E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje dokumentacji

DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego - Mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej 817212

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s
1

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu kominiarzWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu kominiarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.02.

E‑zasób wspiera osiąganie celów kształcenia:

DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego

  • obsługiwanie maszyn i urządzeń podczas produkcji drzewnej;

  • kontrolowanie i nadzorowanie pracy maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;

  • montowanie maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;

  • wykonywanie przeglądów, napraw i konserwacji maszyn i urządzeń.

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  3. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  4. kompetencje cyfrowe.

E‑zasób wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.02.2. Podstawy stolarstwa

Uczeń:

7) sporządza szkice i rysunki techniczne,

8) posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń,

10) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych,

14) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie montażu maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego.

DRM.02.3. Montaż maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego

Uczeń:

4) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz instrukcją użytkowania maszyny podczas montażu,

5) stosuje zasady sporządzania rysunku technicznego maszynowego.

DRM.02.4. Obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego

Uczeń:

4) posługuje się dokumentacją techniczno‑ruchową maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego,

9) prowadzi bieżącą dokumentację procesów produkcji wyrobów drzewnych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego

Infografika pozwala na zapoznanie się z zasadami i kolejnymi etapami sporządzania rysunku technicznego.

Plansza interaktywna prezentuje rodzaje dokumentacji: dokumentację technologiczną i rysunkową, dokumentację techniczno‑ruchową, procesy produkcyjne, schematy procesów technologicznych, przykładowe instrukcje obsługi maszyn i urządzeń. Po kliknięciu danego pojęcia rozwija się jego opis lub ilustrujące je zdjęcie.

Wyjaśnienie trudnych pojęć można znaleźć w specjalistycznym słowniku.

Materiały zawierają zestawy pytań przydatnych do sprawdzenia, czy uczniowie opanowali podane treści, oraz ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować ich wiadomości.

3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD3iJR8h6GInteraktywne materiały sprawdzające – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu rodzaju dokumentacji.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDiZUfk11RSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDSHzFkIFOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDewo2tcS7Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDonUZDXe9Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD2yC5onCyInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej**

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu kominiarz

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na: poznanie się ze sposobami obsługi maszyn i urządzeń podczas produkcji drzewnej; poznanie sposobów na kontrolowanie i nadzorowanie pracy maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej; poznanie sposobów na montowanie maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Infografika

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie oglądają wspólnie infografikę przedstawiającą rodzaje dokumentacji. Nauczyciel przygotowuje zestaw niedokończonych zdań, związanych z oznaczeniami graficznymi, rysunkiem technicznym, wymiarowaniem, rzutowaniem itp., które mają być uzupełnione przez uczniów. Metoda ta ułatwia samodzielne wypowiadanie się i przywołuje skojarzenia. Interesujące mogą okazać się podobieństwa i różnice między poszczególnymi wypowiedziami.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z infografiką, dzielą się na grupy. Każda z nich otrzymuje dziewięć kart w kształcie rombu, na których są umieszczone stwierdzenia dotyczące jednego pod tematu, przy czym każda grupa losuje inne zagadnienie. Uczniowie szeregują karty, umieszczając najwyżej kartonik z hasłem według nich najistotniejszym, poniżej umieszczają karty z hasłami mniej istotnymi, a na samym dole kartę z zagadnieniem najmniej ważnym. Następnie wyjaśniają, dlaczego w taki sposób uszeregowali podane przez nauczyciela hasła. Technika ta („Karo”) angażuje uczniów w dyskusję i pobudza do refleksji.

Plansza interaktywna

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel przedstawia uczniom plansze interaktywne, związane z dokumentacjami i normami pracy związanymi z  Montażem i obsługą maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego. W czasie zapoznawania się w planszą uczniowie powinni skoncentrować się na ich treści bez wykonywania jakichkolwiek poleceń. Po zakończeniu uczniowie wykonują własne notatki w postaci mapy myśli.

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Uczniowie oglądają animację przedstawiającą etapy naprawy izolacji termicznej i podkładów wodochronnych na dachu skośnym i płaskim. Nauczyciel prosi uczniów o podyktowanie najważniejszych pojęć i słów, które pojawiły się w materiale. Wspierany przez uczniów, nauczyciel rozrysowuje owe pojęcia na tablicy, włączając w schemat strzałki, okręgi, obrazki – tworząc „Mapę myśli”.

Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie niewielkich grup i dyskusję w ich obrębie: które z pojęć, omawianych w animacji czynności, były znane, a które nie, jakie związki występują pomiędzy pojęciami/czynnościami.

Nauczyciel prosi uczniów, aby pracowali w parach, wcielając się w role: eksperta i nowicjusza. Ekspert omawia „Mapę myśli”, nowicjusz wskazuje elementy niezrozumiałe. Uczniowie mogą w każdej chwili zamienić się rolami.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Plansza interaktywna oraz infografika stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie „Przemyślnika”, czyli swobodnego notowania refleksji, w których adresatem i odbiorcą jest on sam.

Po zapoznaniu się z infografika uczeń może tworzyć mapy myśli oraz notatki związane z porządkowaniem wiedzy związanej z dokumentacją technologiczną.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Infografika

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować porównania systemów w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane w   niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu kominiarz

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści