Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej
Fundamentalne zasady demokracji
przedstawiać najważniejsze tradycje demokracji;
wyjaśniać dlaczego zasady demokracji są jednocześnie jej zaletami;
charakteryzować zasady demokracji;
wyjaśniać na czym polega zasada suwerenności narodu.
Wykonajcie zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Zaprojektujcie plakat adresowany do młodzieży waszej szkoły, promujący wartości demokratyczne. Zastanówcie się nad jego tytułem i hasłami, które powinien zawierać. Zaprezentujcie efekty waszej pracy pozostałej części klasy.
Wykonajcie zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Zaprojektujcie apel adresowany do młodzieży waszej szkoły, promujący wartości demokratyczne. Zastanówcie się nad jego tytułem i hasłami, które powinien zawierać. Zaprezentujcie efekty waszej pracy pozostałej części klasy.
Korzenie demokracji
Demokratyczne zasady rządzenia państwem narodziły się już w starożytności, ale dopiero w czasach nowożytnych przybrały formy, do których nawiązują współczesne społeczeństwa. Rzeczpospolita szlachecka, monarchia parlamentarna w Anglii, myśl społeczno‑polityczna oświecenia to ważne etapy kształtowania się idei demokratycznych.
Suwerenność narodu
Wywodzące się z języka greckiego słowo „demokracja” dosłownie oznacza władzę ludu (demos – lud, kratos – władza). Zasada suwerenności narodu oznacza, że to naród (lud) w państwie demokratycznym powinien być suwerenemsuwerenem, czyli władcą. Nie musi on oczywiście władzy tej sprawować bezpośrednio we wszystkich kwestiach. O ile w starożytnych Atenach było możliwe zaangażowanie wszystkich obywateli do podejmowania decyzji dotyczących losów polispolis, o tyle we współczesnych wielomilionowych państwach byłoby to na pewno bardzo kosztowne i trudne do zorganizowania, jeśli nie niemożliwe. Władza sprawowana jest więc w takich państwach przez wybranych przez lud przedstawicieli. Władza zwierzchnia, dająca możliwość wyznaczania, kontrolowania i rozliczania tych reprezentantów, pozostaje jednak w rękach obywateli.

Mowa Peryklesa - pochwała demokracji ateńskiejNasz ustrój nie jest naśladownictwem obcych praw, a my sami raczej jesteśmy wzorem dla innych niż inni dla nas. Nazywa się ten ustrój demokracją, ponieważ opiera się na większości obywateli, a nie na mniejszości. W sporach prywatnych każdy obywatel jest równy w obliczu prawa; jeśli zaś chodzi o znaczenie, to jednostkę się ceni nie ze względu na jej przynależność do pewnej grupy, lecz ze względu na talent osobisty, jakim się wyróżnia; nikomu też, kto jest zdolny służyć ojczyźnie, ubóstwo albo nieznane pochodzenie nie przeszkadza w osiągnięciu zaszczytów. W naszym życiu państwowym kierujemy się zasadą wolności. W życiu prywatnym nie wglądamy z podejrzliwą ciekawością w zachowanie się naszych współobywateli, nie odnosimy się z niechęcią do sąsiada, jeśli się zajmuje tym, co mu sprawia przyjemność, i nie rzucamy w jego stronę owych pogardliwych spojrzeń, które wprawdzie nie wyrządzają szkody, ale ranią. Kierując się wyrozumiałością w życiu prywatnym, szanujemy prawa w życiu publicznym; jesteśmy posłuszni każdoczesnej władzy i prawom, zwłaszcza tym niepisanym, które bronią pokrzywdzonych i których przekroczenie przynosi powszechną hańbę.
Źródło: Tadeusz Mosiek, Historia. Starożytność i średniowiecze. Ćwiczenia ze źródłami, Poznań, s. 11.
Na podstawie powyższego tekstu lub nagrania wymień zasady, na których opierał się ustrój demokratycznych Aten.
Reprezentacja
Zasada przedstawicielstwa (reprezentacji) jest uzupełnieniem zasady suwerenności narodu, koniecznym ze względu na liczebność współczesnych narodów. Oznacza ona, że władza ludu może być realizowana przez wybranych przezeń przedstawicieli. Co jednak ważniejsze, oznacza to zobowiązanie tych przedstawicieli do działania w interesie ludu, który reprezentują, nie zaś wyłącznie własnym.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.Art. 4.
Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.
Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.PREAMBUŁA
W trosce o byt i przyszłość naszej Ojczyzny,
odzyskawszy w 1989 roku możliwość suwerennego i demokratycznego stanowienia o Jej losie, my,
Naród Polski - wszyscy obywatele Rzeczypospolitej,
zarówno wierzący w Boga
będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna,
jak i nie podzielający tej wiary,Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
Przeczytaj powyższe fragmenty Konstytucji oraz informacje podane poniżej.
Zastanów się, czy Polina może uczestniczyć w sprawowaniu władzy w Polsce. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do przepisów ustawy zasadniczej.
Polina należy do mniejszości białoruskiej w Polsce. Ona i jej mąż są obywatelami Polski, ale w jej rodzinnym domu rozmawia się w języku białoruskim - języku przodków.
