Lesson plan (Polish)
Temat: Jaka będzie Polska – zależy od ciebie
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
XI. Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) wyjaśnia zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej); przedstawia zasady wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady działania i najważniejsze kompetencje izb parlamentu.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń przedstawia podstawowe organy władz publicznych.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jakiego rodzaju decyzje podejmuje parlament.
analizuje, jaka jest frekwencja na różnych rodzajach wyborów w Polsce.
analizuje powody, dla których głosowanie w wyborach i rozważny wybór kandydatów ma ogromne znaczenie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Metody nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem infografiki, interaktywnych ćwiczeń i widżetu,
dyskusja,
analiza materiału źródłowego,
metoda Philips 66.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jakiego rodzaju decyzje podejmuje parlament, przeanalizujecie frekwencję w różnych rodzajach wyborów i powody, dla których głosowanie w wyborach i rozważny wybór kandydatów ma znaczenie.
2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wyobrazili sobie, że mogą zdecydować, na co zostaną przeznaczone podatki w Kraju Seniorów i Młodzieży (widżet – tablica interaktywna). Mają do dyspozycji budżet wielkości 100 mld złotych. Nauczyciel informuje uczniów, że będą wybierać spośród podanych propozycji, mogą dopisać też własne pomysły. Przy każdej propozycji muszą podać też kwotę. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi chętnych uczniów o uzasadnienie ich wyborów i opinię, czy ich zdaniem da się pogodzić interesy Seniorów i Młodzieży. Następnie nauczyciel za pomocą rozmowy nauczającej stara się od uczniów uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
W jaki sposób obywatele w Polsce mogą decydować o budżecie?
Czy obywatele wykorzystują swoją szansę decydowania w tej sprawie?
Celem rozmowy jest ukierunkowanie uczniów na informacje, że o budżecie decyduje rząd i parlament, a parlamentarzystów wybierają obywatele.
Faza realizacyjna:
1. W kolejnym etapie zajęć nauczyciel prosi uczniów, by ocenili, czy Polacy korzystają z tego, że mają wpływ na budżet i inne sprawy kraju. W tym celu mają przeanalizować materiał źródłowy w postaci wykresu zamieszczonego w e‑podręczniku (Jaka będzie Polska – zależy od Ciebie!, ekran 4), prezentującego frekwencje wyborcze w różnego rodzaju wyborach w latach 1989–2002. Informuje uczniów, że w trakcie analizy mają zwrócić uwagę na to, w jakich wyborach była ona wysoka, a w jakich niska. Następnie uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 z abstraktu „What will Poland be like – that depends on you!”. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, co zdaniem uczniów mogło być powodem, że w tamtym okresie obywatele najliczniej uczestniczyli w wyborach prezydenckich. Na koniec nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie i jeśli to potrzebne uzupełnia informacje.
2. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracownikami firmy marketingowej, zatrudnionej do przygotowania kampanii społecznej na rzecz zwiększenia udziału obywateli w wyborach. Prosi uczniów, by podzielili się na sześć „zespołów projektowych” i każdy z zespołów zadeklarował do jakiej grupy docelowej chce trafić ze swoją kampanią. Każda z grup wybiera inną grupę docelową według zasady: kto pierwszy, ten lepszy (młodzież, grupa sąsiedzka, najbliższa rodzina, studenci, emeryci itp.).
Nauczyciel wyjaśnia, że ich „firma marketingowa” pracuje metodą Philips 66, która jest odmianą burzy mózgów i wyjaśnia tę metodę:
a. Sześć wybranych już zespołów ma 6 minut, aby przygotować pomysły na rozwiązanie problemu zwiększenia partycypacji wyborczej w wybranej grupie docelowej. Nauczyciel informuje uczniów, że w projekcie mają konkretnie określić:
rodzaj wyborów,
czas trwania działań (kampanii),
metody i środki, jakimi się posłużą,
zaangażowanych sojuszników.
Każda grupa wyłania też spośród siebie „menedżera projektu”, który będzie przedstawiał rezultaty pracy grupy po każdej rundzie.
b. Po upływie pierwszych 6 minut „menedżerowie projektu” prezentują rezultaty pracy grupy na forum klasy. Wszyscy „pracownicy firmy marketingowej” komentują projekty grup.
c. Po tej konfrontacji rozwiązań na forum klasy każdy z „zespołów projektowych” ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia własnych koncepcji.
d. Po upływie kolejnych 6 minut następuje ponowna konfrontacja pomysłów na forum klasy – porównanie dojrzałości rozwiązań i ich ulepszeń oraz zapisanie wniosków końcowych (albo ponowne udoskonalanie projektu przez następne 6 minut).
e. Nauczyciel prosi, by ostateczne efekty pracy „zespoły projektowe” zaprezentowały w formie map myśli, której centrum stanowi pytanie „Jak zwiększyć partycypację wyborczą...?”.
3. Uczniowie pracują w grupach, po każdej rundzie prezentują rezultaty swojej pracy, dyskutują i poprawiają je. Po ostatniej rundzie „menedżerowie projektu” prezentują na forum klasy finalne rozwiązania w formie map myśli.
4. Wszyscy „pracownicy firmy marketingowej” komentują projekty grup, zwracając uwagę na te pomysły, które najsilniej ich zdaniem zadziałałyby na potencjalnych wyborców.
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Sporządź notatkę na temat partycypacji wyborczej Polaków. Uwzględnij w niej następujące elementy:
W których wyborach Polacy biorą udział najchętniej? W wyborze jakich organów frekwencja jest najmniejsza? Dlaczego?
Opisz przyczyny niskiej frekwencji wyborczej w Polsce.
Podaj powody, dla których Polacy powinni w większym stopniu uczestniczyć w wyborach.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
Uwagi dla nauczyciela:
Przy tworzeniu zespołów można pozwolić uczniom na swobodny wybór. Należy jednak zwrócić uwagę na to, by w klasie nie tworzyły się jedynie grupy przyjacielskie. Grupy takie zapewniają duże poczucie bezpieczeństwa, często jednak nie realizują zadań postrzeganych jako ryzykowne z obawy przed różnicą zdań lub niepowodzeniem, czyli utratą wyjściowego poczucia bezpieczeństwa.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
wpływ
sprawa
dotyczyć
system opieki zdrowotnej
odzwierciedlać
różnorodność
Teksty i nagrania
What will Poland be like – that depends on you!
Voter turnout is very low in Poland. In the parliamentary elections of 2015 it was 50,92%, and a year earlier in the elections to the European Parliament – as little as 24%. And yet when choosing our representatives to the legislative powers, we have real influence over the issues concerning state policy. It’s the deputies who decide how the public money are being spent, how high the taxes should be, how the healthcare system should be organised or about the school system reforms. It is very vital for any social group to be politically represented in the Sejm. The needs of people of different backgrounds (age, job, education) are different, and the deputies should mirror that variety. Go vote! And if you were a deputy – what decisions would you make?
Take a look at a diagram showing voter turnout in different elections and referendums for the years 1989–2002. Then answer the question in the exercise.