Literacka piekarnia, czyli o motywie chleba w kulturze polskiej
zapoznasz się z historią chleba;
rozpoznasz w tekście środki stylistyczne;
zredagujesz list do „zjadaczy” chleba.
Moja piosnkaDo kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów nieba,
Tęskno mi, Panie. [...]Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Moja piosnka, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/moja-piosnka.html [dostęp 23.02.2022].
Chleb w kulturze polskiej oznacza coś więcej niż pożywienie. Jeżeli w domu nie brakuje chleba, świadczy to o dobrobycie. Do dziś na weselach wita się państwa młodych chlebem i solą, co ma zapewnić młodej parze dobrobyt, szczęście oraz nieustającą miłość. Łamanie się chlebem symbolizuje z kolei zażyłość i przyjaźń. W wielu rodzinach chleb postrzegany jest także jako pokarm łączący człowieka z Bogiem, dlatego cieszy się wśród ludzi szczególnym poważaniem. Do dziś w niektórych domach starsi ludzie przed rozpoczęciem bochenka kreślą na nim znak krzyża, a w gdy ten upadnie na ziemię – jest całowany i niewyrzucany. Jest to więc oddanie szacunku darom bożym.
Więcej wiadomości na ten temat znajdziesz w lekcji: Sztafeta informacyjnaSztafeta informacyjna.
Wypisz skojarzenia, jakie budzi w tobie słowo „chleb”.
Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie weź udział w quiziequizie i sprawdź, czy umiesz czytać ze zrozumieniem.
Chleb[1] Najpowszechniejsze pożywienie człowieka na wszystkich kontynentach to jakaś forma chleba – z żyta, pszenicy, fasoli, ziemniaków, trawy, kory drzew, ryżu i grochu, a w niektórych okolicach Dalekiego Wschodu także z kasztanów i bukwi (owoców buka). Bardzo wcześnie ludzie odkryli wartość odżywczą ziarna zbożowego, które naprzód po prostu rozgryzano w ustach i łykano, później rozgniatano między kamieniami na mąkę, poczempoczem, dodając wody, wyrabiano z mąki ciasto. Chleb zaczęto wypiekać w młodszej epoce kamienia, około 12 000 lat temu, zapewne z ziarna pokruszonego na grubą śrutęśrutę, zarobioną wodą, z czego ugniecione ciasto w formie placków kładziono na rozgrzane kamienie i przykrywano gorącym popiołem. Placki te, najwcześniejsza forma chleba, jadane są do dziś, zwłaszcza w Azji i Afryce. Piecze się je głównie z kukurydzy, jęczmienia, prosa, gryki. [...]
[2] Jak się zdaje, Egipcjanie pierwsi dokonali, około roku 2600 p.n.e., wiekopomnegowiekopomnego, wynalazku rozpulchniania placków przez pozostawianie ciasta samorzutnej fermentacji nadającej im strukturę gąbczastą, zachowaną w konsystencji wypieczonego placka‑chleba, który stawał się strawniejszy i smaczniejszy od przaśnegoprzaśnego placka‑podpłomyka. Do wywołania fermentacjifermentacji używali oni zakwasu (kawałka ciasta z poprzedniego zaczynu) albo drożdży z osadów winiarskichosadów winiarskich, a więc piekli chleb metodami w zasadzie podobnymi do dzisiejszych. Z czasem piekarnictwo egipskie produkowało przeszło pięćdziesiąt gatunków pieczywa rozmaitego kształtu, używając dla zapachu sezamu, kamforykamfory i ziaren maku. Chleb znajdowany przez archeologów w grobowcach jest jednak mniej wyrośnięty i bardziej gruboziarnisty niż nasze pieczywo. Egipcjanie wynaleźli też pierwsze piece piekarskie. Najwcześniejsze znane przykłady to naczynia walcowate ulepione z gliny nilowej i wypalone, zwężone u góry na kształt stożka. [...]
[3] Akadowie (ludność semickasemicka południowej MezopotamiiMezopotamii, zamieszkująca ją od III tysiąclecia p.n.e.) uważali spożywanie chleba za dowód kultury. W „Poemacie o Gilgameszu”, epopei starobabilońskiej z około roku 2000 p.n.e., Enkidu, dziki stwór ulepiony z gliny, żyjący w towarzystwie zwierząt, staje się człowiekiem (a później bohaterem i przyjacielem Gilgamesza, króla sumeryjskiego miasta Druk) między innymi dlatego, że nauczył się jeść chleb.
