Tell me about your adventures
you will recognise compositional parts of a story: introduction, development, ending
you will use tenses in a text of a story
you will specify the tense of a given verb
you will write a story according to the rules learned during the lesson
Holidays are usually a time full of adventuresadventures, amazing journeys and new acquaintances. You probably want to tell your friends everything. Everyone will be happy to listen to your stories and see your photos, if you will be able to interest them.
Close your eyes for a moment and remind yourself of some fascinating holiday adventure. Imagine that you want to tell others about it. Do you already know how to do it? Smile and... write the beginning of it here or in a notebook.
In groups, read the initial sentences of your stories out loud. Which of the introductions interested you the most? Why? Talk about the features of a good introduction.
Read the story written by Henryk Sienkiewicz titled „Przygoda w górach” in the lesson „Opowiedz mi swoje przygody”. Pay attention to the construction of this story. Indicate the introduction, development and ending.
In the empty fields enter the names of emotions that accompanied you while reading. Did your feelings change during reading? Why?
Give a scale to given emotions. How strongly you felt while reading text: fear, amusement, curiosity?
- Fear ...............
- Amusement ...............
- Curiosity ...............
Highlight the verbs in the present tense using red and in the past tense using green.
{past tense}Zwiedzałem{/past tense} raz z przyjacielem moim, Świąteckim, góry wysokie. {past tense}Zabłądziliśmy{/past tense}, nie znając drogi. Tymczasem {present tense}robi się{/present tense} ciemno jak w piwnicy.
{present tense}Puszczamy się{/present tense} przełęczą. Z początku{present tense}jest{/present tense} dość szeroko, później nieco węziej. […] Grzbiet {present tense}staje się{/present tense} węższy, a co więcej – okruchy zwietrzałych skał{present tense}usuwają się{/present tense} nam spod stóp…
[…] Po niejakim czasie {present tense}słyszę{/present tense} głos Świąteckiego:
– Władek!
– Co takiego?
– Grzbiet {past tense}się skończył{/past tense}. […].
Rozpacz. […] {present tense}Zaczyna{/present tense} padać drobniuchny deszcz. Naokoło ciemność nieprzebita.[…]
{past tense}Zdawało mi się{/past tense}, że niedługo powinien się zacząć brzask. Nagle {past tense}usłyszeliśmy{/past tense} nad głowami krakanie i szum skrzydeł. {past tense}Było{/past tense} jeszcze ciemno i {past tense}nie mogłem{/past tense} nic dojrzeć, ale {past tense}byłem{/past tense} pewien, że to orły {present tense}zaczynają{/present tense} krążyć nad przepaścią. […]
Jakoż po niedługim czasie {past tense}dojrzałem{/past tense} swoje ręce oparte o brzeg skalisty, potem {past tense}zarysowały się{/past tense} przede mną plecy Świąteckiego zupełnie jak czarna sylwetka na cokolwiek mniej czarnym tle. […] Co chwila{past tense}robiło się{/past tense} świetliściej. {present tense}Patrzę{/present tense}, {present tense}staram się{/present tense} zapamiętać te zmiany tonu i po trosze w duszy{present tense}maluję{/present tense}, gdy nagle {present tense}przerywa{/present tense} mi okrzyk Świąteckiego:
– Tfu, idioci! […]
{present tense}Pochylam się{/present tense}, {present tense}spoglądam{/present tense}. Cóż {present tense}się pokazuje{/present tense}? Oto {present tense}siedzę{/present tense} na skalistym zrębie, zapuszczającym się w łąkę, która {present tense}leży{/present tense} może o półtora łokcia poniżej.[…]
Why do you think the tense in the story has changed from past tense to present tense and then again to the past tense? Talk about it with a friend and with a teacher.
Remember!
Each story has its own tense. It is called a narrative tense. We can distinct in it time of the actiontime of the action. During a narration the most commonly used verbs are verbs in the past tense. However, in the time of an action it is possible to use verbs in present tense. Especially when the narratornarrator is also participating in the events. It is a writers trick used when they want to catch the attention of the reader.
Here are eight sentences regarding the story "Przygoda w górach." Decide which of them are true and which are false. Justify your choice. Drag and drop items to the correct places.
The narrator speaks in the first person., The narrator does not reveal his emotions., The narrator is Henryk Sienkiewicz., The narrator is omniscient., The narrator is a direct participant of events., The narrator's last name is Świątecki., The narrator's name is Władek., The narrator talks about the adventure in the mountains.
| True | |
|---|---|
| False |
Give the title of your story that you started writing at the beginning of the lesson. Try to get the reader interested by your title. Write your proposal here or in a notebook. Now you can tell your story to others.
The time has come to share your adventures. You have four minutes to pass your story to your friends. Use the vocabulary determining the time of the story. Start your story from the introduction prepared at the beginning of the lesson.
How was this lesson? Did you like it? Finish selected sentences.
Keywords
story, holidays, adventure
Glossary
przygoda
przełęcz, poprzeczne obniżenie w przebiegu grzbietu górskiego lub grani między sąsiednimi szczytami.
skały
grzbiet skalny
chodzić na czworakach
siedzieć na oklep, siedzieć jak na grzbiecie konia bez siodła.
przepaść
brzask, świt.
łąka
mech
szczękać zębami
narrator
czas akcji, czas wydarzeń w dziele lietrackim.
czas narracji, czas wypowiedzi, rozpiętość czasowa narracji.