E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie i prowadzenie procesów oczyszczania kopalin

Organizacja i prowadzenie eksploatacji otworowej złóż - Technik górnictwa otworowego 311702

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD14hwaJ2eWprowadzenie Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Animacja 3D Stabilizacja ropy naftowej metodą termicznąDjUtnBlpEAnimacja 3D Stabilizacja ropy naftowej metodą termiczną dotyczy organizowania i nadzorowania racjonalnej eksploatacji złóż kopalin wydobywanych metodą otworową. Zasób Galeria zdjęć Wyposażenie instalacji do stabilizacji termicznej ropy naftowejDDFAo66KEGaleria zdjęć Wyposażenie instalacji do stabilizacji termicznej ropy naftowej przedstawia zdjęcia urządzeń przyodwiertowych i modeli do stabilizacji termicznej ropy naftowej Zasób E‑book Technologia oczyszczania ropy naftowejDvoI84SBE‑book Technologia oczyszczania ropy naftowej przedstawia zasady prowadzenia procesów oczyszczania kopalin ciekłych i gazowych.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDU1MtAj1SInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDJDWpBnIySłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDszz5qQYGPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDEbEFylE3Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDhv97x1euNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD79z6rzj7Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik górnictwa otworowego.

W skład multimediów wchodzą animacja 3D, galeria zdjęć i e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu organizowania i prowadzenia procesów oczyszczania kopalin.

  • Animacja 3D – Stabilizacja ropy naftowej metodą termiczną przybliża zagadnienie procesu oczyszczania ropy naftowej metodą termiczną. Zawiera też prezentację obsługi i zastosowania sprzętu kolumny stabilizacyjnej, separatora zbiornika gazoliny i pompy.

  • Galeria zdjęć – Wyposażenie instalacji do stabilizacji termicznej ropy naftowej zawiera zdjęcia i schematy modeli do stabilizacji termicznej ropy, a także grafiki samego procesu stabilizacji termicznej ropy naftowej.

  • E‑book – Technologia oczyszczania ropy naftowej przedstawia informacje o metodzie termicznej, demulgacji ropy naftowej i o odwadnianiu lub odsalaniu ropy naftowej.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj animację 3D, galerię zdjęć oraz e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów — zajrzyj do słownika pojęć.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.

  5. Zapisuj zasadnicze hasła z animacji, galerii oraz e booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  6. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy nie jest tak jak w opisie.

  7. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Pracując samodzielnie, pamiętaj:

  • Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania na kopalni. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • zapoznać się z metodyką organizowania i prowadzenia procesów oczyszczania kopalin,

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach,

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RLNSFV7RjczR0
(Uzupełnij).