[4] Chleb był też głównym pożywieniem starożytnych Żydów. Wyrażenie: „jeść chleb” znaczyło również „posilać się”. Chleb stał się symbolem pożywienia w ogóle, np. w Modlitwie Pańskiej („Ojcze nasz”): „Chleba naszego powszedniego daj nam dziś” chleb oznacza po prostu jadło. Chleb był otoczony czcią, nie karmiono nim zwierząt; gdy kawałek chleba spadł na ziemię, podnoszono go i czyszczono starannie z pyłu. W Biblii prorok Izajasz mówi: „Ułam łaknącemu chleba twego”. Krajanie chleba nożem było uważane za czyn zdrożnyzdrożny, co zapewne stanowiło pozostałość czasów, kiedy chleb znano tylko w postaci suchego, twardego, cienkiego placka, niedającego się ukrajać. I dziś Arabowie pytają człowieka zabierającego się do krajania chleba nożem: „Czy chcesz zabić chleb?” To łamanie się chlebem jest obyczajem zachowanym w krajach śródziemnomorskich Europy od starożytności do dziś. My raczej krajemy chleb przed podaniem go do stołu, a dopiero ukrajaną kromkę łamiemy w ręku. W krajach południowych pan domu sam odłamuje kawałki chleba z bochenka i rozdaje biesiadnikom. Znaczenie chleba dla starożytnych Żydów odzwierciedla się w wielu miejscach Biblii. W Księdze Rodzaju Bóg mówi do Adama wygnanego z Raju: „W pocie oblicza twego będziesz pożywał chleba”. Jezus w Ewangelii według Jana powiada: „Jam jest chleb życia”. Chleb stał się więc symbolem obecności i działalności Chrystusa w Kościele, stąd wyrażenie „łamać się chlebem” znaczy w Nowym Testamencie „brać udział w komunii św.”, czyli w „chlebie Pańskim”. [...]
Źródło: Władysław Kopaliński, Chleb, [w:] tegoż, Opowieści o rzeczach powszednich, Warszawa 1994, s. 203–204.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DD0rq1dNw
Opisz stosunek do chleba w twojej rodzinie.
W polskiej tradycji chleb traktowany jest z wyjątkowym szacunkiem. Podaj przykład (inny niż przytoczone we wstępie do lekcji) takiego podejścia do chleba.
Ułóż krótki wiersz, w którym wyjaśnisz obcokrajowcowi, czym dla Polaków jest chleb.
O autorze

Leopold Staff
– polski poeta i tłumacz. Inspirację do pisania poezji czerpał z niemieckiej filozofii, bajek, mitów i legend, a także z obcowania ze światem natury i obserwowania codziennych zmagań człowieka o byt. Najpopularniejsze tomiki poetyckie Staffa to Sny o potędze i Gałąź kwitnąca.
Przeczytaj wiersz Leopolda Staffa pt. Chleb i wykonaj ćwiczenia.
ChlebWiecznie tak samo jeszcze jak za czasów PiastaPiasta,
Po łokcie umączone ręce dzierżącdzierżąc w dzieżydzieży,
ZakwasemZakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży
Przejęta swym odwiecznym obrządkiemobrządkiem niewiasta.Gdy wedle doświadczenia niechybnych probierzyprobierzy,
Nazajutrz ugniotugniot miary właściwej dorasta,
Pierzyną ciepłą kryje pulchne ciało ciasta,
KędyKędy cierpliwie pory wypieku doleży.I uklepawszy w płaskie półkule miąższmiąższ miękki
W gorący piec je wsuwa na długiej kociubiekociubie,
Skąd roztaczając zapach kuszący i miły.Wychodzą wnet pożywne, razowe bochenki,
Brunatne i okrągłe – ku piekarki chlubiechlubie –
Jak widnokrągwidnokrąg zoranych pól, co chleb zrodziły.Źródło: Leopold Staff, Chleb, [w:] tegoż, Poezje zebrane, Warszawa 1967, s. 133.
Dokończ poniższe zdania. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Podaj co najmniej trzy teksty kultury (np.: literatura, malarstwo), w których pojawia się motyw chleba.
Podaj przykład synonimu i wyrazu pokrewnego do słowa „chleb” oraz związku frazeologicznego z tym wyrazem.
Napisz w imieniu chleba list do ludzi. Poproś, aby cię nie marnowali i nie wyrzucali, a także doradź, w jaki sposób można wykorzystać czerstwe pieczywo.
Słownik
chwała
trzymać coś w ręku
drewniane naczynie używane dawniej do wyrabiania ciasta
proces rozkładu substancji naturalnych, jak mąka lub owoce, dokonywany przy udziale drożdży
olejek o specyficznym zapachu
gdzie
narzędzie do wkładania uformowanych z ciasta bochenków do pieca chlebowego
starożytna kraina na Bliskim Wschodzie leżąca w dorzeczach Eufratu i Tygrysu
miękka część ciasta chlebowego
czynność wykonywana według ustalonego porządku, codzienne prace gospodarcze
produkt, który wytrąca się podczas produkcji wina; skóra winogron jest pokryta naturalnymi drożdżami, które znajdą się potem właśnie w osadzie winiarskim
imię legendarnego założyciela dynastii Piastów, czyli pierwszej panującej w Polsce dynastii
po czym
znawca
zrobiony z niezakwaszonego ciasta
od biblijnego Sema, będącego legendarnym przodkiem Semitów - właściwy ludom semickim
produkt otrzymany po wstępnym rozdrobnieniu ziaren
ugniecione ciasto
linia pozornego zetknięcia nieba z ziemią lub z powierzchnią wody
godny zapamiętania
rodzaj ciasta chlebowego powstającego z mąki i wody; w zakwasie wytwarzają się drożdże i kultury bakterii, dzięki którym chleb rośnie
niewłaściwy, niemoralny, grzeszny
Notatnik
Bibliografia
Głowacka‑Penczyńska A., Żychlińska J. (red.), (2006), Apetyt na jedzenie. Pokarm w społeczeństwie, kulturze, symbolice na przestrzeni dziejów, Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Kopaliński W., (1994), Opowieści o rzeczach powszednich, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.
Staff L., (1967), Poezje zebrane, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.