Temat: Reakcje wymiany

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

III. Reakcje chemiczne. Uczeń:

2) podaje przykłady różnych typów reakcji (reakcja syntezy, reakcja analizy, reakcja wymiany); wskazuje substraty i produkty.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń wyjaśnia istotę reakcji wymiany.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, na czym polega reakcja wymiany;

  • zapisywać równania reakcji wymiany wraz z dobieraniem współczynników, wskazywaniem substratów i produktów;

  • przedstawiać na modelach przebieg reakcji analizy;

  • rozpoznawać reakcje wymiany na podstawie ich równań;

  • odczytywać i zapisywać słownie przebieg reakcji chemicznej;

  • opisywać eksperyment chemiczny, uwzględniając szkło i sprzęt laboratoryjny, substancje chemiczne, schemat, obserwacje i wnioski.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • film;

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety;

  • zestawy do budowania modeli cząsteczek.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią fragmentu pt. „Co to są reakcje wymiany?”. Wspólnie z nauczycielem analizują równania reakcji i definiują pojęcie reacji wymiany.

  2. Nauczyciel zapowiada film pt. „Reakcja tlenku ołowiu(II) z węglem”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel zachęca młodzież do dyskusji, nawiązując do przedstawionych wcześniej konkluzji.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje modele z plasteliny i prosi o ułożenie równania reakcji zaistniałej na filmie. Kontroluje przebieg prac, udziela rad i sprawdza poprawność wykonania zadania.

  4. Nauczyciel przeprowadza - w formie pokazu - eksperyment, zgodnie z instrukcją zamieszczoną w abstrakcie („Reakcja żelaza z chlorkiem miedzi(II)”). Zanim przystąpi do działania, prosi uczniów o sformułowanie pytania badawczego oraz hipotezy i zapisanie ich w formularzu w abstrakcie. Po przeprowadzonym eksperymencie następuje podsumowanie spostrzeżeń i wniosków, które także powinny znaleźć się w formularzu. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o zapisanie na tablicy równania reakcji, jaka miała miejsce podczas eksperymentu (jeśli brak chętnych, wyznacza ucznia, który zapisze równanie na tablicy), a następnie tłumaczy jej mechanizm.

  5. Uczniowie zapoznają się z fragmentem pt. „Które przemiany chemiczne można nazwać reakcjami wymiany?” i wykonują ćwiczenie interaktywne. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  6. Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie, pracując w parach, tworzą infografikę przedstawiającą zagadnienie poznane w czasie lekcji.

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

exchange reaction
exchange reaction
R1U3ZphS3mRFq
Nagranie dźwiękowe słówka

reakcja wymiany – przemiana chemiczna, podczas której z co najmniej dwóch substratów powstają co najmniej dwa produkty

Teksty i nagrania

RxLG4A5f2SliL
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Exchange reactions

Look at the following reaction equations.

As a result of each of these transformations two other products are created from two different substances.

The reactions presented follow the scheme:

substance1 + substance2product1 + product2

These reactions are said to be exchange reactions.

In this issue, examples of exchange reactions will be presented, as a result of which two other products are formed from two different substrates.

Fe2O3 + 2Al → 2Fe + Al2O3

iron(III) oxide + aluminum → iron + aluminum oxide

This reaction proceeds according to the scheme:

substance1 + substance2 product1 + product2

Fe2O3 + 3CO → 2Fe + 3CO2

iron(III) oxide + carbon monoxide → iron + carbon dioxide

This reaction can be represented in the form of a schematic:

substance1 + substance2 product1 + product2

  • In addition to the analysis and synthesis reaction, there is a third type of reaction – exchange reaction.

  • The exchange reaction is a transformation during which the components exchange between the reacting substances takes place. It runs according to the scheme:
    substance1 + substance2product1 + product2.