Bezpieczeństwo statku i ludzi
TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morskiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morski
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik nawigator morski. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej wyodrębnionej w zawodzie technik nawigator morski 315214.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej:
planowania oraz realizacji podróży morskiej,
realizowanie procesów ładunkowych i przewozowych,
zapewnienie bezpieczeństwa nawigacji i ratownictwa morskiego.
Efekty kształcenia
TWO.07.3. Planowanie oraz realizacja trasy podróży morskiej
Uczeń:
17. charakteryzuje obowiązki oficera podczas pełnienia wachty morskiej.
TWO.07.4. realizowanie procesów ładunkowych i przewozowych
Uczeń:
2. posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa morskiego dotyczącymi eksploatacji statku.
TWO.07.6. bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo morskie
Uczeń:
13. stosuje Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczeniu (Kodeks ISM),
15. przestrzega przepisów prawa dotyczących zatrudnienia i pracy na statkach morskich.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał zawiera cztery atlasy i grafikę interaktywną. Zasób „Prawo morskie”„Prawo morskie” to atlas omawiający wykorzystanie międzynarodowego prawa dotyczącego zatrudnienia i pracy na statkach morskich. Zasób „Wachta morska”„Wachta morska” to atlas, który przybliża zasady organizacji i pełnienia wachty morskiej zgodnie z przepisami konwencji SOLAS oraz Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Zasób „Umowa o pracę a bezpieczeństwo”„Umowa o pracę a bezpieczeństwo” to atlas prezentujący zasady zatrudnienia na morzu oraz wykorzystanie kodeksu ISM. Zasób „Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu”„Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzu” to atlas przedstawiający tytułowe kodeksy oraz ukazujący poziomy ochrony w porcie i morzu. Zasób „Bezpieczeństwo morskie”„Bezpieczeństwo morskie” to grafika interaktywna przedstawiająca informacje na temat obszarów morskich i inspekcji morskich.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Prawo morskieAtlas interaktywny
Wachta morskaAtlas interaktywny
Umowa o pracę a bezpieczeństwoAtlas interaktywny
Kodeks ISPS i ISM, poziomy ochrony w porcie i morzuAtlas interaktywny
Bezpieczeństwo morskieGrafika interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morski
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć informacji dotyczących bezpieczeństwa statku i ludzi.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów na zajęciach
Atlasy interaktywne i grafika interaktywna
Nauczyciel wyświetla uczniom spis treści danego atlasu, a następnie prosi uczniów, aby przedstawili swoje przypuszczenia, jakie informacje będą przedstawione w danym rozdziale atlasu. Przypuszczenia uczniów powinny być bardziej szczegółowe niż ogólne. Trafne przypuszczenia mogą być nagradzane plusami. Po przedstawieniu przypuszczeń do danego tematu nauczyciel omawia go z pomocą atlasu.
Materiały multimedialne można wykorzystać podczas nauki metodą grup eksperckich. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup po pięć osób. Jeśli uczniów w klasie jest mniej lub więcej, należy odpowiednio dostosować liczbę grup. Każdej z grup przyporządkowany zostaje jeden z atlasów lub grafika. Zadaniem każdej z grup jest zapoznanie się z treścią atlasu lub grafiki (lub wybranymi treściami, ponieważ niektóre atlasy są bardziej rozbudowane niż inne lub niż grafika interaktywna) i opracowanie ich w formie notatki. Metoda ta jest szczególnie przydatna do aktywnego grupowego zapoznawania się z wybraną na zajęcia partią treści. Ważne jest, by liczba grup była taka sama, jak liczba uczniów w grupie. W drugim etapie, po przygotowaniu odpowiedzi i podsumowania w zakresie wyznaczonym przez nauczyciela, tworzone są nowe grupy, w taki sposób, by w każdej z nich był ekspert od jednego zagadnienia. Zadaniem każdego ucznia jest zaprezentowanie efektów pracy i swojej wiedzy wyniesionej z pierwszego etapu pracy. W każdej nowej grupie jest jeden ekspert od danego zagadnienia lub partii materiału, który przekazuje wiedzę pozostałym. Przy takiej kolejności realizacji zadań bardzo ważna jest aktywność uczniów na pierwszym etapie, ponieważ w nowych grupach jeden uczeń jest ekspertem od jednego zagadnienia. Uczniowie już nie mogą korzystać ze źródeł, opierają się tylko na tych opracowaniach i notatkach, które wypracowali w pierwszym etapie pracy. Ważne jest, by nauczyciel poinformował o tej zasadzie oraz kolejnej, równie ważnej, że podsumowaniem pracy będzie wybranie po jednym uczniu z każdej grupy, który będzie prezentował zagadnienie wybrane przez nauczyciela. Każda grupa zaprezentuje inne zagadnienie, żeby wszyscy uczniowie mogli sporządzić notatki i wysłuchać podsumowania wszystkich treści. Można zastosować zasadę, że cała grupa otrzymuje taką ocenę, jaką otrzymał uczeń wybrany do odpowiedzi. Można rozważyć, żeby do odpowiedzi wybrać uczniów pracujących najszybciej, o największym potencjale, żeby uniknąć w takiej sytuacji pretensji do ucznia wolniej pracującego, którego odpowiedź wpłynęłaby na ocenę pozostałych. Wspomniana zasada wpływa na mobilizację grupy, wszystkich jest członków, którzy wzajemnie się dyscyplinują i mobilizują do pracy. Na pierwszym i drugim etapie pracy uczniowie muszą być zaangażowani, każdy musi pracować, nauczyciel nie musi ich dyscyplinować, przypominać. Można zastosować inną formę podsumowania w formie testu, wtedy wszyscy uczniowie indywidualnie będą musieli rozwiązać test, każdy uzyska oddzielą ocenę. Można zastosować dwie formy. Najpierw odpytanie po jednym uczniu, wystawienie ocen, w drugim etapie test.
Można uczniom zaproponować stworzenie indywidualnych słowników pojęć. Podczas wspólnego omawiania z nauczycielem danego atlasu zadaniem uczniów byłoby wypisanie trudnych i/lub ważnych według nich pojęć. Po omówieniu atlasu nauczyciel zbiera kartki z pojęciami, a następnie czyta je na głos. Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie danego pojęcia reszcie klasy. Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada i koryguje definicje. Aktywność można nagrodzić plusem.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium przed kolejnym blokiem zajęć. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu i robią notatki. Nauczyciel może zachęcić uczniów do wykonania ich w ciekawej formie, która potem może być nagrodzona plusem. Na kolejnych zajęciach nauczyciel rozpoczyna dyskusję, omawiając wybrane przez siebie zagadnienia. Dzięki temu da mu to obraz, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Pyta, co ich najbardziej zaciekawiło. Efektem będą wspólnie wykonane plakaty oraz notatki graficzne.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z jednym z multimediów z tego e‑materiału.
Po zapoznaniu się z danym multimedium z tego e‑materiału uczniowie wykonują zadania zamieszczone pod tym multimedium (tzw. powiązane ćwiczenia), aby sprawdzić poziom zdobytej wiedzy. W ramach powtórzenia tworzą notatki graficzne czy osie z notatkami.
Nauczyciel może też poprosić uczniów, aby wybrali jedno zagadnienie z atlasów lub grafiki interaktywnej, a następnie wykonali opracowanie tego zagadnienia. Można zachęcić uczniów do wybrania ciekawej formy opracowania, zapowiadając podwyższenie oceny o pół stopnia za formę. Na kolejnej lekcji zadaniem uczniów jest zaprezentowanie zagadnienia reszcie klasy.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na pięć grup.
Każda z grup ma przydzielone jedno multimedium obecne w e‑materiale, czyli jeden z czterech atlasów lub grafikę interaktywną. Multimedia mają różną objętość, więc nauczyciel może wedle uznania ograniczyć zakres materiału dla danej grupy.
Następnie grupy wykonują testy jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru dla reszty klasy na podstawie przydzielonego im multimedium. Pytań nie ma być dużo (około 10).
Zagadnienia w atlasach i grafice są obszerne, więc proponuje się rozdzielić ich omawianie na dwie‑trzy lekcje.
Każdą z lekcji rozpocznie się testem przygotowanym przez uczniów. Test będzie dotyczył omawianego na danej lekcji multimedium.
Następnie nauczyciel omawia dany temat i pod koniec lekcji pozwala uczniom rozwiązać swój test jeszcze raz (będzie to swego rodzaju samoocena i autokorekta).
Pozwoli to na utrwalenie wiadomości z lekcji.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie pięć multimediów przedstawia informacje na temat bezpieczeństwa statku i ludzi. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści