Wszyscy, którzy są w Obozie Podróżników, w czerwcu, lipcu i sierpniu odpoczywali lub podróżowali. Teraz opowiadają o swoich przygodach. Dołącz do nich!
Opowiedzcie sobie, jak spędzaliście czas w lecie. Uważnie słuchajcie, żeby potem opisać wakacje swoich koleżanek i kolegów innym.
Zastanów się, gdzie na przykład mogą wydarzyć się przedstawione sytuacje, i przyporządkuj je do odpowiedniej grupy.
wyjście do kina, żeglowanie, zabawa w Indian, pływanie, opalanie się, zdobywanie szczytów, zwiedzanie zabytków, nurkowanie, gra w piłkę, jazda wyciągiem, czytanie książek
W górach | |
---|---|
Nad wodą | |
Wszędzie | |
W mieście |
Czy wiesz, o czym rozmawiają?
Z obrazków w tajemniczy sposób zniknęła część napisów. Przeczytajcie odpowiedzi i spróbujcie ułożyć pytania, które będą do nich pasować. Zapiszcie je tutaj lub w zeszycie.
Czy łatwo się domyślić, o czym rozmawiają osoby na obrazkach? Czy bez pytań można zrozumieć odpowiedzi? Jak myślicie, dlaczego?
Ułóż kilka pytań, które pozwolą ci uzyskać informacje o tym, jak spędzili wakacje twoi rówieśnicy. Zapisz je tutaj lub w zeszycie. Pamiętaj o wielkiej literze na początku i znaku zapytania na końcu każdego pytania.
Pamiętacie opowieści wakacyjne swoich kolegów i koleżanek? Przesiądźcie się gdzie indziej i opowiedzcie o ich przygodach innej osobie.
Słuchając opowiadania, zadawajcie pytania, które pozwolą wam uzyskać jak najwięcej informacji.
Wielka wyprawa
Czy dzięki wakacyjnym opowieściom lepiej znasz różne rejony Polski? A jak jest z twoją ortografią? Sprawdź się!
Czy w poprzednim ćwiczeniu dostrzegasz jakąś regułę? Spróbuj ją wypowiedzieć.
Obejrzyj animację. Jak sądzisz, czego mogli dowiedzieć się Marsjanie na temat pisowni nazw różnych krajów i ich mieszkańców? Sformułuj wniosek i zapisz go w zeszycie.
Marsjanie już wiedzą, jak zapisywać nazwy różnych miejsc na świecie i ich mieszkańców. A ty? Sprawdź się. Uzupełnij tabelę według wzoru w pierwszym wierszu.
kontynent | kraj | region | miasto | mieszkanka | przymiotnik |
---|---|---|---|---|---|
– | Polska | – | – | Polka | polski |
Azja | – | – | – | ||
– | – | – | Francuzka | ||
– | – | – | Gdańsk | ||
– | – | Pomorze | – |
Przeczytaj wiersz Jana Brzechwy pt. „Globus” i zaznacz występujące w nim nazwy własne.
GlobusW szkole
Na stole
Stał globus –
Wielkości arbuza,
Aż tu naraz jakiś łobuz
Nabił mu guza.
Z tego wynikła
Historia całkiem niezwykła:
Siedlce wpadły do Krakowa,
Kraków zmienił się w jezioro,
Nowy Targ za San się schował,
A San urósł w górę sporą.
Tatry, nagle wywrócone,
Okazały się w dolinie,
Wieprz popłynął w inną stronę
I zawadził aż o Gdynię.
Tam gdzie wpierw płynęła Wisła,
Wyskoczyła wielka góra,
Rzeka Bzura całkiem prysła,
A powstała góra Bzura.
Stary Giewont zląkł się wielce
I przykucnął pod parkanem,
Każdy myślał, że to Kielce,
A to było Zakopane.
Łódź pobiegła pod Opole
W jakichś bardzo ważnych sprawach –
Tylko nikt nie wiedział w szkole,
Gdzie podziała się Warszawa.
Nie było jej na Śląsku ani w Poznańskiem,
Ani na Pomorzu, ani pod Gdańskiem,
Ani na Ziemiach Zachodnich,
Ani na północ od nich,
Ani blisko, ani daleko,
Ani nad żadną rzeką,
Ani nad żadnym z mórz.
Po prostu przepadła – i już!
Trzeba prędzej oddać globus do naprawy,
Bo nie może Polska istnieć bez Warszawy!
Przyporządkuj do odpowiednich grup nazwy własne pojawiające się w wierszu „Globus”.
Poznańskie, Kielce, Opole, Kraków, Warszawa, Tatry, Wieprz, Ziemie Zachodnie, Łódź, San, Gdańsk, Nowy Targ, Siedlce, Śląsk, Zakopane, Gdynia, Giewont, Bzura, Wisła, Pomorze
Miasta | |
---|---|
Rzeki | |
Góry | |
Regiony |
Przyjrzyjcie się mapie Polski np. w atlasie lub w internecie. Odszukajcie wszystkie wymienione w wierszu nazwy miast, rzek, gór, regionów. Jak wyobrażacie sobie zmiany na mapie spowodowane powstaniem guza? Opowiedzcie o tym.
Czy umiejętność korzystania z mapy jest pożyteczna? Uzasadnij swoje zdanie.
Co by się stało, gdyby ktoś nieuważny pomieszał na mapie nazwy miejscowości, rzek, gór, regionów? Podyskutujcie o tym w klasie. Zapiszcie tutaj lub w zeszytach kilka możliwych do przewidzenia skutków takiego bałaganiarstwa.
Polka czy polka?
Dlaczego niektóre słowa są pisane raz małą literą, a raz wielką? Przeczytaj zdania i odpowiedz na pytanie.
Chory na odrę Piotrek patrzył przez okno na Odrę.
Mała Polka wygrała konkurs polki.
Harcerze z obozu nad Wartą całą noc trzymali wartę.