1881 – w Budapeszcie ma miejsce prapremiera II Koncertu fortepianowego B‑dur op. 83 Johannesa Brahmsa
1888 – Piotr Czajkowski dokonuje ostatecznej rewizji swego I Koncertu fortepianowego b‑moll op. 23
1900‑1901 – Sergiusz Rachmaninow komponuje II Koncert fortepianowy c‑moll op. 18
1
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1WRivwTYTMPY
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
5. Barok. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając:
e) concerto – powszechne muzykowanie i związane z nim formy (concerto grosso, muzyka plenerowa);
2) omawia cechy wybranych form muzycznych (fuga, preludium, toccata, suita i partita, tańce: menuet, gawot; koncert, concerto grosso, sonata barokowa, uwertura, opera, oratorium, pasja, kantata).
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój.
Nauczysz się
charakteryzować genezę terminu koncert;
charakteryzować technikę koncertującą;
przedstawiać źródła koncertu wokalnego;
charakteryzować specyfikę koncertów barokowych (koncert na orkiestrę, concerto grosso, koncert solowy);
charakteryzować podstawowe zasady budowy klasycznego koncertu solowego;
określać podstawowe modyfikacje dokonywane w koncertach przez kompozytorów romantycznych.
Koncert – wprowadzenie
W historii muzyki znane są dwa główne typy koncertów: koncerty wokalne oraz instrumentalne. Mają one jednak wspólne założenia. Nazwa „koncert” pochodzi od wyrazu włoskiego concertare, co tłumaczy się jako współdziałać lub spierać się. W koncercie występują zasadniczo dwie partie (solisty i orkiestry lub grupy solistów i orkiestry), które współdziałają (np. mają wspólne partie, zdwajają się) bądź współzawodniczą ze sobą (np. gdy występują kontrastujące między sobą partie instrumentów). Zostało to nazwane techniką koncertującą, której źródła można wskazać w renesansowej technice polichóralnejPolichóralnośćtechnice polichóralnej.
RMoJnhRA1QSju1
Koncert instrumentalny w baroku
Właściwy koncert instrumentalny występował w baroku pod trzema rodzajami, jako: koncert na orkiestrę, concerto grosso oraz koncert solowy.
Koncert na orkiestrę był wstępną formą barokowego koncertu instrumentalnego, nie występowały w nim wyraźne zarysowane partie solistyczne. Nie posiadał także ściśle określonej budowy.
Rc5aq3BcKIvZ11
Concerto grosso („koncert wielki”) można określić jako przeniesienie sonaty barokowej (da chiesaSonata da chiesa (kościelna)da chiesa i da cameraSonata da camera (kameralna lub dworska)da camera) na większe medium wykonawcze. Jest to typ koncertu barokowego, w którym współzawodniczą ze sobą dwie grupy wykonawcze:
grupa instrumentów solowych – concertinoConcertinoconcertino
Concertino tworzyło najczęściej charakterystyczny dla baroku układ triowy, np. dwoje skrzypiec z wiolonczelą; flet lub obój, skrzypce i wiolonczela itd. Natomiast grosso stanowiła najczęściej orkiestra smyczkowa z klawesynem. Czasami była wzbogacana o instrumenty dęte, jak flet, rogi, obój. Zasadniczo obie grupy posiadały własny instrument realizujący partię b. c., np. klawesyn, wiolonczelę.
Charakterystyczną formą dla barokowego concerto grosso, a także koncertu solowego, był ritornelRitornelritornel. Ritornel to inaczej powracająca myśl muzyczna (na zasadzie refrenu) realizowana przez cały zespół wykonawczy (grupę concertina i grosso), która przeplatana była na przemian z epizodami solistycznymi, w których prym wiodła grupa instrumentów solowych, natomiast tutti w tym czasie najczęściej pauzowało. Takich pokazów ritorneli było 4–6 w utworze, jednak nie było to zasadą. Mogły występować w różnych tonacjach, a jedynie pierwszy i ostatni pokaz musiał być w tonacji zasadniczej utworu. Schematycznie przebieg formy ritornelowej można przedstawić następująco: ritornel – epizod – ritornel – epizod – ritornel – epizod – ritornel.
Przykładami znanych concerti grossi mogą być: Arcangela Corellego Concerto grosso g‑moll „Na Boże Narodzenie”, Johanna Sebastiana Bacha II Koncert brandenburski F‑dur. Inni twórcy concerto grosso to m. in. Antonio Vivaldi, Jerzy Fryderyk Händel, Giuseppe Torelli.