Konstytucjonalizm
Zasada konstytucjonalizmu głosi, że konstytucja jest nadrzędnym względem pozostałych aktem prawnym w państwie, a wszystkie akty niższego rzędu muszą być z nią zgodne. W ten właśnie sposób ustalona została jej szczególna moc. Jednak w zasadzie konstytucjonalizmu nie chodzi jedynie o wprowadzenie hierarchii aktów prawa, pozwalającej na rozstrzyganie sprzeczności norm prawnych w przypadku wystąpienia kolizji. Ustawa zasadnicza oprócz szczególnej mocy charakteryzuje się również szczególną treścią i formą – reguluje ona najważniejsze z punktu widzenia funkcjonowania państwa i obywateli zasady, a jej uchwalenie lub zmiana jest trudniejsza niż w przypadku zwykłych ustaw. Dzięki temu konstytucja stanowi pewne ramy prawne, w granicach których mogą poruszać się rządzący, stanowiąc, wykonując lub stosując prawo. Jest dla obywateli zabezpieczeniem przed ewentualnym pragnieniem rządzących, by wykorzystywać władzę instrumentalnie do realizacji interesów własnych zamiast tych, które wyznaczone są dobrem narodu i państwa. Ważne jest również istnienie instytucji, które pozwalają obywatelowi egzekwować swoje prawa, np. instancyjność sądownictwa, możliwość wniesienia skargi konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego lub zwrócenia się do Rzecznika Praw Obywatelskich.
O konstytucjiKonstytucja jest codziennym ubraniem chroniącym od nieprzyjaznego losu (...).
Źródło: Ewa Łętowska, O Konstytucji, dostępny w internecie: https://www.polskieradio.pl/7/4399/Artykul/1434603,Debata-Jedynki-konstytucja-to-nie-jest-ozdobna-szata.

Pluralizm polityczny
Aby zasada przedstawicielstwa mogła być właściwie realizowana, konieczne jest zapewnienie, że w przestrzeni publicznej działać mogą partie polityczne reprezentujące zróżnicowane poglądy polityczne – tak aby obywatele mieli rzeczywistą możliwość wyboru swoich reprezentantów. Ważne również, by pluralizm polityczny nie był jedynie pozorny – partie polityczne w państwie demokratycznym powinny oferować obywatelom różne koncepcje rozwiązywania problemów życia społeczno‑politycznego. Wybór dokonywany przez obywatela nie powinien być jedynie wyborem „mniejszego zła”. Jedną z gwarancji pluralizmu politycznego w państwie jest zapewnienie jednakowych zasad funkcjonowania partii politycznych, dotyczących np. warunków uzyskania dofinansowania działalności ze środków budżetu państwa.
Poszanowanie praw mniejszości

W demokracji decyzje podejmowane są na zasadzie większości. Nikt nie kwestionuje tego mechanizmu – trudno oczekiwać, by wszyscy byli zgodni w każdej rozważanej kwestii, trzeba więc znaleźć jakieś wyjście z potencjalnego impasu, a zasada, według której decyzje w imieniu ogółu podejmuje większość, jest logiczna i łatwa do zastosowania. Jednak jeśli podczas większościowego podejmowania decyzji zlekceważymy zupełnie poglądy i potrzeby mniejszości, pozbawiamy część demosu – suwerena – możliwości sprawowania władzy, a to z demokracją ma niewiele wspólnego. O sytuacji takiej mówimy, że jest dyktaturą większości, nie demokracją. Poszanowanie praw mniejszości poprzez uwzględnienie, o ile to tylko możliwe, ich żądań i potrzeb w podejmowanych decyzjach jest więc tym, co demokrację odróżnia od dyktatury. Dbałość o prawa mniejszości jest w demokracji obowiązkiem większości.
Trójpodział władzy
Trójpodział władzy to zasada, według której legislatywalegislatywa, egzekutywaegzekutywa i judykatywajudykatywa sprawowane są przez niezależne i mogące wzajemnie się równoważyć organy. To mechanizm ograniczenia władzy powierzonej naszym przedstawicielom, konieczny w demokracji pośredniejdemokracji pośredniej. Naród nadaje osobom wyznaczonym do poszczególnych organów władzy znaczny zakres uprawnień, a jednocześnie każdemu z tych organów daje kompetencje do kontrolowania i hamowania poczynań pozostałych organów, aby zredukować możliwość naruszania praw jednostki, bo to z tych jednostek właśnie składa się lud, czyli właściwy suweren. Skupienie zbyt wielu lub wszystkich uprawnień w rękach jednego organu skutkuje zbyt dużą jego władzą, co mogłoby prowadzić do jej nadużycia względem obywateli.
O duchu praw, fragment o podziale władz, 1748Gdzie w jednej osobie lub jednym ciele urzędowym władza prawodawcza łączy się z władzą wykonawczą, tam nie masz wolności, albowiem istnieje obawa, że ten sam monarcha (...) stanowić będzie prawa tyrańskie, by je wykonywać po tyrańsku. Nie masz wolności, skoro władza sądownicza nie jest oddzielną od władzy prawodawczej i wykonawczej. Jeśli złączona jest z władzą prawodawczą, powstaje samowolność w stosunku do życia i wolności obywatela, albowiem sędzia będzie zarazem prawodawcą. Jeśli jest złączona z władzą wykonawczą, sędzia będzie posiadał władzę ujarzmiciela.(...)
Źródło: Charles Louis de Montesquie, O duchu praw, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, Warszawa 1957, s. 235–236.
Na podstawie przytoczonego cytatu wyjaśnij, jakie konsekwencje dla społeczeństwa ma brak podziału władzy w państwie. W odpowiedzi podaj określenia użyte przez autora tekstu.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.
Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.
Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
Państwo prawa
Państwo prawa to przede wszystkim państwo praworządne, a więc takie, w którym rządzi prawo. Stwierdzenie takie nie jest jedynie pustosłowiem czy tautologią, oznacza bowiem, że prawo stoi ponad władzą (rządzącymi), a nie władza (rządzący) ponad prawem. Organy władzy publicznej muszą więc w swoich działaniach poruszać się wyłącznie w granicach i na podstawie prawa. Nie wolno im go łamać, ale nie wolno im również podejmować żadnych działań, do których nie zostały – bezpośrednio lub pośrednio – upoważnione przez suwerena.
Przepis Konstytucji RP: „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”, to realizacja zasady…
- suwerenności narodu.
- podziału władzy.
- rządów prawa.
Podsumowanie
Słowo demokracja pojawiło się w starożytnej Grecji. Powstało z połączenia dwóch słów: demos – lud i kratos – władza, rząd. Oznaczało władzę ludu (ludowładztwo), czyli rządy ogółu obywateli. Najważniejszymi wartościami i zasadami greckiej demokracji były wolność i równość obywateli.
Demokracja to współcześnie najpowszechniejsza w Europie forma ustroju politycznego. Od 1989 roku do grona państw demokratycznych dołączyła Polska. Fundamentem demokracji w naszym kraju jest Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, przyjęta przez Zgromadzenie Narodowe 2 kwietnia 1997 roku. Konstytucja to nadrzędne prawo, które chroni wspólnotę wolnych i równych obywateli.
Podstawą istnienia demokratycznego państwa jest realizacja zasady suwerenności narodu i rządów prawa oraz zapewnienie warunków zgodnych z definicją współczesnej demokracji. Większość państw demokratycznych odwołuje się też do zasady trójpodziału i równoważenia władzy. Sposoby sprawowania władzy w państwach demokratycznych zależą od wielu czynników, dlatego różnie kształtują się relacje między centralnymi organami państwa. Normy prawne, najczęściej ujęte w formie konstytucji, regulują powoływanie i odwoływanie, zakres działania organów władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej. Normy te mają uniemożliwić dominację jednego organu – np. rządu – nad pozostałymi. Żaden z tych organów nie może być pozbawiony rzeczywistego wpływu na sprawowanie władzy w państwie.
Przeczytaj uważnie tekst i wstaw brakujące wyrazy.
bezpośrednia, obywatelami, pośrednia, bogami
W starożytnych Atenach demokracja .......................... była możliwa ze względu na niedużą powierzchnię państwa i małą liczbę obywateli. Demokracja .......................... typowa dla współczesnych państw demokratycznych to ustrój, w którym sprawujący władzę są odpowiedzialni przed ...........................
Wyjaśnij, na czym polega suwerenność narodu.
Wyjaśnij, na czym polega i czemu służy zasada podziału władz.
W tabeli przytoczono fragmenty dzieła Karola Monteskiusza O duchu praw. Zastanów się, do którego rodzaju władzy odnoszą się przytoczone opisy.
| Na mocy tej władzy panujący lub urzędnik | Władza ustawodawcza | Władza wykonawcza | Władza sądownicza |
| stanowi prawa (...) lub znosi prawa istniejące. | □ | □ | □ |
| karze zbrodnie lub sądzi pomiędzy poszczególnymi jednostkami. | □ | □ | □ |
| rozstrzyga o wojnie lub pokoju, wyprawia lub przyjmuje poselstwa, strzeże bezpieczeństwa, zapobiega najazdom. | □ | □ | □ |
Wymień przedstawicielskie organy władzy w Polsce.
Od września 2014 r. Ewa Kopacz kierowała pracami organu władzy...
- ustawodawczej.
- wykonawczej.
- sądowniczej.
Słownik
system polityczny, w którym decyzje podejmuje się przez głosowanie ludowe (plebiscyt, referendum), w którym mogą wziąć udział wszyscy obywatele uprawnieni do głosowania
rodzaj demokracji, gdzie decyzje podejmują przedstawiciele społeczeństwa wybrani w wyborach
władza wykonawcza; w Polsce sprawowana przez Radę Ministrów i Prezydenta RP
władza sądownicza; w Polsce sprawowana przez sądy i trybunały
władza ustawodawcza; w Polsce sprawowana przez Sejm RP i Senat RP
miasto‑państwo w starożytnej Grecji
władca; ten, który sprawuje władzę