Ilustracja przedstawia tańczące baletnice. Kadr fotografii ukazuje nogi ustawionych w baletowej pozie tancerek. Dziewczęta ubrane są w białe, tiulowe spódniczki i pointy. Tytuł lekcji: Interpretacja ruchowa do utworu muzycznego.
1953 – wydanie piosenki Witolda Lutosławskiego pt. Pióreczko;
07.02.1994 – śmierć Witolda Lutosławskiego (Warszawa).
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1OAjm3aOqhnp1
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja twórcza, doskonalenie umiejętności muzycznych. 3. Zdobywa kompetencje w zakresie ruchu przy muzyce: 3) improwizuje za pomocą gestu i ruchu oraz tworzy ilustracje ruchowe do muzyki. II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania: 7) porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów: Witold Lutosławski.
Nauczysz się
przedstawiać elementy dzieła muzycznego przy pomocy ruchu (np. dynamiki, wysokości dźwięku, tempa, artykulacji, nastroju obecnego w utworze);
tworzyć improwizacje ruchowe do utworów muzycznych lub ich fragmentów;
charakteryzować życie i twórczość Witolda Lutosławskiego.
Interpretacja ruchowa do utworu muzycznego
Istnieje wiele sposobów aktywności muzycznej. Przy tworzeniu interpretacji ruchowejInterpretacja ruchowa utworu muzycznegointerpretacji ruchowej należy wziąć pod uwagę charakter utworu, jego obsadę, formęForma muzycznaformę, fakturę, a także poszczególne elementy dzieła muzycznegoElementy dzieła muzycznegoelementy dzieła muzycznego, czyli jego melodykęMelodykamelodykę, artykulacjęArtykulacjaartykulację, harmonikęHarmonikaharmonikę, dynamikęDynamikadynamikę, rytmikęRytmikarytmikę, agogikęAgogikaagogikę oraz kolorystykęKolorystykakolorystykę, czyli barwę dźwięku.
R1bJkkbI4e0v2
Analiza wybranych elementów piosenki Pióreczko pod kątem jej interpretacji ruchowej
Piosenka Pióreczko Witolda Lutosławskiego zawiera przykład synkopySynkopasynkopy. Przedstaw za pomocą układu ruchowego wraz z klaskaniem charakterystyczny rytm, pochodzący z początku zwrotki utworu – najpierw wraz z nagraniem, a następnie samodzielnie.
RAUEsRFjLzEHR
Rb5ijhjOrbNs91
Polecenie 1
Dmuchaj tak, jakbyś swoim oddechem chciał utrzymać w powietrzu pióreczko.
Dmuchaj tak, jakbyś swoim oddechem chciał utrzymać w powietrzu pióreczko.
Dmuchaj tak, jakbyś swoim oddechem chciał utrzymać w powietrzu pióreczko.
Wypuść najwyżej jak potrafisz piórko i staraj się jak najdłużej tylko dmuchając, podtrzymywać je, by nie upadło na ziemię. Ten rodzaj zabawy - ćwiczenia emisyjnego można wykonać w małych grupach lub pojedynczo.
Polecenie 2
Jakie gesty i jaki ruch sceniczny mogłyby interpretować piosenkę Pióreczko. Zaproponuj swoje rozwiązanie.
Jakie gesty i jaki ruch sceniczny mogłyby interpretować piosenkę Pióreczko. Zaproponuj swoje rozwiązanie.
Jakie gesty i jaki ruch sceniczny mogłyby interpretować piosenkę Pióreczko. Zaproponuj swoje rozwiązanie.
Wykorzystaj gest i ruch sceniczny w pantomimicznej interpretacji muzyki (drama) po wysłuchaniu utworu Pióreczko. Dokonaj nagrania filmowego przy pomocy smartfonu i omówcie w klasie szczegóły jego powstania.
Polecenie 3
Jak ruchem lub gestem można przedstawić synkopę. Stwórz swoje autorskie rozwiązanie.
Jak ruchem lub gestem można przedstawić synkopę. Stwórz swoje autorskie rozwiązanie.
Jak ruchem lub gestem można przedstawić synkopę. Stwórz swoje autorskie rozwiązanie.
Wybierz charakterystyczne zwroty rytmiczne, melodyczne, dynamiczne i przetwórz je na wyobrażenia ruchowe z podziałem na solistów i grupy taneczne.
Polecenie 4
Opowiedz dzieje pióreczka z piosenki. Co działo się z nim w poszczególnych zwrotkach?
Opowiedz dzieje pióreczka z piosenki. Co działo się z nim w poszczególnych zwrotkach?
Opowiedz dzieje pióreczka z piosenki. Co działo się z nim w poszczególnych zwrotkach?
Wysłuchaj uważnie nagrania utworu. Stwórz komiks dowolną techniką malarską lub na tablecie, który będzie odzwierciedleniem treści piosenki.
Zadania
RSyh6yAdxI4Xq1
Ćwiczenie 1
RA0WIbVKMELgo1
Ćwiczenie 2
Rjy5oNge0ZktA
Ćwiczenie 3
RMXdAZ4ww2CCS
Ćwiczenie 4
R1desKveldmfr
Ćwiczenie 5
RxwF8Lq1hvdqz
Ćwiczenie 6
RY0c8yyl05fQC1
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Agogika
Agogika
odchylenia i zmiany w tempie i rytmie wykonywanego utworu muzycznego.
Artykulacja
Artykulacja
jeden z elementów dzieła muzycznego, dotyczący sposobu wydobycia i kształtowania dźwięku.
Dynamika
Dynamika
jeden z elementów dzieła muzycznego, dotyczący natężenia (głośności) dźwięku.
Elementy dzieła muzycznego
Elementy dzieła muzycznego
elementy porządkujące utwór muzyczny, takie jak: melodyka, rytmika, dynamika, agogika (tempo), artykulacja, harmonika i kolorystyka.
Forma muzyczna
Forma muzyczna
ogólna budowa utworu muzycznego, efekt współdziałania elementów dzieła muzycznego. Jest to środek realizacji wyrazu emocjonalnego dzieła muzycznego, za pomocą technik kompozytorskich.
Harmonika
Harmonika
jeden z elementów dzieła muzycznego, porządkujący współbrzmienia dźwięków w pionie.
Interpretacja ruchowa utworu muzycznego
Interpretacja ruchowa utworu muzycznego
sposób objaśnienia danego utworu środkami ruchowymi oraz przekazanie uczuć, jakie kompozytor zawarł w utworze za pomocą dźwięków.
Kolorystyka
Kolorystyka
jeden z elementów dzieła muzycznego, który pozwala na dostrzeżenie różnic między dźwiękami o tej samej wysokości zagranymi na rozmaitych instrumentach lub zaśpiewanymi przez różne głosy.
Melodyka
Melodyka
jeden z elementów dzieła muzycznego, wyznaczający następstwo dźwięków o różnej wysokości i różnym czasie trwania.
Rytmika
Rytmika
jeden z elementów dzieła muzycznego, porządkujący materiał dźwiękowy w czasie.
Synkopa
Synkopa
zjawisko rytmiczne, polegające na przedłużeniu wartości rytmicznej znajdującej się na słabej części taktu.
Tempo
Tempo
jeden z elementów dzieła muzycznego, oznaczający jak szybko utwór ma być wykonany; inaczej agogika.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
m6da5c48d5a787041_0000000000182
Biblioteka muzyczna
m6da5c48d5a787041_0000000000184
Bibliografia
D Wójcik, ABC form muzycznych., Musica Iagellonica, Kraków 1999
Encyklopedia muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 1995
M. Dąbrowska, J. Grafczyńska, Rytmika, Centralna Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego, Warszawa 1963.