RRwev9Bt7YKKa
Trzecim rodzajem koncertu był koncert solowy. Rozwijał się równolegle z concerto grosso i stopniowo zaczął zyskiwać na popularności. Ten rodzaj koncertu był przeznaczony na solistę, który przeciwstawiony został pozostałemu zespołowi instrumentalnemu. W roli solistycznej najczęściej występowały skrzypce oraz takie instrumenty, jak flet, obój, trąbka, rzadziej klawesyn (J. S. Bach) czy organy (Jerzy Fryderyk Händel).
Koncert solowy miał ustaloną budowę 3‑częściową: szybka – wolna – szybka. Do wykształcenia się takiego porządku przyczynili się Giuseppe Torelli, a zwłaszcza Antonio Vivaldi, którego dzieła koncertowe (ok. 350 samych koncertów solowych!) są tak liczne i wprowadzające tak wiele nowatorskich rozwiązań, że uznano go za ojca koncertu solowego. Części skrajne najczęściej były napisane u Vivaldiego w formie ritornelu, a część środkowa miała improwizacyjny, liryczny charakter. Przede wszystkim rozbudował on epizody solistyczne, wpływając głównie na rozwój techniki gry na skrzypcach i flecie. Zmniejszył tym samym rolę powracającej myśli muzycznej ritornelu. Jego utwory cechowały się także kantylenową linią melodyczną oraz stosowaniem środków ilustracyjnych, czego najlepszym przykładem jest jego cykl czterech koncertów nazwany Cztery Pory Roku. Vivaldi stosuje w nim różnego rodzaju środki kompozytorskie (np. motywy naśladujące śpiew ptaków) oraz dołącza do każdego koncertu sonet objaśniający muzyczną treść utworu.
RR5wEMbK7DA4W
Inne koncerty programowo‑ilustracyjne Vivaldiego to np. Koncert fletowy D‑dur Szczygieł, Koncert skrzypcowy Es‑dur Burza na morzu.
R4KwrnayyDV3j1
Koncerty Vivaldiego silnie oddziaływały na innych twórców. Nierzadko Jan Sebastian Bach dokonywał klawesynowych transkrypcji jego koncertów, np. Koncert na 4 klawesyny a‑moll Bacha jest transkrypcją Koncertu na 4 skrzypiec h‑moll Vivaldiego. Rolą klawesynu było początkowo realizowanie partii b. c., stąd w mniejszym stopniu pisano na ten instrument samodzielne koncerty.
RS1o1sQ6phAI4
Koncert klasyczny
Klasyczny koncert solowy przeznaczony był na jednego solistę oraz orkiestrę. W tym rodzaju koncertu szczególne znaczenie zyskał fortepian, m. in. ponieważ kompozytorzy byli także wykonawcami swoich utworów. Budowa koncertu solowego opierała się na zasadach 3‑częściowego cyklu sonatowego: pierwsza część stanowiła formę sonatową, druga była utrzymana w tempie wolnym o lirycznym charakterze, często o budowie ABA lub wariacjiWariacjawariacji, trzecia to najczęściej rondo sonatoweRondo sonatowerondo sonatowe w tempie szybkim.
Pierwszą część można formalnie podzielić na następujące fazy: ekspozycja orkiestry, ekspozycja solisty, przetworzenie, repryza z kadencjąKadencjakadencją i kodąKodakodą. Podobnie jak w formie sonatowej ekspozycje mają budowę na zasadzie: temat pierwszy, łącznik, temat drugi, epilog. Jednak w przypadku formy koncertowej zachodzą pewne zmiany.
W ekspozycji orkiestry zostają przedstawione główne tematy muzyczne utworu (najczęściej dwa) przez orkiestrę bez solisty. Często nie występuje między tymi tematami (tak jak w tradycyjnej formie sonatowej) konflikt tonacyjny, tzn. że drugi temat pojawia się w tej samej lub jednoimiennej tonacji w stosunku do tonacji tematu pierwszego (jeżeli pierwszy temat występuje w tonacji C‑dur to i drugi wystąpi w C‑dur).
