw14uhNVL4
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek, na którym znajduje się kompozytor Jacopo Peri w kostiumie Ariona. Na głowie artysta ma wieniec laurowy, a w lewej ręce trzyma harfę. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Jacopo Peri, twórca pierwszej opery skomponowanej pomiędzy 1594 a 1598 rokiem – „Daphne”. Jego pierwsze w całości zachowane dzieło – „Euridice”, symbolicznie otwiera barok.
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek, na którym znajduje się kompozytor Jacopo Peri w kostiumie Ariona. Na głowie artysta ma wieniec laurowy, a w lewej ręce trzyma harfę. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Jacopo Peri, twórca pierwszej opery skomponowanej pomiędzy 1594 a 1598 rokiem – „Daphne”. Jego pierwsze w całości zachowane dzieło – „Euridice”, symbolicznie otwiera barok.
1
1. Jacopo Peri, twórca pierwszej opery skomponowanej pomiędzy 1594 a 1598 rokiem – „Daphne”. Jego pierwsze w całości zachowane dzieło – „Euridice”, symbolicznie otwiera barok.
Jacopo Peri, online-skills, CC BY 3.0
RJ6Q2XzAI08oL
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę tytułową traktatu „Le nuove musiche” Giulio Cacciniego. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Giulio Caccini, włoski kompozytor i śpiewak, zainspirowany programem hrabiego di Bardi napisał traktat „Le nuove musiche”, podobnie jak Vincenzo Galilei, dając podstawy teoretyczne nowemu stylowi. Do tego samego libretta, co Jacopo Peri, skomponował w 1600 r. „Eurydykę”.
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę tytułową traktatu „Le nuove musiche” Giulio Cacciniego. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Giulio Caccini, włoski kompozytor i śpiewak, zainspirowany programem hrabiego di Bardi napisał traktat „Le nuove musiche”, podobnie jak Vincenzo Galilei, dając podstawy teoretyczne nowemu stylowi. Do tego samego libretta, co Jacopo Peri, skomponował w 1600 r. „Eurydykę”.
1
1. Giulio Caccini, włoski kompozytor i śpiewak, zainspirowany programem hrabiego di Bardi napisał traktat „Le nuove musiche”, podobnie jak Vincenzo Galilei, dając podstawy teoretyczne nowemu stylowi. Do tego samego libretta, co Jacopo Peri, skomponował w 1600 r. „Eurydykę”.
Le nuove Musiche, 1601, carlosantycke.com, domena publiczna
RSVCoGYCpUxXE
Ilustracja interaktywna zawiera stronę tytułową opery „Rappresentazione di anima e di corpo” autorstwa Emilio de Cavalieri. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Emilio de Cavalieri, kompozytor działający we Florencji i w Rzymie, swą religijną operą „Rappresentazione di anima e di corpo” wskazał kierunek rozwoju oratorium.
Ilustracja interaktywna zawiera stronę tytułową opery „Rappresentazione di anima e di corpo” autorstwa Emilio de Cavalieri. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Emilio de Cavalieri, kompozytor działający we Florencji i w Rzymie, swą religijną operą „Rappresentazione di anima e di corpo” wskazał kierunek rozwoju oratorium.
1
1. Emilio de Cavalieri, kompozytor działający we Florencji i w Rzymie, swą religijną operą „Rappresentazione di anima e di corpo” wskazał kierunek rozwoju oratorium.
Rappresentatione di anima, et di corpo, www.imslp.org, domena publiczna
RK94X5w0qtO4Q
Ilustracja interaktywna zawiera popiersie Marco da Gagliano. Artysta ma brodę i wąsy. Ubrany jest między innymi w pelerynę. W prawej ręce przy piersi trzyma zwój z nutami. Całość na dole zwieńczona jest cokołem, na którym widnieją informacje o artyście. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Marco da Gagliano, kompozytor, śpiewak i instrumentalista, podobnie jak Claudio Monteverdi, łączył elementy dawnego i nowego stylu – prima i seconda prattica. Pozostawił po sobie wiele kompozycji religijnych i świeckich.
Ilustracja interaktywna zawiera popiersie Marco da Gagliano. Artysta ma brodę i wąsy. Ubrany jest między innymi w pelerynę. W prawej ręce przy piersi trzyma zwój z nutami. Całość na dole zwieńczona jest cokołem, na którym widnieją informacje o artyście. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Marco da Gagliano, kompozytor, śpiewak i instrumentalista, podobnie jak Claudio Monteverdi, łączył elementy dawnego i nowego stylu – prima i seconda prattica. Pozostawił po sobie wiele kompozycji religijnych i świeckich.
1
1. Marco da Gagliano, kompozytor, śpiewak i instrumentalista, podobnie jak Claudio Monteverdi, łączył elementy dawnego i nowego stylu – prima i seconda prattica. Pozostawił po sobie wiele kompozycji religijnych i świeckich.
Anonimowy portret Marco da Gagliano, XVII, wikipedia.org, CC BY-SA 3.0
Główne cechy opery florenckiej
tematyka mitologiczna (szczególnie popularny mit o Orfeuszu i Eurydyce, nawiązujący do magicznej mocy muzyki – dzięki pieśni Orfeusz przezwycięża pęta śmierci),
melorecytacjaMelorecytacjamelorecytacja (monodia akompaniowana) jako podstawowy środek wypowiedzi – nowy muzyczny sposób deklamacji tekstu,
forma zbliżona do tragedii greckiej,
znaczny udział chóru wprowadzanego w rozmaitych funkcjach (rytualne, komentujące, biorące udział w akcji etc.).
RR41JX6K39BOx1
Ilustracja przedstawia obraz namalowany przez Jean-Baptiste-Camille'a Corota nosi tytuł „Orfeusz i Eurydyka”. Na pierwszym planie widzimy krajobraz składający się z drzew i bagien, przez który kroczy para - tytułowy Orfeusz i Eurydyka. Mężczyzna niesie swój atrybut - lirę. Trzyma kobietę za rękę, patrząc przed siebie. Obie postaci mają na sobie jasne szaty - Eurydyka jest ubrana w jasną, długą suknię, jej włosy są splecione w kok. Orfeusz ma na sobie krótką szatę w stylu antycznym, na głowie ma wieniec laurowy. Krajobraz jest namalowany w sposób delikatny, ruchy pędzla pokazują łagodnośc i rozmycie barw. Na dalszym planie widzimy dwie grupy postaci. Są one ubrane w długie szaty. Stoi wśród nich para - kobieta opiera głowę o ramię drugiej osoby, prawdopodobnie mężczyzny. Trójka osób stojących niedaleko nich, przygląda im się. Postacie te stoją między mokradłami.
Jean-Baptist Corot, „Orfeusz i Eurydyka”, 1886 r., Muzeum Hunterian w Szkocji, wikioo.org, CC BY 3.0
L’Orfeo (Orfeusz) Claudio Monteverdiego
Współcześnie coraz częściej pojawiają się komentarze, iż florencka rewolucja 1600 r. nie doszłaby do skutku, gdyby nie geniusz Claudio Monteverdiego. Kompozytor ten, niezwiązany bezpośrednio z Art Clubem – jakim była camerata fiorentina, wykorzystując swój talent madrygalisty połączył elementy dawnego i nowego stylu, nowej koncepcji śpiewu nadając postać dramatycznego recytatywuRecytatywrecytatywu i ariiAriaarii.
Pierwsze dzieło dramatyczne Monteverdiego – Orfeusz z 1607 r. (określony przez twórcę jako favola in musica – umuzyczniona baśń) uznawane jest za pierwszą mistrzowską operę, choć nie jest utworem ani przełomowym, ani rewolucyjnym. Do elementów nowych należy szczegółowo rozpisana partyturaPartyturapartytura. Z cameratą florencką łączy Monteverdiego zakorzenienie w mitologicznej tematyce oraz zastosowanie monodii akompaniowanej. Ponadto nawiązał do elementów polifonicznych (por. akt II opery i komentarze po śmierci Eurydyki: Ahi, caso acerbo), wprowadził fragmenty instrumentalne (np. toccata otwierająca operę i wieńcząca ją moresca), dzieląc jednocześnie grupę instrumentów towarzyszących śpiewakom na instrumenty naziemne – pastoralne, towarzyszące scenom rozgrywającym się na powierzchni ziemi, i podziemne – szczególnie eksponowane, kiedy Orfeusz przezwycięża śmierć i wkracza do podziemi, by odzyskać ukochaną. By przebłagać bogów śpiewa arię Possente spirto, wierząc, że magiczna moc muzyki pozwoli mu zstąpić po Eurydykę.
R157WPepSgRKn
Utwór muzyczny: Claudio Monteverdi "L'Orfeo" akt III, aria "Possente spirito". Kompozycja ma wolne tempo. Cechuje ją nostalgiczny, mroczny charakter.
Utwór muzyczny: Claudio Monteverdi "L'Orfeo" akt III, aria "Possente spirito". Kompozycja ma wolne tempo. Cechuje ją nostalgiczny, mroczny charakter.
Claudio Monteverdi, „L’Orfeo”, akt III, aria „Possente spirto”
Claudio Monteverdi, „L’Orfeo”, akt III, aria „Possente spirto”
Źródło: online skills.
Utwór muzyczny: Claudio Monteverdi "L'Orfeo" akt III, aria "Possente spirito". Kompozycja ma wolne tempo. Cechuje ją nostalgiczny, mroczny charakter.
