E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola procesów technologicznych podczas przetwarzania wytworów papierniczych

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością

MAPA MYŚLI

11
Instrukcja obsługi mapy myśli

Poniżej zamieszczono instrukcję obsługi menu mapy myśli

RX424tyCFjZg4
11
Diagram przyczynowo‑skutkowy (Ishikawy)

Narzędzie służące do zarządzania jakością, do analizy przyczynowo – skutkowej problemu. Diagram Ishikawy jest graficzną prezentacją konkretnego skutku oraz podzielonych na kategorię uporządkowanych przyczyn.

Wykres Pareto‑Lorenza

Narzędzie umożliwiające hierarchizacje czynników, które wpływają na badane zjawisko. Jest to graficzne przedstawienie, zarówno względnych, jak i bezwzględnych rozkładów rodzajów błędów, problemów lub ich przyczyn. Wykres Pareto‑Lorenza pozwala przedstawić dane na wykresie kolumnowym.

Histogram

Wykres statystyczny, słupkowy. Słupki w histogramie obrazują częstość bądź ilość wystąpień danych obserwacji w określonych przedziałach.

Karta kontroli Shewharta

Wykres wartości wybranej statystyki, przypisanej cesze jakościowej, kształtowanej w określonym procesie.

System 5S

narzędzie stosowane w lean menagement (szczupłym zarządzaniu), którego celem jest wykreowanie oraz utrzymanie dobrze zorganizowanego i bezpiecznego stanowiska pracy. Nazwa pochodzi od liter „S”, od których rozpoczynają się japońskie nazwy opisujące jego pięć elementów. Ze względu na angażowanie wszystkich pracowników, 5S jest zwykle jednym z pierwszych narzędzi szczupłego zarządzania wdrażanych w organizacji.

Lean manufacturing

System zarządzania zakładający dostarczanie klientowi produktów najwyższej jakości przy jednoczesnym minimalizowaniu niepotrzebnych działań i eliminowaniu zbędnych operacji zachodzących podczas produkcji.

Poka‑Joke

Metoda zapobiegania błędom wynikającym z chwilowego rozkojarzenia pracownika, utraty koncentracji podczas wykonywanie czynności. Głównym punkt metody zawiera przekonanie, że za błędy odpowiedzialni są nie ludzie, a procesy.

1

Uzupełnij szablon mapy myśli.

RZNvigkrHOOPW1
Sprawdź1bluewhite
RlrzvfiN8Vz3n
Ćwiczenie 1
Dopasuj nazwę narzędzia zarządzania jakością do jego opisu.
RNwvzUVOseaoQ
Ćwiczenie 2
Do każdego narzędzia zarządzania jakością dopasuj po trzy przykłady zastosowania.

Powiązane ćwiczenia