Po ekspozycji orkiestry następuje ekspozycja solisty. Do narracji włącza się instrument solowy, który prezentuje jeszcze raz tematy, ale najczęściej w sfigurowanej postaci. W tej fazie występuje już konflikt tonacyjny tak jak w formie sonatowej. Oznacza to, że jeżeli temat pierwszy występuje w tonacji durowej (np. C‑dur), to drugi będzie w tonacji dominanty (G‑dur). Jeżeli natomiast temat pierwszy jest w tonacji molowej (c‑moll), to drugi pojawia się w tonacji durowej równoległej (Es‑dur).
Przetworzenie opiera się na takich samych zasadach, co w formie sonatowej. Nadrzędną rolę odgrywa tutaj praca tematyczna, czyli przetwarzanie materiału dźwiękowego tematów. Pojawiają się także różne, bardziej odległe ośrodki tonalne.
W repryzie natomiast temat pierwszy powraca do zasadniczej tonacji utworu (C‑dur), drugi także występuje w tonacji zasadniczej (C‑dur) lub jednoimiennej (c‑moll). Oznacza to, że w repryzie następuje uzgodnienie tonacyjne między tematami.
Pewną nowością, w stosunku do tradycyjnej formy sonatowej, stanowi użycie pod koniec repryzy kadencji. Jest to ustęp przeznaczony dla samego solisty, gdzie instrumentalista może przedstawić swój kunszt wirtuozowski i improwizatorski. Początkowo, gdy sztuka improwizacji była powszechna wśród wykonawców i kompozytorów, kadencji nie zapisywano, były one improwizowane. Taką praktykę stosował chociażby Wolfgang Amadeusz Mozart, który sporadycznie zapisywał kadencje, np. dla swoich uczniów. Natomiast później zaczęto je notować szczegółowo. Tak robił Ludwig van Beethoven np. w swoich Koncertach fortepianowych.
Film pt. Analiza pierwszej części „Koncertu fortepianowego A‑dur” KV 414 Wolfganga Amadeusza Mozarta
R1QhsoUG8RQZW
m8886e765099c8434_0000000000012
m8886e765099c8434_0000000000012
Analiza pierwszej części „Koncertu fortepianowego A‑dur” KV 414 Wolfganga Amadeusza Mozarta
Koncert w romantyzmie
R1HfZXWw9jP7g1
Romantycy przejmują od klasyków ogólne zasady budowy koncertu solowego, ale też modyfikują go. Do najczęściej stosowanych zabiegów kompozytorskich zaliczyć można:
rozpoczynanie dzieła od kadencji solisty, po której następuje dopiero właściwa ekspozycja orkiestry (Johannes Brahms II Koncert fortepianowy B‑dur);
rozpoczynanie koncertu od wstępu (Piotr Czajkowski I Koncert fortepianowym b‑moll);
tendencja do zupełnej rezygnacji z ekspozycji orkiestry (Felix Mendelssohn I Koncert skrzypcowy e‑moll, Sergiusz Rachmaninow II Koncert fortepianowy c‑moll);
łamanie lub urozmaicanie zasad relacji tonacyjnych tematów, np. odwrócenie zależności tonacyjnych tematów ekspozycji i repryzy (Fryderyk Chopin, I Koncert fortepianowy e‑moll);
pokrewieństwo motywiczne tematów (Piotr Czajkowski I Koncert fortepianowy b‑moll);
brak kadencji ze względu na wirtuozowską partię solisty (Fryderyk Chopin II Koncert fortepianowy f‑moll);
odchodzenie od układu 3‑częściowego. Można zauważyć to w łączeniu poszczególnych części attaca (wykonanie jednej części bezpośrednio po drugiej), np. w Edwarda Griega Koncercie fortepianowym a‑moll połączona jest w ten sposób część druga z trzecią. Występuje także dążenie do układu jednoczęściowego (Franz Liszt Koncert fortepianowy A‑dur) bądź powiększania liczby części koncertu, np. Johannes Brahms II Koncert fortepianowy B‑dur;
symfonizacja, która objawiała się wykorzystaniem dużego wolumenu brzmienia orkiestry oraz traktowaniem instrumentu solistycznego jako członka orkiestry – partia o dużej dynamice, często także wirtuozowska rola akompaniująca (J. Brahms II Koncert fortepianowy B‑dur)
R3nuN6eVCiAAj
Podsumowanie wiadomości
Reasumując, koncert zakłada dualizm, obecność solisty (bądź kilku solistów) oraz orkiestry. W poszczególnych epokach przyjmował różną postać. W:
baroku: – koncertu na orkiestrę – nie było w nim wyszczególnionych solistów i stanowił wczesną fazę formy koncertowej, – concerto grosso – charakteryzował się występowaniem grupy solistów (concertino) oraz orkiestry (grosso); tego typu koncert miał taką samą budowę co sonaty barokowe; w concerto grosso używano ritornele; – koncertu solowego – obsada składała się z jednego solisty oraz orkiestry; posiadał trzy części (szybka‑wolna‑szybka); w koncercie solowym wykorzystywano formę ritornelu.
