O czym marzy pies?
Obrazek. Czarna przestrzeń kosmosu z nielicznymi gwiazdami i pięcioma większymi ciałami niebieskimi. Na pierwszym planie dwa ciała niebieskie – jedno różowe, drugie białe, z otaczającym je pierścieniem. W centrum znajduje się słońce.
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DCuB6Wnlb
Pamiętasz swoje najpiękniejsze sny? Niektórzy twierdzą, że nigdy nie śnią. Że po prostu zasypiają i budzą się, ale nigdy nie trafiają do krainy marzeń. To nieprawda: śni każdy człowiek, śnią także zwierzęta, choć tego, co widzą i czują we śnie, możemy się tylko domyślać.
Ułóż obrazek i wymyśl do niego krótką historyjkę.
Jak sądzisz, co może się śnić psu? Co na to wskazuje? Jaki sen byłby dla niego przyjemny, a jaki koszmarny? Porozmawiaj o tym z koleżanką lub kolegą.
Ułóż obrazek. Co śniło się psu na ilustracji? Wciel się w jego postać i opisz to senne marzenie.

Konstanty Ildefons Gałczyński
Polski poeta, który pisał dla dorosłych i dzieci. W swoich wzruszających, ale też pełnych humoru, utworach opisywał codzienne sytuacje i wydarzenia. Najbardziej znane wiersze to: „Zaczarowana dorożka”, „Dlaczego ogórek nie śpiewa”. Był także twórcą zabawnego Teatrzyku Zielona Gęś.
Przeczytaj wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego pt. „Sen psa” lub wysłuchaj go uważnie. Opowiedz, o czym śni bohater wiersza?
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DCuB6Wnlb
Sen psaNa polu kalafiory,
na całe życie dość,
każdy kalafior spory
i w każdym rośnie kość,
więc podjem znakomicie
aż po żołądka kres.
Och, piękne, piękne życie.
Och, piękny jestem pies.Przechodzę do alkowyalkowy,
w alkowie stoi stół,
ma czworo nóg wołowych,
wędzonych w dymie ziół,
pożeram wszystkie nogi,
zostaje tylko blat.
Ach! mój żywocie błogi.
Ach! piękny, piękny świat.Po łączce chodzą krówki,
słownie sześćdziesiąt sześć,
podchodzę, to parówki,
gorące, tylko jeść,
parówki autentyczneautentyczne,
kilometrowy zwój.
Ach! chwile niebotyczne.
Och! piękny świecie mój.Na wzgórku stoi lasek,
a w lasku pachnie wrzos,
ten lasek też z kiełbasek
i widzę, wrzos to sos,
więc cały lasek wcinam,
rozlewam wrzos do waz.
Ach! cudna to godzina.
Och! niebywały czas.Już jesień jest niestety,
deszcz chlupie chlup, chlup, chlup,
spadają z drzew kotlety,
a wszystkie do mych stóp,
tłuszcz pryska mi na rzęsy,
sztukamięssztukamięs pędzi wiatr,
wieprzowy wschodzi księżyc.
Zbaraniał cały świat.
Zbaraniał cały świat.
Wyobraź sobie sen kota. O czym mógłby śnić kot? Zapisz swoje propozycje w polu poniżej lub w zeszycie.
Jakimi przymiotnikami można opisać świat z psiego snu? Wypisz je.
Jak rozumiesz znaczenie ostatniego wersu: „Zbaraniał cały świat”? Zapisz swoją odpowiedź.
Wyszukaj w wierszu wyrazy rymujące się z poniższymi.
kalafiory ............
dość ............
znakomicie ............
nogi ............
krówki ................
sześć ............
autentyczne ......................
lasek ....................
wrzos ............
waz ............
niestety ..............
chlup ............
Zbadaj dokładnie wiersz i za pomocą podanych wyrazów stwórz jego „rysopis”.
Gałczyński, wersów, rymowanym, Ildefons, wyrazy, Konstanty, zwrotki, chlup, refreny
Autorem wiersza jest ........................ ........................ ......................... Utwór ma wydzielone ......................... Składa się z 41 ......................... Jest wierszem .........................
W wierszu pojawiają się ........................ dźwiękonaśladowcze. Te wyrazy to ach, och, .........................
Przypomnij sobie, co wiesz o onomatopei. Zastanów się, jaką funkcję pełni w tym wierszu? Zapisz odpowiedź w polu poniżej lub w zeszycie.
Wybierzcie jeden fantastyczny opis z wiersza i zobrazujcie go na rysunku w zeszycie.
Wysłuchajcie ponownie recytacji wiersza. Podnieście swoje ilustracje wtedy, kiedy usłyszycie wybrany przez was fragment.
Wyeksponujcie wszystkie ilustracje i uporządkujcie je według kolejności obrazów namalowanych słowami poety.
Który opis z wiersza podoba Ci się najbardziej i dlaczego? Uzasadnij w zeszycie odpowiedź.
Naucz się wiersza na pamięć. To też rozwija Twoją wyobraźnię.