Bezpieczeństwo statku i ludzi
TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214
Słownik pojęć dla e‑materiału
flaga podnoszona na jednostce, stanowiąca jego identyfikację; jej kształt i wygląd muszą być określone w rejestrze statku; bandera oznacza również charakter statku, na przykład jednostki handlowej czy marynarki wojennej
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
opłata za przewóz towarów drogą morską
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
inspekcje państwa bandery obejmują weryfikację dokumentacji ustawowej, zgodności ze wszystkimi obowiązującymi przepisami oraz ogólne badanie konstrukcji statku, maszyn i wyposażenia, próby operacyjne sprzętu przeciwpożarowego, środków ratunkowych i wyposażenia bezpieczeństwa; zwykle obejmują one wykonanie i ocenę ćwiczenia bezpieczeństwa
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu; kodeks przyjęty przez Zgromadzenie ogólne IMO
Atlas interaktywny „Umowa o pracę a bezpieczeństwo”Atlas interaktywny „Umowa o pracę a bezpieczeństwo”
Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”
zestaw przepisów i zaleceń mających na celu poprawę zabezpieczeń żeglugi przed terroryzmem
Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”
polska ustawa (z dnia 18 września 2001) regulująca stosunki prawne związane z żeglugą morską
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
inaczej morski list przewozowy, stanowi dowód przyjęcia ładunku na statek w celu przewozu; wystawiany przez przewoźnika albo w jego imieniu przez kapitana statku albo inną osobę
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
Międzynarodowe porozumienie administracji morskich państw Europy i Kanady w sprawie regionalnego systemu portowej kontroli statków obcych bander zawijających do ich portów, podpisane w Paryżu dnia 26 stycznia 1982 r.
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
pas wód morskich przyległych do wybrzeża lub wód wewnętrznych, stanowiący integralną część terytorium państwa; szerokość morza terytorialnego ustala dane państwo jednostronną decyzją (zwykle od 3 do 12 mil morskich); w Polsce – 12 mil
Grafika interaktywna „Bezpieczeństwo morskie”Grafika interaktywna „Bezpieczeństwo morskie”
podział portu ze względów praktycznych na poszczególne obiekty portowe, posiadające osobne plany ochrony oraz oficerów ochrony, w celu zapewnienia jak najlepszego zabezpieczania przed zagrażającymi bezpieczeństwu incydentami, uwzględniając rodzaj statków i ładunku, jaki w obrębie danego obiektu jest obsługiwany
Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”
osoba wyznaczona przez armatora do zapewnienia: przeprowadzenia oceny stanu ochrony statku, opracowania planu ochrony statku, przedstawionego do zatwierdzenia przez armatora, wdrożenie tego planu oraz utrzymanie łączności z oficerami ochrony statku i oficerami ochrony obiektu portowego
Atlas interaktywny „Wachta morska”Atlas interaktywny „Wachta morska”
osoba znajdująca się na pokładzie statku, odpowiadająca przed kapitanem, wyznaczona przez armatora jako odpowiedzialna za bezpieczeństwo i ochronę jednostki, w tym wdrożenie i utrzymanie planu ochrony statku oraz za łączność z oficerem ochrony armatora i oficerami ochrony obiektu portowego
Atlas interaktywny „Wachta morska”Atlas interaktywny „Wachta morska”
opracowany, aby zapewnić zastosowanie środków w celu ochrony obiektów portowych oraz statków, osób, ładunku, urządzeń do przenoszenia ładunku, statkowych zapasów w obrębie danego portu przed incydentami zagrażającym bezpieczeństwu
Atlas interaktywny „Umowa o pracę a bezpieczeństwo”Atlas interaktywny „Umowa o pracę a bezpieczeństwo”
plan opracowany w celu zapewnienia zastosowania środków na statku przeznaczonego do ochrony osób ma pokładzie, ładunku, urządzeń do przewozu ładunków, statkowych zapasów lub samego statku przed incydentami zagrażającymi jego bezpieczeństwu
Atlas interaktywny „Umowa o pracę a bezpieczeństwo”Atlas interaktywny „Umowa o pracę a bezpieczeństwo”
poziom, na którym minimalne adekwatne środki ochrony są utrzymywane w celu zapewnienia bezpieczeństwa portu
Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”
poziom, na którym wprowadzone i utrzymywane są dodatkowe środki ochrony na czas podwyższonego ryzyka wystąpienia incydentu zagrażającego bezpieczeństwu
Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”
poziom, na którym kolejne szczególne środki ochrony są wprowadzane i utrzymywane na ograniczony czas, kiedy incydent zagrażający bezpieczeństwu jest prawdopodobny lub nieuchronny, nawet jeśli nie ustalono konkretnego celu
Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”
powstały na skutek potrzeby uregulowania pomiędzy różnymi krajami zasad przewozu ładunków morzem na podstawie konosamentu; tworzą je: Międzynarodowa konwencja o ujednostajnieniu niektórych zasad prawnych dotyczących konosamentów z 1924 roku (tzw. Reguły Haskie) wraz z poprawkami z 1968 roku oraz 1979 roku – protokołem brukselskim z 1968 roku zmieniającym konwencję (tzw. Reguły Visby) oraz protokołem brukselskim z 1979 roku
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
ręczny granatnik przeciwpancerny; broń jednorazowego użytku, zbudowana z wyrzutni, pocisku i prostych przeziernikowych przyrządów celowniczych
Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”Atlas interaktywny „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”
Atlas interaktywny „Wachta morska”Atlas interaktywny „Wachta morska”
Konwencja opracowana w celu wprowadzenia na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia marynarzy, aby zapewnić możliwie wysoki poziom bezpieczeństwa żeglugi na wodach morskich całego świata
Konwencja uchwalona w roku 1978 r. w Londynie, a załącznik do niej zmieniony w 1995 r., następnie w 2010 r. podczas konferencji w Manilii
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
Atlas interaktywny „Wachta morska”Atlas interaktywny „Wachta morska”
Grafika interaktywna „Bezpieczeństwo morskie”Grafika interaktywna „Bezpieczeństwo morskie”
system obsługiwany przez EMSA, gromadzi wyniki wszystkich inspekcji na statkach prowadzonych przez PSC na obszarze Unii Europejskiej, dokonuje też analizy ryzyka
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
umowa bookingowa, czyli booking contract, dotyczy przewozu poszczególnych rzeczy lub ładunku określonego według rodzaju, ilości, miary lub wagi; w umowie musi znaleźć się zobowiązanie do przemieszczenia rzeczy oraz dokładne określenie ich rodzaju i ilości, nie uwzględnia się w niej natomiast opisu przestrzeni ładunkowej
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
w umowie czarterowej, zwanej też czarterem na podróż, czyli voyage charter, przewoźnik udostępnia całą lub określoną przestrzeń ładunkową na okres jednej lub kilku podróży, musi to zostać określone w umowie
Atlas interaktywny „Prawo morskie”Atlas interaktywny „Prawo morskie”
obszar morski sięgający 200 mil w głąb morza od linii podstawowej morza terytorialnego
Grafika interaktywna „Bezpieczeństwo morskie”Grafika interaktywna „Bezpieczeństwo morskie”