RGy0tULlL4o571
Fotografia przedstawia rekonstrukcję komnaty pałacowej w Mantui, gdzie miała miejsce premiera „Orfeusza” Monteverdiego 1607 roku. Okna były zasłonięte, aby umożliwić teatralne oświetlenie przy pomocy świec i reflektorów, które zapewniły atmosferę. Dekoracja jest rekonstruowana z informacji o stylu epoki. Wielkość pomieszczenia prawdopodobnie oznaczała, że nie było miejsca dla wszystkich, którzy mogliby usiąść podczas występu.
Rekonstrukcja komnaty pałacowej w Mantui, gdzie miała miejsce premiera „Orfeusza” Monteverdiego (1637 r.), people.fas.harvard.edu, CC BY 3.0
Nowy gatunek muzyczny cieszył się olbrzymią popularnością, przybierając indywidualną postać w zależności od ośrodka, w którym go uprawiano. O ile pierwsze opery wykonywano w komnatach pałacowych, w 1632 r. w Wenecji otwarto pierwszy publiczny teatr operowy, co przyczyniło się do umasowienia sztuki, uproszczenia warstwy literackiej przedstawień i uwypuklenia zewnętrznego popisu.
Zadania
RStauYGDevT0i
Ćwiczenie 1
Dialogo della musica antica e della moderna Vincenzo Galileiego zawierała odnalezione przez włoskiego filologa Girolamo Mei antyczne kompozycje: Możliwe odpowiedzi: 1. Epitafium Seikilosa, 2. hymny przypisywane kreteńskiemu muzykowi Mesomedesowi, 3. I i II hymn delficki ku czci Apollina
RNsqAdgBGbjvo
Ćwiczenie 2
Wskaż cechy charakterystyczne pierwszych oper florenckich: Możliwe odpowiedzi: 1. tematyka mitologiczna, 2. tematyka mitologiczna i historyczna, 3. znaczny udział chórów, 4. wirtuozowskie popisy instrumentów koncertujących, 5. rozbudowane arie, 6. wszechobecność monodii akompaniowanej
Wskaż cechy charakterystyczne pierwszych oper florenckich:
Kto jest twórcą opery Euridice? Możliwe odpowiedzi: 1. Giovanni de Bardi, 2. Claudio Monteverdi, 3. Jacopo Peri
Po wysłuchaniu fragmentu muzycznego wskaż nazwisko jego twórcy:
Giovanni de Bardi
Claudio Monteverdi
Jacopo Peri
R1RCMSN2PZ5N7
Ćwiczenie 3
R18v82R4PruES
Ćwiczenie 4
Dopasuj określenie gatunkowe do poszczególnych utworów. Claudio Monteverdi, L’Orfeo Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna Jacopo Peri, Euridice Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna Emilio de Cavalieri,Rappresentazione di anima e di corpo Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna
Dopasuj określenie gatunkowe do poszczególnych utworów. Claudio Monteverdi, L’Orfeo Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna Jacopo Peri, Euridice Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna Emilio de Cavalieri,Rappresentazione di anima e di corpo Możliwe odpowiedzi: 1. favola in musica, 2. dramma per musica, 3. opera religijna
Dopasuj określenie gatunkowe do poszczególnych utworów.
opera religijna, favola in musica, dramma per musica
Claudio Monteverdi, L’Orfeo
Jacopo Peri, Euridice
Emilio de Cavalieri,Rappresentazione di anima e di corpo
R1cKvAewLrHpN
Ćwiczenie 5
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawiciele cameraty florenckiej rozpoczęli swe spotkania w 1600 r., 2. Twórcą pierwszej opery jest Claudio Monteverdi., 3. L’Orfeo Monteverdiego wystawiono w 1607 r., 4. W traktacie Dialogo della musica antica e della moderna opublikowano kreteńskie hymny pochodzące z II wieku., 5. Pierwszy teatr operowy otworzył we Florencji Giovannni de Bardi.
Zaznacz zdania prawdziwe.
Przedstawiciele cameraty florenckiej rozpoczęli swe spotkania w 1600 r.
Twórcą pierwszej opery jest Claudio Monteverdi.
L’Orfeo Monteverdiego wystawiono w 1607 r.
W traktacie Dialogo della musica antica e della moderna opublikowano kreteńskie hymny pochodzące z II wieku.
Pierwszy teatr operowy otworzył we Florencji Giovannni de Bardi.
R1bg4QiyF69hE
Ćwiczenie 6
Aria Orfeusza, w której korzystając z magicznej roli muzyki, tytułowy bohater prosi o możliwość zejścia po Eurydykę zatytułowana jest? Możliwe odpowiedzi: 1. Pur ti miro, 2. Lasciate mi morire, 3. Possente spirto
Aria Orfeusza, w której korzystając z magicznej roli muzyki, tytułowy bohater prosi o możliwość zejścia po Eurydykę zatytułowana jest?
Pur ti miro
Lasciate mi morire
Possente spirto
RdQmbtaSXlHZZ
Ćwiczenie 7
Spośród poniższych przykładów muzycznych wskaż stworzone przez członków cameraty florenckiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Euridice, Prolog, 2. Euridice, relacja Nuntii, 3. Cztery pory roku
Spośród poniższych przykładów muzycznych wskaż stworzone przez członków cameraty florenckiej.
Euridice, Prolog
Euridice, relacja Nuntii
Cztery pory roku
Słownik pojęć
Aria
Aria
część opery, kantaty, oratorium, mszy; forma wokalno‑instrumentalna o rozbudowanej linii melodycznej.
Chitarrone
Chitarrone
[kitaron] popularny w renesansie i baroku rodzaj lutni o mniejszym korpusie i dłuższej szyjce.
Klawesyn
Klawesyn
strunowy szarpany instrument klawiszowy; dźwięk powstaje nie w wyniku uderzenia młoteczkiem, a szarpnięcia struny plektronem (piórkiem).
Kontrapunkt
Kontrapunkt
linia melodyczna towarzysząca głównemu tematowi; technika kompozytorska polegająca na symultanicznym prowadzeniu kilku linii melodycznych odpowiednio do panujących w danej epoce/szkole reguł.
Libretto
Libretto
tekst będący podstawą muzycznych dzieł scenicznych.
Lutnia
Lutnia
instrument strunowy, najczęściej szarpany, o pudle rezonansowym przypominającym migdał bądź gruszkę z ozdobną rozetą oraz wygiętej, raczej krótkiej, szyjce, na której naciągnięte są struny.
Melorecytacja
Melorecytacja
prezentacja, deklamacja tekstu w sposób zbliżony do mowy.
Monodia
Monodia
jednogłosowy śpiew.
Opera
Opera
sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem.
Partytura
Partytura
zapis nutowy wszystkich mediów wykonawczych danego utworu (instrumentów i głosów).
Polifonia
Polifonia
faktura polegająca na niezależnym prowadzeniu kilku linii melodycznych.
Przeimitowanie
Przeimitowanie
rodzaj opracowania polifonicznego polegającego na ścisłym imitacyjnym przeprowadzeniu tematów‑rzutów przez wszystkie głosy, na jakie rozpisana jest kompozycja.
Recytatyw
Recytatyw
forma wokalna zbliżona do deklamacji; może być częścią większej formy (opery, oratorium, mszy, kantaty).
Źródło: sjp.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
ROfR7IHh73SEV1
Ilustracja przedstawia obraz Jacopo da Empoli pt. „Wesele Marii de Medici i Henryka IV” - florencka uroczystość, którą uświetniło m.in. wystawienie „Eurydyki” Jacopo Periego. Panna Młoda ubrana jest w białą, długą suknią ze złotymi zdobienia, włosy ma podpięte do góry. Mężczyzna ubrany jest w strój rycerski, uśmiecha się do kobiety, nakładając jej obrączkę na palec. Pośrdoku małżonków znajduje się mężczyzna udzielający sakramentu małżeństwa, który ubrany jest w czerwone szaty. Wokół głównych trzech osób dzieła znajdują się goście weselni.
Jacopo da Empoli, „Wesele Marii de Medici i Henryka IV”, 1600 r., Galeria Uffizi we Florencji, wikipedia.org, Domena publiczna
RR41JX6K39BOx1
Ilustracja przedstawia obraz namalowany przez Jean-Baptiste-Camille'a Corota nosi tytuł „Orfeusz i Eurydyka”. Na pierwszym planie widzimy krajobraz składający się z drzew i bagien, przez który kroczy para - tytułowy Orfeusz i Eurydyka. Mężczyzna niesie swój atrybut - lirę. Trzyma kobietę za rękę, patrząc przed siebie. Obie postaci mają na sobie jasne szaty - Eurydyka jest ubrana w jasną, długą suknię, jej włosy są splecione w kok. Orfeusz ma na sobie krótką szatę w stylu antycznym, na głowie ma wieniec laurowy. Krajobraz jest namalowany w sposób delikatny, ruchy pędzla pokazują łagodnośc i rozmycie barw. Na dalszym planie widzimy dwie grupy postaci. Są one ubrane w długie szaty. Stoi wśród nich para - kobieta opiera głowę o ramię drugiej osoby, prawdopodobnie mężczyzny. Trójka osób stojących niedaleko nich, przygląda im się. Postacie te stoją między mokradłami.
Jean-Baptist Corot, „Orfeusz i Eurydyka”, 1886 r., Muzeum Hunterian w Szkocji, wikioo.org, CC BY 3.0