Let's talk about styles, language and communication
Links to the lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
you will define the characteristics of popular science texts
you will tell how to compose a logical and effective statement
you will characterise the language of media and politics
you will arrange questions and tasks for your colleagues
you will consolidate the vocabulary regarding the styles, languages and communication
Before the lesson
Arrange a crossword, whose main password will be related to the content of the lesson "How to compose a logical and effective statement?".
Repetition
Listen to the recording and write down questions you could ask your friend or colleague to check if he understood the text read. Also note the expected answers.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie abstraktu: The stylistic markedness of the text. Individual utterances differ because each of us – depending on the situation and the topic of the conversation – uses different linguistic measures, namely by using a different style. We understand style as an effect of a specific linguistic measure selection. Our linguistic choices are determined by various factors, such as the topic of the conversation, the communication situation as well as the age and education level of the addressee and the relation between the addressee and the speaker. What is more, factors related to the speaker are also important, e.g. their communication skills, social background or place of residence. The style is determined by the use of phonetic, inflectional, word formation, syntactic as well as lexical and semantic measures. Changing the tone of a word from neutral to positive or negative can be the effect of word formation, which results in diminutives or augmentatives word formation. Among Lexical stylistic measures it is word measuring stylistic chards words with the limited range of use and troubs. We can divide the marked lexical measures into several categories.
Complete a multiple-choice test question for the lesson "Creating argumentative statements in accordance with the principles of logic and rhetoric". Then exchange your questions with a friend or classmate.
Question: ...
- ...
- ...
- ...
- ...
What are the most important features of popular science texts? Which of the features below are also appropriate for journalistic texts? Justify your answer.
objectivism, difficult to understand, subjectivism, use of colloquial terms, authoritarianism, expressivism, accessibility, attractiveness, imagery
| popular science text | |
|---|---|
| other |
What type of speech is represented by the examples below? Drag the items to the correct groups.
The need to increase penalties for even the smallest of crimes, Presentation given when applying for a job, Request for a vote of no confidence in the Minister of Finance, submitted to the Sejm of the Republic of Poland, Funeral speech., About the essence of Christmas, A report on the activities of a foundation, A speech on the 50th anniversary of a school, Changes needed to the contemporary tax system in Poland, The modern tax system in Poland, Speech given by the President of Poland during a celebration of the Anniversary of Independence, Laudation prior to someone being awarded the title of <i>honoris causa</i> Doctor, <i>Exposé</i> of the Prime Minister of Poland., An open letter from the artists who want to keep the PR II program going
| Informational speech | |
|---|---|
| Commemorative speech | |
| Persuasive speech |
Read the fragments of the journalistic text by Aleksandra Popławska. Define who is speaking in the text, who is he/she speaking to and what the aims of the text are.
Globalne ocieplenie: czy ja, przeciętna Stanisławska, mogę przyczynić się do jego zahamowania? Konkretne radyRozpędzonej machiny klimatycznej w pojedynkę nie zatrzymam, ale zamiast przyczyniać się do jej nakręcania, mogę spróbować ją nieco przyhamować. Że wysiłki jednostki nic nie znaczą wobec ogromu tego zjawiska? Kiedy jednostek robi się wiele, zaczyna to mieć znaczenie. Alternatywą jest nie robić nic i biernie patrzeć, jak nam się klimat załamuje.
(...)
Teraz skupmy się jednak na środkach transportu.W tej akurat dziedzinie przeprowadzono naukowe analizy, na które się poniżej powołuję – przeprowadzili je naukowcy z dwóch organizacji non‑profit: amerykańskiej International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) oraz norweskiej Center for International Climate and Environmental Research (CICERO), a wyniki badań opublikowali w piśmie “Environmental Science and Technology”. Badacze przeanalizowali przełożenie podróży różnymi środkami transportu na dystansie 500‑1000 km na emisje dwutlenku węgla.
Oczywiście niekwestionowanym i negatywnym liderem pozostają podróże samolotem. A co zamiast niego: pociąg czy własny samochód? Odpowiedź brzmi: to zależy.
Podczas pokonywania dystansu 1000 km samotnie w dużym aucie emitujemy aż 250 kg dwutlenku węgla. Z kolei podróżując pociągiem lub małym samochodem (nie dieslem) z trzema współpasażerami, zmniejszamy emisje do 50 kg dwutlenku węgla na osobę. Jeśli więc nie mamy współpasażerów do naszego auta, wybierajmy raczej publiczne środki transportu naziemnego, łącznie z autobusami i promami.
Source: Aleksandra Stanisławska, Globalne ocieplenie: czy ja, przeciętna Stanisławska, mogę przyczynić się do jego zahamowania? Konkretne rady [online], dostępny w internecie: https://www.crazynauka.pl/globalne-ocieplenie-czy-ja-przecietna-stanislawska-moge-przyczynic-sie-do-jego-zahamowania-konkretne-rady/ [dostęp 15.12.2018 r.].
Match the pairs. Polish and English.
perswazja, medialna odmiana języka, użyteczność, fachowiec, broszura, kolokwializmy, styl popularno‑naukowy, wiedza, wykres, inwektywa, zdrobnienie, dostępność, wiarygodność
| diminutive | |
| colloquialisms | |
| media language | |
| persuasion | |
| invective | |
| popular science style | |
| knowledge | |
| professional | |
| accessibility | |
| credibility | |
| booklet | |
| utility | |
| chart |
Fill the gaps with suitable text.
messages, teacher, countries, noise, people, meaningful, homeland, infotainment, meaningless, global village, newspapers, media, Internet, specialist, structure
Civilisation in which we live is often described as ............................ civilisation and the planet on which we live is called a ............................. All of this is caused by media texts which are popular and ............................ in the life of a contemporary man. The texts are publicised in mass media i.e. ............................, radio, television or Internet. The turn of 20th and 21st centuries, according to Polish media ............................ Tomasz Goban‑Klas, is a “global media explosion”. The mass of this type of ............................ influences the change of the way of communication between ............................. You need to be aware of information ............................, which can be a result of rush of media texts.
Keywords
rhetoric, arguments, composition of the speech, style, stylistic style, text, logic, argumentative argument, argumentation, command, popular science style, popular science text
Glossary
styl
tekst
zdrobnienie
poetyzm
archaizmy
regionalizmy
kolokwializmy
modne słowa, wyrażenia
wydłużenie
obietnica
ukończenie studiów lub gradacja (stopniowanie, np. przymiotnika)
desygnować, wyznaczać
logika l. logiczny
retoryczny
wypowiedź argumentacyjna
rozkaz
efektywność
uzasadnienie
złota myśl
cytat
gra słów
paradoks
zakłopotanie
atrakcyjność
spójność
subiektywizm
wyrażenia metatekstowe
wstęp, dostęp
rozwinąć
wniosek
medialna odmiana języka
język polityki
perswazja
manipulacja
inwektywa
styl popularno‑naukowy
tekst popularno‑naukowy
popularyzacja
nauka
wiedza
magazyn specjalistyczny
festiwal naukowy
piknik naukowy
fachowiec
laik
obiektywizm
dostępność
zobrazowanie
wiarygodność
wykład
rozmowa
broszura
quiz
gry edukacyjne
użyteczność
autoprezentacja
wykres
mapa
tabela
wizualizacja