klasycyzmie: – koncertu solowego – dominujący typ koncertu po okresie baroku; miał budowę trzyczęściowego cyklu sonatowego (szybka‑wolna‑szybka), w którym pierwsza część to forma sonatowa (z podwójną ekspozycją: najpierw orkiestry, a później solisty), druga to wariacje lub forma ABA o lirycznym charakterze, natomiast trzecia najczęściej była rondem sonatowym; normą w klasycznym koncercie solowym stały się także, zapoczątkowane w baroku, wirtuozowskie kadencje solisty, które występowały zazwyczaj w końcowej fazie pierwszej części.
romantyzmie: – koncertu solowego – kontynuowany był model koncertu wykształcony przez klasyków; charakteryzował się najczęściej dużą wirtuozerią oraz wymaganiami technicznymi stawianymi przed solistą; w romantyzmie zwiększał się rozmiar koncertu oraz użytej obsady wykonawczej (symfonizacja); koncert poddawany był licznym modyfikacjom (np. omijano kadencję solisty, ekspozycję orkiestry, rozszerzano formę koncertu do czterech części itd.).
Zadania
RZRAOno4vmXi7
Ćwiczenie 1
R1cbIl1KGomrr
Ćwiczenie 2
R1ONe6n1OCpAk
Ćwiczenie 3
RwvVxM2QtcCnz
Ćwiczenie 4
Do utworu dopasuj nazwisko jego kompozytora. Fryderyk Chopin. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Arcangelo Corelli. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Antonio Vivaldi. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Jan Sebastian Bach. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Johannes Brahms. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Felix Mendelssohn. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8.
Do utworu dopasuj nazwisko jego kompozytora. Fryderyk Chopin. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Arcangelo Corelli. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Antonio Vivaldi. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Jan Sebastian Bach. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Johannes Brahms. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Felix Mendelssohn. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncerty brandenburskie, 2. II Koncert fortepianowy B-dur op. 83, 3. Koncert skrzypcowy e-moll op. 64, 4. I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, 5. Cztery pory roku, 6. Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8.
Do utworu dopasuj nazwisko jego kompozytora.
<i>I Koncert fortepianowy e-moll op. 11</i>, <i>Koncert skrzypcowy e-moll</i> op. 64, <i>Cztery pory roku</i>, <i>Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie”</i> op. 6 nr 8, <i>Koncerty brandenburskie</i>, <i>II Koncert fortepianowy B-dur op. 83</i>
Fryderyk Chopin
Arcangelo Corelli
Antonio Vivaldi
Jan Sebastian Bach
Johannes Brahms
Felix Mendelssohn
RFDomAUvQdF2q
Ćwiczenie 5
Rou43zupScwZn
Ćwiczenie 6
Uzupełnij schemat przebiegu tonacji tematów w klasycznej koncertowej formie sonatowej w tonacji G-dur. Do tego celu wpisz poniżej podane pojęcia w odpowiednie pole w tabeli. Pamiętaj, że pojęcia mogą być wykorzystane więcej niż jeden raz! (G-dur, D-dur, różne tonacje)
Uzupełnij schemat przebiegu tonacji tematów w klasycznej koncertowej formie sonatowej w tonacji G-dur. Do tego celu wpisz poniżej podane pojęcia w odpowiednie pole w tabeli. Pamiętaj, że pojęcia mogą być wykorzystane więcej niż jeden raz! (G-dur, D-dur, różne tonacje)
Uzupełnij schemat przebiegu tonacji tematów w klasycznej koncertowej formie sonatowej w tonacji G-dur. Do tego celu wpisz poniżej podane pojęcia w odpowiednie pole w tabeli. Pamiętaj, że pojęcia mogą być wykorzystane więcej niż jeden raz! (G-dur, D-dur, różne tonacje)
Ekspozycja Orkiestry
Ekspozycja Solisty
Przetworzenie
Repryza
Temat 1
Temat 2
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie Ritornel.
Rh54m9B2D4alk
Ćwiczenie 7
RXkHK6pviMlQl
Polecenie 1
Wysłuchaj początkowego fragmentu pierwszej części I Koncertu fortepianowego b‑moll op. 23 Piotra Czajkowskiego. Poniżej znajduje się pierwsza strona partytury. Czy zauważasz jakieś odstępstwa od reguł klasycznych dotyczących tonacji głównej myśli muzycznej oraz konstrukcji utworu? Odpowiedź uzasadnij.
R15aBbpL4I8FA1
RY5ezj6AvpAcp
Słownik pojęć
Concertino
Concertino
także principale, czyli główny; grupa instrumentów solowych spotykana w concerto grosso; często obsada triowa (dwa instrumenty solowe, np. flet oraz skrzypce z basso continuo, np. wiolonczelą).
Grosso
Grosso
też tutti (wszyscy), concerto (orkiestra) lub ripieni (pełny); to większa grupa instrumentów przeciwstawiana grupie solistów (concertino); zazwyczaj składała się z orkiestry smyczkowej i basso continuo.
Kadencja
Kadencja
1. cadenza; fragment utworu muzycznego ukazujący umiejętności wirtuozowskie solisty; podczas kadencji w koncercie pauzowała orkiestra; początkowo kadencje w koncertach były improwizowane (praktyka stosowana przez W.A. Mozarta), później dokładnie rozpisywane (np. u Beethovena); w klasycznym koncercie kadencja występowała zazwyczaj w pierwszej części przed kodą; 2. zwrot melodyczno‑harmoniczny stanowiący zakończenie utworu lub jego odcinka; składa się przynajmniej z dwóch akordów; przykłady: kadencja mała doskonała D‑T, kadencja mała plagalna S‑T.
Kuplety
Kuplety
epizody solistyczne; występują między powrotami refrenu w ritornelu.
Koda
Koda
z włoskiego coda oznacza ogon; fragment zamykający utwór muzyczny o charakterze kadencyjnym.
Polichóralność
Polichóralność
technika kompozytorska, która ma swoje źródło w utworach kompozytorów szkoły weneckiej; związana z możliwością rozmieszczenia zespołów (najczęściej dwóch, trzech chórów a cappella lub z towarzyszeniem instrumentów) w różnych miejscach pomieszczenia; zespoły te dialogują między sobą.
Ritornel
Ritornel
z włoskiego ritornello to powrót; określenie dla formy muzycznej popularnej w koncertach barokowych, w której systematycznie powracała (zazwyczaj 4–6 razy) myśl muzyczna na zasadzie refrenu; grana przez tutti; ritornel występował na przemian z kupletami.
Rondo sonatowe
Rondo sonatowe
forma stanowiąca połączenie ronda (powracający refren) oraz formy sonatowej (kontrastujące tematy z konfliktem tonacyjnym, schemat formalny); model ronda sonatowego można przedstawić jako ABACABA (A - pierwszy temat, B - drugi temat, C – pełni rolę epizodu, fragmentu kontrastującego); porównując do formy sonatowej można wyróżnić w rondzie sonatowym: ekspozycję, przetworzenie, repryzę; zasady relacji tonacyjnych między tematami obowiązują jak w formie sonatowej; między tematami i poszczególnymi odcinkami formy mogą wystąpić fragmenty o charakterze łącznikowym.
Sonata da camera (kameralna lub dworska)
Sonata da camera (kameralna lub dworska)
miała swobodniejszą budowę niż sonata da chiesa; składała się zazwyczaj z 3 do 6 części o charakterze tanecznym.
Sonata da chiesa (kościelna)
Sonata da chiesa (kościelna)
początkowo przeznaczona do wykonywania w kościele; opierała się na układzie części: wolna‑szybka‑wolna‑szybka; wykorzystywano w niej technikę imitacyjną, fugowaną oraz stylizacje form tanecznych (np. sarabandy).
Wariacja
Wariacja
forma oparta na temacie muzycznym oraz jego przekształceniach (wariacjach); w poszczególnych wariacjach zmianom ulegać mogą wszelkie elementy muzyczne, np. tempo, harmonika itd.