Muzyka polskiego średniowiecza (audiobook)
Ważne daty
966 – chrzest Polski
około 1060 – powstało Sacramentarium Tinecense (Sakramentarz tyniecki), sporządzone przez benedyktynów i przywiezione do Polski za czasów Kazimierza Odnowiciela
XI wiek – pierwsza zachowana polska kompozycja chorałowa: antyfonaantyfona ku czci św. Wojciecha Magna vox laude sonora
ok. 1160–1230 – przybliżone lata działalności Szkoły Notre Dame (Szkoły paryskiej)
ok. 1200‑1260 – przybliżone lata życia Wincentego z Kielczy, pierwszego znanego z imienia kompozytora polskiego, kanonika krakowskiego, autora Historii o św. Stanisławie Dies adest celebris
XIII wiek – pierwsze zachowane zabytki średniowiecznej polifonii w Polsce
1253 – kanonizacja św. Stanisława ze Szczepanowa (Szczepanowskiego), później uznanego za patrona Polski
1254‑1255 – powstanie Historii o św. Stanisławie Dies adest celebris Wincentego z Kielczy
1364 – Kazimierz Wielki założył w Krakowie uniwersytet; pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych w Europie środkowej; już w następnym stuleciu uczelnia zyskała powszechną renomę jako jeden z najważniejszych europejskich uniwersytetów
1315–1400 – we Francji i Włoszech rozwija się nurt w rozwoju muzyki polifonicznej określany jako Ars novaArs nova. Termin pochodzi z traktatu kompozytora i teoretyka Phillippe'a de Vitry zatytułowanego Ars nova (ok. 1320)
1407 – pierwszy zachowany rękopis Bogurodzicy
1410 – bitwa pod Grunwaldem
1420–1430 – przybliżone datowanie trzygłosowego motetumotetu Cracovia civitas, jednego z zachowanych zabytków polskiej polifonii świeckiej w XV wieku
I poł. XV wieku – lata życia Mikołaja z Radomia, najwybitniejszego kompozytora polskiego średniowiecza
ok. 1392–ok. 1480 – lata życia Piotra z Grudziądza, kompozytora wykształconego na Uniwersytecie w Krakowie (w 1430 uzyskał stopień magistra). Kompozytor działał w Krakowie, następnie przebywał również w Wiedniu, Bazylei, Czechach i na Śląsku. W 1452 odbył podróż do Rzymu
1507 – na tronie odziedziczonym po bracie Aleksandrze Jagiellończyku zasiadł król Zygmunt Stary
Scenariusz dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
3. Średniowiecze. Uczeń:
1) charakteryzuje kulturę muzyczną wczesnego średniowiecza związaną z rozwojem chrześcijaństwa;
2) omawia chorał gregoriańskichorał gregoriański:
a) powstanie,
b) związek z liturgią Kościoła rzymskiego (antyfonarz),
9) wymienia zabytki polskiej i europejskiej muzyki średniowiecznej (Bogurodzica, Gaude Mater Polonia, Chwała Tobie, Gospodzinie i in.);
10) zna pojęcia: śpiew melizmatyczny (melizmaty), skale modalne, cantus firmus, neumy.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.
dostrzegać znaczenie Bogurodzicy dla kultury polskiej;
wskazywać polski wkład w rozwój form chorałowych i monodii świeckiej;
wymieniać przykłady polskiej wielogłosowości;
charakteryzować twórczość kompozytorów reprezentatywnych dla muzyki polskiego średniowiecza: Wincentego z Kielczy, Piotra z Grudziądza i Mikołaja z Radomia na tle muzyki europejskiej.
Muzyka w średniowiecznej Polsce - audiobook

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDCS3QVL0

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDCS3QVL0
1. Mikołaj z Radomia, Alleluja {audio}
Początki muzyki w Polsce
Pierwsze wiadomości dotyczące muzykowania na ziemiach polskich sięgają X wieku i są rozproszone w ówczesnych kronikach. Na przykład Gall Anonim (XI‑XII w.) wspomina o pieśniach i tańcach z klaskaniem przy dźwiękach lutni, jednak do naszych czasów nie dotrwały żadne zabytki tej muzyki.
