Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1XoNSdqcfCka
Zdjęcie przedstawia japońską ulicę. Przez jezdnie przechodzą tłumy Azjatów. Na drugim planie widać sklepy z szyldami w języku japońskim.

Umowa społeczna według Johna Locke’a

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Filozofowie od dawna zastanawiali się, czy można wskazać przyczyny tego, że ludzie żyją w społeczeństwach i powołują w celu regulowania życia społecznego władzę, prawa oraz różne społeczne instytucje. Jedni z nich byli skłonni przyznać, że w człowiek w ogóle może być człowiekiem jedynie wówczas, gdy żyje w społeczeństwie, więc nie można wyobrazić sobie go poza społeczeństwem. Najkrócej to stanowisko wyraża maksyma Arystotelesa: Człowiek jest istotą społeczną. Inni przyjmowali, że społeczeństwo powstaje wskutek umowy. Ludzie z pewnych powodów umawiają się, że podporządkują się przewidzianej w umowie formie wspólnego życia. Oba rozwiązania mają swoje miejsce w dziejach myśli filozoficznej. Najciekawsze interpretacje koncepcji umowy społecznej pojawiły się w XVII oraz XVIII wieku, a spośród nich najbardziej znacząca jest koncepcja Johna Locke’a. Brytyjskiego filozofa, który w swojej interpretacji idei umowy zawarł szereg propozycji dotyczących kształtu społeczeństwa charakterystycznych dla rodzącego się wówczas nurtu europejskiego liberalizmu. Przedmiotem twojej pracy będą główne tezy wersji umowy społecznej według Locke’a.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z koncepcją umowy społecznej w ujęciu J. Locke’a.

  • Dokonasz analizy wybranych wątków koncepcji Locke’a.

  • Odniesiesz propozycje teoretyczne Locke’a do ich wybranych współczesnych interpretacji.