Lesson plan (Polish)
Temat: Reakcje wymiany
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
III. Reakcje chemiczne. Uczeń:
2) podaje przykłady różnych typów reakcji (reakcja syntezy, reakcja analizy, reakcja wymiany); wskazuje substraty i produkty.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń wyjaśnia istotę reakcji wymiany.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać, na czym polega reakcja wymiany;
zapisywać równania reakcji wymiany wraz z dobieraniem współczynników, wskazywaniem substratów i produktów;
przedstawiać na modelach przebieg reakcji analizy;
rozpoznawać reakcje wymiany na podstawie ich równań;
odczytywać i zapisywać słownie przebieg reakcji chemicznej;
opisywać eksperyment chemiczny, uwzględniając szkło i sprzęt laboratoryjny, substancje chemiczne, schemat, obserwacje i wnioski.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
film;
pokaz.
programowane
z użyciem komputera.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety;
zestawy do budowania modeli cząsteczek.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią fragmentu pt. „Co to są reakcje wymiany?”. Wspólnie z nauczycielem analizują równania reakcji i definiują pojęcie reacji wymiany.
Nauczyciel zapowiada film pt. „Reakcja tlenku ołowiu(II) z węglem”. Poleca uczniom, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel zachęca młodzież do dyskusji, nawiązując do przedstawionych wcześniej konkluzji.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje modele z plasteliny i prosi o ułożenie równania reakcji zaistniałej na filmie. Kontroluje przebieg prac, udziela rad i sprawdza poprawność wykonania zadania.
Nauczyciel przeprowadza - w formie pokazu - eksperyment, zgodnie z instrukcją zamieszczoną w abstrakcie („Reakcja żelaza z chlorkiem miedzi(II)”). Zanim przystąpi do działania, prosi uczniów o sformułowanie pytania badawczego oraz hipotezy i zapisanie ich w formularzu w abstrakcie. Po przeprowadzonym eksperymencie następuje podsumowanie spostrzeżeń i wniosków, które także powinny znaleźć się w formularzu. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o zapisanie na tablicy równania reakcji, jaka miała miejsce podczas eksperymentu (jeśli brak chętnych, wyznacza ucznia, który zapisze równanie na tablicy), a następnie tłumaczy jej mechanizm.
Uczniowie zapoznają się z fragmentem pt. „Które przemiany chemiczne można nazwać reakcjami wymiany?” i wykonują ćwiczenie interaktywne. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki.
Faza podsumowująca
Uczniowie, pracując w parach, tworzą infografikę przedstawiającą zagadnienie poznane w czasie lekcji.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Praca domowa
Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
reakcja wymiany – przemiana chemiczna, podczas której z co najmniej dwóch substratów powstają co najmniej dwa produkty
Teksty i nagrania
Exchange reactions
Look at the following reaction equations.
As a result of each of these transformations two other products are created from two different substances.
The reactions presented follow the scheme:
These reactions are said to be exchange reactions.
In this issue, examples of exchange reactions will be presented, as a result of which two other products are formed from two different substrates.
This reaction proceeds according to the scheme:
This reaction can be represented in the form of a schematic:
In addition to the analysis and synthesis reaction, there is a third type of reaction – exchange reaction.
The exchange reaction is a transformation during which the components exchange between the reacting substances takes place. It runs according to the scheme:
.