Przyjęcie chrześcijaństwa przez księcia Mieszka I (966 r.) i w konsekwencji stopniowe rozpowszechnienie chorału gregoriańskiego i notacji muzycznej przede wszystkim w największych piastowskich grodach: Poznaniu, Krakowie, Gnieźnie i Wrocławiu oraz w opactwach w Tyńcu i Mogile przyczyniło się do rozwoju polskiej muzyki w średniowieczu w łączności z głównymi nurtami muzyki europejskiej. Z tego czasu zachowały się bogato zdobione najstarsze księgi liturgiczne zawierające teksty chorałowe, a wśród nich Sacramentarium Tinecense (Sakramentarz tyniecki) (ok. 1060), Pontificale biskupów krakowskich (Liber Ordinalis) i Missale plenarium z Gniezna (XII w.). Przez długie stulecia miejsce szczególnie uprzywilejowane zajmowała w polskiej kulturze muzyka religijna w języku łacińskim.

W XI wieku pielęgnowano w Polsce chorał w ośrodkach benedyktyńskich, a później w klasztorach cystersów, następnie franciszkanów i dominikanów. Powstawały hymnyhymny i sekwencje związane z kultem polskich świętych patronów, zwłaszcza św. Wojciecha i św. Stanisława, a także św. Jadwigi Śląskiej. Z końca XI w. pochodzi pierwsza zachowana polska kompozycja chorałowa – antyfona ku czci św. Wojciecha Magna vox laude sonora. Natomiast z XIII wieku dotrwał do naszych czasów cały szereg polskich kompozycji chorałowych, a także pieśni religijnych opartych na melodiach gregoriańskich. Z tego właśnie czasu pochodzi Historia o św. Stanisławie Dies adest celebris, której autorem jest Wincenty z Kielczy, pierwszy znany z imienia polski kompozytor.
1. Wincenty z Kielczy, Antyfona Dies adest celebris, rozpoczynająca oficjum o św. Stanisławie.
Wyk. Ensemble JERYCHO, dyr. Bartosz Izbicki, z udziałem Bractwa Różanego Wianka z Jarosławia, Kościół pokamedulski w Warszawie, 9 listopada 2016 {audio}
Wśród polskich zabytków specjalne miejsce zajmuje pieśń religijna Bogurodzica (przypuszczalnie z XIII wieku) — zwana przez Jana Długosza carmen patrium. Pełniła funkcję hymnu rycerstwa polskiego, śpiewano ją przed bitwą pod Grunwaldem w 1410 roku. Jest to pieśń jednogłosowa, ametryczna (tzn. śpiewana bez podziału na takty) i — podobnie jak w wypadku wielu melodii gregoriańskich — melizmatyczna (por. słowa: Maryja, eleison — na jednej sylabie śpiewanych jest kilka dźwięków).
Polskie pieśni średniowieczne
Bogurodzica jest utrzymana w skali doryckiej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDCS3QVL0
Nagranie zawiera skalę dorycką zagraną na flecie. Są to dźwięki d, e, f, g, h, c, d, d, c, h, a, g, f, e, d. Następnie głos męski śpiewa solmizacją dźwięki re, mi ,fa, sol, la, si ,do, re, re, do, si, la, sol, fa, mi, re.

Pomimo odnalezienia pewnych zbieżności z innymi kompozycjami tamtych czasów Bogurodzica w całości stanowi utwór z gruntu oryginalny. W postaci, w jakiej się zachowała, kompozycja niesie w sobie walor sztuki ponadczasowej, której upływ wieku nie potrafił odebrać cech najwyższego artyzmu.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDCS3QVL0
Utwór Bogurodzica. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się podniosłym, hymnicznym charakterem. Wykonywana jest w jednogłosie przez chór męski.
Z XIV i XV wieku zachowało się kilkadziesiąt jednogłosowych pieśni religijnych z polskimi tekstami. Przeważnie były one związane z okresem Wielkanocy (jak na przykład Chrystus zmartwychwstan jest), Bożego Narodzenia i z kultem Matki Bożej.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDCS3QVL0
Utwór muzyczny "Chrystus zmartwychwstan jest". Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głosy męskie w jednogłosie. Cechuje ją podniosły, dostojny charakter. Wykonywany tekst: Chrystus zmartwychwstan jest, Nam na przykład dan jest, Iż mamy zmartwychpowstać, Z Panem Bogiem królować, alleluja! Alleluja, alleluja Leżał trzy dni w grobie, Dał bok przebić sobie, Bok, ręce, nogi obie Na zbawienie tobie Alleluja, alleluja!
Najstarsze zachowane utwory wielogłosowe polskiego średniowiecza zostały odnalezione niedawno, bo dopiero w ostatnich dekadach XX wieku, a prace poszukiwawcze wciąż trwają. Wśród anonimowych zabytków polskiej wielogłosowości są różne kompozycje i fragmenty pochodzące z XIII‑XV wieku badane i przechowywane w bibliotekach w Starym Sączu, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Kórniku i Warszawie. Nie zawsze przetrwały jako oddzielne rękopisy, bo niekiedy zachowały się jedynie np. pocięte na paski i wykorzystane w postaci wyklejek introligatorskich w nowszych księgach. Ich zawartość pozwala jednak stwierdzić, że w XIII i kolejnych wiekach polska kultura muzyczna wchłaniała najnowsze osiągnięcia muzyki europejskiej. Odnalezione źródła stanowią dowód, że istniała bezpośrednia łączność między klasztorem klarysek w Nowym Sączu a Szkołą Notre Dame w Paryżu i najnowsze osiągnięcia wielogłosowej polifonii średniowiecznej były w polskim ośrodku klasztornym przyswojone i rozwijane. Jeden z rękopisów odnalezionych w Starym Sączu zawiera czterogłosowy konduktuskonduktus Omnia beneficia, którego wszystkie głosy utrzymane są w jednorodnej rytmice. Ta kunsztowna trzynastowieczna kompozycja jest unikatem, nie ma odpowiednika w żadnych innych znanych źródłach, posiada też specyficzne cechy notacji.
1. Omnia beneficia, XIII w.{audio}
Omnia beneficia gaudia generatia variaque
dat gratia, dulcia movens studia.
Laudare Deum qui salvat reum data venia
Sapui, sicut fatui, nam ut potui,
ita posui sed initui renui prout potui.
Si nunc regiro non est pro miro, quia sonui”.
Z kolei rękopis odnaleziony w romańskim kościele św. Andrzeja zawiera trzygłosowy utwór Surrexit Christus hodie wiązany tematycznie ze Świętami Wielkiej Nocy i utrzymany w ścisłym stylu konduktowym.
Średniowieczna muzyka świecka
Muzyka świecka w średniowiecznej Polsce w znacznie większym stopniu niż muzyka religijna była związana z tradycją oralną, o wiele mniej jest więc o niej informacji i mniej zachowanych zabytków, a te zachowane pochodzą z o wiele późniejszych czasów niż zabytki muzyki religijnej. Mimo że nieliczne, posiadają jednak wysoką rangę artystyczną. Są wśród nich utwory okolicznościowe o bardzo zróżnicowanym charakterze: zarówno kunsztowny, podniosły motet Cracovia civitas, jak i jak i swawolna, żartobliwa pieśń Breve regnum, powstała na okazję wyboru króla żaków Akademii Krakowskiej podczas studenckiego tygodniowego świętowania. Z kolei tematyka religijna nie wykluczała również funkcji świeckiej – np. Bogurodzica była pieśnią rycerstwa, uroczystym hymnem wojsk polskich, utworem posiadającym w XV wieku rangę hymnu państwowego. Tematyka religijna splotła się więc w Polsce z wątkami świeckimi. Nie inaczej było też w wypadku podniosłego hymnu Gaude Mater Polonia, pochodzącego z z XIII wieku. Łaciński tekst słowny o św. Stanisławie został napisany przez anonimowego autora polskiego i podłożony pod istniejącą, znaną już melodię, czyli jest to tzw. kontrafaktura. Niezwykła popularność tego utworu utrzymywała się w Polsce przez wieki. Posłuchajmy zatem tego śpiewanego często również i dziś hymnu w czterogłosowym opracowaniu sporządzonym w XIX wieku przez Teofila Klonowskiego:
1. Gaude Mater Polonia, XIII w. - XIX w.
Wyk. Henryk Wojnarowski – dyrygent, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncert z 1 kwietnia 2016 w sali koncertowej Filharmonii Narodowej. {audio}
Breve regnum (Krótkie panowanie) z XV wieku to dwugłosowa, łacińska pieśń krakowskich żaków, traktująca o zwyczajowym wyborze króla studentów i związanej z tym całotygodniowej zabawie. Odpowiednio do swej tematyki posiada prostą, zwrotkową budowę, cechuje się żywym tempem, wyrazistą rytmiką i zadziornym charakterem:
1. Breve regnum, XV w.
Wyk. Zespół Ars Nova, śpiew Marcin Zalewski, Piotr Zalewski, Włodzimierz Sołtysik i Krzysztof Owczynik. {audio}
Tekst słowny w przekładzie autorstwa Tadeusza Maklakiewicza:„Ot, królestwo się zakłada,
Krótko się w nim tylko włada
I zniesione w niwecz pada,
Kiedy minie władcy czas.
A krakowska nasza wiara,
O pomysłach co niemiara,
W myśl się profesorów stara
Króla obrać spośród nas.
Wybieramy Krakowiaka,
Z wszystkich najlepszego żaka,
Niczym lilija chłopaka
Przepełnego wszelkich kras.
I przez osiem dni z kolei
Blask tej władzy tak jaśnieje,
Która potem tak kruszeje,
Że pod rózgą pada gród.
Bo gdy króla się mianuje,
Już się studium zaniedbuje
I przez tydzień się próżnuje,
Niemą pustką wieje z klas”.
Utwory uświetniające uroczystości patrycjatu miejskiego
Wraz z rozwojem miast powstawały utwory uświetniające uroczystości patrycjatu miejskiego. Przykładem jest np. Cracovia civitas, trzygłosowy motet nieznanego kompozytora. Tekst słowny ułożył Stanisław Ciołek.
1. Cracovia civitas, anonim, 1420-1430, słowa Stanisław Ciołek
wyk. Robert Pożarski, zespół Ars Nova, dyr. Jacek Urbaniak Agnieszka Obst, Joanna Nogal, Paweł Zalewski, Marcin Zalewski, Krzysztof Owczynik, Bartłomiej Swebodziński, Jacek Urbaniak {audio}
Inne zachowane zabytki rozwiniętej polifonii późnego średniowiecza w Polsce to kunsztowne i zawierające wiele oryginalnych cech kompozycje nieznanego autorstwa, takie jak Chwała Tobie, gospodzinie (pierwszy utwór wielogłosowy do tekstu polskiego), dwugłosowa pieśń maryjna O najdroższy kwiatku panieńskiej czystości, trzygłosowa Bądź wiesioła, Panno czysta.
Pierwszym znanym z imienia kompozytorem polskim tworzącym muzykę polifoniczną i zarazem najwybitniejszym kompozytorem polskiego średniowiecza był Mikołaj z Radomia. Działał w pierwszej połowie XV wieku, był autorem m.in. Magnificat (hymn Maryi ku chwale Bożej z tekstem zaczerpniętym z Ewangelii) i opracowań części mszalnych. Jako przedstawiciel trzygłosowej polifonii Mikołaj z Radomia jest zaliczany do najwybitniejszych twórców europejskich I połowy XV wieku, czyli epoki w dziejach muzyki określanej mianem Ars nova.
1. Mikołaj z Radomia, Magnificat
Wyk. zespół Ars Nova i solista kontratenor Mariusz Gebel, dyr. Jacek Urbaniak {audio}
Wyjątkowo ciekawą, nietuzinkową postacią polskiej i europejskiej muzyki XV wieku jest również Piotr z Grudziądza – Petrus Wilhelmi de Grudencz (ok. 1392 – ok. 1480). Jego podróże i kontakty z różnymi środowiskami uczyniły go twórcą międzynarodowym. Był przedstawicielem środkowoeuropejskiego nurtu popularnej twórczości pieśniowo‑motetowej. Znaczna jej część mogła mieć również zastosowanie liturgiczne. Piotr z Grudziądza napisał kilkadziesiąt wielogłosowych utworów religijnych i świeckich, Większość jego kompozycji to wielotekstowe motety łacińskie, podpisywane charakterystycznym akrostychem – Petrus, który składał się zawsze z pierwszych liter kolejnych słów tekstu. Akrostych ten był unikatem, gdyż popularne w owym czasie akrostychy zwykle były pierwszymi literami wersów lub zwrotek. Można przypuszczać, że Piotr z Grudziądza samodzielnie pisał teksty słowne do swoich kompozycji.
1. Piotr z Grudziądza, motet Predulcis eurus turbinis
Wyk. zespół Ars Nova de Varsovie {audio}
W XV wieku Polska przeżywała okres wielkiej pomyślności politycznej, gospodarczej, był to również czas bardzo owocny w rozwoju polskiej kultury. Wiek, w którym powstały tak genialne dzieła jak ołtarz Wita Stwosza i Kronika Jana Długosza, a Uniwersytet w Krakowie zaczął słynąć jako jeden z najważniejszych ośrodków intelektualnych Europy, również w muzyce polskiej zaznaczył się jako epoka wielkiego rozkwitu. Tymczasem Złoty Wiek w kulturze polskiej miał właśnie dopiero nadejść...
Zadania
Które ze wskazanych grodów stały się ważnymi ośrodkami rozpowszechniania chorału gregoriańskiego w państwie Piastów w XI wieku.
- Poznań
- Wrocław
- Gniezno
- Warszawa
Z którego wieku pochodzi pierwsza zachowana polska kompozycja chorałowa – antyfona ku czci św. Wojciecha Magna vox laude sonora?
- Pochodzi z X wieku
- Pochodzi z XI wieku
- Pochodzi z XII wieku
Antyfona Dies adest celebris Wincentego z Kielczy została skomponowana ku czci jednego z polskich świętych patronów. Który to był święty?
- Święty Franciszek
- Święty Wojciech
- Święty Stanisław
Przyporządkuj tytuł utworu muzycznego z oznaczeniem jego gatunku.
trzygłosowy motet świecki, czterogłosowy konduktus, jednogłosowa pieśń religijna
| Chrystus zmartwychwstan jest | |
| Omnia beneficia | |
| Cracovia civitas |
Najwybitniejszy kompozytor polskiego średniowiecza to:
- Mikołaj z Radomia
- Piotr z Grudziądza
- Wincenty z Kielczy
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Breve regnum to dwugłosowa łacińska pieśń krakowskich żaków dotycząca wyboru króla studentów i związanej z tym zabawy.
- Pierwsze wiadomości dotyczące muzykowania na ziemiach polskich sięgają XII wieku.
- Najstarszy zachowany rękopis Bogurodzicy pochodzi z 1208 roku.
- Wincenty z Kielczy jest pierwszym znanym z imienia polskim kompozytorem.
Kompozycje Piotra z Grudziądza można rozpoznać po tym, iż twórca umieszczał w nich...
- melizmaty
- kontrafaktury
- akrostych własnego imienia
Słownik pojęć
w liturgii chrześcijańskiej: krótki tekst modlitewny przeplatający psalmy, hymny, litanie lub będący samodzielną modlitwą.
Okres w dziejach wielogłosowej muzyki w XIII w. związany z działalnością paryskiej szkoły Notre Dame oraz późniejszych, wywodzących się z niej teoretyków muzyki.
Nazwa, którą określa się tendencje w muzyce francuskiej i włoskiej związane z rozwojem polifonii w latach 1315‑1400. Jest to pojęcie przeciwstawne do Ars antiqua. Termin pochodzi z traktatu kompozytora i teoretyka Phillippe'a de Vitry zatytułowanego Ars nova (ok. 1320).
Tradycyjny, jednogłosowy śpiew liturgiczny Kościoła katolickiego obrządku łacińskiego.
Rodzaj faktury, która polega na równoczesnym wykonaniu melodii głównej i jej improwizowanej wersji (jednej lub kilku).
uroczysty i podniosły utwór poetycki lub oparty na nim wokalny utwór muzyczny, sławiący Boga, bohaterów, wielkie idee itp.
Gatunek średniowiecznej wielogłosowej muzyki wokalnej powstały w XII wieku, w którym po raz pierwszy wszystkie głosy pochodziły z inwencji kompozytora. Konduktus posiadał budowę zwrotkową o stosunkowo prostej rytmice, niejednokrotnie nawet tanecznej. Wykonywany był podczas mszy świętej przed czytaniem Pisma Świętego, wprowadzając w tematykę danego tekstu. Z czasem przeniknął także do muzyki świeckiej.
Podłożenie nowego tekstu słownego do istniejącej melodii w utworze wokalnym.
Figura melodyczna śpiewana na jednej sylabie tekstu. W praktyce znaczy to, że na jednej sylabie wykonuje się wiele dźwięków. Melodyka odznaczająca się przewagą tego rodzaju figur jest określana jako melizmatyczna.
Gatunek muzyczny, wokalny lub wokalno‑instrumentalny, trwale obecny w muzyce od XIII wieku. Największą rolę odegrał w epokach średniowiecza i renesansu, gdy był głównym polem rozwoju polifonii. Powstanie motetu wiąże się z organum melizmatycznym okresu Ars antiqua i zwyczajem dopisywania nowego tekstu słownego (le mot – fr. słowo) do melizmatycznych fragmentów wielogłosowego organum. Motet stał się pierwszą samodzielną formą polifoniczną uniezależnioną od liturgii.
Gatunek średniowiecznej heterofonii, a następnie polifonii. Początkowo znaczenie terminu „organum” związane było z instrumentem – organami, później jednak tylko z muzyką harmonijnie zestrojoną w konsonansach.
Rodzaj faktury muzycznej, w której równocześnie dwa lub więcej głosów prowadzonych jest niezależnie od siebie.
Jednogłosowa religijna kompozycja wokalna zbliżona do hymnu, popularna w średniowieczu. Tekst słowny sekwencji był rodzajem łacińskiej poezji religijnej, nie pochodził z Biblii. Sekwencja jest wykonywana w ramach liturgii mszalnej po Alleluja.
muz. jedna ze skal kościelnych (z finalis na d), o nazwie przejętej ze starogreckich gatunków oktawowych.
Grupa kompozytorów skupionych wokół katedry Notre Dame w Paryżu od ok. 1163 (moment rozpoczęcia budowy katedry) do 1250 roku. Najwięksi twórcy tej szkoły: Leoninus i Perotinus zwany Magnus spisali księgę organum znaną jako Magnus Liber Organi de gradali et antiphonario („Wielka księga organum złożona z graduału i antyfonarza”). Perotinus jest zarazem pierwszym twórcą polifonii czterogłosowej – a z pewnością pierwszym kompozytorem, którego utwory w tym gatunku zachowały się do dnia dzisiejszego.
Źródło:
www.encyklopedia.pwn.pl




